Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2019, 11:15   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard 7400 extra laadpalen, om de 25 km snellaadpalen... Klimaatplan Vlaanderen...

Demir naar Madrid met klimaatplan dat Europese doelstelling niet haalt

350 MAATREGELEN

7.400 laadpalen voor elektrische auto’s

BRUSSEL

In het klimaat- en energieplan van de Vlaamse regering staan 350 maatregelen. Een greep uit wat ons te wachten staat.

- Zero-emissievoertuigen zijn federale materie, maar Vlaanderen moet wel zorgen dat elektrische auto’s ook kunnen rijden. Het klimaatplan voorziet de bouw van 7.400 publiek toegankelijk laadpalen. Daarnaast zullen er langs grote verkeersassen om de 25 km snellaadpalen staan.

- Wie vijf jaar na aankoop, schenking of erfenis van een woning energetisch renoveert, zal tot 30.000 euro kunnen lenen aan 0 procent. Dat zou om 40.000 woningen per jaar gaan.

- Vanaf 2021 mogen er geen stookolieketels geplaatst worden in nieuwe gebouwen, noch in oude gebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden. Toch als er de mogelijkheid is om aan te sluiten op het aardgasnetwerk. De regering houdt een slag om de arm, want als stookolieketels even performant zijn als de nieuwste aardgascondensatieketels, mag het weer wel.

- Ook aardgas wordt aan banden gelegd. Vanaf 2021 kunnen woningen in nieuwe grote verkavelingen en grote appartementsgebouwen enkel aansluiten op aardgas via warmtekrachtkoppeling of in combinatie met een hernieuwbaar energiesysteem als hoofdverwarming.

- Daken worden versneld asbestveilig gemaakt met een extra asbestpremie bovenop de premies van de netbeheerders. Hierdoor kunnen 6.381 daken sneller gerenoveerd worden. In Vlaanderen is 15 procent van de daken die dateren van voor 2000 asbesthoudend.

- De landbouw zal tegen 2030 een kwart minder CO2 uitstoten. Voor koeling kan er minder fluorgas gebruikt worden en koeien krijgen aangepaste voeding zodat ze minder methaan uitstoten.

- De maximale snelheid op de Brusselse ring zakt van 120 naar 100 kilometer per uur. Een maatregel waar Bruno Tobback, klimaatspecialist van sp.a, zich meteen vrolijk over maakt. “Ik denk dat je er nu nog 2 uur per dag effectief 120 per uur kunt rijden, voor de rest sta je vast.” (lc)

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191209_...ing-niet-haalt

Of nog altijd xX-jaren achterstand op Nederland... (die sowieso verder gaan uitlopen)
https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191210_...klimaatranking

België zakt verder weg in internationale klimaatranking

Vandaag om 10:29| Bron: BELGA

België doet het slecht en daalt van de 31ste naar de 35ste plaats in de internationale klimaatranking. Dat blijkt uit de Climate Change Performance Index (CCPI) die dinsdag wordt gepresenteerd op de klimaattop in Madrid. De index weerspiegelt twee tegengestelde trends in wereldwijde klimaatactie: Australië, Saoedi-Arabië en vooral de VS geven reden tot grote bezorgdheid over hun lage tot zeer lage prestaties in reductie van uitstoot en ontwikkeling van duurzame energie, evenals klimaatbeleid. Anderzijds daalt het wereldwijde kolenverbruik en blijft duurzame energie onverminderd groeien.
De 57 beoordeelde landen met een hoge uitstoot zijn collectief verantwoordelijk voor 90 procent van de uitstoot. In 31 van die landen worden dalende emissietrends geregistreerd.

De index geeft voorzichtige tekenen van een mondiale ommekeer in emissies inclusief dalend kolenverbruik. Verschillende grote landen duwen echter nog steeds in de verkeerde richting, niet toevallig massaal beïnvloed door een sterke kolen- en olielobby. “We zien mogelijkheden om een halt toe te roepen aan de stijgende mondiale uitstoot - maar veel is afhankelijk van verdere ontwikkelingen in China en de verkiezingen in de VS. Beide landen staan op een kruispunt”, zegt Ursula Hagen (Germanwatch), een van de auteurs van de index, gezamenlijk gepresenteerd door Germanwatch, NewClimate Institute en Climate Action Network (CAN).

LEES OOK. Demir naar Madrid met klimaatplan dat Europese doelstelling niet haalt

Met een 35ste plaats dit jaar (4 plaatsen achteruit) valt België voor de eerste keer uit de categorie “gemiddeld” om onder “zwak” terecht te komen. Ons land bevindt zich nu ver achter het Europese gemiddelde of zelfs opkomende landen zoals China of India. De Belgische milieu-organisaties World Wide Fund (WWF of Wereldnatuurfonds), Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Inter Environnement Wallonie (IEW) “laken het gebrek aan ambitie en het schijnbare onvermogen om de hand aan de ploeg te slaan van de regerende partijen”. Ons land slaat met deze ranking een slecht figuur, vinden de drie milieuverenigingen.

“De voorlopig blijvende afwezigheid van een geïntegreerd klimaatbeleid is niet vreemd aan het wegzakken van ons land op de internationale ranking”, zegt Julie Vandenberghe, klimaatexperte van WWF. “Maar ook de zeer matige vooruitgang op vlak van energiegebruik en toename van hernieuwbare energie spelen een grote rol in het globale cijfer. En tenslotte dalen de emissies niet snel genoeg.”

“De slechte score van ons land is te wijten aan het aanhouden van een hoge uitstoot van broeikasgassen in België (ongeveer 10 tCO2eq/inwoner/jaar), gecorreleerd met een bijzonder hoog energieverbruik. De Europese Commissie heeft ons land ook aangemoedigd om zijn energieverbruik tegen 2030 te verminderen, in plaats van het te verhogen zoals gepland in het ontwerp van het nationale klimaatplan voor energie. De tijd dringt om het Belgische klimaatplan te verbeteren”, voegt Laurien Spruyt van BBL er aan toe.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 december 2019 om 11:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 17:23   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Als Vlaanderen extra 7400 laadpalen wil zetten zullen ze er toch voor moeten zorgen dat hun administratieve mallemolen gaat draaien.

Klachten waren er al lang.

Waar het in NL 4 maanden duurt is het in Vlaanderen minstens 1,5 jaar tot 3 jaar. Of Vlaanderistan.

Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...hten~ad2da3f8/

Vlaamse snellaadpunten laten op zich wachten

kv 25 juli 2019

Vlaanderen slaagt er maar moeizaam in snellaadpunten te plaatsen voor elektrische auto’s.

Verschillende installateurs klagen over een aanslepende administratieve procedure en lange wachttijden om een aansluiting te krijgen op het elektriciteitsnet. Dat schrijft De Tijd vandaag.

Nochtans zijn snellaadpunten langs snelwegen en op publieke plekken cruciaal voor de uitrol van de elektrische auto.

Wie langere afstanden aflegt, kan er in enkele minuten zijn elektrische wagen “bijtanken”.

“In Nederland bedraagt de realisatietermijn voor een snellaadpunt typisch vier maanden. Hier in Vlaanderen duurt het anderhalf tot drie jaar”, zegt Jochen De Smet, de voorzitter van Avere, de federatie voor elektrische mobiliteit.

Michiel Langezaal, de CEO van het Nederlandse beursgenoteerde laadpalenbedrijf Fastned, wil in België een 50-tal snellaadstations bouwen.
“Maar vooraleer je kan beginnen met de bouw van een station, wat maar enkele weken duurt, ben je snel twee jaar kwijt aan administratie”, zegt hij. “In 2014 had ik mijn eerste gesprek in België. Pas eind dit jaar of begin 2020 hopen we te starten met de bouw van ons eerste station.”


Dirk Maes, de zaakvoerder van de Bornemse tankstationuitbater Maes, heeft in België vijf laadpalen staan, maar is niet van plan dat aantal drastisch uit te breiden. “Laden gebeurt voor 80 procent thuis of op het werk. Op straat zijn enkel snelladers nuttig, maar de investeringen zijn erg groot en de installatie is een administratieve lijdensweg.

Fluvius-woordvoerder Isabel Van Cutsem erkent dat de aansluiting voor snellaadpunten door hun hoge vermogen soms enkele maanden kan duren. “Als het om afgelegen plaatsen gaat, moeten we investeringswerken doen: alles inplannen, het budget goedkeuren, materiaal bestellen en de werken uitvoeren.” Vlaanderen telt op dit moment 38 locaties met snelladers, vooral langs de snelwegen. Nederland heeft al op meer dan 200 plaatsen snelladers staan.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 december 2019 om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 20:52   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een miljarden operatie uitvoeren alvorens we in 2025 voornamelijk op waterstof zullen draaien en dit geheel nutteloos is.

Tja...steekpenningen ?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 12:11   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Het is wel een probleem: in Vlaanderen kan je geen twee stenen meer op mekaar leggen, of je zit met tien jaar procederen.

Die snelladers gaan er maar komen als er een hybride (privaat-publieke) entiteit opgericht wordt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2019, 12:30   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is wel een probleem: in Vlaanderen kan je geen twee stenen meer op mekaar leggen, of je zit met tien jaar procederen.

Die snelladers gaan er maar komen als er een hybride (privaat-publieke) entiteit opgericht wordt.
Zoals Tesla?
Bij Tesla loopt het toch veel vlotter dan bij de anderen.

Van der Valk hotel-restaurants liggen meestal direct aan een snelwegafrit, Tesla heeft daar dan al een langjarige private partner voor zijn superchargers:
Citaat:
http://mobilityreporter.nl/innovator...trisch-rijden/
Hoe Gerard Schomaker Van der Valk Exclusief klaarstoomde voor elektrisch rijden
Gepubliceerd: 23 februari 2016
Tesla heeft overigens al lang een simpele website waar men zelf voorstellen kan doen voor allerhande laadpalen (destination chargers):
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/charging-partners

Oplaadpartners

We werken samen met hotels, restaurants, winkelcentra en resorts om het opladen onderweg en bij aankomst net zo eenvoudig te maken als bij u thuis. Onze partnerlocaties worden weergegeven op de kaarten op de Tesla-website en in het navigatiesysteem in de auto. Hieronder kunt u informatie insturen over uw aanbevolen oplaadlocatie.

Stel een oplaadlocatie voor
Stuur informatie in over uw aanbevolen oplaadlocatie. Het Tesla Charging Team zal deze vervolgens in overweging nemen.

Contactgegevens
Voorgestelde oplaadlocatie
Verzenden
De horeca zal daar wel (langzaam meer) gebruik van maken (zelfs in BE):
Citaat:
https://www.hln.be/in-de-buurt/brugg...taan~a22a3485/

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) berekende dat minstens één op twintig restaurants al laadpunten heeft voor die groep van klanten. “De overgrote meerderheid doet dit om extra service te kunnen bieden aan hun klanten”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “En dat is slim gezien, omdat de elektrische wagen gezien wordt als het alternatief voor ‘proper’ rijden. De toenemende belangstelling voor onze luchtkwaliteit zal ertoe bijdragen dat er steeds meer elektrisch wordt gereden. Ondernemers moeten met hun tijd mee zijn en inspelen op nieuwe trends en evoluties in de samenleving. Daarom is het slim dat ook steeds meer restaurantuitbaters ervoor kiezen om minstens één laadpunt te plaatsen aan hun restaurant of in de directe omgeving ervan.”

Specifiek voor Tesla

Bij restaurant Hof ter Doest in Lissewege is zo’n laadpunt te vinden. Meer zelfs: ze hebben met een tweede laadpaal specifieke aandacht voor de Tesla-rijders. “Klanten stellen de service op prijs”, zegt chef David Dendooven.

“We hebben de investering nog niet beklaagd. De elektrische laadpalen worden vaak gebruikt. Het leuke is dat we op de gps-toestellen van Tesla-bestuurders staan. Dat zijn veelal zakenmensen, die tijdens hun etentje hun wagen zorgeloos kunnen opladen. Omdat er maar weinig zaken zijn die zo’n service aanbieden, boren we zo een mooi nieuw cliënteel aan.” Dendooven roert ook in de potten van restaurant Njord in Zeebrugge: “Ook daar willen we zo’n laadpunten installeren.”

Te duur

NSZ is ervan overtuigd dat nog meer restauranthouders het voorbeeld zullen volgens. En dit wordt ook bevestigd door de enquête: 8 procent van de bevraagde uitbaters die nog geen laadpunt hebben, zijn wel van plan om er de komende twee jaar één te installeren.

Restaurants die nog geen laadpunt bezitten en dat ook niet van plan zijn, doen dat hoofdzakelijk, omdat ze zelf niet over parkeerplaatsen beschikken (43 procent), daar nog geen vragen van klanten over hebben gekregen (41 procent), er nog te weinig elektrische auto’s rondrijden (27 procent) en omdat zo’n laadpunt volgens hen te duur is (17 procent).

Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2019 om 12:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2019, 22:09   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Wat iedereen al weet... oude batterijpacks kunnen nog lang gebruikt worden als huisbatterij:

Citaat:
https://www.techpulse.be/tips/242777...st-geld-waard/

De batterij van je elektrische auto is geld waard

11/12/2019 om 15:16

Onderzoekers van de UCLL van Diepenbeek hebben een handige truc ontdekt om een gebruikte batterij van een elektrische auto een tweede leven te geven.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2019 om 22:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 16:45   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een miljarden operatie uitvoeren alvorens we in 2025 voornamelijk op waterstof zullen draaien en dit geheel nutteloos is.

Tja...steekpenningen ?
Bron?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 19:17   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.481
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bron?
33kwh energie per kg H2
Dus 165kwh per 5 kg H2
Dus 1000 km per tankbeurt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 19:44   #9
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
33kwh energie per kg H2
Dus 165kwh per 5 kg H2
Dus 1000 km per tankbeurt
Vergeet waterstof maar! Een auto op waterstof met fool-cells heeft ongeveer 1 kg waterstof nodig per 100 km. Waterstof kost 10 euro/kg.

Een elektrische auto verbruikt ongeveer 20 kWh/100 km. De gemiddelde prijs van elektrriciteit in Belziek is ongeveer 0,25 euro/kWh. Dat is 5 euro per 100 km. Weet bovendien dat er veel elektrische wagens zijn die minder verbruiken zelfs tot 14 kWh/100 km.

Waterstof is de natte droom van de petrochemische industrie. Ze kunnen dan al hun fossiele reserves gebruiken om waterstof aan te maken. Meer dan 90% van de geproduceerde waterstof komt van fossiele bronnen. Slechts een klein percentage is geproduceerd door electrolyse en zelfs dan is het energie-inefficient.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 19:54   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
33kwh energie per kg H2
Dus 165kwh per 5 kg H2
Dus 1000 km per tankbeurt
Is het dat?

Een Hyundai Nexo (prijs € 75k) komt met 6,33 kg H2 maar 540 km ver gemeten ADAC.

https://de.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Nexo

Voor die 6,33 kg H2 hadden ze 3 tanks nodig van 52 liter elk.

Het zal wslk het laatste fool cellmodel zijn.

Want waar haal je die H2?
Wie koopt die perperdure wagens met peperdure brandstof?


Laatst gewijzigd door Micele : 13 december 2019 om 20:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2019, 20:28   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ongelooflijk dat jullie daar volledig over kijken.

De volledige industrie, de havens, de pijplijn, de akkoorden, de autosector die een gans gamma gaat klaar hebben, de aandelenmarkt die een gigantische winst voorziet.
Enz ...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 00:17   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

2.3.1 Targets for Hydrogen Refuelling Stations
The starting point for the number of HRS in Belgium is that these will be in line with the targets in
neighbouring countries. Therefore a target of 25 HRS in Belgium in 2020 is formulated: 20 HRS in
Flanders and 5 HRS in Wallonia. First HRS developments are foreseen in the major cities in Belgium
and in the neighbourhood of the TEN-T network.
After 2020, it is expected that almost all OEM’s will have FCEV’s on the market and a real market
introduction will start. Between 2020 and 2025, 45 additional stations are planned. After 2025, the
network could grow to 150 HRS in 2030.
Calculating with about 3.200 petrol stations in Belgium, the amount of HRS refers to 0,8% (2020) via
2,3% (2025) to 4,7% (2030). This is completely in line with the targets in other H2-Mobility countries
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 00:22   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.481
Standaard

ja in feite heb je H2 automatisch als pivotaal element in de groene energie
want ofwel maak je H2, ofwel NH3, ofwel ethyleen of Methaangas, telkens zit H2 daar tussen als bouwsteen..

Maar de reden dat je H2 nodig hebt is
1/
maar sowieso is de opslag van energieoverschotten van de zomer essentieel voor energie te voorzien voor de winterperiodes. Dus je gaat automatisch een buffervoorraad aanleggen van een van die elementen en telkens is H2 essentieel

dus is H2 nu duur, dan zal het goedkoper worden
maar idd toegegeven, het zal altijd goedkoper elektrisch tanken zijn als je netjes uw tijd kunt afwachten en die goedkope dalprijzen kunt meepikken

maar anderzijds als bufferelement blijft het idd staan als een paal boven water
2/
Kijk Belgie kan ONMOGELIJK al zijn energie zelf maken op ons GRONDGEBIED, we zijn te klein

DUS AUTOMATISCH zal die energie met een TRANSPORTER moeten komen van een andere ZONE... dus wij gaan ons moeten richten op H2....
Of je dat nu leuk vindt of niet, of normaal of niet, H2 zal hier aanwezig zijn... om onze volledige energiebehoeft te dekken...


Dus of je nu wilt of niet, het zal hier aanwezig zijn

Ik denk gewoon dat die batterijauto's allemaal een RANGE extender gaan hebben op H2... De type HESLA ontwerp, dat je een kleine fuelcell toevoegt aan de auto die de auto oplaadt. Je moet dus niet eens gek zware fuelcell hebben 10KWp is genoeg. Is ook genoeg om als WKK te fungeren, en is genoeg om te koppelen aan uw huis als extra energieleverancier. Dus een kleine 10KWp fuelcell is genoeg om continu 90 te rijden, om continu bij te laden als batterij plat is, en om uw range te extenden met 300km per kg H2 of uw batterij te verkleinen naar 40kWh

Dus het is een andere configuratie en een andere optimalisatie, maar werken zal het altijd, en die modellen gaan bestaan. Daar ben ik vrij zeker van
Het is ook de enige manier om een auto te maken die zonder een loodzware batterij van 1000kg,toch nog 700km kan rijden
De combinatie gewicht batterij - impact op acceleratie - impact op verbruik en de tradeoff met het gewicht van H2 (1 tank van 5kg volstaat) om een range extensie te hebben van 500km bovenop de batterij die toelaat om 200km te rijden... Het zal dus een concept zijn die toelaat om op de huidige moderne manier rond te rijden

Laatst gewijzigd door brother paul : 14 december 2019 om 00:30.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 00:47   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een voordeel van waterstof is dat het op iedere type motor kan. Althans heb ik mij ingelezen. Mogelijks ben ik wat fout dus.

De grootste voorraad zou van het buitenland komen. Tankships worden daar voor klaargemaakt. Het kan gestockeerd worden in de gasterminals van Zeebrugge en andere. Een pijpleiding ligt er al uit prive fonds.

Dit is echt iets groots hoor.

Nu ja batterij auto's zullen er ook nog zijn. Maar het is al iets dat alweer voorbij is. Net als diesel en benzine.

Op waterstof kan je op 5 minuten tanken en dat is goed voor 500 a 600 km.

Iets duurder dat wel.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 december 2019 om 00:50.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 00:55   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het rare is dat die uitrol plannen met de regering al een paar jaar goedgekeurd is en dat ze nu plots haast willen maken om miljarden euro's te investeren in opladers.

Dit ruikt naar bedrog ?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 02:14   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.481
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het rare is dat die uitrol plannen met de regering al een paar jaar goedgekeurd is en dat ze nu plots haast willen maken om miljarden euro's te investeren in opladers.

Dit ruikt naar bedrog ?
Nee dat is gewoon het gevolg van de weg die getoond wordt door tesla, dat was niet duidelijk tien jaar terug dat een batterij vijfhonderd km kon rijden, je hebt geen WKK meer nodig bij wijze van spreken als je kan snelladen en dan vier uur kan rijden is dat goed
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 10:28   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

Terug on topic.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
7.400 laadpalen voor elektrische auto’s
Hbvl.be meldt dat het Nederlandse FASTNED een vergunning binnengehaald heeft voor 13 snellaadstations in Vlaanderen, waarvan zelfs 4 in Limburg.
De bouw begint in 2020. Bevestigt door het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer)
Per snellaadstation kunnen 4 voertuigen gelijktijdig snelladen (gelijkstroom)

Uiteraard is dat nog maar een begin, want in Nederland liggen er veel meer, 15 maal meer snellaadstations. **edit onderaan**: ik ga het nog ff checken.

Maar het lakse België (ook trage administratie) staat ver achter op dat gebied.

Verder zijn nog 72 potentiële locaties aangeduid volgens AWV.

Een grotere speler Ionity zal er wslk ook nog een paar bijzetten als de modale Belg wat meer EVs koopt en ook lange afstanden aflegt, want de snellaadpunten die er nu komen is ook voor EV die via BE verder reizen.

Uiteraard is dat allemaal voor niet-Tesla wagens, want Tesla heeft al lang voor zijn eigen klanten gezorgd.
Vlaanderen zou nu al 22 snellaadstations hebben, die van Tesla zullen daar wel inbegrepen zijn, denk ik. Indien niet des te beter. Indien er echt 13 bijkomen in 2020 mogen we blij zijn.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191213_...ndt-in-limburg

Fastned landt in Limburg

HASSELT - De Nederlandse uitbater van snellaadstations Fastned heeft een vergunning bekomen voor de bouw van 13 stations langs Vlaamse autosnelwegen. Dat heeft het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigd.

De Vlaamse regering wil in het kader van zijn klimaatdoelstellingen volop inzetten op elektrische mobiliteit. Op het vlak van laadinfrastuctuur hinkt Vlaanderen echter hopeloos achterop. Met name aan snellaadpunten is er een groot gebrek. Snellaadpunten zijn nodig om elektrische rijden over langere afstand mogelijk te maken.

Momenteel staan er langs de grote verkeersassen in Vlaanderen 22 stations waar elektrische auto’s snel kunnen worden opgeladen. Ter vergelijking: eind oktober werden in Nederland meer dan 1.100 snellaadpunten geteld, verdeeld over zo’n 300 laadstations.

Daar komt nu dus verandering in. De Vlaamse overheid heeft een vergunning verleend voor de bouw van 13 snellaadstations aan het Nederlandse Fastned. Vier daarvan komen in Limburg. De bouw vangt aan in de loop van 2020.

Volgend jaar verleent de Vlaamse overheid nog eens een vergunning aan drie bijkomende laadstations voor gelijkstroom. De capaciteit van de laadstations die beschikken over alle gangbare stekkers bedraagt 350 kW en per station kunnen vier voertuigen tegelijk laden.

72 locaties

Volgens een woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn er in Vlaanderen 72 potentiële locaties aangeduid waar een snellaadstation kan worden aangelegd. “Door de uitbreiding van het aantal snellaadstations voor elektrische voertuigen maken we het gebruik van een elektrische wagen gemakkelijker en wordt het mogelijk om grotere afstanden af te leggen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

Het Nederlandse Fastned baat momenteel in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk 113 snellaadstations uit en wil dat aantal tot 1.000 uitbreiden. Het bedrijf probeert al enkele jaren ook in ons land voet aan de grond te krijgen.

Fastned rondde donderdag nog een kapitaalronde af van 12 miljoen euro waarmee het bedrijf zijn netwerk wil uitbreiden. De uitbouw van een netwerk van laadstations is erg kapitaalintensief en is niet onmiddellijk rendabel. Fastned is nog steeds verlieslatend en torst een hoge schuldenberg. Bovendien zijn er kapers op de kust, zoals Ionity, een samenwerkingsverband van verschillende automerken.
**volgens: https://www.eafo.eu/alternative-fuel...g-infra-stats# NORMAL AND FAST PUBLIC CHARGING POINTS (2019)

België:
~ 380 snellaadpunten boven 22 kW; (pas vanaf 50 kW zijn DC-laadpunten)
5.800 tragere laadpunten onder of gelijk aan 22 kW

Nederland:
~ 950 snellaadpunten boven 22 kW; (pas vanaf 50 kW zijn DC-laadpunten)
43.000 tragere laadpunten onder of gelijk aan 22 kW

Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2019 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 10:54   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De verwachting is 7500 fcev wagens tegen 2025 en 30000 fcev tussen 2025 en 2030.
+ 500 bussen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 december 2019 om 10:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 11:06   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

vervolg... ** de meest actuele NL-site - inclusief november -spreekt van 1.136 snellaadpunten: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

Voor off topic Mambo:
https://www.eafo.eu/alternative-fuel...stations-stats

Er zijn twee H2 tankstations in België, en drie H2-stations in Nederland. Of ze werken weet ik niet... zal wel moeten.

Er zijn namelijk 58 FCEV in Be, en 173 in NL ingeschreven, ook gevonden via:


https://www.eafo.eu/countries/europe.../23640/summary
173 FCEV bevestigd door:
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

m.a.w. minder dan 1 op de 1000 stekkervoertuigen in NL is een foolcellwagen.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

Laatst gewijzigd door Micele : 14 december 2019 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 11:33   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

HBinnen het Europese project ‘HIT-2-Corridors’ zijn enkele waterstoftankstations
gebouwd (o.a. in Zweden en Finland) en hebben een aantal regio’s samengewerkt om elk een programma voor de uitrol van waterstofinfrastructuur op te stellen.

WaterstofNet heeft - in samenwerking met Université Catholique de Louvain - een plan opgesteld voor de ontwikkeling van waterstoftankstations en voertuigen op waterstof voor België, voor de periode
2020 - 2030. De resultaten van dit H2-Mobility-plan zijn door de Vlaamse overheid overgenomen als input voor de implementatie van de Europese richtlijn ‘Clean Power for Transport’.

Rol van WaterstofNet
WaterstofNet heeft de roadmap voor waterstoftankinfrastructuur in België ‘H2Mobility Belgium’ ontwikkeld.

......
Vanaf 2025 doen automerken een volledige intrede met een zeer ruime keus

En dan stopt het niet meer.

Stekkerwagens zijn nu al antiek.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 december 2019 om 11:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be