Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
Stellantis gaat 30 miljard investeren in EV
Stellantis met zijn 14 automerken (van Fiat-Chrysler en PSA) gaat nu toch een efforke doen en een heleboel veelbelovende EVs maken, tot 800 km rijbereik.
Eindelijk krijgen de Italianen betere EVs zou ik zeggen.
Citaat:
https://electrek.co/2021/07/08/stell...ication-plans/
Stellantis unveils new electrification plans across all brands with new EVs with up to 500-mile range
Fred Lambert - Jul. 8th 2021
Stellantis, the new automaker created out of the merger between Fiat Chrysler and the PSA Group, has unveiled today its electrification plans across all brands.
It is based on a new electric vehicle platform with up to a 500-mile range that you can expect to power vehicles under the Dodge brand, Chrysler brand, and more.
Today, Stellantis announced what it described as “a comprehensive electrification strategy” that includes a new €30 billion investment.
Carlos Tavares, Chief Executive Officer of Stellantis, commented on the announcement:
“The customer is always at the heart of Stellantis and our commitment with this €30 billion plus investment plan is to offer iconic vehicles that have the performance, capability, style, comfort and electric range that fit seamlessly into their daily lives. The strategy we laid out today focuses the right amount of investment on the right technology to reach the market at the right time, ensuring that Stellantis powers the freedom of movement in the most efficient, affordable and sustainable way.”
Here are the main announcements made today:
- Plans to invest more than €30 billion through 2025 in electrification and software, while continuing to be the automotive efficiency frontrunner, with investment efficiency 30 percent better than industry average
- Targeting over 70 percent of sales in Europe and over 40 percent in the United States to be low emission vehicle (LEV) by 2030
- All 14 brands committed to offering best-in-class fully electrified solutions
- Delivering BEVs that meet demands of customers, with ranges of 500-800 km/300-500 miles and class-leading fast charging capability of 32 km/20 miles per minute
- Four flexible BEV-by-design platforms, scalable family of three electric drive modules and standardized battery packs to cover all brands and segments
- Platforms designed for long life via software and hardware upgrades
- Global EV battery sourcing strategy of over 260GWh by 2030, supported by five “gigafactories” between Europe and North America
- Plans include dual battery chemistries: a high energy-density option and a nickel cobalt-free alternative by 2024
- Solid state battery technology introduction planned in 2026
The company’s new electric vehicles across all new brands will be based on a new BEV platform for different vehicle sizes:
- STLA Small, with a range up to 500 kilometers/300 miles
- STLA Medium, with a range up to 700 kilometers/440 miles
- STLA Large, with a range up to 800 kilometers/500 miles
- STLA Frame, with a range up to 800 kilometers/500 miles
On the customer-facing stuff, the company confirmed that Dodge will bring an all-electric pickup truck and an all-electric muscle car to market in 2024.
The group has also teased new all-electric vehicles from Jeep and several other brands.
In fact, the company announced new slogans for all brands to reflect electrification efforts:
Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet”
Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo”
Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families”
Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!”
Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet”
DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified”
Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All”
Jeep® – “Zero Emission Freedom”
Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet”
Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified”
Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool”
Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time”
Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet”
Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles”
|
Marchionne, ex-chef van FCA, verklaarde in april 2018 dat hij de diesel opgaf en een mooie toekomst zag in electrificatie, maar toch heeft het nog lang geduurd.
Citaat:
De grote man achter het Fiat Chrysler Automobiles-concern, Sergio Marchionne, werkt hard aan zijn volgende vijfjarenplan. Als een echte communist heeft de drager van de blauwe trui altijd zo'n leidraad voor het komende halve decennium. Niet dat hij zich vervolgens aan dat plan houdt, maar toch.
Op 1 juni komt de volgende variant van het verhaal uit en de kans is groot dat daar het laatste dieselhoofdstuk wordt geschreven. Het is uit met het duivelssap. De verkopen van diesels storten in en dat komt door dieselgate. Mensen willen de motoren gewoon niet meer. "There’s no point denying that, and it's clear that the cost of making diesel reach the new standards is going to become prohibitive," aldus de doemdenker.
Het is wel mogelijk om nog schonere diesels te maken, maar als niemand ze koopt, verdien je de ontwikkelingskosten niet meer terug. Sergio: "I'm not sure we have the strength as the FCA Group or as an industry to turn it around." Alfa Romeo, Fiat, Jeep en Maserati gaan stoppen met het verkopen van auto met dieselmotoren. Daarvoor heeft Sergio alvast een datum verstrekt: 2022 is het jaar dat hij nu plant (maar goed, gezien de Italiaanse planningen kan dat zo een jaar of tien later worden).
Opvallend genoeg ziet het orakel een schone toekomst voor elektrificering. Vreemd, aangezien de FCA-groep nog ongeveer niets elektrisch heeft rondrijden. De Italiaanse-Amerikanen komen rijkelijk laat aan bij de batterij. Wellicht hebben ze daarmee geen last van de remmende voorsprong.
|
Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2021 om 21:18.
|