![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.744
|
![]() PS stelt 60/40-verdeelsleutel in vraag
door Inez De Coninck (N-VA) op 25 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, NMBS De PS wil af van de 60/40-verdeelsleutel voor investeringen in de spoorwegen. De partij diende daarover een resolutie in bij de Kamer. ‘Die verdeelsleutel zou nadelig zijn voor Wallonië’, klinkt het. Met 40 procent van de middelen moet Wallonië immers de helft van de spoorwegen in stand houden. “Maar dat is een gevolg van de verkeerde eigen politieke keuzes in Wallonië”, aldus N-VA-Kamerlid Inez De Coninck. Waals spoor in moeilijkheden De PS wil af van de 60/40-verdeelsleutel in spoorweginvesteringen. Die verdeelsleutel bepaalt dat 60 procent van alle spoorinvesteringen gebeuren in Vlaanderen. Met de andere 40 procent moet Wallonië de helft van de spoorwegen onderhouden. Bovendien zijn er meer bruggen, tunnels en andere bouwkunstwerken in Wallonië. Volgens de PS is een spoorweg gemiddeld 20 procent duurder. Dat wordt steeds onhoudbaarder. Het probleem is dat een zeer groot deel van het Waalse budget gaat naar het in stand houden van het omvangrijke spoorwegennet in Wallonië. Ook naar investeringen in veiligheid vloeit er veel geld. Daardoor blijft er weinig budget over voor capaciteitsuitbreiding in Wallonië. En dat zadelt de afwerking van het GEN (op Waals grondgebied) op met lange vertragingen. Grootste nood in Vlaanderen Daarom wil de PS afwijken van die 60/40-verdeelsleutel, ten nadele van Vlaanderen. “Die verdeelsleutel is nu reeds zeer genereus ten aanzien van Wallonië”, zegt De Coninck. “De langste files staan in Vlaanderen, de grootste groep pendelaars woont in Vlaanderen, de belangrijkste economische aantrekkingspolen liggen in Vlaanderen. Kortom, de grootste nood aan investeringen ligt in Vlaanderen.” Bovendien kampt Wallonië vandaag al met enorm verlieslatende spoorlijnen. Spoorinvesteringen in Wallonië zijn dan ook weinig nuttig. De N-VA wil dus niet weten van enige wijziging ten voordele van de zuiderburen. “Wallonië wil een omvangrijk spoornet en vraagt dat Vlaanderen daarvoor betaalt”, sluit het N-VA-Kamerlid af. Wat wil je als je de middelen totaal verkeerd gebruikt (station Bergen). Laatst gewijzigd door reservespeler : 25 april 2017 om 18:29. |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.240
|
![]() Dus Wallonie betaalt voor Vlaamse spoorwegen. Schandalig!
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 32.949
|
![]() Citaat:
Dan betalen wij onze Spoorwegen zelf.En de Walen ook . |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 78.127
|
![]() Citaat:
Er zijn forumregels dat copy/paste van artikels die niet onder copyright regels vallen (betaalmuur) moet kunnen, mits duidelijke bronvermelding. En mits het geen zuivere copy/paste is maar met een aanzet tot maatschappelijke discussie. Denk je dat jij verheven bent boven de regels die voor de andere forumleden gelden ??? Geen RD voor dergelijke fratsen, zeker niet na een WE waarbij zijn partij als graaikampioen van vlaanderen haar outing kende. 't is al erg genoeg... ![]() ![]() ![]()
__________________
Laatst gewijzigd door Pandareus : 25 april 2017 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Die gasten zijn en blijven voor niks beschaamd.
.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.240
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
|
![]() waarom hebben ze spoorwegen nodig in wallonie? Om naar de Ardennen en de grotten van Han op daguitstap te gaan? Er is daar voor de rest niets. We kunnen dat geld beter steken in Vlaanderen, voor 100%, om onze havens en steden verder te ontsluiten.
__________________
Hitler was een socialist. |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.240
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.392
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
|
![]() Zoals de Vlamingen niet verantwoordelijk zijn voor het grote treinnet in Wallonië; daar zijn ze zelfs verantwoordelijk voor en daar moeten zijzelf voor opdraaien en niet Vlaanderen...
|
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
|
![]() Inderdaad. De Walen moeten immers tijdens de spits niet rijden op de autostrade. Die zitten hun koffie of al hun eerste pintje te sloeberen in de café germinal op de markt van hun dorp
__________________
Hitler was een socialist. |
![]() |
![]() |
#13 |
Super Moderator
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.947
|
![]() CP zonder bronvermelding en zonder eigen inbreng als aanzet tot discussie.
|
![]() |