![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() 27/11 N-VA en Spirit wijzen pleidooi prins Filip af
De N-VA wijst het pleidooi van prins Filip voor het opnieuw meer 'Belgisch' maken van de buitenlandse handel af. Volgens voorzitter Bart De Wever mogen de leden van het Hof immers geen politieke uitspraken doen. Ook Spirit heeft moeite met de prinselijke uitlatingen en vraagt dat het Hof de federale structuur respecteert. Prins Filip pleitte er tijdens zijn handelsmissie in China voor om de buitenlandse handel opnieuw meer 'Belgisch' te maken. Omdat buitenlandse handel een gewestelijke bevoegdheid is, riep hij de verschillende gewesten en gemeenschappen in ons land op de krachten te bundelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever wijst erop dat leden van het Hof geen politieke uitspraken mogen doen. "Zeker niet wanneer ze ingaan tegen de democratische besluitvorming van het parlement dat met een tweederde meerderheid besliste tot de regionalisering van de buitenlandse handel", aldus De Wever. Zijn partijgenoot, N-VA-kamerlid Patrick De Groote, kondigt aan premier Verhofstadt te zullen interpelleren met de vraag of de regering de prinselijke uitspraken dekt. De Wever zegt Vlaams minister van Buitenlandse Handel Moerman erover te zullen aanspreken. "De grondwet bepaalt dat de koning onschendbaar is en dat de politieke verantwoordelijkheid bij de ministers ligt. Door het gewoonterecht is dit uitgebreid tot de leden van de koninklijke familie. Als een lid van de koninklijke familie ongelukkige uitspraken doet, is het aan de regering om hem of haar terug te fluiten", aldus nog de N-VA. Ook Spirit verzet zich tegen het standpunt van prins Filip. "Voor Spirit is het uitgesloten dat de bevoegdheid voor buitenlandse handel opnieuw in een Belgisch keurslijf zou worden gedrongen. Vlaanderen moet, net als Wallonië, zelf zijn economische troeven kunnen uitspelen in de wereld. Daar heeft ieder gewest baat bij", aldus voorzitter Geert Lambert. "Voor Spirit zijn gemeenschappelijke missies van de regio's uiteraard niet uitgesloten, maar we vragen wel dat de vertegenwoordigers van het Hof de grondwettelijke realiteit van dit land aanvaarden. Iedereen moet de federale structuur respecteren", luidt het nog. Dat Filipke stelt zich al gelijk veel voor... Laatst gewijzigd door De Zuiveraar : 27 november 2004 om 18:52. |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Hebben ze groot gelijk in. De politieke onafhankelijkheid van die sukkelaar blijkt nogmaals fake. Overboord kieperen die handel.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Prins Filip verwoordde wat de meerderheid van de Belgen wil. De Vlaamse vod is afgrijselijk lelijk. Ik zou niet willen dat ze die in het buitenland te zien krijgen. Tenzij het om een moddercampagne om alle flaminganten met nazi's te vereenzelvigen zou gaan. De Vlaamse vod moet binnen tien jaar een spontaan gevoel van walging opwekken, zowel in binnen- als in buitenland.
#4 |
Gouverneur
|
![]() EEN POLITIEK UITSPRAAK
jongens toch, wat gaan ze nog allemaal verzinnen die jongen kon toch moeilijk zeggen VLAANDEREN ONAFHANKELIJK é (zou Spirit en C° dan ook geklaagd hebben bij Verhofstadt?)
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() En denken dat in de BLO mensen zijn die verstandiger reageren en toch geen 811 000 euro per jaar ontvangen
![]() ![]()
![]() Laatst gewijzigd door rookie : 27 november 2004 om 20:48. |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vind de Belgische vlag niet bepaald mooi, ook niet aartslelijk, laten we zeggen een beetje klassiek, maar ik ben niet een idioot die zo'n vlag in brand steekt of er strijd tegen voert. Ik strijd mee voor een onafhankelijk Vlaanderen, op basis van argumenten, van gezond verstand en niet op basis van emoties. Dat is het fundamentele verschil tussen jou en mij. |
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen wonder dat jouw haatclubje kant nog wal raakt.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() NV-a en Spirit laten zich dus weer van hun meest autoritaire zijde zien.
Volgens die dictatoriale klootzakskes mag prins Filip zelfs zijn mening niet meer uiten........... ![]() En dan maar zeggen dat de macht van de monarchie te groot is. ![]() De prins mag zelfs geen oproep tot Vlaams-Waalse samenwerking doen of hij wordt afgezeikt door de accolieten van de twee dwergpartijen die zélf in hun kartel geen spat te zeggen hebben. Vandaar waarschijnlijk hun gefrustreerde uithaal aan het adres van onze toekomstige Vorst.
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() tis eigenlijk waar, Supe(r)Staaf
Groot gelijk
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat betreft die 2 kleine partijtjes heb je wel groot gelijk, luister maar naar de grootste Vlaamse volkspartij die haar programma altijd trouw blijft en die hun kiezers en hun programma niet verloochenen voor de vetpotten van de macht... Laatst gewijzigd door obiwan : 28 november 2004 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, wanneer een prins een politieke mening verkondigt, dan verbreekt hij die neutraliteit en kiest hij een welbepaalde groep in het politiek centrum. Daarom mijn vraag: wat is het nu? Moet een koningshuis voor u neutraal zijn? Of mag het een politieke mening verkondigen? Naargelang het antwoord hangen daar natuurlijk gevolgen aan. Ik ben benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt mij meer iets dat uit BuB-hoek al eens aangehaald wordt. Citaat:
Ik zie in PF's 'uitspraak' niet echt een politieke boodschap. Graag had ik letterlijk gehoord wat hij gezegd heeft. Stel dat hij louter een oproep lanceerde aan de gesplitse buitenlandse handelsdepartementen om waar mogelijk samen te werken, dan lijkt dat eerder op een goedbedoelde oproep voor ontvlechtend federalisme waarbij twee onafhankelijke entiteiten de kans geboden wordt om samen te werken waar mogelijk en wenselijk in beider belang.......... Ikzelf ben voorstander van een absolute vrijheid van mening. Voor mijn part mag PF uitkramen wat hij wil. Zelfs al strijkt hij daarmee tegen de haren in van aanhangers van partijen die zijn land naar de sodeju willen stampen.
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil Flup alles uitkramen wat hij wil, dan mag hij dat als gewone burger. Aan hem de keuze. Maar de tijd is voorbij dat koningen en troonopvolgers hun onderdanen eens gingen zeggen wat ze te doen of te laten hadden. |
|
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De man moet blijkbaar nog leren wat zijn taak is. Me dunkt dat het ook tijd is dat de politiek hem dat duidelijk maakt. |
||
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Staat die ergens als contact opgesteld te ondertekenen bij troonsbestijging? Citaat:
Een protocollair staatshoofd ter vermaak van mijzelf en andere liefhebbers kan je bezwaarlijk als dictator brandmerken. N-VA en SPIRIT willen onze toekomstige Goede Vorst zelfs muilkorven! Een echte dictator zou die twee politieke dwerkonijnen al lang een nekslag gegeven hebben, gestroopt en in de pruimen gestoofd!
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juist deze belgicisten spreken zichzelf tegen wanneer ze nu juichen bij Flups uitspraak die juist een uitgesproken politiek standpunt uitmaakt. Maar een staatshoofd staat in mijn optiek boven de politieke strijd. Hierbij kijk ik in het bijzonder naar landen als Griekenland en Duitsland, waar de ceremoniële functie van het staatshoofd een bijzondere waarde is. |
|
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vervolgens mag iemand zonder bevoegdheden bevelen geven zoveel hij wil. Niemand hoeft te luisteren. Hij drukt zijn wens uit. Ik spring hem bij, anderen misschien liever niet. De prins echter het zwijgen opleggen is een puur dictatoriale verzuchting van gefrustreerde splitsers die er nog niet eens in slagen de grondwettelijke splitsing van een kiesarrondissement te laten naleven.
![]() |