![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() De onderhandelingen voor een Vlaamse regering lopen naar een einde
Het regeerakkoord zal voorgelegd worden en elke betrokken partij zal zijn achterban raadplegen. Vandaar mijn vraag Ik heb een NVA lidkaart Ergens heb ik een vast kader. Verkiezingen zijn om de 4/5 jaar, vragen aan de bevolking : “ wat moet er veranderen binnen de vier jaar “ Daarvoor bied elke partij tijdens de verkiezingen zijn programma aan alsook zijn speerpunten voor de komende vier jaar. De recente verkiezingen in Vlaanderen wijzen naar een Vlaamse richting alsook centrum tot rechtse richting. Er wordt een informateur aangesteld die normaal uit de grootse partij komt Deze informateur heeft uiteraard kennis van de andere partijen hun programma en hun speerpunten. De uitdaging voor deze informateur is niet snel een meerderheid vormen, maar een meerderheid te vormen die zoveel als mogelijk de “ opdrachten “ van de kiezers laat uitvoeren door een meerderheid die eensgezind is Het eerste wat de informateur doet is informeren wat de verschillende partijen uit hun programma de eerste vier jaar willen verwezenlijken en hoeveel stemmen deze partij vertegenwoordigen Dan pas de verschillende partij transparant op elkaar leggen en zien welke partijen het meest overeenkomst hebben , zodat de hoofdopdracht kan uitgevoerd worden. Zo veel als mogelijk de verzuchtingen van de meerderheid van de bevolking oplossen. De oefening van de informateur heeft als resultaat dat de gemeenschappelijke punten tussen NVA VBL en OVLD het grootst zijn. Zelfs zo groot dat dit op zich als een behoorlijk sterk regeerakkoord kan vormen waar geen twistpunten zijn. Dan verandert de informateur naar de functie van formateur. Er wordt nagegaan of naast het gemeenschappelijke, partijen breekpunten hebben die ze moeten binnenhalen. Of veto’s tegen bepaalde punten. Opvallend : VBL richt zich enkel op het gemeenschappelijke tussen NVA OVLD en NVA en wenst geen breekpunten. De houding van VBL is voor een formateur een luxe om naar regeringsvorming te gaan. Maar ja, het cordon Alhoewel een voorstel tot regeerakkoord bijna 100 % bestaat uit het gemeenschappelijke tussen NVA OVLD en VBL. Toch heeft OVLD problemen ………… En halen het cordon aan. De formateur vraagt aan OVLD punten aan te tonen in het voorgelegd regeerakkoord die een cordon krijgen ? OVLD kan enkel zwaaien met een papier van 30 jaar geleden en kan geen punten aanhale. De formateur staat klem met een prachtig regeerakkoord die drie partijen zouden uitvoeren met één stem uitvoeren. De formateur moet een uitweg zoeken en zo ook de wil van democratie wat laten verwateren. Ik zelf als NVA’r heb het standpunt, als een regeerakkoord louter op basis van gemeenschappelijke punten al sterk genoeg is. Dan moet NVA het been stijf houden. Maar Bart DWV is formateur momenteel . Maar de formateur moet neutraal zijn en een uitweg vinden. Deze wordt momenteel gezocht bij andere partijen ( vooral Spa ) De vraag is uiteraard “ geven en nemen” Hoeveel van wat de meerderheid wilt in Vlaanderen , zal de Spa afknabbelen voor eigen speerpunten ? Als dit het wegwerken is van de wachtlijst voor gehandicapten , daar kan ik me als NVA’r volledig in vinden. Zijn dit milieu accenten, daar kan ik me als NVA’r volledig in vinden. Maar zijn dit punten waar de meerderheid van de Vlaamse kiezers niet voor te vinden zijn, maar moeten omwille van het cordon en het “ compromismodel” . Dan heb ik als NVA de reflex, we richten ons op het gemeenschappelijke tussen NVA VBL OVLD en dat is het !!!! Maar …… er is nog het federaal niveau. Daar moet NVA aanwezig zijn. VBL komt niet in het federale. Als ze erin slagen om ook nog eens NVA buiten het federale te houden. Dan sluit men bijna de helft van de Vlamingen uit. Wetende dat de Walen meer zetels hebben in het federale omdat een Waalse stem meer waard is. De Spa in de Vlaamse regering krijgen lijkt me een tactische zet van Vlaanderen. Op voorwaarde dat spa de Vlaamse belangen helpt verdedigen op het federale En als ijzerbreker dient om de mogelijke vlaamse regering NVA – OVLD –spa binnen het federale te installeren Ik ben in twijfel - Ofwel het standpunt innemen dat de overeenkomst tussen NVA OVLD VBL geen enkel punt heeft voor een cordon. Want VBL vraagt geen extra punten buiten het gemeenschappelijke. En dus NVA het been moet stijf houden. Zonder NVA geen Vlaamse regering - Ofwel tactisch instemmen met een Vlaamse Spa Ovld NVA regering. Op voorwaarde dat de eisen van Spa niet te veel afknabbelen van wat de Vlamingen wensen en de spa de Vlaamse belangen helpt verdedigen Ik denk met het verstand ja te stemmen voor een OVLD SPA NVA regering met nog één troefkaart. Misdraagt de Spa zich. Dan stapt NVA uit de Vlaamse regering tot OVLD akkoord gaat dat de gemmenschappelijke punten OVLD NVA VBL geen cordon verdienen en zo een nieuwe vlaamse regering gevormd wordt Ik denk met het hart neen te stemmen. De gemeenschappelijke punten tussen NVA OVL VBL zijn zo groot dat dit alleen al op zich borg staat voor een strek regeerakkoord en een solide regering Ik herinner me vele uitspraken van partijgenoten. We wilden verder gaan, maar hadden niet de juiste partners ( lees Peters CDV ). Wel nu hebben we wel historisch de juiste partners Ik herinner me ook de misstap die de VU destijds maakte
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept......... Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 7 augustus 2019 om 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij twijfel kan je beter jezelf onthouden van de stemming.
You don't have to chose the blue pill or the red pill. Your first option is to take a pill or not. Je moet niet stemmen. Moeten is al lang dood.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 7 augustus 2019 om 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
er is nog geen enkele bevruchting geweest door onthouding, tenzij men in het heilige geest gelooft doorslaggevend zal zijn, hoe hoog ligt de prijs van een andere partij omdat de OVLD niet wenst de meerderheid te respecteren op basis van een document van 30 jaar geleden
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vakbonden bvb... Momenteel 'de grootste partij' in ons landje. Patronaat mag je er ook aan toevoegen en voor een stuk de EU ook.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Evident antwoord: dat hangt af van wat er in dat akkoord staat. Is het los van de inhoud essentieel met wie?
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Pijn zal er altijd zijn. Op basis van eerlijkheid verdient VBelang geen cordon. Maar uit uw uiteenzetting merk ik op dat dat het uw optie is om toch maar te proberen om een van de traditionele partijen uit mekaar te spelen. Ik moei met daar niet mee. Maar indien Dewever daar in slaagt dan betekent dit de automatische opsplitsing van dit land. En ook dat is voor mij om het even. Dat er van komt wat wil. De stank voor dank is er geweest. En voor de belangen van het plebs opkomen is nog het minste van mijn bekommernis. Zij kropen voor het geld! Ik destijds niet. Effe rekening. Dat ze het zelf oplossen. In half België of heel België zal de strijd even hard zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() OVLD-NVA-SPA is goed om de volgende keer een serieuze oplawaai te krijgen. Als NVA voor één regeerperiode aan de macht achteraf terug wil vallen op het percentage van OVLD/SPA/CD&V moeten ze dat maar riskeren.
De enige manier om geloofwaardigheid en de steun van de bevolking te bewaren is voor NVA het VB niet aan de kant te schuiven. Kies dan maar voor oppositie en laat al de rest samen maar voor een meerderheid zorgen, chaos troef met 4 traditionele partijen en communisten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
face it, NVA staat met de rug tegen de muur en is klaar voor de slacht. al wat ALLE andere partijen daarvoor moeten doen ... is het CS in stand houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat onze draadstarter niet weet wat het cordon is. Het is uiteraard geen veto op "programma punten". Het is een veto op een partij, haar leden en haar kiezers *wat die ook doen of zeggen, en welke programma punten die ook zouden mogen naar voren schuiven*.
VB mag met identiek hetzelfde programma als Groen naar voren komen, toch zal VB in een cordon zitten, zelfs bij Groen, om louter enkel en alleen de reden dat het "VB" is. Dat is identiek hetzelfde als het gegeven dat een vrouw niet mocht stemmen, of een neger niet in een blank café mocht binnenkomen in Zuid Afrika. Wat die vrouw ook kon/wist/sociaal en intellectueel voorstelde. Enkel het vrouw-zijn was voldoende om haar van haar stemrecht te ontzeggen. Wat die neger ook deed, wist, was.... het was het feit van neger zijn dat maakte dat hij dat café niet binnen mocht. Op dezelfde wijze is het cordon een bannen van het VB en zijn (ex ?) leden van elke meerderheid, wat die ook zeggen, doen, voorstellen of wat dan ook. Enkel het VB lid (geweest) zijn is voldoende. De ondertekenaars van het cordon hebben samen de eed afgelegd nooit een neger in het café binnen te laten. Meer niet. Dus, willen onderhandelen of die neger nu in 't café binnenmag als hij een tournée générale betaalt, is de kwestie niet. Het is een neger, en die mag niet binnen, punt. Dat is het cordon. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2019 om 07:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Draadstarter kan gerust en onbevangen stemmen of zich bijkomend laten geruststellen bij partijgenote Zuhal Demir, die stelde dat het eventueel mislukken van zijn voorkeur volledig aan het VB zelf is toe te schrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2019 om 08:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
met de laatste info verleden week vrijdag ik weet nu hoe het nu zit daar lag piste A nog steeds open. OVLD NVA VBL Reden, binnen OVLD is er onenigheid. Het gemeenschappelijke tussen NVA VBL en OVLD is zo groot dat de meeste OVLD's zich daar erg goed bij voelen. VBL met een cordon uitsluiten betekend dat OVLD bepaalde punten zal moeten slikken van een nieuwe derde partner. Bijvoorbeeld Groen of Spa en CDV die links opschuift. Binnen OVLD is er logisch discussie, ofwel linkse breekpunten slikken en moeten uitleggen aan de achterban. Want NVA heeft nooit het cordon ondertekend. De zwarte piet van linkse breekpunten komt naar OVLD toe. Ofwel enkel een cordon uitspreken tegen " bepaalde punten" van VBL. Of zelfs een minderheidsregering met getogenbeleid van VBL . Lees extra vacante minister postjes voor OVLD.
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
weet dat NVA mogelijks federaal een breekpunt zal maken de geldstroom ( ziekte, werkloosheid, ..... ) die de vakbonden macht en middelen heeft, deze inperken. Door federaal de service die de vakbonden bieden ( mits lidgeld ) aan hun leden , neutraal federaal te organiseren. eenmaal dat is uitgevoerd , zal een bepaalde groep leden dit lidmaatschap opzeggen. Want de meeste zijn lid net voor deze service dus aan beide kanten minder geldstromen door de vakbonden
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
die is van oordeel dat de winnaars ( minstens 1 ) in de regering moeten lijkt me perfect aanvaardbaar voor groen. 2 winnaars en de grootse partij
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dit is niet zo NVA moet federaal in de regering, dat veranderd het spel
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
maar ook OVLD staat tegen de muur als ze vasthouden aan het cordon, komt er een linkse derde partner en die gaan zwaar pokeren. OVLD zal zware linkse breekpunten moeten slikken. Omdat zij het cordon behielden. En de achterban roert zich nu al behoorlijk binnen OVLD
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Vlaamse regering zonder Forza Flandria zal niet door het N-VA ledencongres geraken volgens mij. Met de dood in het hart hebben we het communautaire 5 jaar in de koelkast gestoken om ons middenkader regeringservaring te laten opdoen . Ons middenkader heeft nu regeringservaring maar we betaalden er een enorme prijs voor, ,we verloren bijna 300.000 kiezers. Deze keer gaan we voluit voor het communautaire , de bestaansreden van onze partij. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 8 augustus 2019 om 18:31. |
|
![]() |
![]() |