![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() ![]() De Express is ook elektrisch. Met andere woorden, het bereik is verrijkt met een trein van hel. Al geruime tijd is de Régie geïnteresseerd in elektrische hulpprogramma's en een goed aangedreven Master gaat binnenkort in dienst in Châtellerault. Het is daarom vanzelfsprekend dat een proeftijd-Express met een aandrijflijn bestaande uit een motor met een piekvermogen van 24 kW en 72 kW continu vermogen en een thyristor elektronische chopper voor het regelen van de motor in tractie en remmen. De nominale spanning is 112 V en het uitgangskoppel bereikt 10 mN bij een snelheid van 7000 tpm. De batterij bestaat uit 18 nikkel-ijzer monoblokken van 6,25 V 150 Ah elk, maar liefst 18 kg per eenheid. Ze zijn verdeeld aan de achterkant van het voertuig, onder de vloer. Het opladen gebeurt via een stationaire lader van 10 kW. Geen versnellingsbak, slechts één reductiekoppel zorgt voor de reductie; achteruit wordt bereikt door de motorische excitatie om te keren. Volgorde van het gewicht: 1.150 kg met een verdeling die ongeveer tegenovergesteld is aan die van de benzinemodellen. Hoewel flexibel voor het rijden en als men weet hoe stilte en traagheid te waarderen, kan de elektrische Express 120 km afleggen met 60 km / u of 100 tot 120 km in de stadsfiets. P. Rivet, the Auto Journal, 1.12.1985 Heden ten dage is dat allemaal anders maar de resultaten zijn nog niet zoveel beter dan vroeger geworden. Amper een klein beetje meer rijbereik en snelheid maar vooral veel omslachtiger en heel wat duurder geworden door technische laadmogelijkheden. Wie eens door de geschiedenis wenst te bladeren kan dat hier; http://boursinp.free.fr/velec/1985.htm
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
![]() Alles komt goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Komt er op neer dat ondanks een grote evolutie het er eigenlijk niet veel beter op geworden is.
Integendeel zelfs. Vroeger had je geen branden of duizenden piepkleine batterijen maar slechts een 10 a 20 grote batterijen die goedkoop en simpel zelf te vervangen was. Toch eens iets om over na te denken?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Vooruitgang electrische wagens is enorm.
Ook als men bedenkt dat men er de ganse wereld mee kan rondreizen. En zijn wagen ook over-the-air kan updaten en zelfs herstellen. Samengevat in een link met foto, vers van vandaag: https://www.manager-magazin.de/unter...a-1298664.html ![]() De Tesla werd occasie (jaarwagen/directiewagen) in 2014 gekocht met 30.000 km op de teller. Het was een van de eerste Tesla S die in Europa uitgevoerd werd. Batterijtechniek van toen (2012 kwam het model S uit in USA) De 1 miljoen km werd gehaald op 2 batterijpacks (op garantie verwisseld neem ik aan, want Tesla geeft 8 jaar garantie). Uiteraard waren er nog andere serieuze pannes, de meeste waren wslk op garantie. Allemaal te vinden in de link. In elk geval waren de onderhoudskosten en het verbruik veel goedkoper dan een ICE. Allemaal te vinden in de link. Citaat:
De titel en foto is "een kaakslag" aan alle zeveraars en bashers van EV in het algemeen. Past hier perfect in de zeverdraad van Mambo ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Citaat:
Citaat:
https://www.kentekenradar.nl/auto/volkswagen/polo/ Geen woorden maar daden. ![]() (de eerste "Europese boot" met model 3 kwam pas 5 februari aan in Zeebrugge) Eigenlijk moet men dan de in januari 2.184 verkochte Polo's nog aftrekken. Persoonlijk rij ik soms electrisch met een electrische fiets en met de electrische grasmaaier, beide op passieve Li-ions uiteraard. ![]() In Nederland halen de EVs in 2019 wslk meer dan 6% marktaandeel (PEV is 10%), ga ik nog ff nachecken op RAI. Tesla blijkt goed voor 40% van alle stekkerwagens, tweede Hyundai 14%, met vooral de Kona EV. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 14:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Er is vooral veel werk gestoken in kleinere batterijen maken
Komt er op neer dat je in omvang er veel meer van nodig hebt en dat de opbrengst feitelijk gelijk is gebleven. Ze reden vroeger even ver per kw dan ze nu doen. Er waren er zelfs die minder dan de helft gebruikten t.o.v. de " nieuwe" ![]() Dat is bezigheidstherapie he? Een kaakslag in evolutionaire vooruitgang zelfs .
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 28 november 2019 om 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.853
|
![]() Inderdaad, men is nog maar 122 jaar bezig.
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Citaat:
Het toont fantastisch aan hoe primitief die enorm zware batterijen en EV voertuigen toen waren. De goedkoopste loodzware batterijpacks moesten er al na 600 laadcyclussen uit, of pakweg na 2-3 jaren. Ik plak er twee uit Mambos linkje, twee bestelwagens: Citaat:
Citaat:
https://cleantechnica.com/2018/04/16...-500000-miles/ Maar in enkele jaren gaat men (likely Tesla 2020-2021) naar quasi onverslijtbare batterijpacks die 1,6 miljoen km of meer meegaan, of 6000 voledige laadcyclussen, dat is factor 10: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 16:40. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Het gewicht van de oude batterijen zal niet meer zijn dan de nieuwe.
Het voordeel was dat je ze snel zelf kon vervangen, feitelijk ook spotgoedkoop en goed te recycleren. Vroeger kreeg je zelfs een mooi bedrag op een kapotte batterij. Dat is allemaal niet meer. Ik zie u nog niet met een accupack van nu rond te lopen. Om nog maar te zwijgen over de prijs. Niettemin dit terzijde; evenveel kw nieuwe batterijen geven niet veel opbrengst in vergelijk oude batterijen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De prijs gaat nu naar $100 per kWh batterijpack in 2020: ![]() Geef eens jouw prijs per kWh en corrigeer dat nog met de factor levensduur. ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 16:56. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.938
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Gewicht, levensduur, snelheid...etc. In elk geval is het zo dat je bv een Renault Express electrique niet veel moet onderdoen voor een moderne stads EV. Maar enorm kostenbesparend was in batterijen. Ik zou me meteen zo een kopen mocht er nog eentje zijn. Om in de stad mijn komiskes te doen tussen de zeurpieten die jullie zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Citaat:
Citaat:
Weegt 900 kg = 900/33,3 = 27,03 kg per kWh Een compleet Tesla model 3 batterijpack mét koelingsvloeistof batterijmanagement enz... weegt 478 kg voor ~ 80,5 kWh capaciteit = 5,94 kg per kWh. Dat is vandaag al factor 4,6 lichter. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 17:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
12v ? car 2 seats, van 2.4 m3 et chassis cab 300 kg) Moteur Nelco N112 L010 9 kW 8 batteries 12 V 150 Ah (400 kg, durée de vie 10 ans 1200 cycles) Chargeur embarqué, convertisseur DC/DC 0.35 kW Transmission électrique avec convertisseur de couple Chauffage électrique Poids en charge 850 kg, poids maxi 1 150 kg. 50 km/h, vitesse maxi 60 km/h, 0-50 km/h 24.5 sec, pente maxi 22 %, autonomie 80 km. Consommation a.c. 0.2 kWh/km, d.c. 0.18 kW/km Hoeveel kw/km verbruikt een gemiddeld EV nu? 30 kw/km +/_ ? Ging in die tijd al circa 10 jaar en 1200 cycli mee. En vervangen? Kost weinig!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 28 november 2019 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 17:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Jullie hadden veel beter die oude batterijen lichter en beter gemaakt en die manier verder ontwikkelen.
Maar ja...de held uithangen he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.616
|
![]() Citaat:
![]() Li-ions zijn veel lichter en vooral ze nemen veel minder ruimte in beslag zodat je ze zelf in de wagenbodem kunt wegsteken zelfs met koelingscircuits en alles wat erbij komt om de levensduur naar 20 jaar te brengen. Want het volume per kWh of beter Wh/liter is zeker evenzo belangrijk in een EV personenwagen die dan meer passagiersruimte en meer kofferruimte heeft dan een ICE bij dezelfde buitenafmetingen. Nog niet aan gedacht zeker? ![]() Ik geef je alle specs wat belangrijk is: Energie/massa: Wh/kg (hadden we al, Renault E elec NiFe = 52 Wh/kg <> 168 Wh/kg Tesla NCA Li-ion Energie/inhoud: Wh/l Vermogen/massa: W/kg Laad/ontlaadefficiëntie: % Energie/consumentenprijs: Wh/€ Zelfontlading: %/maand Levensduur: jaren Aantal laadcycli Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2019 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.619
|
![]() Citaat:
https://www.niu.com/us/n-series/battery/ wat denk je ,hoeveel kWh zit daar in 1.8kWh https://www.scootercentrum.com/niu-n...origineel.html is dus 1000euro per kWh, dus fabrikant verdient daar 900euro op ? |
|
![]() |
![]() |