Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2025, 12:21   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Meanwhile in France ... laswerken op hoogte. Handige tip.

Koetjes en kalfjes ... het moet kunnen.

De handige jongens onder ons hebben wel ergens een laspost staan.

In de meest simpele versie, ééntje met lasbaguetten- meestal een lichtgewicht maar vraagt wat handigheid
om er nette lasjes mee te lassen.
De volgende logische stap is de aanschaf van een al dan niet tweedehands halfautomaat.
Recente machines zijn ook gereduceerd naar pluimgewichten maar maken dan weer gebruik van rolletjes draad
van 5 kg en wegwerpflessen voor de gastoevoer.
Al bij al, voor wat uitgebreide laswerken, een dure aangelegenheid.
Voor de rolletjes lasdraad is het opnieuw opwinden van draad een mogelijkheid om deze kost tot 15% te reduceren.

Voor het gas blijkt een oud kooldioxide blustoestel te kunnen dienen.
Deze brandblussers zijn op dezelfde
druk gebouwd en getest (200bar) en de aansluiting is dezelfde als de Argon of Arcal21 flessen.
De leiding om lessen te koppelen en de manometers passen zonder enige aanpassing.

Het volstaat dus om bij eender wie die een fles Arcal 21 in huis heeft de relatief kleine en gemakkelijk draagbare fles te vullen.

Iets lassen in de nok van uw dak? Hier is de oplossing.
Best om de gebruikte brandblusser even de kleuren van het lasgas mee te geven. Niet dat het gas brandbaar is
maar stel dat er een 'niet ingewijde' met uw 'gasfles' naar een brandje rent ...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 april 2025 om 12:24.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2025, 15:05   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik las niet met CO². Ik gebruik zuiver argon. Niet ideaal en wat duurder, maar wel zeer flexibel, en geen gezeik als ik van RVS naar Hardox naar titanium overstap.

Natuurlijk, voor het simpele bak en braad werk -het leggen van half automaat stalen duivenstronten- is een ouwe brandblusser op de kop gehouden wel best bruikbaar.

Want daar gaat de informatie die u aanreikt grandioos en gevaarlijk de mist in. CO2 Brandblussers bevatten een stijgbuis, waarmee het vloeibare CO2 naar de blustuit gebracht wordt. De CO2 flessen voor tapinstallaties hebben die stijgbuis niet.

Reduceerventielen voor gas slikken vloeibare CO2 niet, en laten veel te hoge druk door.
Oud 29 april 2025, 10:07   #3
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik las niet met CO². Ik gebruik zuiver argon. Niet ideaal en wat duurder, maar wel
zeer flexibel, en geen gezeik als ik van RVS naar Hardox naar titanium overstap.
Wie last er met CO2? Nog nooit van gehoord.
Stijgbuis of niet, de oude brandblusser gevuld met Argon on Arcal21 doet het perfect.
Bij het lassen van staal met de halfautomaat is mijn ervaring met zuivere argon niet denderend. Mijn voorkeur
gaat uit naar Arcal21, ik heb beide gassen in huis, als je wil doe las ik straks even wat aan elkaar en kan je het verschil zien.

Citaat:
Natuurlijk, voor het simpele bak en braad werk -het leggen van half automaat stalen duivenstronten- is een
ouwe brandblusser op de kop gehouden wel best bruikbaar.
Mijn 'grote laspost' is een Smashweld 180 (A). Zweeds toestel aangekocht in 1984. Kostprijs toen +60.000 bfr.
Heeft al enkele toortsen versleten maar doet het nog steeds perfect.

Leg me eens uit wat het verschil is tussen een metalen cilinder met gas en een andere grotere metalen cilinder
met hetzelfde gas. Ik zie het niet.
En wie zegt er dat je die cilinders op hun kop moet houden?

Terug naar uw opmerking over 'duivenstront lassen'.
Mijn 'mini' is een 120A van HBM - kostprijs 250€.
Ik merk geen enkel verschil wat de kwaliteit van lassen aangaat.

Kan een filmpje maken als het nodig is.

Citaat:
Want daar gaat de informatie die u aanreikt grandioos en gevaarlijk de mist in.
Verklaar gevaarlijk. Die brandblussers hangen op alle mogelijke plaatsen met een samengeperst CO2 gas tot 150 bar.
Zijn die dan allemaal gevaarlijk?

Citaat:
CO2 Brandblussers bevatten een stijgbuis, waarmee het vloeibare CO2 naar de blustuit gebracht wordt.
De CO2 flessen voor tapinstallaties hebben die stijgbuis niet.

Reduceerventielen voor gas slikken vloeibare CO2 niet, en laten veel te hoge druk door.
Stijgbuis? Gezien hier alles perfect werk sta ik daar verder niet stil bij.

Citaat:
Niks CO2. Zuivere Argon (CastoTIG 2002 AC/DC) en Arcal21.(zie andere lasposten boven)

Als ik het goed voorheb zijn die gassen pas vloeibaar beneden de -150° Celcius. Het al dan niet aanwezig zijn
van een 'stijgbuis' in de herbruikte brandblusser is dus niet relevant.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 april 2025 om 10:18.
Oud 29 april 2025, 13:50   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik had even over de premisse gelezen, dat u een "noodflesje argon/meng gas" wou hebben voor het meer draagbare werk, en dan zijn die "niet herbruikbare flesjes" idioot duur, en veel te klein, dat wel.

Wat betreft lassen. Ik denk dat ik wel uit de voeten kan met een TIG of MIG laspost, Maar ik heb al 35 jaar geen "klassieke bagetten" meer gebruikt.

Als u een oude CO2 brandblusser wil afvullen met Arcal21 of zo, ge doet maar.
Als de "ontvangende fles" in goeie staat is, geen probleem. Maar ik vind zo'n knijpkraan nogal lomp.

Ja, een 2 kg Brandblusser van een niet te oud type is een 3 liter 200 bar gasfles.
Mare, dan moet ge wel geluk hebben met de kraan.
Op die van een CO2 brandblusser-knijpkraan zit een breekplaatje, en bij sommigen is dat "maar" 135 bar.

Want CO2 wordt niet afgevuld op druk, maar op gewicht. Bij kamertemperatuur is CO2 vloeibaar bij 55 bar.

Daarom dat er een stijgbuis zit in een CO2 brandblusser, om het vloeibare gas naar de spuit-toeter te brengen.

En lassen met puur CO2 is te doen op gewoon staal, is het goedkoopste halfautomaat dekgas. Probeer het niet met RVS of als ge echt feest wil, met titanium.
Oud 29 april 2025, 15:09   #5
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ja, een 2 kg Brandblusser van een niet te oud type is een 3 liter 200 bar gasfles.
Mare, dan moet ge wel geluk hebben met de kraan.
Op die van een CO2 brandblusser-knijpkraan zit een breekplaatje, en bij sommigen is dat "maar" 135 bar.....
Op de rode (zie foto) brandblusser staat 5kg / 250bar.
Ik heb nog nooit een Arcal21 of Argon fles binnengekregen die tot 200bar was gevuld. De grootste fles hier heeft (100% gevuld) 40,2 kg gas mee.

Met een volle fles vul je je kleine fles dus tot 160 bar.
De wegwerpflessen (2 - 2.5 liter) zijn gevuld tot 100 bar en die kosten tot 40€ voor een effectieve lastijd van 30 minuten.

Een vulling Argon (200 bar/40 liter) kost .... ook ergens 40€.
Effectieve lastijd ... 960 minuten.

Je 'wegwerpflesje' bij een 'collega lasser' bijvullen gaat je dus ongeveer 1€ kosten ipv 40€.
Je fles (ex brandblusser) bij een collega lasser bijvullen zou je 5€ kunnen kosten met een effectieve lastijd van 3 uur.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 april 2025 om 15:26.
Oud 29 april 2025, 15:25   #6
Johan Daelemans

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 april 2025 om 15:26.
Oud 29 april 2025, 15:58   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Op de rode (zie foto) brandblusser staat 5kg / 250bar.
5 kg CO2 bij kamertemperatuur is 55 bar, indien de fles van het juiste volume is. Als je echt veel moeite doet, krijg je er wel 7,5 kg in. Ik raad dat niet aan ten andere.

Indien te vol naar volume, da's de reden waarom dat breekplaatventiel op een CO2 fles kraan zit.

Dat de fles een keuring heeft tot 250 bar is een ander verhaal.
Wegens niet de moeite om speciaal flessen te gaan maken

Citaat:
Ik heb nog nooit een Arcal21 of Argon fles binnengekregen die tot 200bar was gevuld. De grootste fles hier heeft (100% gevuld) 40,2 kg gas mee.
Arcal en Argon worden wel afgevuld op druk. Niet veel gassen die op gewicht gevuld worden, N2O is de enige die ik me zo voor het oog kan halen.
De druk is wel temperatuursafhankelijk. Zet uw fles maar eens een dagje in de volle zon.
Citaat:
Met een volle fles vul je je kleine fles dus tot 160 bar.
De wegwerpflessen (2 - 2.5 liter) zijn gevuld tot 100 bar en die kosten tot 40€ voor een effectieve lastijd van 30 minuten.
Een vulling Argon (200 bar/40 liter) kost .... ook ergens 40€.
Effectieve lastijd ... 960 minuten.
Dat schrijf ik. De wegwerpflesjes zijn idioot duur, en je hebt er een speciaal reduceerventiel voor nodig.
Citaat:
Je 'wegwerpflesje' bij een 'collega lasser' bijvullen gaat je dus ongeveer 1€ kosten ipv 40€.
Die wegwerpflesjes ga je niet hervullen. Die ventieltjes zijn daar "nogal" fragiel voor. Die zijn trouwens niet gevuld, noch gekeurd tot 200 bar.
Citaat:
Je fles (ex brandblusser) bij een collega lasser bijvullen zou je 5€ kunnen kosten met een effectieve lastijd van 3 uur.
Ik ontken dat niet, en ik moet eerlijk toegeven dat ik ook zelf flessen afvul. Maar dan vooral CO2. De truk is dan de ontvangende fles goed koud te hebben en de donor fles goed warm.
Werkt ook voor de andere gassen, maar in mindere mate. Ik koel mijn argon naar -4°C voor titanium laswerk. Om maar een truk van de foor mee te geven.

PS, wil je een kleinere/lichtere fles, dan kan je naar paintball kijken.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 april 2025 om 15:59.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2025, 16:39   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las niet met CO². Ik gebruik zuiver argon. Niet ideaal en wat duurder, maar wel zeer flexibel, en geen gezeik als ik van RVS naar Hardox naar titanium overstap.

Natuurlijk, voor het simpele bak en braad werk -het leggen van half automaat stalen duivenstronten- is een ouwe brandblusser op de kop gehouden wel best bruikbaar.

Want daar gaat de informatie die u aanreikt grandioos en gevaarlijk de mist in. CO2 Brandblussers bevatten een stijgbuis, waarmee het vloeibare CO2 naar de blustuit gebracht wordt. De CO2 flessen voor tapinstallaties hebben die stijgbuis niet.

Ik heb 5 flessen, 3 met menggas en 2 met zuivere Argon.
Ik las te weinig RVS en ... om daar constant mee te lassen.
De wisseling is 3 minuutjes werk, omdat de flessen, net als de laspost, bij mij vast tegen de wand staan.
Mijn draadkarretje (zelf gemaakt) kan ik ophangen of op wieltjes laten lopen.
Ik moet zeggen, meestal hangt het op.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2025, 16:43   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb 5 flessen, 3 met menggas en 2 met zuivere Argon.
Ik las te weinig RVS en ... om daar constant mee te lassen.
De wisseling is 3 minuutjes werk, omdat de flessen, net als de laspost, bij mij vast tegen de wand staan.
Mijn draadkarretje (zelf gemaakt) kan ik ophangen of op wieltjes laten lopen.
Ik moet zeggen, meestal hangt het op.
Als je plek hebt is dat geen punt he.

En ik heb wel een halfautomaat, ik gebruik die alleen zeer zelden. Geef mij maar TIG.
Oud 29 april 2025, 16:45   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wie last er met CO2? Nog nooit van gehoord.
Stijgbuis of niet, de oude brandblusser gevuld met Argon on Arcal21 doet het perfect.
Bij het lassen van staal met de halfautomaat is mijn ervaring met zuivere argon niet denderend. Mijn voorkeur
gaat uit naar Arcal21, ik heb beide gassen in huis, als je wil doe las ik straks even wat aan elkaar en kan je het verschil zien.

Mijn 'grote laspost' is een Smashweld 180 (A). Zweeds toestel aangekocht in 1984. Kostprijs toen +60.000 bfr.
Heeft al enkele toortsen versleten maar doet het nog steeds perfect.

Leg me eens uit wat het verschil is tussen een metalen cilinder met gas en een andere grotere metalen cilinder
met hetzelfde gas. Ik zie het niet.
En wie zegt er dat je die cilinders op hun kop moet houden?

Terug naar uw opmerking over 'duivenstront lassen'.
Mijn 'mini' is een 120A van HBM - kostprijs 250€.
Ik merk geen enkel verschil wat de kwaliteit van lassen aangaat.

Kan een filmpje maken als het nodig is.

Verklaar gevaarlijk. Die brandblussers hangen op alle mogelijke plaatsen met een samengeperst CO2 gas tot 150 bar.
Zijn die dan allemaal gevaarlijk?

Stijgbuis? Gezien hier alles perfect werk sta ik daar verder niet stil bij.

Niks CO2. Zuivere Argon (CastoTIG 2002 AC/DC) en Arcal21.(zie andere lasposten boven)

Als ik het goed voorheb zijn die gassen pas vloeibaar beneden de -150° Celcius. Het al dan niet aanwezig zijn
van een 'stijgbuis' in de herbruikte brandblusser is dus niet relevant.
klopt, behalve als je heel veel moet lassen.
Zelf heb ik drie half automaten, de zware post heb ik overgenomen van mijn vroegere baas. Ik zou begot niet weten welk merk het is. Ik kan deze kopergewikkelde post ook koelen met perslucht.

Mijn Decamig posten zijn aluminium gewikkeld, als ik daar met draad van 1,2 mm mee las, mag ik na een kwartier stoppen omdat de thermiek afvalt.

De kleine decamig (max 0.8 mm draad) is een handig postje om kleine herstellingswerken uit te voeren.
Oud 29 april 2025, 16:50   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je plek hebt is dat geen punt he.

En ik heb wel een halfautomaat, ik gebruik die alleen zeer zelden. Geef mij maar TIG.
Het ligt er aan wat je moet lassen hé.
Ik heb zelf ook een redelijk zware tigpost.
Ik gebruik die hoofdzakelijk om RVS of aluminium te lassen.
Oud 29 april 2025, 16:53   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik hou niet zo van dat gebricoleer met gas om te lassen. Ik wil ook geen ongevallen in mijn werkplek.

De enige flesjes die ik vul, zijn die voor de soldeerbout (lassen met lood), die flesjes zijn daarvoor gemaakt. Gewoon de moederfles op de kop houden, zo vloeit het vloeibaar gas in het flesje.
Oud 29 april 2025, 21:25   #13
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik hou niet zo van dat gebricoleer met gas om te lassen. Ik wil ook geen ongevallen in mijn werkplek.

De enige flesjes die ik vul, zijn die voor de soldeerbout (lassen met lood), die flesjes zijn daarvoor gemaakt. Gewoon de moederfles op de kop houden, zo vloeit het vloeibaar gas in het flesje.
Toestellen en gasflessen die ik staan had zag ik niet zo direct op hoogte (stelling +5m ) werkbaar. Vandaar mijn zoektocht
naar een oplossing.
De kleine halfautomaat (120A / 6kg) met hervulde oude brandblusser (7kg)
viel binnen het gewicht wat ik als gemakkelijk
en veilig beschouw.

In Riemst heb ik nog een jonge gast de knepen van lassen aan wagens geleerd. Hij kocht toen ( tegen mijn advies in ..)
zo'n kleine laspost, speelgoed dacht ik.

Nu dat dingetje deed het, buiten mijn verwachting, zeer goed en dat op gewone 2-fase 220 volt. Hoe lang het toestel
het gaat uithouden is nog de vraag. We zien wel, 250€ is geen fortuin.
Een lasser laten komen om op hoogte het werk te doen .. volgens mij heb je dat niet voor 250€.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 april 2025 om 21:25.
Oud 29 april 2025, 21:31   #14
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Het ligt er aan wat je moet lassen hé.
Ik heb zelf ook een redelijk zware tigpost.
Ik gebruik die hoofdzakelijk om RVS of aluminium te lassen.
Wie kent er nog die lasposten met een wisselstroom motor gekoppeld aan een gelijkstroom agregaat? Mijn vader kon met
dat ding zowat alle materialen lassen, gebarsten motorblokken inbegrepen.
Dat ding maakte een hels kabaal en startte op in twee fases.
Binnen in het atelier leek een straaljager op te stijgen ( een kleintje dan ..)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be