Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2019, 09:28   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard Het perverse van het Belgisch zakgeldfederalisme.

https://trends.knack.be/economie/bel...e-1535263.html

Daarmee komen we bij het tweede puntje van kritiek van de Europese Commissie: het buiten de begroting boeken van investeringen zoals de Oosterweelverbinding in Vlaanderen (bijna 200 miljoen euro) en de investeringen in Brussel (500 miljoen euro). Volgens Europees Commissaris voor Financiën Pierre Moscovici is daar geen sprake van een flexibiliteitsclausule waarmee zulke investeringen buiten de begroting worden geboekt.

...

De strenge houding van de Europese Commissie heeft alles te maken met de precaire situatie van de Belgische overheidsfinanciën, een gedeelde verantwoordelijkheid van de federale overheid en de deelstaten. Dat het begrotingstekort volgend jaar oploopt tot 2,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) of bijna 11 miljard euro heeft niet alleen te maken met de snel stijgende uitgaven voor de vergrijzing (vooral de federale staat draagt die) maar ook met de sterke toename van de uitgaven van de deelstaten. Volgend jaar stijgen de totale overheidsuitgaven met 4,3 procent, in plaats van met 1,6 procent zoals voorzien in het Europese Groei- en Stabiliteitspact

Bij gebrek aan een afdwingbaar stabiliteitspact tussen Belgische overheden wordt er meer dan ooit overheidsgeld gespendeerd en verkwist. De investeringen vormen maar een klein deeltje van het budget. Het gross wordt verspild aan wat vroeger corruptie en knevelarij werd genoemd en nu gelegaliseerd crony capitalism.

Onze democratieën zijn het stadium van overrijpheid gepasseerd en rot tot op het merg.

Leve de monarchie !

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 23 november 2019 om 09:30.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 09:31   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

Daarmee komen we bij het tweede puntje van kritiek van de Europese Commissie: het buiten de begroting boeken van investeringen zoals de Oosterweelverbinding in Vlaanderen (bijna 200 miljoen euro) en de investeringen in Brussel (500 miljoen euro). Volgens Europees Commissaris voor Financiën Pierre Moscovici is daar geen sprake van een flexibiliteitsclausule waarmee zulke investeringen buiten de begroting worden geboekt.

Bij gebrek aan een afdwingbaar stabiliteitspact tussen Belgische overheden wordt er meer dan ooit overheidsgeld gespendeerd en verkwist. De investeringen vormen maar een klein deeltje van het budget. Het gross wordt verspild aan wat vroeger corruptie en knevelarij werd genoemd en nu gelegaliseerd crony capitalism.

Onze democratieën zijn het stadium van overrijpheid gepasseerd en rot tot op het merg.

Leve de monarchie !
Merkwaardig toch dat een democratisch land als Nederland een mooi overschot boekt op haar begroting. Nederland, het land waar de monarchie nog minder in de pap te brokkelen heeft dan in België...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 09:38   #3
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig toch dat een democratisch land als Nederland een mooi overschot boekt op haar begroting. Nederland, het land waar de monarchie nog minder in de pap te brokkelen heeft dan in België...
Zou het kunnen dat ze iets minder corrupt zijn dan hun Vlaamse, Waalse en Brusselse collega's?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 09:42   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zou het kunnen dat ze iets minder corrupt zijn dan hun Vlaamse, Waalse en Brusselse collega's?
Is het begrotingsprobleem in België te wijten aan politieke corruptie?
Oud 23 november 2019, 20:33   #5
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is het begrotingsprobleem in België te wijten aan politieke corruptie?

Toch wel Jan.
Maar een bron van mijn vaststellingen ga ik niet geven.
De bron zit in mijn hersenen.
Op twintig jaar tijd zie je veel bij de Gestapo van de belastingen.
Ik heb er éénmaal over gesproken bij één der bazen en dat is mij zeer slecht bekomen. En één der vele zaken aan uw neus hangen zal toch niks helpen.
Trouwens; van mij mag dit land in faling gaan.
Zo nauw ligt zijn bevolking mij niet meer aan het hart.
Ik heb mijn les wel gekregen.
Ieder voor zich en God voor ons allen.
Ook daarvan kan ik geen bron geven. Het is maar opnieuw een verzinsel van mij. Maar geef maar zelf waar uw gegraven bronnen te vinden zijn.
Zorg maar dat er niet teveel zijn want anders loopt het hier volledig onder.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 21:11   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

...

De strenge houding van de Europese Commissie heeft alles te maken met de precaire situatie van de Belgische overheidsfinanciën, een gedeelde verantwoordelijkheid van de federale overheid en de deelstaten. Dat het begrotingstekort volgend jaar oploopt tot 2,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) of bijna 11 miljard euro heeft niet alleen te maken met de snel stijgende uitgaven voor de vergrijzing (vooral de federale staat draagt die) maar ook met de sterke toename van de uitgaven van de deelstaten. Volgend jaar stijgen de totale overheidsuitgaven met 4,3 procent, in plaats van met 1,6 procent zoals voorzien in het Europese Groei- en Stabiliteitspact

Leve de monarchie !
Want de Coburgs staan bekend om hun zuinigheid en bescheiden levensstijl.

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 november 2019 om 21:11.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 21:40   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Want de Coburgs staan bekend om hun zuinigheid en bescheiden levensstijl.
En ook voor hun grote kwaliteiten in het financieel beheer. Of hoe Albert I een groot deel van zijn vaders fortuin in rook liet opgaan...
Oud 23 november 2019, 21:44   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
En ook voor hun grote kwaliteiten in het financieel beheer. Of hoe Albert I een groot deel van zijn vaders fortuin in rook liet opgaan...
Of hoe papa Vastapane zoon Laurent al twee keer van een faillissement redde ...
Oud 24 november 2019, 17:21   #9
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Leve de monarchie !
Ik lees specifieke Oosterweelverbinding investeringen voor Vlaanderen
Oplossing voor files = aantrekkelijk maken nieuwe investeringen haven Antwerpen

Ik lees vaag investeringen in Brussel. Welke? Terugbetaling effect kort en lang termijnen?

Waarom lees ik geen investering buiten begroting in Wallonië?
Oud 24 november 2019, 17:30   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Ik lees specifieke Oosterweelverbinding investeringen voor Vlaanderen
Oplossing voor files = aantrekkelijk maken nieuwe investeringen haven Antwerpen

Ik lees vaag investeringen in Brussel. Welke? Terugbetaling effect kort en lang termijnen?

Tunnelonderhoud als investering proberen inschrijven...
Oud 24 november 2019, 17:39   #11
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan mogen we ipv 500 naar 700 miljoen gaan voor Brussel

Nu , investeren is geld uitgegeven aan iets nieuws die zal opbrengen

Zonnepaneel op een dak leggen =investeren

Dak onderhoud door waterlek. Wáár zit de opbrengst?
Oud 24 november 2019, 17:45   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan mogen we ipv 500 naar 700 miljoen gaan voor Brussel

Nu , investeren is geld uitgegeven aan iets nieuws die zal opbrengen

Zonnepaneel op een dak leggen =investeren

Dak onderhoud door waterlek. Wáár zit de opbrengst?
Mij moet je t verschil tussen kosten en investeringen niet uitleggen hoor.

Nog zo'n klassieker: als je vraagt om te besparen, komen de meesten af met investeringen die ze willen schrappen of uitstellen. Moet ik altijd uitleggen dat dat geen besparingen zijn...moeten ze hun huiswerk opnieuw doen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 november 2019 om 17:46.
Oud 24 november 2019, 17:56   #13
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal wel. Moest België elke jaar zo'n slordige 7 miljard hebben kunnen binnenrijven aan aardgasbaten, en dit gedurende 59 jaar, zouden wij er financieel ook beter voorstaan.

Nederland haalde 417 miljard Euro uit de aardgasbaten over een tijdspanne van 59 jaar. Zo is het gemakkelijk natuurlijk.

Dat vertelt men er meestal niet bij.

En als nu de Hollanders nog content zouden zijn. Maar ook dat zijn ze niet. Om de haverklap stakingen en betogingen in Nederland de laatste tijd. Maar het wordt nog erger voor de Nederlanders: het gas is bijna op en de Hollanders zitten op hun tandvlees zo te horen.

Nederland, gidsland?? Vergeet het!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 november 2019 om 18:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2019, 18:40   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag stellen is het antwoord formuleren.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 24 november 2019, 18:42   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gefedereerde entiteiten hebben een begroting zonder een dubbele boekhouding. In een begroting is geen onderscheid tussen kosten en investering.

Oud 24 november 2019, 18:44   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En als nu de Hollanders nog content zouden zijn. Maar ook dat zijn ze niet. Om de haverklap stakingen en betogingen in Nederland de laatste tijd. Maar het wordt nog erger voor de Nederlanders: het gas is bijna op en de Hollanders zitten op hun tandvlees zo te horen.

Nergens elders in de Benelux is de middenklasse zo arm als in Nederland.

Oud 24 november 2019, 18:52   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Toch wel Jan.
Maar een bron van mijn vaststellingen ga ik niet geven.
De bron zit in mijn hersenen.
Op twintig jaar tijd zie je veel bij de Gestapo van de belastingen.
Ik heb er éénmaal over gesproken bij één der bazen en dat is mij zeer slecht bekomen. En één der vele zaken aan uw neus hangen zal toch niks helpen.
Trouwens; van mij mag dit land in faling gaan.
Zo nauw ligt zijn bevolking mij niet meer aan het hart.
Ik heb mijn les wel gekregen.
Ieder voor zich en God voor ons allen.
Ook daarvan kan ik geen bron geven. Het is maar opnieuw een verzinsel van mij. Maar geef maar zelf waar uw gegraven bronnen te vinden zijn.
Zorg maar dat er niet teveel zijn want anders loopt het hier volledig onder.
Voor de embolie ? Of erachter ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2019, 21:25   #18
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor de embolie ? Of erachter ?

Als ik wist dat jij kon denken zou ik vragen :"Wat denk jij?
Oud 24 november 2019, 22:00   #19
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nergens elders in de Benelux is de middenklasse zo arm als in Nederland.
Een van mijn beste vrienden is getrouwd met een Nederlandse en woont in Nederland dus op een appartement dat hij huurt van de staat.
Onlangs moesten er restauratiewerken gebeuren.
Gedurende die tijd verbleef hij in zijn luxueuze caravan op camping.
We zijn er recent nog geweest.
Mooi appartement. Wel op het vijfde.
Hier moeten wij werken tot we er bij vallen en draaien wij zelf op voor restauratie en nieuwe liften. En als we onze kop leggen moet er weeral betaald worden. Maar we hebben wel bij het einde van de rit een hoop bakstenen over waar niemand nog wil in wonen. Reken dus zelf maar uit. Potten voor die grond en die bakstenen te betalen. Potten voor de restauratie. En dan opnieuw potten voor uw kinderen om te mogen zeggen dat die bakstenen van hen zijn. En dan begint de "perpetum mobile" opnieuw. Arm in Nederland? Kan zijn. Maar ook minder moe. En minder problematiek. En wat dat appartement betreft; wel die huurprijs viel reuze mee. En ondertussen leven die Nederlanders wel maar misschien zuiniger.
Heb ik wel nooit gemerkt als ze het hele voorjaar, zomer en najaar op camping zijn maar het zou kunnen natuurlijk.
Liegen doet misschien geen zeer Viva?
Kun je nog iets anders uitvinden om te kunnen aantonen hoe goed wij het hier hebben? Al nagezien hoeveel Belgen er gebruik maken van de voedselbanken? Mogelijk zoeken vele Belgen dat zelf. Meestal kunnen we na een paar jaar mekaar niet meer ruiken of zien. Moderne tijden dus.
Nederlanders zijn honkvaster. Ze hebben meer tijd voor mekaar.
Ik heb er jaren tussen en mee geleefd op camping. Ik zal dus wel beter de verschillen kennen tussen Nederlanders en Belgen zeker?
En wat noem jij de middenklasse? Is het de werkman of de zelfstandige die te weinig verdient zogezegd? Ook dat weet ik beter.
Ik heb er velen gekend die met de chique auto van hun zaak moesten rijden want ze hadden voor de rest geen nagel om aan hun gat te krabben.
Viva jongen toch; kun jij ook heel wat uit uw botten slagen!
Oud 24 november 2019, 23:19   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zal wel. Moest België elke jaar zo'n slordige 7 miljard hebben kunnen binnenrijven aan aardgasbaten, en dit gedurende 59 jaar, zouden wij er financieel ook beter voorstaan.

Nederland haalde 417 miljard Euro uit de aardgasbaten over een tijdspanne van 59 jaar. Zo is het gemakkelijk natuurlijk.

Dat vertelt men er meestal niet bij.

Citaat:
België bij absolute stakingskampioenen in Europa
Citaat:
In België wordt op Cyprus en Frankrijk na het vaakst gestaakt van alle landen van Europa. Dat blijkt uit cijfers van het European Trade Union Institute, de Europese denktank van vakbonden. Dat zette de cijfers van alle stakingsdagen tussen 2010 en 2017 op een rij. Gemiddeld werd er in die periode per 1.000 werknemers 96 dagen gestaakt.
En vergelijk nu met Nederland: per 1.000 werknemers 13 stakingsdagen!

Wat zei u ook alweer over "Nederlands, gidsland"?

https://www.hln.be/geld/economie/bel...ropa~a1bac05c/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be