Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2018, 10:50   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Creatief zijn met beroepsonkosten als zelfstandige

Ben eens bij een boekhouder langs geweest. Die vertelde me dat het nettoloon van zelfstandigen (die in België worden kapotbelast) volledig afhankelijk is van de beroepskosten die ze kunnen inbrengen.

Het is dus een kwestie van creatief te zijn met die kosten.
Een paar verhalen die ik daaromtrent al gehoord heb..

- Iemand die gaat tanken met de bankkaart van zijn zoon om meer kilometerkosten in te brengen.
- Iemand die een hond koopt en hem inbrengt als alarmsysteem.
- Afwasmachines voor privégebruik die worden gekocht alsof ze ten dienste staan van de zaak (werkkledij wassen). Idem met waspoeder etc etc

En veel van die zaken worden forfaitair ingebracht, maw er moet geen bewijs voor zijn (waspoeder, internet, postzegels, handdoeken..)

De boekhouder kent alle controleurs. Ik kan het niet bewijzen maar als boekhouder - controleur - en zaakvoerder van bvb een groot bedrijf onder 1 hoedje spelen (waar uiteraard zwart geld mee gemoeid is) dan zet dat de deur serieus open voor belangenvermenging.

Ik vraag me af hoe het zit met bvb verwarmingskosten.
Neem nu een psycholoog die werkt in een groepspraktijk, maar het graag zelf zou gaan doen. Moet gewoon een kamertje in zijn huis inrichten om er klanten te ontvangen, en kan volgens mij de verwarming van zijn hele huis inbrengen alsof het voor dat ene kamertje is.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 27 oktober 2018 om 10:51.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 11:21   #2
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ben eens bij een boekhouder langs geweest. Die vertelde me dat het nettoloon van zelfstandigen (die in België worden kapotbelast) volledig afhankelijk is van de beroepskosten die ze kunnen inbrengen.

- Iemand die gaat tanken met de bankkaart van zijn zoon om meer kilometerkosten in te brengen.
- Afwasmachines voor privégebruik die worden gekocht alsof ze ten dienste staan van de zaak (werkkledij wassen). Idem met waspoeder etc etc

En veel van die zaken worden forfaitair ingebracht, maw er moet geen bewijs voor zijn (waspoeder, internet, postzegels, handdoeken..)

De boekhouder kent alle controleurs. Ik kan het niet bewijzen maar als boekhouder - controleur - en zaakvoerder van bvb een groot bedrijf onder 1 hoedje spelen (waar uiteraard zwart geld mee gemoeid is) dan zet dat de deur serieus open voor belangenvermenging.

Neem nu een psycholoog die werkt in een groepspraktijk, maar het graag zelf zou gaan doen. Moet gewoon een kamertje in zijn huis inrichten om er klanten te ontvangen, en kan volgens mij de verwarming van zijn hele huis inbrengen alsof het voor dat ene kamertje is.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dat laatste niet correct is.
25-30%
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 11:25   #3
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Uit ervaring kan ik zeggen dat dat laatste niet correct is.
25-30%
Dan maak je toch gewoon meer kamertjes.
2 voor klanten en 1 met een bureau voor de administratie.
Ik zou het bureau ook nog plaatsen in de woonkamer waar er goed gestookt moet worden.
Oud 27 oktober 2018, 11:29   #4
Steben

Standaard

Citaat:
Dan maak je toch gewoon meer kamertjes.
2 voor klanten en 1 met een bureau voor de administratie.
Ik zou het bureau ook nog plaatsen in de woonkamer waar er goed gestookt moet worden.
Je kan proberen, maar dat is iets anders dan zeggen dat "de zelfstandigen" het allemaal aan 100% doen.
leve de manmanman club
Oud 27 oktober 2018, 12:41   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Normaal gezien krijg je thuis een papier waarop je de oppervlakte opgeeft die je beroepsmatig gebruikt.
Magazijn en/bureel enz.
Dat deel kan je inbrengen .
Bv 25% van het totaal of zo.

Daar word je natuurlijk ook op belast.
Op die oppervlakte.

Het is een druppel op een hete plaat maar alle beetjes helpen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 oktober 2018 om 12:41.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 13:41   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uit je voorgaande berichten valt op te maken dat je de typische schijnzelfstandige bent zonder eigen kliënteel, vermoedelijk een paramedisch beroep, die nu binnen dat gesloten kader nadenkt om toch zijn inkomsten te maximaliseren door de belastingen te minimaliseren. Daar is niks mis mee, iedereen wil dat. Maar ga aub niet dromen op basis van wat cowboy verhalen. Wie denkt dat hij de nutsrekeningen van zijn prive woning kan camoufleren en voor 100% als beroepskost kan aftrekken droomt. Of zou graag een doorgedreven controle krijgen...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 15:42   #7
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Uit je voorgaande berichten valt op te maken dat je de typische schijnzelfstandige bent zonder eigen kliënteel
Neem nu een psycholoog die net van de schoolbanken komt, en als doelstelling heeft om in de eigen woning klanten te ontvangen voor consultaties.
Je kan er dan voor kiezen om meteen zelf te starten, maar je moet de knepen van het vak nog leren en als je een aantal mensen suboptimaal behandelt heb je een slechte reputatie gebouwd. Is je onderneming eigenlijk gedoemd om te falen. Dat is de reden waarom ikzelf en collega's eerst op een ander starten als schijnzelfstandigen. Je bent eigenlijk een fatsoenlijk betaalde stagiair. Je neemt geen financiële risico's (eigen werkruimte) en je reputatie staat niet op het spel want je werkt niet waar je woont. De meesten doen het een jaar of 3, tot ze er helemaal staan.
Oud 27 oktober 2018, 19:54   #8
Steben

Standaard

De meeste ondernemingen die slagen hebben starters die ouder zijn dan 35
leve de manmanman club
Oud 27 oktober 2018, 20:21   #9
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
De meeste ondernemingen die slagen hebben starters die ouder zijn dan 35
Volgens de normen die Eurosceptic naar voor brengt is dit echt geen onderneming. Als je begint moet je trouwens bereid zijn zwarte bonen te vreten en met uw bakkes in de modder te vallen en opnieuw op te staan. Ik heb nogal problemen met dit berekend profitariaat. Dat komt allemaal op de 2de plaats als ge (hypothetisch) winst maakt. Hier zijn we verdorie bezig over iemand die projecteert dat hij winst gaat maken maar liefst niet met de bakkes in de modder valt en de gouden parachute aanhoud. Dan ga je beter voor een baas werken. Maar nee dat willen ze niet. Ze willen de melk, de boter en het ei en de glimlach van de boerin daarbovenop.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 21:38   #10
XenApp
Parlementslid

XenApp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als die boekhouder zelf niet met de truuken van de foor afkomt is het een slechte boekhouder. Zoek dan onmiddellijk een andere.
Zoek er eentje die je informeert over de grijze zone, maar niet pushed om deze te betreden.

Over de verwarmingskosten:
Verwarmingskosten etc kan je verhoudingsgewijs inbrengen naar gelang dat je de oppervlakte van je huis gebruikt voor je zaak. Heb je ruimtes die je niet gebruikt, zet hier een goedkoop rek en zeg dat dit opslag is voor je zaak.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 22:00   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Ja dat klopt, alle zelfstandigen worden stiekem schatrijk door waspoeder van de zaak privé te gebruiken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 23:01   #12
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Van den andere kant... zelfstandige zijn in bijberoep.
Niet te groot, niet te veel, maar just genoeg.
Zonder boekhouder, wel goed geïnformeerd, en wist wel tot waar ik mocht gaan.
Jaren gedaan, en ben der niet slechter van geworden.

Laatst gewijzigd door kojak : 27 oktober 2018 om 23:02.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 23:04   #13
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ja dat klopt, alle zelfstandigen worden stiekem schatrijk door waspoeder van de zaak privé te gebruiken.
Waspoeder is veel te wit.
Je moet grijze producten gebruiken.
Oud 27 oktober 2018, 23:42   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is natuurlijk nuttig om in dit geval een deel van uw eigen woonst als beroepsgedeelte in te schrijven.

Ik zou het doen.
Je kan ook een stukje representatie kosten bovenop inbrengen.
Bloemetje bv.
Wat drank...wel bij een brouwer en met factuur.
Beetje verwarming en zo.
Beetje verzekeringen en dergelijke.

Ja het scheelt toch alweer wat.
Oud 27 oktober 2018, 23:56   #15
XenApp
Parlementslid

XenApp's schermafbeelding

Standaard

Let wel op, hoeren en coke kan je normaal gezien niet inbrengen.

Als je een goede boekhouder hebt als de mijne, is er misschien voor deze zaken toch iets mogelijk.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 00:16   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Let wel op, hoeren en coke kan je normaal gezien niet inbrengen.

Als je een goede boekhouder hebt als de mijne, is er misschien voor deze zaken toch iets mogelijk.
Hmm dat ben ik nog niet zo zeker.
Ligt aan de omschrijving .
Oud 28 oktober 2018, 06:19   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Wie te creatief is met dergelijke zaken die wordt er gewoon uitgepikt door een computer en komen er controleurs over de vloer.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 06:28   #18
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Men kan zelfstandigen of ondernemers niet vergelijken met vrije beroepers. Vrije beroepers zijn ambtenaren. De overheid creëert en controleert hun markt. Deed ze dat niet dan waren het veelal kwakzalvers.

Laatst gewijzigd door Vlad : 28 oktober 2018 om 06:28.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 08:50   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Volgens de normen die Eurosceptic naar voor brengt is dit echt geen onderneming. Als je begint moet je trouwens bereid zijn zwarte bonen te vreten en met uw bakkes in de modder te vallen en opnieuw op te staan. Ik heb nogal problemen met dit berekend profitariaat. Dat komt allemaal op de 2de plaats als ge (hypothetisch) winst maakt. Hier zijn we verdorie bezig over iemand die projecteert dat hij winst gaat maken maar liefst niet met de bakkes in de modder valt en de gouden parachute aanhoud. Dan ga je beter voor een baas werken. Maar nee dat willen ze niet. Ze willen de melk, de boter en het ei en de glimlach van de boerin daarbovenop.

Niet alleen haar glimlach hoor, ook (en vooral) haar pussy.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 10:00   #20
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb nogal problemen met dit berekend profitariaat...

Dan ga je beter voor een baas werken. Maar nee dat willen ze niet. Ze willen de melk, de boter en het ei en de glimlach van de boerin daarbovenop.
Profitariaat van wie eigenlijk? De belastingbetaler? Ik betaal veel meer belasting dan gelijk welke werknemer.

Of profitariaat van de eigenaar die het werk verdeelt? Die duizenden euro's huur int van de schijnzelfstandigen die gewoon een ruimte gebruiken.

Definieer de melk, boter en het ei.
Ik ken alleen de zure melk van geen inspraak te hebben in de verdeling van werk, de vervallen boter van elk moment op straat gezet te kunnen worden, en het rotte ei van geen enkele betaalde vakantiedag te hebben. Het is een bewuste keuze dus klaag ik er niet over, maar profitariaat is het zeker niet. Het is eerder de eigenaar die profiteert

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 28 oktober 2018 om 10:05.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be