Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2018, 23:49   #1
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard Dynastie bij Nationale Bank

Bron: De Tijd

Dat het mandaat van regent bij de Nationale Bank overgaat van vader op zoon op kleinzoon acht je enkel in een bananenrepubliek mogelijk.

De Nationale Bank is altijd een populaire speeltuin geweest voor politieke benoemingen. De directeursmandaten worden netjes verdeeld tussen de grote politieke partijen van dit land. Ze zijn de ultieme beloning voor verdienstelijke kabinetschefs voor de diensten die ze aan minister en partij hebben geleverd. Bekwaamheid voor de job is van ondergeschikt belang. Dat komt de autoriteit van de instelling niet ten goede.

De regering-Michel drijft nu nog wat meer de spot met de Nationale Bank door de 34-jarige Cédric Frère voor te dragen als regent, als opvolger van zijn vader Gérald Frère. Die had zelf het mandaat van zijn vader Albert Frère, topman van de holding GBL, overgenomen.

‘Voor mijn vader was het mandaat in de regentenraad een familieaangelegenheid’, vertelde Gérald Frère eens openhartig in een interview. ‘Toen hij dat in de Nationale Bank zei, leverde dat de nodige hilariteit op. Men maakte hem duidelijk dat het benoemingsmechanisme zo niet werkt.’

Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen is niet duidelijk, maar het Frère-mandaat in de Nationale Bank blijkt erfelijk te zijn.

Het lachen zal de lui bij de Nationale Bank intussen wel vergaan zijn. Het is niet duidelijk hoe hij dat klaar heeft gespeeld en welke prijs hij daarvoor heeft betaald, maar het Frère-mandaat blijkt wel degelijk erfelijk te zijn.

Het belang van de regentenraad, eigenlijk de raad van bestuur van de Nationale Bank, is wel sterk afgenomen sinds de verantwoordelijkheid voor het monetair beleid aan de ECB is overgedragen. Maar het blijft een belangrijk cenakel waar vertegenwoordigers van de sociaal-economische wereld elkaar ontmoeten en het is een plek die een bevoorrechte kijk biedt op de economische gang van zaken in België en toegang tot een interessant netwerk. Wat zijn de merites van de 34-jarige fils ?* papa Cédric Frère, alleen maar bestuurder in enkele Frère-vehikels, dat hij daar een vippasje voor krijgt, behalve zijn afstamming?

Cédric Frère wordt als regent voorgedragen door minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA). Natuurlijk voert die gewoon een politieke deal uit. Wie is de pleitbezorger van de kandidatuur van kleinzoon Frère? Daarvoor moet in de richting van de MR gekeken worden, en in de eerste plaats naar zwaargewicht Didier Reynders. Wat heeft de Frère-clan ooit voor de Franstalige liberalen en voor Reynders gedaan dat die zo bij hen in het krijt staan?

Dat de andere regeringspartijen hierin meegaan, is een schande. Ze zijn medeplichtig. Ze tolereren het omdat ze dan een vrijgeleide krijgen om hun eigen poppetjes te benoemen. Zo kan de N-VA het hoofd van haar studiedienst, Edwin De Boeck, ook in de regentenraad zetten, zonder dat de andere partijen daar moeilijk over doen.

Het zijn praktijken die je enkel in een bananenrepubliek mogelijk acht. Maar het gebeurt ook in dit koninkrijkje. De Nationale Bank wordt misbruikt voor allerlei hand- en spandiensten. Partijen die daaraan meedoen en hun politici moeten zwijgen over goed bestuur.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 01:17   #2
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Spijtig dat er geen tweede-rangs buschauffeur beschikbaar was?
In Venezuale maakten ze 'zoiets' zelfs president van 't land!
Oud 23 april 2018, 07:03   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Onlangs vroeg hier iemand naar de naam voor zoiets: nepotisme dus

Trouwens, als je 30 jaar bij de Nationale Bank werkt heb je recht op een horloge ter waarde van 1000 Euro.

https://www.tijd.be/ondernemen/banke.../10003862.html

Citaat:
De Nationale Bank van België zoekt een leverancier om voor een geraamd bedrag van 520.000 euro merkhorloges te kopen. Daarmee worden werknemers met dertig jaar dienst beloond.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 april 2018 om 07:04.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 08:42   #4
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Van Overtveldt voert niet gewoon MR-orders uit, hij is zelf rechtstreeks schatplichtig aan de Frères.

Zijn eerste stapjes in de financiële wereld als Credit Officer waren bij de Bank Brussel Lambert (BBL), toen gecontroleerd door Group Bruxelles Lambert, nog steeds het investeringsvehikel van de Frères.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 08:55   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Van Overtveldt voert niet gewoon MR-orders uit, hij is zelf rechtstreeks schatplichtig aan de Frères.

Zijn eerste stapjes in de financiële wereld als Credit Officer waren bij de Bank Brussel Lambert (BBL), toen gecontroleerd door Group Bruxelles Lambert, nog steeds het investeringsvehikel van de Frères.
schatplichtig?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 09:12   #6
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
schatplichtig?
(Van Dale)

schat·plich·tig (bijvoeglijk naamwoord)
te danken hebbend aan, verschuldigd aan

Is het zo triestig gesteld met de woordenschat van de Vlaming?

Laatst gewijzigd door Zeus : 23 april 2018 om 09:14.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 09:17   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
(Van Dale)

schat·plich·tig (bijvoeglijk naamwoord)
te danken hebbend aan, verschuldigd aan

Is het zo triestig gesteld met de woordenschat van de Vlaming?
ik zie geen causaal verband tussen een eerste job in lang verleden tijden en huidige 'schatplichtigheid' ...

iets met 'netwerk' zou mogelijk nog op z'n plaats zijn, maar het woord 'schatplichtig' kan je hier gewoon niet hard maken.

correct woordgebruik is idd belangrijk dus.

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 april 2018 om 09:18.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 15:06   #8
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Bron: Knack
Oppositiepartijen Groen en Vuye & Wouters reageren bijzonder scherp op de beslissing om Cédric Frère in de Regentenraad van de Nationale Bank te benoemen.

De benoeming van Cédric Frère in de Regentenraad van de Nationale Bank was een beslissing die binnen de regering werd genomen. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA), bij monde van vicepremier Jan Jambon, donderdag in de Kamer verklaard. Oppositiepartijen Groen en Vuye & Wouters reageerden bijzonder scherp op die beslissing.

Cédric Frère is de kleinzoon van de steenrijke topindustrieel Albert Frère. Deze week raakte bekend dat de regering besliste Cédric te benoemen in de Regentenraad van de Nationale Bank. Hij volgt zijn vader Gérald Frère, die zelf twintig jaar geleden in de Regentenraad in de voetsporen van zijn vader Albert trad.

Meyrem Almaci en Veerle Wouters waren niet mals voor die beslissing. 'Dit is een terugkeer naar het Belgique ?* papa, waarin de Franstalige elite zijn kroost kan droppen op strategische plaatsen, al naargelang de goesting', sneerde de Groen-voorzitster richting de Vlaamsnationalisten. 'Politiek gekonkel van een partij die een pure machtspartij is geworden'.

'We hebben een tweede koninklijke familie. De troonopvolging en de dotatie zijn voorzien', vulde Wouters aan. Ze merkte op dat naast de benoeming van Frère ook die van de penningmeester van N-VA en het hoofd van de N-VA-studiedienst binnen de Nationale Bank werden afgesproken. Volgens Wouters moet er een hervorming gebeuren binnen de instelling, waarbinnen te veel posten zouden bestaan.

Minister Jambon (N-VA) wees erop dat de beslissing over Frère binnen de regering werd genomen. Daarbij herinnerde hij eraan dat de Regentenraad niet inhoudelijk bevoegd is voor het monetair beleid of het prudentieel toezicht op de financiële sector. Dat zijn de bevoegdheden van de gouverneur en het directiecomité. De aanduiding kwam tot stand nadat de Nationale Bank had aangegeven dat een aantal mandaten afliep.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 15:46   #9
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HBVL
Dat de N-VA, die in het verleden vaak fulmineerde tegen deze benoemingspolitiek, gewillig meegaat in deze schaamteloze koehandel heeft alles te maken met de eigen machtspositie. In ruil voor Frère mogen de Vlaams-nationalisten hun eigen poppetjes op het speelveld droppen. Zo wordt ook Edwin De Boeck, topman van de N-VA-studiedienst, tot regent benoemd. Met goed bestuur en ‘de kracht van verandering’ heeft dat niets meer te maken, zo stelde de oppositie terecht vast.
bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180426_0...klijke-familie
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 15:49   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

journalist Van Overtveldt zou nogal zijn pen in vitriool gedoopt hebben. Weet er iemand waar die gebleven is?
Oud 27 april 2018, 15:56   #11
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
journalist Van Overtveldt zou nogal zijn pen in vitriool gedoopt hebben. Weet er iemand waar die gebleven is?
Hij is op zoek naar de ontbrekende 505 miljoen die de kaaimantaks ging opbrengen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 16:11   #12
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Allez, allez, laat die arme bankiers toch eens gerust.
Die zijn nog massaal hun laatste crisis aan't verwerken.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 18:12   #13
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Trouwens, als je 30 jaar bij de Nationale Bank werkt heb je recht op een horloge ter waarde van 1000 Euro.

https://www.tijd.be/ondernemen/banke.../10003862.html

https://forum.politics.be/showpost.p...57&postcount=3

Waarna ze vervroegd op pensioen mogen na het schrijven van dikke chique rapporten over dat het nodig is dat we langer moeten werken.

https://www.tijd.be/politiek-economi...s/9986943.html

Zou de schoofzak bij de nationale bank aan het loket gezeten hebben ofzo vraag ik me dan af ...

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 27 april 2018 om 18:15.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 18:56   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
https://forum.politics.be/showpost.p...57&postcount=3

Waarna ze vervroegd op pensioen mogen na het schrijven van dikke chique rapporten over dat het nodig is dat we langer moeten werken.

https://www.tijd.be/politiek-economi...s/9986943.html

Zou de schoofzak bij de nationale bank aan het loket gezeten hebben ofzo vraag ik me dan af ...
Schoof was daar controleur om te kijken of dat de mensen daar geen tattoo's hadden.

Want dat mag niet.
Oud 27 april 2018, 19:51   #15
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

https://www.nbb.be/nl/over-de-nation...t/regentenraad

Blijkbaar zal de snotaap Cédric Frère van regenteske gedachten kunnen wisselen met onder meer co-regenten Rudy De Leeuw (kendemnog?) en Marc Leemans (idem).

Helaas vermeldt de webstek van de Nationale Bank van Belgie niet hoevéél dat zo schuift per regenteske bijeenkomst, noch welke (klare of troebele) wijn daar wordt geschonken, noch welke andere versnaperingen de heren regenten en die éne mevrouw de regentes tijdens hun regenteske bijeenkomsten door hun regenten-keelgat kunnen & mogen laten glijden.

Zouden de regenteske activiteiten trouwens méétellen bij het berekenen van het regenten-pensioen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 27 april 2018 om 19:52.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 19:58   #16
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

SJOEMEL merk België met zen koehandels en het word steeds maar erger.... het Kongo van het noorden!!!!!
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 19:58   #17
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Spijtig dat er geen tweede-rangs buschauffeur beschikbaar was?
...

Is er 'per definitie' iets verkeerd met buschauffeurs?

Zo ja, wat?

Zo neen, waarom zouden we er een probleem van maken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 20:03   #18
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Bron: De Tijd

Dat het mandaat van regent bij de Nationale Bank overgaat van vader op zoon op kleinzoon acht je enkel in een bananenrepubliek mogelijk.
Erger, veeeeeeel erger….. in en bananen republiek word om de zoveel tijd de slang onthoofd ….

Hier in het sjoemel merk België gaat het eeuwig verder!

((Niet wetten van Napoleon maar Misschien zelfs nog gevolg van Leopold II Kongo beleid??????? oeps))

Of men zal doen wat extreem links Agalev groen nastreeft .... Venezolaanse toestaanden ....
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 27 april 2018 om 20:07.
Oud 27 april 2018, 20:12   #19
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Allez, allez, laat die arme bankiers toch eens gerust.
Die zijn nog massaal hun laatste crisis aan't verwerken.
Ver…..werken? De gangsters zitten nog steeds op hun plaats en worden goed betaald, werden niet vervolgd door justitie, zelfs de Arco bedriegers niet!!!!!

Waarom zou de staats bank anders zijn, in corrupt sjoemel merk België met zen koehandels.
Oud 27 april 2018, 20:20   #20
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Trouwens, als je 30 jaar bij de Nationale Bank werkt heb je recht op een horloge
Die horloges zijn "geheim" >>> signaal >>>herkenningen product wat wil stellen: Aandacht aandacht! die persoon moet extra verzorgd worden want hij kent…….
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be