![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Een tijdje geleden raakte bekend dat de richting economie-moderne talen verdwijnt, er komt nu één economische met 4 uur wiskunde i.p.v. 3 en nog een paar uur wetenschappen meer ook.Persoonlijk vind ik dit uitermate spijtig, daar ik zelf een ex economie-moderne talen student ben, er zijn immers veel leerlingen die wiskunde nu eenmaal niet kunnen, en daarvoor was die 3 uur wiskunde perfect, zij moesten daar zelfs nog hard werken om er te geraken.Wat denken jullie van deze maatregel, meer -of minder wiskunde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() het ASO trok al op nie veel, en nu is het helemaal verneukt
daar gaat de toekomst voor taalkundig Vlaanderen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
|
![]() Ok, je kan discussiëren over het verminderde aanbod van talen in de toekomst maar wat gedacht van wiskunde? Dat vak is ALTIJD gemarginaliseerd geweest en verdient gewoon meer aandacht!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() ge hebt richtingen met 3 uur wiskunde, 4 uur, 6 uur en 8 uur. Gemarginaliseerd?
edit: als ge ziet hoe rotslecht de Vlaming tegenwoordig Nederlands praat en vooral schrijft, en dan nog es het taalaanbod gaat verminderen, dan ziet de toekomst er vrij slecht uit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() Bwa, er zijn nog altijd wel genoeg Vlamingen die zonder dt-fouten kunnen schrijven zenne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Partijlid
|
![]() Wat mij eigenlijk opvalt, niet alleen hier, maar in alle fora, is dat het taalgebruik op internet beneden alle peil is. Mensen proberen spreektaal om te zetten in schrijftaal, en komen dan op de proppen met "zenne", "es", enzovoort. Op de (vooral Amerikaanse) engelstalige fora is het nog een pak erger...
Is dat typisch voor het internet? Of komt dat tegenwoordig overal voor? Linus
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Ik denk wel dat dat typisch is voor het internet. Ik type ook geen correct Nederlands als ik me iemand chat, of op een forum, omdat het gewoon makkelijker is en rapper vooruit gaat. Op een toets, eindwerk, brief whatever, gebruik ik wel gewoon AN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Partijlid
|
![]() Wat? Schrijf jij nog brieven?
![]() Ik heb de indruk dat de rest van de wereld enkel nog SMS'jes stuurt, e-mails rondzendt en telefoneert (maar dan alleen mobiel). Mijn hoed af voor deze beoefenaar van de oude kunsten! 8) Groeten, Linus
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() nu nie denken da ik elke week een dozijn brieven schrijf he
![]() en het geldt dus ook voor officiele mails... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Persoonlijk ben ik eigenlijk heel blij dat er eindelijk iets veranderdt aan de heerschappij van de talen.
We zouden eens realistischer moeten zijn op vlak van talen! Als we zien dat Fransen, Britten, Duitsers zelf hun taal niet 100% correct gebruiken waar zit dan de logica dat er toch geeist wordt dat studenten een taal 100% onder de knie moeten hebben. Ik wil even een vb. geven in bepaalde scholen (unief en dan nog een economische richting) wordt van de studenten verwacht dat ze 2'400 woorden vanbuiten kennen (Frans) ze krijgen dan 40 woorden ondervraagd en ze moeten daar 31/40 op halen om een vrijstelling te krijgen (de kleinste fout is punt af, en naast het gewoon woorden kennen moet je die aanpassen naargelang de betekenis in de zin). Is dit redelijk? Voor iemand die een krak wil zijn in economie maar niets wil te maken hebben met talen? Ik denk het niet! Een probleem met ons huidig onderwijs is dat iemand die een krak in iets wil zijn (bv. economie) dit meestal niet kan zonder de talen erbij te nemen. Heel wat energie en geloof me is echt heel veel gaat "verloren" aan talen (als het nog maar één taal was ok maar het zijn er wel 3 zonder het Nederlands er bij te tellen!) Iemand hier reacties op? Greetz, Sibi
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() ge hebt int middelbaar ook nog de richting economie-wiskunde, me echt nie veel talen zen.
En goede kennis van Frans helpt u alleen maar verder later, zeker als ge in de financiele sector gaat werken. Ge leeft in een drietalig land weet ge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Begin maar al te blokken! Linus
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Beste,
er zijn ook mensen die economie willen leren om bv les te geven of nieuwe economische denk systemen uit te denken (daar heb je echt uw talen niet voor nodig hoor) maar wel gezond verstand en een goeie kennis en inzicht in de huidige systemen. Het wordt eens tijd dat er mensen opstaan en nieuwe systemen uitdenken en dat we stoppen met voort te leven op ideeën van mensen die al lang deze wereld verlaten hebben. Niet iedere econoom in spe wil in die slavernij werken! Niet iedere econoom is uit op geld winst. Je hebt echt mensen die uit idealisme economie willen studeren om eens eindelijk iets te veranderen aan deze f*****g world!!! Hoe we nu bezig zijn kan het niet langer! Mensen stop eens en denk na! Laat niet altijd andere mensen denken voor u! Geef de voogdij over uw denken niet af maar neem het onder armen slaap ermee doe er iets mee! Greetz, Sibi
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() denken dat ge via de economie de wereld kunt veranderen vind ik nogal een naieve instelling. Of het kan natuurlijk ook zijn dat �*k naief ben door te denken dat de hele wereld nog niet rond geld draait....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Partijlid
|
![]() Sibi,
neem het van mij aan. Als je in een taalgebied als het onze serieus met wetenschap wil bezig zijn, en dat veronderstel ik van jou, dan heb je geen keuze: het wordt Engels (voor sommige, vooral technische, wetenschappen ook Duits). En dat staat los van je uiteindelijk doel. Of je nu de Nobelprijs wil halen, steenrijk worden op de beurs, of "gewoon" les geven maakt niet uit. Trouwens, wat je doel is maakt nu niet echt uit. Je volgt een opleiding tot licentiaat in de economie. En het zou maar straf zijn dat ze aan de hand van je resultaten zeggen "Hmmm, die Sibi was niet goed in Frans, we zullen hem een diploma geven dat enkel goed is voor het onderwijs". Als je het diploma wil, zal je overal goed (genoeg) in moeten zijn. Groeten, en veel succes met de taalvakken, Linus
![]() |
#16 |
Partijlid
|
![]() ja inderdaad, de pre-ten-tie!!
Zelf zit ik in het ASO (Latijn-moderne talen). Men wordt in deze richting echter niet beschouwd als iemand die Latijn EN moderne talen doet (wat mij vrij tot zeer logisch lijkt) MAAR als iemand die Latijn doet ZONDER (veel) wiskunde! Dus mensen die bv. Latijn-wiskunde doen (niets persoonlijk tegen die mensen!) worden gezien als een soort 'übermenschen' die die talen (pfu wat stellen die talen nu voor?) zowieso al kunnen, en zelfs evengoed of beter dan de degenen die de talentichting volgen, en d�*�*rbovenop nogeens die wiskunde verwerken. Maar het valt in mijn klas op (en dit is ook door verscheidene leerkrachten bevestigd) dat het niveau, zowel geschreven als gesproken, van de talenrichting een stuk hoger ligt. tot hier. hopelijk zijn er hier nog mensen die dit ook inzien en dat wiskunde (toch niet nee) ALLES is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Chaox
als ik jou reactie gelezen heb en de mijne in het achterhoofd hou durf ik beweren dat iedereen wel door iets geremd wordt in zijn ontwikkeling. Sommige mensen door wiskundige vakken andere door meer taalvaardige vakken duidelijk dus twee losstaande kwaliteiten die slecht bij weinig gelukkigen samen voorkomen. Maar wat ik eigenlijk wou duidelijk maken is dat we met ons onderwijssysteem verkeer bezig zijn!!! We kunnen nu voor of tegen het Amerikaans systeem zijn maar daar kan men in zekere mate wel een lessenpakket samenstellen. Zo zou dan iemand die minder goed is in wiskunde maar beter in talen zijn pakket opsmukken, opvullen met meer talen. En iemand die wat minder is voor talen wat meer wiskunde kunnen bijnemen. Zo herkennen we iemands talenten (bv voor wiskunde maar als we het nog verder durven doortrekken iemands talenten voor bv schilderen) en geven we iedereen de kans om zijn/haar talenten te onwikkelen in de best mogelijke omstandigheden. Gewoon nog even. Ik geloof wel degelijk dat talen belangrijk zijn (de vele advertenties in job@ getuigen van een eis naar talen) toch vind ik dat een mens nooit kan/mag gedwongen worden om talen (of wiskunde) te doorworstelen alleen maar om onze zo bejubelde "markteconomie". Change is needed now!!! Greetz, Sibi
![]() |
#18 |
Partijlid
|
![]() Sibi,
buiten het basis-pakket dat je in het middelbaar krijgt voorgeschoteld, is er niemand die eist dat je talen studeert. Maar, bij bepaalde diploma's horen nu eenmaal talen. En dat lijkt me maar normaal. Meer algemeen dan. Wat mij opvalt is dat je mensen bijna nooit hoort opscheppen over hoe slecht ze wel zijn in talen, maar dat dat schering en inslag is voor wiskunde en aanverwanten. Elke week voorbeelden hiervan in het, naar mijn bescheiden mening vrij stomme, TV programma Herexamen. Linus
![]() |
#19 |
Vreemdeling
|
![]() Beste,
Klinkt het dan zo onlogisch om slechts één taal aan te leren aan mensen die de talen niet willen? Eén taal die dan heel goed wordt uitgelegd waar de mensen dan hun volle aandacht aan kunnen besteden en niet zoals nu 25% van de aandacht. Greetz, Sibi
![]() |
#20 |
Partijlid
|
![]() Dit wordt een zinloze discussie.
Je wil jezelf licentiaat in de economie noemen? Dan moet je het diploma halen. Moet je daarvoor 3 talen leren? Doe dat dan, of haal een ander diploma. Zelfbeklag leidt allen maar tot tweede zit... Linus