![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Moet de doodstraf opnieuw worden ingevoerd ? | |||
| ja |
|
15 | 38,46% |
| neen |
|
24 | 61,54% |
| Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Moet de doodstraf opnieuw worden ingevoerd ?
Wat mij betreft moet dit zeker mogelijk kunnen zijn voor mensen die zeer zware misdaden heeft begaan en die permanent zeer gevaarlijk zijn voor de maatschappij. Psychopaten en terroristen zijn zeker twee groepen die in aanmerking kunnen komen voor de doodstraf. Ook moeten openbare terechtstellingen (door ophanging of vuurpeloton) mogelijk kunnen zijn, zodat de burger ook effectief kan zien dat er geen straffeloosheid is. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Dat de doodstraf niet compatibel is met lidmaatschap van de Europese Unie is geen probleem, want Vlaanderen heeft toch geen toekomst binnen dat clubje.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
|
Ik zit in deze alleen met het probleem dat ik de b-justitie nog minder vertrouw dan moordenaars, verkrachters en psychopaten.
Het gros van de effectief uitgevoerde doodsvonnissen in BE waren politieke afrekeningen. Laatst gewijzigd door Anna List : 7 mei 2019 om 20:36. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb in principe niets tegen het executeren van psychopaten e.a. maar een gerechtelijke dwaling kan je nooit rechtzetten.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laat die man dus maar meteen vrij in afwachting van zijn proces en geef een persconferentie over plaats en tijdstip van vrijlating. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is populisme. Gaat gij daar staan om een kogel door zijn raap te schieten? Of gewoon wachten dat één of andere idioot het doet. Ik fantaseer ook dat men zijn kloten afsnijd en dan bakt en hem verplicht ze op te eten. Maar helaas zo werkt het niet, ik zou zoveel dingen graag hebben.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zou al dik tevreden zijn als voor zeer zware feiten straffen worden uitgesproken waar geen vervroegde vrijlating mogelijk is (zelfs al zijn ze poeslief in de gevangenis. Mijn tenen krullen telkens ik ergens lees "vervroegd vrij wegens goed gedrag". Ja natuurlijk dat ze zich gedragen in den bak
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 7 mei 2019 om 21:00. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(overigens blijf ik van mening dat de doodstraf terug ingevoerd mag worden, maar uitsluitend voor de zeer uitzonderlijke gevallen, zoals vb. Dutroux - kinderen laten omkomen van honger en dorst nadat je ze seksueel misbruikt hebt. So to speak: één geval gemiddeld per tien jaar hoogstens, zo erg)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Voor ontegensprekelijke of op heterdaad betrapte zware criminaliteit, zeer zeker. Ik wil wel op de knop komen drukken.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb een iets andere insteek.
Indien de doodstraf uitgesproken wordt krijgt de veroordeelde een keuze.
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Gewapende burgers die elkaar doodschieten, ja. Doodstraf, nee. |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
|
Citaat:
Maar wat ik wel goed zou vinden is dat gerechtigheid op dat ogenblik in het openbaar kan geschieden. Terroristen en psychopaten die publiekelijk worden terechtgesteld. Het geeft de bevolking en de nabestaanden een gevoel van gerechtigheid. Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 7 mei 2019 om 21:28. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad, nochtans is dat de meest voor de hand liggende toepassing van de doodstraf, door de geschiedenis heen. Heresie is altijd de voornaamste reden om de doodstraf te krijgen. Het excuus is altijd een 'vreselijke misdaad'. Maar het is altijd voornamelijk de staatsvijanden en ideologische tegenstanders die het meeste de doodstraf krijgen, van oudsher.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zolang het maar door het volk gebeurt en geen rechter is die het uitspreekt.
Dat is altijd mijn notie van staatsloze rechtspraak geweest: schending van het contract maakt U vogelvrij. De enige "rechtspraak" bestaat er in om vast te stellen dat je het contract inderdaad geschonden hebt en er geen manier is om het "goed te maken". Dat wordt dan openbaar verkondigd. Meer is er niet aan. Vanaf dan ben je vogelvrij, want niemand is nog contractueel aan enige verplichting jegens U verbonden. De burgers doen dan maar. Laatst gewijzigd door patrickve : 7 mei 2019 om 21:33. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Openbare terechtstellingen zouden ongezien zijn in de huidige westerse wereld en zou internationaal voor veel weerklank zorgen.
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#19 | |
|
|
Citaat:
Voorbeelden zijn : terrorisme, massa-moord, serie-moord, moorden met buitengewoon zware mishandeling, en dergelijke. De moordenaar van dat meisje van de afgelopen dagen zou de doodstraf zeker verdienen, maar zal wellicht nooit in dat lijstje komen. Een levenslange opsluiting zonder de mogelijkheid ooit nog vrij te komen is dan de enige optie. Doodstraffen moeten iets uitzonderlijk blijven, maar moet liefst wel in het openbaar gebeuren. Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 7 mei 2019 om 21:43. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
De kans geven aan zo'n mensen zelf te beslissen over hun levensbeëindiging:
Iemand die nooit meer vrij mag, en die in plaats van tientallen jaren uitzichtloze opsluiting een eventuele wens tot levensbeëindiging gemakkelijker inwilligen en laten uitvoeren.
|