![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Eindelijk komt er schot in de zaak. Iedereen kent het wel; je komt thuis van een gestresseerde werkdag om van de rust te genieten en dan hoor je her en der het helse hoogfrequente kabaal van bladblazers die in de weer zijn. Ook op weekend en feestdagen. Los van het lawaai heb je ook nog eens de vervuiling van deze 2 takt aangedreven blazers. Knokke gaat deze technologie, die inderdaad totaal niet meer van deze tijd is, verbieden.
Hetzelfde is gewenst met die vervloekte 2 takt scooters die thans nog olijk in de LEZ mogen rondtuffen. https://www.standaard.be/cnt/dmf20191004_04644579
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grasmaaiers, kantensnijders etc. ook.
Overschakelen op elektrisch. Maakt een hoop minder lawaai. De gemeenten gaan dan wel zelf ook moeten omschakelen want die gebruiken ook die tweetakts.
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zoiets kan ik niet plaatsen. Wat wordt hier met wat vergeleken? Klik je door naar het onderliggende artikel dan vind je: "Bladblazers worden aangedreven door tweetaktmotoren en een uur blazen staat gelijk aan 1.700 kilometer rijden met een Toyota". We krijgen al iets meer duidelijkheid: het gaat over 1 uur blazen en die 1700km werd blijkbaar verreden met een Toyota. Onderaan dat artikel krijg je iets meer detail: "The Atlantic citeert de Californische overheidsinstantie Air Resources Board die in 2017 waarschuwde dat tegen 2020 bladblazers, maaiers en vergelijkbaar materiaal meer ozon-veroorzakende stoffen zouden uitstoten dan de miljoenen auto’s in de staat, die natuurlijk wel properder worden. Die instantie had berekend dat de ozon-vormende uitstoot van één uur bladblazen gelijkstaat met 1.100 mijl rijden met een Toyota Camry (bouwjaar 2016). Dat is 1.770 kilometer". Dus de stelling komt uit een Amerikaans magazine: The Atlantic. https://www.theatlantic.com/history/ lijkt me best interessant, op het eerste zicht. Het gaat om ozon-vormende uitstoot, wellicht wordt daarmee VOS bedoeld, vluchtige organische stoffen. En de Toyota blijkt een Camry te zijn uit 2016. Is hier bij ons niet te koop. Het is wat wij een grotere gezinswagen zouden noemen met ofwel een viercilinder met 180pk of een V6 met 270pk, altijd gekoppeld aan een automatische bak. Het is niet duidelijk welke versie ze bedoelen maar het gaat in beide gevallen om gulzige benzinemotoren. Niet direct de gemiddelde europese wagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ik knip mijn hagen bij met een goede ouderwetse manuele haagschaar. Ik heb ooit de elektrische haagschaar van mijn schoonvader getest maar ik werd daar niet wild van: te zwaar en met mijn gewone haagschaar zijn mijn hagen egaler geknipt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik doe alles manueel.
Gras maaien electrisch op 2xLi ions, deze nu al 10 jaar oud, het mes is al eerder vervangen. Buxushaag en -boompjes kan je enkel manueel snijden, anders is het een ramp (zie ik bij een buurman, lol) Het zal niet lang duren of al die fossiele vervuilende prullen wordt verboden. Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2019 om 18:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Milaan had toen al een LEZ. En tot mijn stomme verbazing reden daar toen nog volop blauwe rook uitbrakende en stinkende 2-takt bromfietsen rond. Maar die zijn intussen geheel verdwenen. Dit voorjaar naar China geweest. Daar kom je in de stad waar ik was enkel nog elektrische scooters tegen. Ook niet ideaal. Die rijden werkelijk overal en je hoort ze niet aankomen. Als het donker is rijden ze zonder lichten om de batterij te sparen en dan is het helemaal mooi. Wat betreft die 2-takt tuinmachines: Onze buren laten hun hagen bijknippen door een professioneel tuincentrum. Die toestellen maken wel lawaai maar zonder de klassieke blauwe rook. Die draaien niet op een klassiek 2-takt mengsel zoals we dat vroeger prepareerden: 1 l motorolie op 25 of x liter benzine. Die lopen op een voorgemengd mengsel zoals hier bijvoorbeeld te vinden: https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten . Die mengsels smeren maar verbranden blijkbaar redelijk volledig. Wel duur: 4€ per liter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bij jou ook een maairobot? En je hebt ook nog een buxushaag. Hoe heb jij jouw buxus in leven gehouden? |
|
![]() |
![]() |