Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2020, 22:42   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard appartement kopen vs appartement huren

Kan iemand mij een zinnig argument geven waarom een woning huren soms de beste keuze kan zijn?

Ik ben geneigd om te denken dat huren enkel voor arme sukkelaars is, die niet de middelen hebben om te kopen. Je betaalt andermans lening af, en je eindigt zelf met niets. Veel singles hebben na een bepaalde periode te huren ook helemaal geen geld gespaard om wel iets te kunnen kopen.
Kopen is voor weinig alleenstaanden weggelegd, tenzij er externe hulp komt.

Elke euro die je aan huur besteedt, is weggegooid geld. En veel geld. Gemakkelijk 8500 euro huur per jaar in veel gemeenten.
Huren kan echter wel een zinvolle oefening zijn om te ervaren of een koppel kan samenwonen. Misschien ontdek je nieuwe aspecten van je relatie, of ontdek je eigenschappen van een woning die je wil vermijden bij het kopen of bouwen.

Hebben jullie ooit gehuurd of onmiddellijk gekocht?
Oud 8 december 2020, 22:48   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Koop u iets. De twijfel begint pijn te doen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2020, 22:50   #3
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Helemaal in het begin dan heb ik eerst 3 jaar gehuurd om toch iets te kunnen sparen en zo een basis te hebben om een huis(je) te kopen.
In die tijd nog betaalbaar.
In de jaren heb ik dan wel stap voor stap het huis verder in orde gebracht.
Later, denk ik eventueel wel naar een service flat te gaan, en die ga ik dan wel huren en niet kopen.

Volgens mij moet je dit nu wel geval per geval wat bekijken, maar als je jong bent en al wat steviger in je schoenen staat dan zou ik kopen.
Wel zien dat het nog allemaal betaalbaar blijft en je nog wat ademruimte hebt voor je-weet-maar-nooit.
Oud 8 december 2020, 22:53   #4
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Een huis is een thuis en een thuis moet van ons zijn.
Oud 8 december 2020, 22:57   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Kan iemand mij een zinnig argument geven waarom een woning huren soms de beste keuze kan zijn?
Beste,
Schets dan eerst eens in het kort UW situatie.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2020, 23:42   #6
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Koop u iets. De twijfel begint pijn te doen
Het is enorm situationeel. Ad random kopen om maar iets te bezitten vind ik dom. Als je koopt, moet je er over nadenken. Want als het tegenvalt zit je vast. Je betaalt in de eerste jaren enkel rente af, en bent een bom geld kwijt als je snel verkoopt.

Maar op vraag van Rudy, min of meer een situatieschets.
Ikzelf heb een kapitaal dat me in staat stelt om alleen een eigendom te kopen.
Er komt echter nog externe hulp, maar daar moet ik nog 1 - 2 jaar op wachten.

De vriendin studeert nog. Gaat nog 1 - 2 jaar duren voor ze afgestudeerd is en werk heeft. Ik weet ook niet waar dat werk zal plaatsvinden. Als ik iets koop en die locatie blijkt veraf te liggen, zitten we vast.

Ouders willen nog 10 jaar in hun huis blijven. Daarna gaan ze er weg. Ik wil het dan kopen, maar moet die periode van 10 jaar overbruggen. 10 jaar huren ga ik uiteraard niet doen. Bedoeling was om nu een appartement te kopen, het in 10 jaar af te betalen en vervolgens te verhuren. Dan een hypotheek nemen voor het ouderlijke huis.

Momenteel zijn er in mijn gemeente echter weinig interessante appartementen om te kopen. Ik kies liever uit 30 mogelijkheden dan uit 5-6.

Beste oplossing lijkt me om 1, max 2 jaar goedkoop te huren en te wachten op een goeie aankoopkans.
Oud 9 december 2020, 00:14   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is enorm situationeel. Ad random kopen om maar iets te bezitten vind ik dom. Als je koopt, moet je er over nadenken. Want als het tegenvalt zit je vast. Je betaalt in de eerste jaren enkel rente af, en bent een bom geld kwijt als je snel verkoopt.

De vriendin studeert nog. Gaat nog 1 - 2 jaar duren voor ze afgestudeerd is en werk heeft. Ik weet ook niet waar dat werk zal plaatsvinden. Als ik iets koop en die locatie blijkt veraf te liggen, zitten we vast.

Ouders willen nog 10 jaar in hun huis blijven. Daarna gaan ze er weg. Ik wil het dan kopen, maar moet die periode van 10 jaar overbruggen. 10 jaar huren ga ik uiteraard niet doen. Bedoeling was om nu een appartement te kopen, het in 10 jaar af te betalen en vervolgens te verhuren. Dan een hypotheek nemen voor het ouderlijke huis.

Momenteel zijn er in mijn gemeente echter weinig interessante appartementen om te kopen. Ik kies liever uit 30 mogelijkheden dan uit 5-6.

Beste oplossing lijkt me om 1, max 2 jaar goedkoop te huren en te wachten op een goeie aankoopkans.
Doe dat niet.
Ik neem aan dat je nog jong bent. Je vriendin ook.
Koop iets, op afbetaling.
Als je begint met huren is de verleiding groot om er te blijven zitten en voor je het weet ben je een paar jaar ouder, en heb je niets gespaard, en blijf je in het circuit.
Koop iets, en eenmaal je het hebt afbetaald, en dus ouder wordt, verkoop het en ga een appartement huren, of je ondertussen kinderen hebt of niet.
Eenmaal op leeftijd is het voordeel van geen eigendom hebben dat er geen gezever is over erfenis wat het eigendom betreft.
Het is een keuze die je zelf maakt.
Vuistregel: huren om ondertussen te sparen is geen optie.
Dit in het kort.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 07:15   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik heb der gien fidusie in.
Oud 9 december 2020, 07:31   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben geneigd om te denken dat huren enkel voor arme sukkelaars is, die niet de middelen hebben om te kopen. Je betaalt andermans lening af, en je eindigt zelf met niets. Veel singles hebben na een bepaalde periode te huren ook helemaal geen geld gespaard om wel iets te kunnen kopen.

Elke euro die je aan huur besteedt, is weggegooid geld. En veel geld. Gemakkelijk 8500 euro huur per jaar in veel gemeenten.
Huren kan echter wel een zinvolle oefening zijn om te ervaren of een koppel kan samenwonen. Misschien ontdek je nieuwe aspecten van je relatie, of ontdek je eigenschappen van een woning die je wil vermijden bij het kopen of bouwen.

Veel mensen hebben een karig pensioentje, als je daarvan ook nog eens huishuur moet betalen ...
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 09:03   #10
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik kan maar enkele redenen bedenken:

1) je verandert heel vaak van job (denk internationaal)
2) je hebt onvoldoende middelen om te kopen
3) je hebt nog maar net een relatie en je wil eerst proberen samenwonen in een huurwoning vooraleer je samen iets koopt

Ik heb drie jaar gehuurd omwille van reden nummer 2. Na mijn studies had ik nog niet voldoende geld om iets te kopen. Na drie jaar gelukkig wel.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 09:12   #11
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kopen lijkt me ook de beste garantie tegen ouderdomsarmoede.

Als je redelijk vroeg koopt, zal je huis afbetaald zijn tegen dat je gepensioneerd bent. Het feit dat je van je pensioen geen huur moet betalen, is een enorm verschil.
Oud 9 december 2020, 09:13   #12
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zo zou ik het ook doen.

Korte termijn huren vind ik geen probleem als er bepaalde omstandigheden zijn die dit verantwoorden (zoals in uw geval).

Ik zou gewoon geen tientallen jaren lang willen huren.
Oud 9 december 2020, 10:00   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik kan maar enkele redenen bedenken:

1) je verandert heel vaak van job (denk internationaal)
2) je hebt onvoldoende middelen om te kopen
3) je hebt nog maar net een relatie en je wil eerst proberen samenwonen in een huurwoning vooraleer je samen iets koopt

Ik heb drie jaar gehuurd omwille van reden nummer 2. Na mijn studies had ik nog niet voldoende geld om iets te kopen. Na drie jaar gelukkig wel.
Of je hebt geen zin om het te onderhouden. Een huis of appartement onderhouden kost ook geld en moeite.
Oud 9 december 2020, 10:11   #14
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Of je hebt geen zin om het te onderhouden. Een huis of appartement onderhouden kost ook geld en moeite.
Weegt m.i. niet op tegen de kost die je bespaart.

Uiteindelijk moet het onderhoud toch gebeuren hé. Of de opdracht tot het legen van de beerput nu van mij of van de verhuurder komt... maakt niet zo heel veel uit.
Oud 9 december 2020, 10:13   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Vandaag kan je m.i. beter iets kopen en zelf wat opkalefateren om later weer te verkopen.
Toen wij gingen samenwonen konden we een ruime woning huren voor 1/8 van ons totaal netto inkomen. Vandaag lijkt me dat voor starters onmogelijk.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 december 2020 om 10:13.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 10:13   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weegt m.i. niet op tegen de kost die je bespaart.

Uiteindelijk moet het onderhoud toch gebeuren hé. Of de opdracht tot het legen van de beerput nu van mij of van de verhuurder komt... maakt niet zo heel veel uit.
Neen, maar er zijn vrij veel mensen die zo denken. De grote kosten zijn voor de verhuurder.
Oud 9 december 2020, 10:18   #17
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen, maar er zijn vrij veel mensen die zo denken. De grote kosten zijn voor de verhuurder.
Dat is uiteraard zo maar hoe vaak heb je duizenden euro's aan kosten?
Oud 9 december 2020, 11:16   #18
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Door diverse omstandigheden was ik nooit in staat iets te kopen. Ik ben dus een levenslange huurder en raad het niemand aan.
Afgezien van het feit dat de huur voor de huurder grotendeels weggesmeten geld is, kunnen er ook andere problemen rijzen. Voorbeeld : mijn huisbazin stierf en dit gebouw werd verkocht. De huur is enorm gestegen (ik moet wel zeggen dat mijn huisbazin heel schappelijk was met haar huurprijzen, maar dan nog), ook is dit gebouw voor de nieuwe verhuurder een "project". Hij laat verbeteringen aanbrengen waar niemand om vraagt met de bedoeling de huur weer te kunnen verhogen. Andere reparaties waar wij wel om vragen en die dringend worden, schuift hij op de lange baan met excuses als "de klusjesman heeft nu geen tijd e.d."
Oud 9 december 2020, 13:15   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de truuk is, (indien je desnoods met ouderlijke hulp niet kan kopen) om een huurhuis te nemen dat zeker niet te confortabel is, wegens te duur.

Ik woon in wat men een luxe-appartement mag noemen.
Veel van mijn jonge buren zijn echt redelijk recent nog maar gaan samenwonen. Hoe kan je behoorlijk sparen als je minimum 800 euro huur per maand moet ophoesten?
Ja, een van de koppels betreft een profvoetballer in tweede nationale (of hoe dat ook heet tegenwoordig). Ze rijden beiden met een mooie mercedes, maar dat zijn toch uitzonderingen.

Misschien moet je al zeer jong voor jezelf alleen een studio kopen. Ga je samenwonen, dan kan je die studio verhuren.

In ieder geval: zodra mogelijk moet je kopen.
En ouders moeten hun kinderen steunen. Desnoods - als hun samenwonen nog niet zo stabiel is - een eigendom op naam van hun eigen kleine alleen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 22:59   #20
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Zo zou ik het ook doen.

Korte termijn huren vind ik geen probleem als er bepaalde omstandigheden zijn die dit verantwoorden (zoals in uw geval).

Ik zou gewoon geen tientallen jaren lang willen huren.
Mijn intentie is om 1 jaar te huren, al heb ik dit natuurlijk niet tegen de makelaar verteld (contract is standaard voor 3 jaar) Als ik na 1 jaar vertrek moet ik 2 maanden huur als boete betalen. Men zegt mij dat dit vervalt als ik een opvolger vind, maar daar ben ik niet van overtuigd omdat de verhuurder het hiermee eens moet zijn. Ik weet niet hoe dit wettelijk in elkaar zit.

Dit ene jaar huren dient om het samenwonen te testen (komt volgens mij toch heel wat bij kijken) en om in tussentijd goed op zoek te gaan naar een woning die ik echt wil kopen. Dat had ik liefst nu gedaan, maar ik vond niet de woning die ik zocht. Zomaar iets kopen omdat er niks beters was, vind ik ook helemaal verkeerd

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be