![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Op naar een derde vereniging van de Nederlanden? | |||
Ja, mét Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,25% |
Ja, zónder Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
14 | 29,17% |
Nee, Vlaanderen onafhankelijk |
![]() ![]() ![]() |
19 | 39,58% |
Nee, België blijft (en ik ga hieronder beginnen schelden) |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Nederlanden kennen een bewogen geschiedenis. Verenigd door de Bourgondische vorsten, kwamen ze (althans, de Nederduitse delen) later in opstand tegen hun vorst, de koning van Spanje, en werden ze helaas gescheiden, voor de eerste maal. De Waalse gewesten hadden zich immers in een pro-Spaanse bond verenigd, de Unie van Atrecht, en Alexander Farnese maakte daar graag gebruik van als uitvalsbasis.
Vele jaren versteken. Zuid-Nederland werd een Bourgondisch, maar achtergesteld dom land, terwijl Noord-Nederland uitbloeide tot een rijke handelsnatie. Toen kwamen de Fransen, bezetten ze Zuid-Nederland, en probeerden ons Fransen te maken. Dat mislukte, en weer werden de Nederlanden verenigd. Voor de tweede maal kregen we de kans om een middelgrote natie te worden in Europa, en een handelssupermacht. Weer zagen de Franstaligen dit niet zitten, en veroorzaakten ze tumult. België ontstond als een artificieel tweede Frankrijk. Weer verstreken de jaren. De Vlaamse beweging deed de Nederlandse cultuur in Vlaanderen opbloeien, en hield de deur open voor een Nederlandse hereniging. Nu dit streven, althans de eerste fase van secessie, nabij komt, kunnen we weer hoop koesteren op een hereniging van de Nederlanden, dit maal zonder hen die de unie al 2X verraden en vernietigd hebben. Ditmaal zal de hereniging niet gebeuren door een hertog of een koning, maar vanuit het volk. Ik ben optimistisch, maar het zal toch niet voor morgen zijn. Maar alstublieft, laat de derde hereniging de goede zijn.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Confederaal kan alles, zelfs een Europa, maar misschien toch wel eerst de eerste stap zetten he
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Of die derde hereniging er zit aan te komen twijfel ik toch aan.
Een onafhankelijk Vlaanderen is volgens mij goed te verwezelijken, maar om dit aan te sluiten bij Nederland gaat moeilijk zijn. Zouden er niet te veel verschillen ontstaan zijn tussen Vlamingen en Nederlanders in de loop der jaren? Is het niet voordeliger om op Europees niveau met twee Nederlandstalige 'staten' te zitten (Vlaanderen en Nederland) dan met ééntje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat maar, Tantist is gewoon geobsedeerd met zijn Groot-Nederland.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() ben in principe voor een onafhankelijk Vlaanderen. een vereniging met Nederland kan een oplossing zijn, maar dan enkel als Vlaanderen niet onafhankelijk zou kunnen blijven (wat ik persoonlijk sterk in twijfel trek)
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Samen met Nederland kunnen we veel meer bereiken dan alleen, punt.
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Hoewel ik de Groot-nederlandse gedacht een warm hart toedraag denk ik niet dat zij de oplossing is. Nederland heeft zich de voorbije decennia opgeworpen als test-case voor allerhande politieke en sociale probeersels en is er niet veel beter van geworden. Zou het verstandig zijn om het lot van Vlaanderen daar aan te verbinden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Zolang we de Walen maar geen roet in het eten laten gooien is het goed
![]()
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie eerlijk gezegd het nut niet in van een aansluiting bij Nederland. Waar is de zogenaamde "Vlaamse identiteit" dan?
Ik denk overigens ook niet dat Nederland staat te springen om Vlaanderen (met of zonder Wallonië) erbij te nemen. Je bent overigens een optie vergeten: België blijft (zonder dat men hieronder begint te schelden) ![]()
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 20 december 2004 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
. Laatst gewijzigd door Koning Pinteman : 20 december 2004 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België blijft, sowieso.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hahahahahaha
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nee, in een kunstmatige staat blijven wonen met als boegbeelden de Flup en zijn erfelijk belaste broer laurent, wiens vader al tenminste één bastaard heeft rondlopen. Nog liever Frans Bauer als president dan, die kan je na afloop van zijn ambtstermijn tenminste vervangen, die Saxen-Coburgs daar blijf je mee opgezadeld zitten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ga dan in Holland wonen als ge België toch zo haat.
Veel plezier ermee, maar sleur de Belgen niet mee in jullie waanzin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Btw Holland is niet hetzelfde als Nederland
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals, als toch zo slecht is in ons land: Goede reis en veel plezier in Hollanderland. |
|
![]() |
![]() |