![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.hln.be/nieuws/binnenland...hten~a0c846ae/
Dedecker: Je wordt inderdaad niet gestraft vandaag als je niet komt”, zegt hij. “Maar die doktersbriefjes dienen voor die mensen die niet willen gaan zitten en dat is iets totaal anders.” Dedecker vervolgt: “Ik ben libertair en ben voor vrije keuze. En toch heb ik het moeilijk met het schrappen van de opkomstplicht. Wij leven in een democratisch systeem en een democratie garandeert onze vrijheid. Als kiezer heb je de plicht om je stem te laten horen.” De grootste windhaan uit de politieke geschiedenis: neuten over het VB, maar ze zelf ook niet meenemen in zijn schepencollege. Libertair, maar pro stemplicht. De sos: “Eén keer om de zes jaar... mensen hebben hun burgerplicht.” Hij begrijpt ook niet waarom de gemeenteraadsverkiezingen in het verhaal zijn gebracht. “Ze zeggen dat we de mensen net terug warm moeten maken voor politiek, ze moeten betrekken bij het beleid. Dat is het gemakkelijkste en meest bereikbare bij het lokale beleid, want net bij die verkiezing staan de inwoners het dichtst bij de politici en het beleid. En precies bij die verkiezingen gaan ze dan niet meer verplichten om te komen...” Het is ver gekomen: ik die het eens ben met Schouppe.
Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 29 september 2019 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trek maar smoelen, toch is Schouppe een walgelijke, en vooral een anti-Vlaamse CVP parvenu.
Zoals de gehele CD&V trouwens.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn belgicistisch gelul kan nu écht wel even de pot op.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Shouppe, de Belgicistische lul, kan de pot op.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoiets kan voor de rechter getrokken worden en is ronduit ongrondwettelijk, dus ofwel verplicht je de inwijkelingen ook, ofwel schaf je hun stemrecht af, ofwel schaf je voor iedereen stemplicht af. De huidige situatie moet echter verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hun geloofsgenoten in Italië, Oostenrijk en Frankrijk (om maar die te noemen) hadden ook geen stemplicht nodig om hoge scores te halen. Maar die slachtofferrol ook he. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schouppe zei dat als je de afwezigen toch niet straft, je het gebod maar beter kan afschaffen.
Ik ga daar helemaal niet mee akkoord. Voor mij zou een morele afkeuring reeds voldoende zijn, zelfs al zou ik het ideaal vinden dat een zeer eenvoudige procedure zou voorzien in een kleine boete die effectief geïnd zou worden op de administratief eenvoudigste methode. Voor het absenteïsme van de voorzitters/bijzitters/tellers, vind ik dat de beloning voor hun werk en hun uren, deftig omhoog moet. 150 euro voor een halve zondag; 250 euro voor meer dan een halve zondag. 500 euro voor de voorzitter. (ik heb dat al eens uitgelegd: iedereen die begerig is, zou daarvoor aan bod moeten kunnen komen ... bla bla ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De opkomstplicht is eigenlijk een schijnheilig gedoe. Er wordt geëist dat je je naar het stemlokaal begeeft maar eens je daar bent mag je rustig een blanco stemformulier in de urn gooien. Bovendien is het erg betuttelend. De stemgerechtigde bevolking wordt als een troep weerspannige runderen naar een stemlokaal gedreven. Is dit België/Belgique met die opkomstplicht meer democratisch dan de ons omringende landen waar er alleen sprake is van een stemrecht? Kan iemand in alle ernst beweren dat wij een meer democratisch systeem hebben dan bijvoorbeeld Nederland of Denemarken? Er is in het verleden gestreden voor stemrecht en niet voor opkomstplicht. Een recht moet in alle vrijheid al of niet kunnen uitgeoefend worden. Dat gezegd (geschreven) zijnde wil ik er wel aan toevoegen dat óók als de opkomstplicht volledig zou afgeschaft worden ik nog steeds met overtuiging naar het stemlokaal zal stappen. Maar, bij een louter stemrecht (zonder opkomstplicht) is het aan de politici om de kiezers voldoende te motiveren om uit hun bed of zetel te komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn excuses. Het VB heeft geen verkozenen in Middelkerke.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het principe dat in de grondwet staat, is goed. Maar controle tot in het kieshokje zou overdreven zijn.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oproepen tot burgerplicht, waarvoor onze grootouders gevochten hebben, om eens in de zoveel jaar je met je gemeenschap even te moeien ... dat kan nooit als betuttelend gebrandmerkt worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarvoor hebben onze grootouders gevochten? Voor stemrecht en niet voor opkomstplicht. Een recht is pas echt een recht indien het individu in alle vrijheid kan beslissen of hij/zij er al of niet gebruik zal van maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer zou die opkomstplicht afgeschaft worden ? In 2024 ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze zouden best eens ferm kunnen verschieten als ze de stemplicht afschaffen. Stel dat VB kiezers het meest gemotiveerd zijn om te gaan en de rest blijft thuis?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is het geval denk ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nu is het stil tot in 2024 denk ik. Alleen moeten we in dat ene jaar dan wel 2 keer gaan stemmen.
![]() |