Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2016, 11:44   #1
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard Vlaamse regering plant massale onteigening - bouwgrond enkel nog voor superrijken

Citaat:
Vanaf 2040 mag in Vlaanderen geen extra grond meer bebouwd worden. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Het is een historische stap, de vraag is alleen hoe dat in de praktijk wordt omgezet. Voorlopig blijft het bij vage voornemens om meer in de hoogte te bouwen en “slechte” bouwgronden in te ruilen voor een appartement.
“Hoe langer de onderhandelingen duren, hoe minder concrete maatregelen eruit komen.” Een Vlaams Parlementslid van de meerderheid zag de bui gisteren al hangen. Het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen dat de regering gisteravond laat besliste, legt enkele belangrijke principes vast, maar bevat weinig concrete oplossingen.

De doelstelling van het plan kan nauwelijks onderschat worden, daar is geen twijfel over. Vandaag wordt dagelijks zes hectare open ruimte ingepalmd voor huizen of bedrijven. Tegen 2025 mag dat nog drie hectare zijn en vanaf 2040 geldt een complete betonstop. Minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) noemde dat gisteren “een mijlpaal”. Maar de concrete acties om dat te bereiken, schuift ze voorlopig voor zich uit.

Vandaag is 72.000 hectare grond bestemd om ooit op te bouwen, zij het voor woningen, zij het voor bedrijven. Door de betonstop krimpt dat tot 24.600 hectare, te bebouwen tussen nu en 2040. Met andere woorden: de eigenaars van 47.400 hectare grond kunnen definitief een kruis maken over hun bouwplannen.

De Vlaamse regering is het erover eens dat die eigenaars rechtszekerheid moeten krijgen. De vraag is alleen hoe. Een schadevergoeding voor iedereen is financieel niet te doen. Daarom speelt minister Schauvliege met het idee om “verhandelbare bouwrechten” in het leven te roepen. Daarmee kunnen grondeigenaars hun “slechte” gronden inruilen voor een ander perceel of zelfs een appartement in een stad.

Daarnaast wordt het systeem van woonuitbreidingsgebieden ook afgeschaft, alleen is de regering het er nog niet over eens welke gronden definitief geschrapt worden en welke definitief wél bebouwd mogen worden.

Hoe groot de impact van deze plannen op de prijs van de bouwgrond is, valt nog af te wachten. “2040 is nog ver weg. Ik denk niet dat de prijzen nu onmiddellijk zullen stijgen”, zegt KBC-analist Johan Van Gompel. “Op langere termijn kan dat natuurlijk wel, dan dreigt het helemaal onbetaalbaar te worden.”

Meer hoogbouw

De Vlamingen moeten dichter bij elkaar gaan wonen, bij voorkeur in de steden. Minister Schauvliege wil erover waken dat de leefkwaliteit niet afneemt. Daarom wil ze mensen stimuleren om bijvoorbeeld hun tuin of parkeerplaatsen te delen. Ook via hoogbouw kan op de ruimte worden bespaard. Er moet bovendien meer groen in de stad komen, door een minimale “groennorm” op te leggen bij stadsontwikkelingsprojecten.

Meer platteland

“Door de vele verkavelingen is van een platteland bijna geen sprake meer.” Dat zegt de Vlaamse Bouwmeester Leo Van Broeck. De Vlaamse regering volgt hem daar nu in, en wil meer open ruimte creëren. Tegen 2040 moet op het platteland zelfs een vijfde minder “verharde grond” zijn. Minister Schauvliege kijkt daarbij in de eerste plaats naar oude loodsen en verouderde panden die afgebroken moeten worden. De vraag is of dat zal volstaan om de doelstelling te halen. In de steden hoeft de verharding tegen 2040 niet te verminderen, maar moet ze wel gelijk blijven.

Landbouw is oké

Het volgebouwde Vlaanderen moet meer open ruimte krijgen. Opvallend is dat “open ruimte” niet alleen natuurgebied is, maar ook landbouwgrond – zolang het geen verharde grond is. Niet verwonderlijk dat de Vlaamse regering hiervoor de steun krijgt van de Boerenbond.

Minder files

Het doel van de betonstop is niet alleen om meer groen in Vlaanderen te krijgen, maar ook om de files te verminderen. De Vlaamse regering deelt Vlaanderen daarom voortaan in in “knooppunten”. Dat zijn woonkernen waar ook een station of ander openbaar vervoer is. De overheid wil mensen aanmoedigen om daar te gaan wonen en bij voorkeur ook te werken. Dat leidt tot minder verkeer en dus ook minder files. In een straal van een kilometer rond die punten mogen er meer woningen en kantoren bijkomen dan elders.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161130_02601802

Kort samengevat:

- Mensen die in een stuk bouwgrond hebben geïnvesteerd voor hun kinderen of als appeltje voor de dorst, worden het slachtoffer van collectieve diefstal
- Kinderen en kleinkinderen van de middenklasse zullen nooit meer een eigen woning kunnen betalen
- Woningkeuze is niet langer vrij. De apparatsjiks zullen bepalen waar u zich vestigt. Verplicht ophokken in de stad, verplicht op appartement, verplicht uw garage en uw tuin te delen.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 11:47   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht

Kort samengevat:

- Mensen die in een stuk bouwgrond hebben geïnvesteerd voor hun kinderen of als appeltje voor de dorst, worden het slachtoffer van collectieve diefstal
- Kinderen en kleinkinderen van de middenklasse zullen nooit meer een eigen woning kunnen betalen
- Woningkeuze is niet langer vrij. De apparatsjiks zullen bepalen waar u zich vestigt. Verplicht ophokken in de stad, verplicht op appartement, verplicht uw garage en uw tuin te delen.
Leve Belgie.
Oud 1 december 2016, 11:49   #3
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Leve Belgie.
Wie nog enige vrijheid wil genieten binnen België, zal inderdaad naar Brussel of Wallonië moeten verhuizen
Oud 1 december 2016, 11:51   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie nog enige vrijheid wil genieten binnen België, zal inderdaad naar Brussel of Wallonië moeten verhuizen
In het Griekse gedeelte van Belgie.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 1 december 2016 om 11:52.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 11:52   #5
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

Kort samengevat:

Vlaams Parlementslid Mieke Vogels (60) stapt na de verkiezingen uit de politiek en gaat met pensioen. De Groen-politica schreef een boek over het zorgbeleid in ons land. ‘We kunnen met hetzelfde geld meer doen’, schrijft ze. En dat doet ze ook in haar eigen leven.

Bent u tevreden met uw pensioenuitkering?

‘Op dat vlak mag ik me gelukkig prijzen, want ik kan rekenen op een heel comfortabel pensioen.

Waar geeft u graag geld aan uit?

‘Aan reizen. Na de verkiezingen trekken mijn man en ik met de auto en de boot naar Estland, Letland en Litouwen. We zijn ook dol op reizen met de trein en we dromen ervan een deel van de zijderoute naar Peking af te leggen. Jammer genoeg is de trein vaak een duur transportmiddel: als we op citytrip gaan, betalen we drie keer meer voor de hogesnelheidstrein dan voor een goedkope vlucht met Ryanair.

Steunt u uw kinderen ook financieel?

‘Acht jaar geleden zijn mijn man en ik verhuisd naar een appartement in Deurne. Ons huis hebben we toen niet verkocht, maar aan onze kinderen geschonken zodat ze zelf makkelijker een eigen woning konden kopen. Niet iedereen heeft die luxe, maar ik ben blij dat ik mijn kinderen zo een duwtje in de rug kon geven.’

Denkt u lang na over grote aankopen?

‘Ik denk wel goed na over wat ik wil, maar de aankoop zelf gebeurt vrij impulsief. Ons appartement hebben mijn man en ik meteen gekocht zodra we het hadden gezien.

Wat is uw grootste ergernis over geldzaken?

‘Ik kan me kwaad maken over de klantonvriendelijkheid van de banken. Bij de grootbanken ben je slechts een nummer. Jammer genoeg zijn er geen alternatieven.

http://netto.tijd.be/dossier/geldvra...feedblocknetto

"DuwtJE"

Laatst gewijzigd door demonen : 1 december 2016 om 11:54.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 11:52   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
steekpenningen aan de PS kunnen daarbij helpen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 11:52   #7
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kort samengevat:

Verhuzen naar Wallonië. 'T is er beter leven dan in Vlaanderen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 12:00   #8
Tavek
Banneling

Standaard

Je moet toch al helemaal getikt zijn om niet te beseffen dat het zo niet verder kan. Vlaanderen is a potvol gebouwd en staat massaal in de file iedere dag.

Maargoed, het voorbeeeld van Nederland, waar men al veel langer aan deftig ruimtebeleid doet, vergeet Zeus weer even. Hij zweert bij zijn villa op 20a grond (die nu reeds kompleet onbetaalbaar is voor de middenklasser) om daarna op de E17 of E314 in de file te gaan staan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 12:07   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je moet toch al helemaal getikt zijn om niet te beseffen dat het zo niet verder kan. Vlaanderen is a potvol gebouwd en staat massaal in de file iedere dag.

Maargoed, het voorbeeeld van Nederland, waar men al veel langer aan deftig ruimtebeleid doet, vergeet Zeus weer even. Hij zweert bij zijn villa op 20a grond (die nu reeds kompleet onbetaalbaar is voor de middenklasser) om daarna op de E17 of E314 in de file te gaan staan.
Er is voor beide een oplossing in de maak. In 2040 worden er geen huizen meer gebouwd, in 2030 rijden er geen auto's meer op benzine of diesel. Alle vrachtwagens, treinen, vliegtuigen en auto's op fossiele brandstof zullen dan aan de grens teruggestuurd worden van waar ze komen.

'Onze' politici die niet verder dan twee jaar kunnen plannen ('regeren') want dan begint de verkiezingsstrijd opnieuw, die gaan dan allemaal regelen.
Oud 1 december 2016, 12:08   #10
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

't is maar 17 are en ik ga met de fiets.

Ik ga alvast eens rondneuzen in de streek rond Braine-le-Château naar een mooi lapje in het groen, voor het overspoeld wordt door wanhopige Vlamingen.
Oud 1 december 2016, 12:10   #11
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ga alvast eens rondneuzen in de streek rond Braine-le-Château naar een mooi lapje in het groen, voor het overspoeld wordt door wanhopige Vlamingen.
Doen, en je mag daar nog steeds 90km/u rijden ook
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 12:15   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Doen, en je mag daar nog steeds 90km/u rijden ook
Dat is gekkenwerk op de fiets.
Oud 1 december 2016, 12:39   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Veel zagen ja, dat kunnen er hier velen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 12:53   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ik binnenkort mijn +80 are verkoop kan ik bijna half Wallonië opkopen.

Maar het lijkt er inderdaad veel rustiger wonen. Vorige zomer kwamen we al wandelend in een Waals boerengat waar de niet te ziene locals zelfs hun voordeur wagenwijd open lieten staan. Huis na huis de deur open en geen kat te zien.... Dat zou je bij ons eens moeten wagen...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 12:53   #15
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Veel zagen ja, dat kunnen er hier velen.

.
En een bolleke kleuren.
U gaat raar opkijken!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 13:06   #16
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

Volgens mij overstijgen de problemen die voortkomen uit het totale gebrek aan ruimtelijke ordening in ons land vele malen de communautaire problemen. Of het nu gaat om mobiliteit (zowel publiek als privaat), veiligheid (meest aantal politieagenten van West-Europa/inwoner en volgens Jambon en De Wever nog veel te weinig), de kost van de overheid en het aantal politici, de stijgende waterfactuur en energiefactuur, luchtvervuiling en kosten sociale zekerheid, ... . Telkens opnieuw blijkt als er naar de oorzaken wordt gezocht dat ruimtelijke ordening één van de hoofdoorzaken is. Men kan niet snel genoeg de linten en verkavelingen buiten de stadskernen beginnen af breken. Maar daar zijn we nog lang niet aan toe. Dat vereist een serieuze mentaliteitsverandering want zeer veer mensen zijn het hier wel over eens maar willen wel graag voor zichzelf een uitzondering.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 13:34   #17
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

meer afbreken
minder mensen
ademruimte
Oud 1 december 2016, 14:21   #18
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Een politiek correct autoritair beleidsvoorstel dat geen woord rept over een van de grootste redenen waarom Vlaanderen vol raakt.

Zonder instroom van buitenaf is de bevolking van Vlaanderen dalende, Vlaamse vrouwen krijgen niet genoeg kinderen om de bevolking op lange termijn stabiel te houden. De kraan blijft helaas wagenwijd openstaan, en de bevolking die binnenkomt heeft dan ook nog eens een veel hogere geboortegraad.

Dit is dweilen met de kraan open.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 14:26   #19
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dat is dus goed nieuws voor de NVA-pijpers hier die denken zich ooit rijk te werken.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 1 december 2016 om 14:28.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 14:29   #20
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In het Griekse gedeelte van Belgie.

Nee in het Noord Koreaanse Vlaanderen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be