Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2018, 08:36   #1
Anna List
Banneling

Standaard Cannabis 'more harmful than alcohol' for teen brains

https://www.bbc.com/news/health-4573...channel=social

Citaat:
It found the impact on thinking skills, memory and behaviour was worse than that of teenage drinking.

The researchers, from the University of Montreal, urged teenagers to delay their use of cannabis for as long as they felt able.
The study tracked and tested 3,800 adolescents over four years, starting from around the age of 13.
Drinking alcohol and taking drugs, such as cannabis, at a young age is known to cause problems with cognitive abilities such as learning, attention and decision-making as well as academic performance at school.
This study found these problems increased as cannabis use increased - and the effects were lasting, unlike those of alcohol.
What are the health risks of cannabis use?
The teenagers, from 31 different Canadian schools, gave details of their drug and drinking habits once a year.
Their brain skills were also tested every year in school using computer-based cognitive tests.
Developing brains
Although levels of cannabis use in the study were low compared with alcohol use, 28% of the teenagers still admitted to some kind of use.
This compared with 75% of the teenagers who said they drank alcohol at least occasionally.
Prof Patricia J Conrod, lead study author, from the department of psychiatry at Montreal, said she had expected alcohol to have had more of an impact on the teenagers' brains.

But, instead, the research detected greater increases in errors in cognitive tests on the teenagers using cannabis - while they were taking the drug and after they had stopped.
These effects were seen in working memory, reasoning and their ability to control their behaviour.
"Their brains are still developing but cannabis is interfering with that," Prof Conrod said, of teenagers.
"They should delay their use of cannabis as long as they can."
She also said the findings highlighted the importance of drug-prevention programmes.
Cannabis is thought to be the most widely used illegal drug in the UK.
It can be addictive and using it has been shown to increase the risk of developing psychotic illnesses, particularly in adolescents.
Giving up cannabis can lead to withdrawal symptoms, such as sleeping problems and mood swings, experts say.
The study is published in the American Journal of Psychiatry.
voil?*, nu dat vast staat is die discussie 'en alcohol dan?' ook weer van de baan.
alcohol dient hier ook gewoon verboden onder de 21.

en blijf van die wiet gewoon af. van de alcohol ook trouwens.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 08:45   #2
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Daar wordt je helemaal kierewiet van.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 09:37   #3
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Drugs en nog ontwikkelende hersenen gaan gewoon niet samen.
Komaan zeg, 13 jaar en al blowen of drinken.
Ik speelde nog met de lego's toen.
Oud 4 oktober 2018, 09:40   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Drugs en nog ontwikkelende hersenen gaan gewoon niet samen.
Komaan zeg, 13 jaar en al blowen of drinken.
Ik speelde nog met de lego's toen.
Citaat:
De gemiddelde beginleeftijd voor cannabisgebruik bij Vlaamse leerlingen is 15,6 jaar. De piekmomenten voor een eerste joint zijn 15 en 16 jaar (tezamen 63,5% van de ooitgebruikers), al hebben ook één op de zeven leerlingen (15,0%) voor hun 15e al cannabis gebruikt.
https://www.druglijn.be/bezorgd-om-i...eger-aan-drugs
Oud 4 oktober 2018, 10:17   #5
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Ik zal ook niet veel ouder geweest zijn, 16 of misschien 17.
Met de maten wat op het pleintje hangen en zo, en van 't een komt 't ander.
Te jong, inderdaad, en ik hoop mijn kinderen iets te kunnen bijbrengen over de mogelijke gevaren van drugs en alcohol.
Bij mij in den tijd kwam dat gewoon niet ter sprake, of op school, maar dan voor mij allerminst geloofwaardig.
Oud 4 oktober 2018, 10:21   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Te jong, inderdaad, en ik hoop mijn kinderen iets te kunnen bijbrengen over de mogelijke gevaren van drugs en alcohol.
Bij mij in den tijd kwam dat gewoon niet ter sprake, of op school, maar dan voor mij allerminst geloofwaardig.
grootste verschil tussen toen en nu, ... toen gingen er daar enkelen per klas mss naar op zoek, en vonden dat ook wel
nu heeft (volgens mijn tieners) iedereen wel eens cannabis geprobeerd voor ze t middelbaar uit zijn.
Oud 4 oktober 2018, 10:21   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat nu slechts is van beiden, is van geen belang.

Ongezonde producten moeten een doordacht gezondheidsbeleid krijgen.
De grote discussie is natuurlijk hoe er dat moet uitzien.

Wat betreft minderjarigen, is er nog wel een redelijke eensgezindheid.
De rest: daar zijn al veel draden over gepleegd, met allerhande argumenten heen en weer, en vaak met de onvermijdelijke maar toch te mijden beledigingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 10:23   #8
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Je gaat steeds studies hebben die tegen de stroom ingaan. Daarom zijn metastudies nodig. Alcohol is de zwaardere drug. Drink je er te veel van heb je helemaal geen cognitieve capaciteiten meer. Vergelijk je een pintje met 1 joint kan dat anders zijn. Zo'n studie dient in detail geanalyseerd in zijn methodologie vooraleer conclusies te kunnen trekken.

Ontwenningsverschijnselen van alcohol zijn ook veel erger dan die van cannabis. De studie lijkt een andere indruk te willen geven. Mmm

Laatst gewijzigd door Bach : 4 oktober 2018 om 10:26.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 11:19   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de lagere school, dan moest je bij de directeur komen, en die stonk dan een uur in de wind naar sterke drank...

In "het zesde," de leraar daar rookte tijdens de lesuren een pakje Johnson zonder filter. Heel de dag lang in die stinkrook.
Oud 4 oktober 2018, 11:20   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Je gaat steeds studies hebben die tegen de stroom ingaan. Daarom zijn metastudies nodig. Alcohol is de zwaardere drug. Drink je er te veel van heb je helemaal geen cognitieve capaciteiten meer. Vergelijk je een pintje met 1 joint kan dat anders zijn. Zo'n studie dient in detail geanalyseerd in zijn methodologie vooraleer conclusies te kunnen trekken.

Ontwenningsverschijnselen van alcohol zijn ook veel erger dan die van cannabis. De studie lijkt een andere indruk te willen geven. Mmm
Ik heb een vriend die vroeger serieus aan de coke zat. Wegens geldproblemen de coke achterwege moeten laten en nog alleen aan de Alcohol blijven plakken. Op dit ogenblik nog steeds op zijn minst halve fles wodka per dag.
Heeft al 3 ontwenningskuren achter de rug voor die alcoholverslaving. Hij blijft me maar herhalen hoe zwaarder het is om van die alcohol verlost te raken . Een alcoholverslaving is volgens hem erger dan een coke verslaving.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 11:23   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb een vriend die vroeger serieus aan de coke zat. Wegens geldproblemen de coke achterwege moeten laten en nog alleen aan de Alcohol blijven plakken. Op dit ogenblik nog steeds op zijn minst halve fles wodka per dag.
Heeft al 3 ontwenningskuren achter de rug voor die alcoholverslaving. Hij blijft me maar herhalen hoe zwaarder het is om van die alcohol verlost te raken . Een alcoholverslaving is volgens hem erger dan een coke verslaving.
Stoppen met coke is twee keer niets vergeleken met alcohol.

Met coke ben ik gestopt van de ene op de andere dag omdat ik het kotsbeu was, stoppen alcohol is een vijfentwintigjarige strijd geweest.
Oud 4 oktober 2018, 11:25   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
grootste verschil tussen toen en nu, ... toen gingen er daar enkelen per klas mss naar op zoek, en vonden dat ook wel
nu heeft (volgens mijn tieners) iedereen wel eens cannabis geprobeerd voor ze t middelbaar uit zijn.
Ik was jong in de jaren 70 en zowat alle jeugdclubs en concerten werd luchtig geblowd. De zwarte Afghaan....de libanon ....de Thai sticks allemaal hasj soorten die bij mij nostalgische gedachten teweegbrengen. Ik herinner me de legendarische concerten in Vorst Ahoy Bilzen enz waar een dikke wietwolk boven de aanwezigen hing.
Oud 4 oktober 2018, 11:26   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Met coke ben ik gestopt van de ene op de andere dag omdat ik het kotsbeu was, stoppen alcohol is een vijfentwintigjarige strijd geweest.
Ik geloof het best. De ervaring met mijn oude vriend bewijst het alvast. Zeer binnenkort zijn zoveelste poging in een paaz afdeling.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 oktober 2018 om 11:27.
Oud 4 oktober 2018, 11:34   #14
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Niet echt nee. Waar ik het over heb zijn zo begin-midden jaren 90.
Als ik dan effe snel google, vind ik cijfers van 1996. (Wel van Nederland, maar die liggen volgens mij in dezelfde lijn dan hier).
Grossomodo kunnen we stellen dat dat percentage altijd ongeveer hetzelfde is gebleven.

Uit eigen ervaring, ik heb toen eigenlijk nooit gezocht naar wiet of andere. Ik kwam er wel mee in contact via vrienden. Op fuiven rook je regelmatig wietlucht, op terras van jongerencafés ook. Het is zelfs zo dat ik het verkrijgen van wiet als jonge gast veel gemakkelijker vond dan nu als volwassene. Gewoon tijdens de middag naar de wc in het college waar ik zat gaan was voldoende. Had men daar niks, waren altijd wel wat maten die iets hadden of er waren ook nog de dealers op café.
Oud 4 oktober 2018, 11:38   #15
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Het gaat niet over stoppen. Het gaat erover waarom ge ermee begint.

Als ge zo dom zijt om ermee te beginnen, dan moet ge niet janken dat ermee stoppen zo lastig is.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 11:46   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Als ge zo dom zijt om ermee te beginnen, dan moet ge niet janken dat ermee stoppen zo lastig is.
Euh ? Wa ?
Oud 4 oktober 2018, 12:21   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Sterke drank, ja, waarom ben ik daar mee begonnen. Ik was alcoholist op mijn twaalf, ik weet niet meer precies waarom - of zelfs wanneer ik er mee begonnen ben.

Misschien dacht ik wel dat het normaal was vermits vader alle dagen zat was. je weet wel, kinderen, en hun kleine kinderenverstandje.
Oud 4 oktober 2018, 12:36   #18
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
...zei de dopper tegen de workaholic...
Oud 4 oktober 2018, 15:00   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sterke drank, ja, waarom ben ik daar mee begonnen. Ik was alcoholist op mijn twaalf, ik weet niet meer precies waarom - of zelfs wanneer ik er mee begonnen ben.

Misschien dacht ik wel dat het normaal was vermits vader alle dagen zat was. je weet wel, kinderen, en hun kleine kinderenverstandje.
Net daarom is ook Geert beginnen voetballen. Ook zijn vader voetbalde.De gevolgen van die kopballen kennen we ondertussen.
Oud 4 oktober 2018, 15:51   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Net daarom is ook Geert beginnen voetballen. Ook zijn vader voetbalde.De gevolgen van die kopballen kennen we ondertussen.
Ja, dat maakt serieuze schade.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be