![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Demir naar Madrid met klimaatplan dat Europese doelstelling niet haalt
350 MAATREGELEN 7.400 laadpalen voor elektrische auto’s BRUSSEL In het klimaat- en energieplan van de Vlaamse regering staan 350 maatregelen. Een greep uit wat ons te wachten staat. - Zero-emissievoertuigen zijn federale materie, maar Vlaanderen moet wel zorgen dat elektrische auto’s ook kunnen rijden. Het klimaatplan voorziet de bouw van 7.400 publiek toegankelijk laadpalen. Daarnaast zullen er langs grote verkeersassen om de 25 km snellaadpalen staan. - Wie vijf jaar na aankoop, schenking of erfenis van een woning energetisch renoveert, zal tot 30.000 euro kunnen lenen aan 0 procent. Dat zou om 40.000 woningen per jaar gaan. - Vanaf 2021 mogen er geen stookolieketels geplaatst worden in nieuwe gebouwen, noch in oude gebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden. Toch als er de mogelijkheid is om aan te sluiten op het aardgasnetwerk. De regering houdt een slag om de arm, want als stookolieketels even performant zijn als de nieuwste aardgascondensatieketels, mag het weer wel. - Ook aardgas wordt aan banden gelegd. Vanaf 2021 kunnen woningen in nieuwe grote verkavelingen en grote appartementsgebouwen enkel aansluiten op aardgas via warmtekrachtkoppeling of in combinatie met een hernieuwbaar energiesysteem als hoofdverwarming. - Daken worden versneld asbestveilig gemaakt met een extra asbestpremie bovenop de premies van de netbeheerders. Hierdoor kunnen 6.381 daken sneller gerenoveerd worden. In Vlaanderen is 15 procent van de daken die dateren van voor 2000 asbesthoudend. - De landbouw zal tegen 2030 een kwart minder CO2 uitstoten. Voor koeling kan er minder fluorgas gebruikt worden en koeien krijgen aangepaste voeding zodat ze minder methaan uitstoten. - De maximale snelheid op de Brusselse ring zakt van 120 naar 100 kilometer per uur. Een maatregel waar Bruno Tobback, klimaatspecialist van sp.a, zich meteen vrolijk over maakt. “Ik denk dat je er nu nog 2 uur per dag effectief 120 per uur kunt rijden, voor de rest sta je vast.” (lc) https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191209_...ing-niet-haalt Of nog altijd xX-jaren achterstand op Nederland... (die sowieso verder gaan uitlopen) https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 december 2019 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Als Vlaanderen extra 7400 laadpalen wil zetten zullen ze er toch voor moeten zorgen dat hun administratieve mallemolen gaat draaien.
Klachten waren er al lang. Waar het in NL 4 maanden duurt is het in Vlaanderen minstens 1,5 jaar tot 3 jaar. ![]() ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 december 2019 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Een miljarden operatie uitvoeren alvorens we in 2025 voornamelijk op waterstof zullen draaien en dit geheel nutteloos is.
Tja...steekpenningen ?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Het is wel een probleem: in Vlaanderen kan je geen twee stenen meer op mekaar leggen, of je zit met tien jaar procederen.
Die snelladers gaan er maar komen als er een hybride (privaat-publieke) entiteit opgericht wordt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
Bij Tesla loopt het toch veel vlotter dan bij de anderen. Van der Valk hotel-restaurants liggen meestal direct aan een snelwegafrit, Tesla heeft daar dan al een langjarige private partner voor zijn superchargers: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2019 om 12:49. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Wat iedereen al weet... oude batterijpacks kunnen nog lang gebruikt worden als huisbatterij:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2019 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.423
|
![]() Bron?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.481
|
![]() 33kwh energie per kg H2
Dus 165kwh per 5 kg H2 Dus 1000 km per tankbeurt |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
|
![]() Citaat:
Een elektrische auto verbruikt ongeveer 20 kWh/100 km. De gemiddelde prijs van elektrriciteit in Belziek is ongeveer 0,25 euro/kWh. Dat is 5 euro per 100 km. Weet bovendien dat er veel elektrische wagens zijn die minder verbruiken zelfs tot 14 kWh/100 km. Waterstof is de natte droom van de petrochemische industrie. Ze kunnen dan al hun fossiele reserves gebruiken om waterstof aan te maken. Meer dan 90% van de geproduceerde waterstof komt van fossiele bronnen. Slechts een klein percentage is geproduceerd door electrolyse en zelfs dan is het energie-inefficient. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Citaat:
![]() Een Hyundai Nexo (prijs € 75k) komt met 6,33 kg H2 maar 540 km ver gemeten ADAC. https://de.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Nexo Voor die 6,33 kg H2 hadden ze 3 tanks nodig van 52 liter elk. Het zal wslk het laatste fool cellmodel zijn. Want waar haal je die H2? Wie koopt die perperdure wagens met peperdure brandstof? ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 13 december 2019 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Ongelooflijk dat jullie daar volledig over kijken.
De volledige industrie, de havens, de pijplijn, de akkoorden, de autosector die een gans gamma gaat klaar hebben, de aandelenmarkt die een gigantische winst voorziet. Enz ...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() 2.3.1 Targets for Hydrogen Refuelling Stations
The starting point for the number of HRS in Belgium is that these will be in line with the targets in neighbouring countries. Therefore a target of 25 HRS in Belgium in 2020 is formulated: 20 HRS in Flanders and 5 HRS in Wallonia. First HRS developments are foreseen in the major cities in Belgium and in the neighbourhood of the TEN-T network. After 2020, it is expected that almost all OEM’s will have FCEV’s on the market and a real market introduction will start. Between 2020 and 2025, 45 additional stations are planned. After 2025, the network could grow to 150 HRS in 2030. Calculating with about 3.200 petrol stations in Belgium, the amount of HRS refers to 0,8% (2020) via 2,3% (2025) to 4,7% (2030). This is completely in line with the targets in other H2-Mobility countries
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.481
|
![]() ja in feite heb je H2 automatisch als pivotaal element in de groene energie
want ofwel maak je H2, ofwel NH3, ofwel ethyleen of Methaangas, telkens zit H2 daar tussen als bouwsteen.. Maar de reden dat je H2 nodig hebt is 1/ maar sowieso is de opslag van energieoverschotten van de zomer essentieel voor energie te voorzien voor de winterperiodes. Dus je gaat automatisch een buffervoorraad aanleggen van een van die elementen en telkens is H2 essentieel dus is H2 nu duur, dan zal het goedkoper worden maar idd toegegeven, het zal altijd goedkoper elektrisch tanken zijn als je netjes uw tijd kunt afwachten en die goedkope dalprijzen kunt meepikken maar anderzijds als bufferelement blijft het idd staan als een paal boven water 2/ Kijk Belgie kan ONMOGELIJK al zijn energie zelf maken op ons GRONDGEBIED, we zijn te klein DUS AUTOMATISCH zal die energie met een TRANSPORTER moeten komen van een andere ZONE... dus wij gaan ons moeten richten op H2.... Of je dat nu leuk vindt of niet, of normaal of niet, H2 zal hier aanwezig zijn... om onze volledige energiebehoeft te dekken... Dus of je nu wilt of niet, het zal hier aanwezig zijn Ik denk gewoon dat die batterijauto's allemaal een RANGE extender gaan hebben op H2... De type HESLA ontwerp, dat je een kleine fuelcell toevoegt aan de auto die de auto oplaadt. Je moet dus niet eens gek zware fuelcell hebben 10KWp is genoeg. Is ook genoeg om als WKK te fungeren, en is genoeg om te koppelen aan uw huis als extra energieleverancier. Dus een kleine 10KWp fuelcell is genoeg om continu 90 te rijden, om continu bij te laden als batterij plat is, en om uw range te extenden met 300km per kg H2 of uw batterij te verkleinen naar 40kWh Dus het is een andere configuratie en een andere optimalisatie, maar werken zal het altijd, en die modellen gaan bestaan. Daar ben ik vrij zeker van Het is ook de enige manier om een auto te maken die zonder een loodzware batterij van 1000kg,toch nog 700km kan rijden De combinatie gewicht batterij - impact op acceleratie - impact op verbruik en de tradeoff met het gewicht van H2 (1 tank van 5kg volstaat) om een range extensie te hebben van 500km bovenop de batterij die toelaat om 200km te rijden... Het zal dus een concept zijn die toelaat om op de huidige moderne manier rond te rijden
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 14 december 2019 om 00:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Een voordeel van waterstof is dat het op iedere type motor kan. Althans heb ik mij ingelezen. Mogelijks ben ik wat fout dus.
De grootste voorraad zou van het buitenland komen. Tankships worden daar voor klaargemaakt. Het kan gestockeerd worden in de gasterminals van Zeebrugge en andere. Een pijpleiding ligt er al uit prive fonds. Dit is echt iets groots hoor. Nu ja batterij auto's zullen er ook nog zijn. Maar het is al iets dat alweer voorbij is. Net als diesel en benzine. Op waterstof kan je op 5 minuten tanken en dat is goed voor 500 a 600 km. Iets duurder dat wel.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 december 2019 om 00:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Het rare is dat die uitrol plannen met de regering al een paar jaar goedgekeurd is en dat ze nu plots haast willen maken om miljarden euro's te investeren in opladers.
Dit ruikt naar bedrog ?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.481
|
![]() Nee dat is gewoon het gevolg van de weg die getoond wordt door tesla, dat was niet duidelijk tien jaar terug dat een batterij vijfhonderd km kon rijden, je hebt geen WKK meer nodig bij wijze van spreken als je kan snelladen en dan vier uur kan rijden is dat goed
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Terug on topic.
Hbvl.be meldt dat het Nederlandse FASTNED een vergunning binnengehaald heeft voor 13 snellaadstations in Vlaanderen, waarvan zelfs 4 in Limburg. De bouw begint in 2020. Bevestigt door het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) Per snellaadstation kunnen 4 voertuigen gelijktijdig snelladen (gelijkstroom) Uiteraard is dat nog maar een begin, want in Nederland liggen er veel meer, 15 maal meer snellaadstations. **edit onderaan**: ik ga het nog ff checken. Maar het lakse België (ook trage administratie) staat ver achter op dat gebied. Verder zijn nog 72 potentiële locaties aangeduid volgens AWV. Een grotere speler Ionity zal er wslk ook nog een paar bijzetten als de modale Belg wat meer EVs koopt en ook lange afstanden aflegt, want de snellaadpunten die er nu komen is ook voor EV die via BE verder reizen. Uiteraard is dat allemaal voor niet-Tesla wagens, want Tesla heeft al lang voor zijn eigen klanten gezorgd. ![]() Vlaanderen zou nu al 22 snellaadstations hebben, die van Tesla zullen daar wel inbegrepen zijn, denk ik. Indien niet des te beter. Indien er echt 13 bijkomen in 2020 mogen we blij zijn. Citaat:
België: ~ 380 snellaadpunten boven 22 kW; (pas vanaf 50 kW zijn DC-laadpunten) 5.800 tragere laadpunten onder of gelijk aan 22 kW Nederland: ~ 950 snellaadpunten boven 22 kW; (pas vanaf 50 kW zijn DC-laadpunten) 43.000 tragere laadpunten onder of gelijk aan 22 kW Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2019 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() De verwachting is 7500 fcev wagens tegen 2025 en 30000 fcev tussen 2025 en 2030.
+ 500 bussen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 december 2019 om 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() vervolg... ** de meest actuele NL-site - inclusief november -spreekt van 1.136 snellaadpunten: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers
Voor off topic Mambo: https://www.eafo.eu/alternative-fuel...stations-stats Er zijn twee H2 tankstations in België, en drie H2-stations in Nederland. Of ze werken weet ik niet... zal wel moeten. Er zijn namelijk 58 FCEV in Be, en 173 in NL ingeschreven, ook gevonden via: https://www.eafo.eu/countries/europe.../23640/summary 173 FCEV bevestigd door: https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers m.a.w. minder dan 1 op de 1000 stekkervoertuigen in NL is een foolcellwagen. ![]() https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2019 om 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() HBinnen het Europese project ‘HIT-2-Corridors’ zijn enkele waterstoftankstations
gebouwd (o.a. in Zweden en Finland) en hebben een aantal regio’s samengewerkt om elk een programma voor de uitrol van waterstofinfrastructuur op te stellen. WaterstofNet heeft - in samenwerking met Université Catholique de Louvain - een plan opgesteld voor de ontwikkeling van waterstoftankstations en voertuigen op waterstof voor België, voor de periode 2020 - 2030. De resultaten van dit H2-Mobility-plan zijn door de Vlaamse overheid overgenomen als input voor de implementatie van de Europese richtlijn ‘Clean Power for Transport’. Rol van WaterstofNet WaterstofNet heeft de roadmap voor waterstoftankinfrastructuur in België ‘H2Mobility Belgium’ ontwikkeld. ...... Vanaf 2025 doen automerken een volledige intrede met een zeer ruime keus En dan stopt het niet meer. Stekkerwagens zijn nu al antiek.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 december 2019 om 11:36. |
![]() |
![]() |