Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2018, 10:24   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.469
Standaard Eelektrische auto doet meer rijden

Tot 30% meer. Op naar het volgende probleem, nog meer verkeerscongestie.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 10:30   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tot 30% meer. Op naar het volgende probleem, nog meer verkeerscongestie.
Wacht, langs de ene kant wordt er over gezaagd dat je met de electrische wagen niet ver genoeg geraakt, dat je te lang stilstaat aan de lader...

En nu wordt er gezaagd dat je er meer km's mee maakt ?

Wat is het nu mannen ?

Overigens, een EV die in de file staat stoot niks uit daar ter plaatse en verbruikt niks (itt ICE wagens), dus dat is al een probleem minder.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 19:32   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wacht, langs de ene kant wordt er over gezaagd dat je met de electrische wagen niet ver genoeg geraakt, dat je te lang stilstaat aan de lader...

En nu wordt er gezaagd dat je er meer km's mee maakt ?

Wat is het nu mannen ?

Overigens, een EV die in de file staat stoot niks uit daar ter plaatse en verbruikt niks (itt ICE wagens), dus dat is al een probleem minder.
Het een sluit het andere niet uit.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 19:44   #4
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wacht, langs de ene kant wordt er over gezaagd dat je met de electrische wagen niet ver genoeg geraakt, dat je te lang stilstaat aan de lader...

En nu wordt er gezaagd dat je er meer km's mee maakt ?

Wat is het nu mannen ?

Overigens, een EV die in de file staat stoot niks uit daar ter plaatse en verbruikt niks (itt ICE wagens), dus dat is al een probleem minder.
De actieradius is een probleem wat niet wil zeggen dat ge hem niet vaker kunt gebruiken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 22:21   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.691
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tot 30% meer. Op naar het volgende probleem, nog meer verkeerscongestie.
Klopt ergens toch niet volgens de cijfers van 2016 (statistisch de laatste cijfers*):

Citaat:
AFGELEGDE KILOMETERS PER VOERTUIGCATEGORIE IN 2016 (België) p. 13

Km in 2016 per voertuig (jaarbasis) | Totaal aantal kms (2016, miljard)

Personenwagens [cat. M1]
Benzine 9.570 | 20,894
Diesel 18.721 | 63,000
LPG 14.843 | 0,260
Aardgas 20.867 | 0,071
Elektrisch 19.151 | 0,082
Totaal : 14.999 | 84,306

Lichte bedrijfswagen [cat. N1]
Benzine 6.641 |....
Diesel 17.596 |....
LPG 16.219 |....
Aardgas 16.548 |....
Elektrisch 6.522 |....

Vrachtwagen [cat. N2, N3]
(...)
Bus of autocar [cat. M2, M3]
(...)
https://mobilit.belgium.be/sites/def...rs_2016_nl.pdf
De brandstoftypes zijn benzine, diesel, LPG, aardgas en elektriciteit. De vermelding “andere” wordt gebruikt wanneer de brandstof onbekend is (dikwijls het geval vóór 1952) of wanneer het een andere weinig voorkomende brandstofsoort is. Hybride en plug-in hybride voertuigen worden toegevoegd aan de conventionele voertuigen met hetzelfde brandstoftype.

* via: https://mobilit.belgium.be/nl/mobili...che_voertuigen

Laatst gewijzigd door Micele : 16 april 2018 om 22:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 09:14   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tot 30% meer. Op naar het volgende probleem, nog meer verkeerscongestie.
dat is volgens mij totaal niet juist
tenzij Tesla, rijden de meeste electrische auto's significant minder dan gewone auto's

je ziet dat eenvoudigweg aan de kilometerstand in de tweedhandsmarkt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 09:59   #7
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Klopt ergens toch niet volgens de cijfers van 2016 (statistisch de laatste cijfers*):
Misschien is het 30% meer ritten, en niet 30% meer km's...?

Hoe dan ook, het gebruik van een EV is proportioneel veel goedkoper dan dat van ICE (itt tot de aankoop) - ergens wel logisch dat men er meer mee rijdt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2018, 16:21   #8
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.938
Standaard

Ik denk ook dat je een E-wagen meer gaat gebruiken. Je moet niet echt meer gaan tanken dus je ziet ook niet onmiddellijk hoeveel je in je portemonnee kwijt bent. Met een ICE-wagen sta je aan de pomp en zie je de euro's op de teller vermeerderen. Niemand gaat zijn elektriciteitsmeter constant in het oog houden. Daarbij dat de meesten met een E-wagen zelfstandigen zijn en hun wagen op het bedrijf opladen.

Moet je snel naar de bakker 5 kilometer verderop en is het goed weer dan neem je de fiets. Want je weet dat als je een ICE-wagen voor zo een korte afstand gebruikt deze heel veel verbruikt. Je E-wagen rijdt toch "gratis". Dus waarom nog de fiets nemen? Snel de E-wagen nemen en daarna terug aan zijn oplader hangen. Idem voor verdere afstanden. Waarom eens niet naar de kust rijden en daar op de dijk iets gaan drinken? De E-wagen rijdt "gratis".
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2018, 16:41   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.691
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Misschien is het 30% meer ritten, en niet 30% meer km's...?
Dat zou wel kunnen, relatief veel laadpunten bieden hun laadstroom eigenlijk gratis aan... (thuis moeten ze betalen)
Citaat:
https://www.egear.be/laadpalen-en-kaarten-belgie/
2. Gratis oplaadpunten
Heel wat bedrijven en winkels bieden gratis laadmogelijkheden aan hun klanten. Ik kan niet elk gratis stopcontact, bijvoorbeeld bij bakker Herman om de hoek, hier oplijsten maar een overzicht van de ketens is wel interessant.
Naast die ketens bieden veel shoppingcentra ook gratis (trage) laadstroom aan:
Citaat:
https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html
Beschrijving

14 charging points situated on the first floor of the covered parking of the shopping center. They deliver 3,5 kW charging power (slow charging).
Parking is free during 90 minutes.
Charging is also free : no activating system needed.
Citaat:
Hoe dan ook, het gebruik van een EV is proportioneel veel goedkoper dan dat van ICE (itt tot de aankoop) - ergens wel logisch dat men er meer mee rijdt.
Anderzijds haalt de gemiddelde EV maar pakweg 150 km rijbereik in de praktijk waarom zou men er meer mee rijden als het laden onderweg toch zo onpraktisch kan zijn? Of zijn dat verzinsels als het om vrije tijd gaat?
(150 km is 75 km heen en terug)

En uw argument heeft ergens geen logica, anders zouden LPG-wagens meer rijden dan dieselwagens. Maar de ouderdom -en het aantal zeer oude wagens- zal ook een rol spelen.

Cijfers personenwagens ganse jaar 2016:
Citaat:
Personenwagens [cat. M1] ; gemiddelde leeftijd
Benzine 9.570 km ; 10,3 jaar oud
Diesel 18.721 km ; 7,2 jaar oud
LPG 14.843 km ; 16,5 jaar
Aardgas 20.867 km ; 1,8 jaar
Elektrisch 19.151 km ; 1,7 jaar

Totaal gemiddeld : 14.999 km ; 8,6 jaar
Bij de cijfers voor benzine moet men wel rekening houden dat bijna alle oldtimers en liefhebberswagens benzine zijn, die nauwelijks gereden worden per jaar. Cabrio en roadsters enkel bij goed weer. Die halen nauwelijks 2000 km per jaar.
Daarom is de gemiddelde leeftijd van benzines (en LPG ook om andere redenen) ouder vergeleken met dieselwagens.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2018 om 17:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 11:20   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.845
Standaard

Zolang de aankomende kilometerheffing per omvang van de wagen ,per locatie en per tijdstip,zal zijn,en niet gemoduleerd per brandstoftype,zal er een soort gereedschap in handen zijn om congestie een beetje te sturen.

Anders,inderdaad ,krijg je een milieuvriendelijke file in Antwerpen en extra rook boven de Poolse en Duitse bruinkoolcentrales.
__________________
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie...

Laatst gewijzigd door kelt : 19 april 2018 om 11:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 11:22   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zolang de aankomende kilometerheffing per type wagen ,per locatie en per tijdstip,zal zijn,en niet gemoduleerd per brandstoftype,zal er een soort gereedschap in handen zijn om congestie een beetje te sturen.

Anders,inderdaad ,krijg je een milieuvriendelijke file in Antwerpen en extra rook boven de Poolse en Duitse bruinkoolcentrales.
Zo werkt het niet. Belgie krijgt vooral electriciteit uit Frankrijk. Kernstroom.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 15:05   #12
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.938
Standaard

Maar daarmee is het probleem van de files en het feit dat E-wagens meer gebruikt worden dan ICE-wagens wel niet opgelost

De enige oplossing zou zijn : elke vorm van gemotoriseerd vervoer forfaitair belasten per gereden kilometer. Een ICE-wagen is dan ook automatisch al veel duurder door de meerkost aan brandstof en onderhoud. Wat onrechtstreeks ook meer centen geeft voor de Staat. E-wagens betalen evenveel kilometerheffing als ICE-wagens maar genieten van de goedkopere "brandstof" en minder onderhoud. En tenslotte de gelijkschakeling van alle vormen van bedrijfswagens. Dus fiscaal alles op hetzelfde percentage zetten. Dat zou al een eerste stap zijn in een faire en rechtvaardige belasting van al het gemotoriseerd vervoer.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 17:47   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.691
Standaard

Vandaag in een redelijk drukke stad geweest, wat moet dat heerlijk worden indien alle voertuigen ooit electrisch gaan rijden.

Je kan zelfs urenlang een terrasje doen langs een drukke baan.
Minder lawaai, geen geur en geen uitlaatemissies.

De appartementen -met hun balkon aan de hoofdbanen- gaan alvast stijgen in waarde.
Men zal terug met open venster kunnen slapen.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 april 2018 om 17:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2018, 07:57   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.469
Standaard

Dat is wat men noemt het rebound effect. Hetzelfde zie je bij LED verlichting. Doordat het beduidend minder verbruikt gaan mensen het meer gebruiken en er minder bewust mee om. In plaats van een paar uur laten ze het nu de hele nacht branden. Je ziet zo ook 's nachts meer en meer van de LED schijnwerpers verschijnen die hele buurt verblinden.
Zo kan een technologisch besparingspotentieel in de praktijk volledig verloren gaan of net het omgekeerde betekenen met in het slechtste geval een meerverbruik genereren.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 20 april 2018 om 07:59.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2018, 08:05   #15
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vandaag in een redelijk drukke stad geweest, wat moet dat heerlijk worden indien alle voertuigen ooit electrisch gaan rijden.

Je kan zelfs urenlang een terrasje doen langs een drukke baan.
Minder lawaai, geen geur en geen uitlaatemissies.

De appartementen -met hun balkon aan de hoofdbanen- gaan alvast stijgen in waarde.
Men zal terug met open venster kunnen slapen.
Nog beter: verkeersvrij.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180407_0...ker-drie-doden
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2018, 08:49   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.691
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Verkeersvrij handhaven gaat dus niet.

Citaat:
Doordat het beduidend minder verbruikt gaan mensen het meer gebruiken en er minder bewust mee om
Sommige meer, sommige nog minder...

Er is geen bewijs voor je draadstarter.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2018 om 08:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2018, 09:24   #17
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.600
Standaard

Dat valt te verwachten inderdaad. De marginale kost voor een extra km van een elektrische auto is lager dan een conventionele.

Maar inderdaad, een EV staat evengoed in de file en file-kosten vormen nog altijd het leeuwendeel van de externe kosten van transport.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2018, 09:44   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.691
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Dat valt te verwachten inderdaad. De marginale kost voor een extra km van een elektrische auto is lager dan een conventionele.

Maar inderdaad, een EV staat evengoed in de file en file-kosten vormen nog altijd het leeuwendeel van de externe kosten van transport.
Dat laatste is evident, maar voor het eerste is er helemaal geen bewijs.

Ik denk zelfs dat de meeste EV minder de snelweg opzoeken, of sneller verlaten, omwille van hun beperkt rijbereik. En file heb je vooral op de snelweg.

Een EV verdubbelt bijna zijn rijbereik door 60-70 kmh te rijden op gewone wegen ipv met het snelwegstroom 120 kmh mee te rijden.

Cijfers in de praktijk zijn te vinden:
https://www.egear.be/nissan-leaf-30-test/

LEAF TEST VERBRUIK
STAD MAX. 50 KM/U SECUNDAIRE WEGEN MAX. 70 KM/U SNELWEG CONTINU 100 KM/U SNELWEG CONTINU 120 KM/U
Temperatuur [°C] 13 13 13 13
Verbruik [kWh/100km] 12 12,8 18,9 21,8
Berekend rijbereik [km]
238 223 151 131

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2018 om 09:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2018, 09:47   #19
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat laatste is evident, maar voor het eerste is er helemaal geen bewijs.

Ik denk zelfs dat de meeste EV minder de snelweg opzoeken, of sneller verlaten, omwille van hun beperkt rijbereik. En file heb je vooral op de snelweg.

Een EV verdubbelt bijna zijn rijbereik door 70 kmh te rijden op gewone wegen ipv met het snelwegstroom 120 kmh mee te rijden.
goh, geen bewijs...

Er is wel emprisisch bewijs dat als transport minder kost, dan er dan meer gereden wordt.

Een elektrische wagens kost dus minder in gebruik, dus zodra je er ene hebt, dan is de kost om die te gebruiken een pak lager dan een conventionele.

Lijkt me een redelijk veilige conclusie, tenzij ik iets over het hoofd zie...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2018, 09:56   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.691
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Lijkt me een redelijk veilige conclusie, tenzij ik iets over het hoofd zie...
Het rijbereik? Link van egear heb ik nog toegevoegd.

Uiteraard verbruikt een EV ook veel minder tot niets in fileverkeer op de snelweg. Maar omwegen rijden om via de snelweg sneller thuis te kunnen zijn gaat men met een gemiddelde EV zeker niet doen, maar zal eerder de kortere gewone wegen nemen, zeker als de tripplanner van de EV dat voorschrijft om thuis te geraken.

Sneller thuis geraken is met een EV dikwijls langzamere wegen opzoeken zodat men zonder onderweg bij te laden tot thuis geraakt. Of langzamer is sneller. Lijkt onlogisch maar toch is het zo als men de huidige laadtijden kent.

Citaat:
Er is wel emprisisch bewijs dat als transport minder kost, dan er dan meer gereden wordt.
# Indien het minder kost. Snelle laadpalen hebben soms prijzen die zeker niet gunstiger zijn dan ICE-brandstof, zelfs dubbel zo duur (Chademo 50 kW) .Bovendien is er nog de factor tijd.

# ervaring laadprijzen via een EV-eigenaar:
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=26

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2018 om 10:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be