Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2011, 22:08   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard Hoe LDD en het VB je helpen bij een bankenfaillissement.

Picture this: Je hebt een spaarrekening bij een bank die failliet gaat. Je kan niet meer op de website van de bank om overschrijvingen te doen. Je bank is failliet. De overheid stuurt via monde Leterme en Reynders de geruststelling uit dat ze er alles aan doen om je spaarcenten te deblokkeren. Voor de eerste maal in je leven word je zo rechtstreeks geconfronteerd met het besef dat je afhankelijk bent van de politiek.

Dan valt de regering.

Paniek.

Wie gaat je spaarcenten deblokkeren ?

Omdat je niet weet wie er gaat beslissen binnen de politiek over het verder zetten van het werk van de kabinetten Reynders & Leterme om je spaarrekeningen gedeblokkeerd te krijgen stuur je een mailtje naar de politieke partijen. Je stuurt ook een mail naar de oppositie omdat die de gevallen regering gaan rechttrekken.

Dan krijg je de volgende antwoorden:

------------------------------------------------------------------------------
Dag Boudewijn,
LDD gaat deze knoeiregering inderdaad niet steunen, maar dat belet niet dat Rob Van de Velde in de Kamer en in de betrokken commissies al heel wat werk heeft verzet om de belangen van de Kaupthing klanten te verdedigen. Ik plaats hem in cc , zodat hij eventueel kan aanvullen met de laatste actie die hij heeft ondernomen.
Mvg

Piet Deslé
Communicatiemanager LDD

Beste,

Via ons nationaal secretariaat mocht ik onderstaand bericht van u ontvangen.
Wat het Kaupthing dossier betreft heeft mijn collega Peter Logghe en ikzelf over de afgelopen weken meerdere malen de betrokken ministers ondervraagd. (zie ook www.vlaamsbelangkamerfractie.org voor meer info over vragen, initiatieven enz...). Ik kan u ook melden dat ik dagelijks e-mails ontvang van andere gedupeerde Kaupthing-spaarders en klanten.

Het Kaupthing dossier wordt inderdaad een hele soap. Nadat Leterme en C° op 10 juni 2007 ten aanzien van heel Vlaanderen hoge verwachtingen had gecreërd, zitten ze na 19 maanden _ en na zovele incidenten_ in zak en as.
Leterme die zich dacht te herpakken met zijn aanpak van de problemen in de banksector, is er aan voor de moeite.
De regering heeft zelfs de moed niet gehad om het dossier van de Kaupthing Spaarders op de laatse ministerraad definitief te beslissen (in tegenstelling tot wat in de pers geschreven staat en dat er nog slechts één handtekening van een minister nodig zou zijn). Ik begrijp dan ook uw ongerustheid en toenemende woede omdat u (en zovele andere Kaupthing klanten) in de kou blijven staan.
Op 24 december werd in de commissie voor de Financiën door de ontslagnemende regering de Financiewet ter bespreking voorgelegd. De bedoeling van die Financiewet is om de uitgaven van de eerste 3 maanden van 2009 te kunnen doen (aankoop goederen, wedden ambtenaren,...) maar ook .... om op een rechtsgeldige manier belastingen te kunnen heffen.Vooral die
belastingen is voor de regering blijkbaar belangrijk. Van deugdelijk bestuur is blijkbaar geen sprake meer.

Naar aanleiding daarvan heb ik de minister van Financiën_ u kent hem wel ... Saint-Didier_ondervraagd over de toestand van het Kaupthing dossier. Ook deze keer steekt de regering zich weg achter het feit dat het geld op de rekeningen zou bevroren blijven tot april 2009. Er blijkt een principe overeenkomst te bestaan _ wat men noemt een Memorandum Of Understanding _ en die gaan ze (als regering van lopende zaken) in de komende weken en maanden verder uitwerken.
Dit is geknoei van de bovenste plank. Vlaams Belang had op zijn minst vewacht dat de klanten van het Belgische Kaupthing filiaal over hun geld zouden beschikken via het Waarborgfonds en dat de regering dat nadien bij de overnemers van Kaupthing zou terugvorderen. Maar neen ... het is Leterme en C° altijd de fout van iemand anders en kijken ze kat uit de boom.

Mocht u bijkomende informatie wensen, aarzel niet om mij hierover te contacteren.

In de overtuiging u met deze korte repliek van dienst zijnde, verblijf ik,

met vriendelijke groeten en prettige kerstdag toegewenst,

Hagen Goyvaerts, Vlaams Belang
Volksvertegenwoordiger
Commissie Financiën en Begroting

De huidige crisis bij Dexia deed me hieraan denken. Blijkbaar is BHV belangrijker dan de toekomst van Dexia.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 4 oktober 2011 om 22:09.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 22:59   #2
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Lanbouwkrediet is de bank die vroeger afhing va het NILK, het Nationaal Instituut voor Landbouwkas. De bank is in begin de jaren 90 geprivatiseerd. Op een succesvolle manier, niet zoals 4/5 van alle andere staatsbedrijven. Daarvoor hebben ze responsabilisering, discipline en ondernemingszin moeten instampen met harde hand, en er de ambtenarenmentaliteit evenzeer moeten uitstampen.

Het is gelukt.

In 2007 hebben ze een partiële fusie met Crédit Agricole uitgevoerd, zodat ze onder een gezonde koepel zaten wanneer later alle kleine banken moeilijkheden hadden. In 2009 heeft lbk de Belgische kaupthing klanten uit de wind gezet door de kaupthing BeLux tak over te nemen. In 2011 hebben ze de afgestoten Centea (ex-KBC) opgenomen.

ViveLaBelgique, als ik bezord ben om mijn spaarcenten, en mijn bank overkop gaat, ga ik niet mailen naar politieke partijen in de oppositie. Wat verwacht u trouwens van hen? Wat hoopt u te bereiken met wat mails te posten van partijen waarvan u en ik heel goed weten dat ze niet in de positie verkeren om er ook maar één iets aan te doen?
Ik stuur ook niet naar andere politieke partijen trouwens. Het enige wat je kan verwachten is propaganda.

Als ik oprecht bezorgd ben om mijn centen, dan plaats ik ze niet op een niche hoogrendementsspaarrekening van een filiaal van een ijslandse bank. Ik plaats ze bij een bank zoals landbouwkrediet waarvan ik weet dat ze gezond is en die niet avonturiert. Dat heet goede huisvaderschap. Uw post is een goedkope uithaal, maar dat weet u zelf ook.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 23:35   #3
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht

ViveLaBelgique, als ik bezord ben om mijn spaarcenten, en mijn bank overkop gaat, ga ik niet mailen naar politieke partijen in de oppositie. Wat verwacht u trouwens van hen? Wat hoopt u te bereiken met wat mails te posten van partijen waarvan u en ik heel goed weten dat ze niet in de positie verkeren om er ook maar één iets aan te doen?
Ik stuur ook niet naar andere politieke partijen trouwens. Het enige wat je kan verwachten is propaganda.
Leer eens lezen. De regering was gevallen. Er was geen oppositie.

Citaat:
Als ik oprecht bezorgd ben om mijn centen, dan plaats ik ze niet op een niche hoogrendementsspaarrekening van een filiaal van een ijslandse bank. Ik plaats ze bij een bank zoals landbouwkrediet waarvan ik weet dat ze gezond is en die niet avonturiert. Dat heet goede huisvaderschap. Uw post is een goedkope uithaal, maar dat weet u zelf ook.
Het heeft weinig zin om al die verwijten opnieuw te aanhoren en argumentatie opnieuw te voeren. Wat je stelt is echter pertinent onjuist. Hetzelfde zou zijn dat je de argumentatie krijgt dat je je centen niet bij een franskionnen bank had moeten zetten terwijl je gewoon jaar en dag klant bent bij het vroegere Gemeentekrediet.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 4 oktober 2011 om 23:36.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 02:05   #4
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Maak je niet ongerust voor je centen bij Dexia. Ze zijn en blijven waarschijnlijk in de goede handen van onze goede vriend JLDh. Eenmaal iets in zijn handen laat hij het niet meer los. Verder is het evident, geen commentaar.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 07:35   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wie nu nog centen heeft zitten bij Dexia, is goed zot.
En idem dito voor de andere banken die staatssteun nodig hadden.

Geen enkele oplichter van de oude garde hebben ze in de bak gestoken.
De astronomische bonussen zijn simpelweg gebleven ...

Wat mij betreft: van die boeren geen eieren meer.
Zelfs mijn verzekeringsproducten zijn overgeheveld naar meer betrouwbare instellingen.

Géén euro, zelfs géén eurocent, gaan die gasten nog aan mij verdienen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 oktober 2011 om 07:35.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 07:43   #6
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wie nu nog centen heeft zitten bij Dexia, is goed zot.
En idem dito voor de andere banken die staatssteun nodig hadden.

Geen enkele oplichter van de oude garde hebben ze in de bak gestoken.
De astronomische bonussen zijn simpelweg gebleven ...

Wat mij betreft: van die boeren geen eieren meer.
Zelfs mijn verzekeringsproducten zijn overgeheveld naar meer betrouwbare instellingen.

Géén euro, zelfs géén eurocent, gaan die gasten nog aan mij verdienen.
Allé schoofzak, net nu de grote prive banken je centen hard nodig hebben, haal jij ze daar weg. Had ik nooit verwacht van iemand die de privé altijd verdedigde.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 07:51   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Allé schoofzak, net nu de grote prive banken je centen hard nodig hebben, haal jij ze daar weg. Had ik nooit verwacht van iemand die de privé altijd verdedigde.
Het is niet 'net nu' dat ik veranderd ben; maar wel al iets vroeger.

Tjsa, ik ben al wat langer achterdochtig als bonusrapers als Dehaene (en zijn sossen-collega's) bankadviezen geven ...
niet achterdochtig dat ik centen zou verliezen; neen, eer politiek achterdochtig.

Ik zit nu voornamelijk bij een Vlaamse bank die ... een mindere rating heeft omdat ze geen staatswaarborg heeft. Waarom heeft ze die staatswaarborg niet? Omdat ze ze niet aangevraagd heeft, wegens het feit dat ze ze niet nodig heeft !
Communistische dogmatische regeltjes zijn overal binnengedrongen, zelfs tot in de ratingbureau's ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 08:19   #8
giserke
Banneling

Standaard

Ondertussen heeft het OCMW van Vilvoorde (juist ja de thuishaven van den dikken van Dexia) zijn centen weggehaald bij Dexia.
En de geitenboer maar horen verklaren dat er voor de spaarders geen problemen zijn, omdat de staat garant is. Klein detail, de staat heeft wel de centen niet voor als ook de spaarafdeling van Dexia over kop gaat.

Laatst gewijzigd door giserke : 5 oktober 2011 om 08:19.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 10:36   #9
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Leer eens lezen. De regering was gevallen. Er was geen oppositie.
U hebt een selectief geheugen. En leest evenzeer selctief. "Ontslagnemende regering". Iets waar we ook nu al goed anderhalf jaar mee voortboeren en die KB's uitvaardigt.
Blijft mijn vraag: wat dacht u te bereiken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het heeft weinig zin om al die verwijten opnieuw te aanhoren en argumentatie opnieuw te voeren. Wat je stelt is echter pertinent onjuist. Hetzelfde zou zijn dat je de argumentatie krijgt dat je je centen niet bij een franskionnen bank had moeten zetten terwijl je gewoon jaar en dag klant bent bij het vroegere Gemeentekrediet.
Verwijt ik u dan iets, behalve een poging tot gemakkelijk scoren met nutteloze mails?
Wat ik stel is wel juist. U verwacht blijkbaar te mogen ontsnappen aan het in de gaten houden van uw zaken en de economische realiteit omdat u ervoor geen inspanning wil doen. Als uw leverancier van diensten of goederen overgenomen wordt is het wel aan u om te oordelen of u die roducten en diensten nog wil. Intellectuele luiheid is allang geen excuus meer.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be