Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2020, 22:57   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard Verkeersdoden van 32 landen, evolutie 2010-2018...

Verkeersdoden (per miljoen inwoners) volgens onderstaande link en bron ETSC (grafiek is idem)

1- Noorwegen van 6 naar 1 (20,4)
2- UK blijft al die jaren op 2 (27,5)
2- Zwitserland van 5 naar 2 (gelijk met UK (27,5)

4 - Ierland van 10 naar 4 (30,1)
5- Denemarken van 9 naar 5 (30,3)
6- Israel van 8 naar 6 (31)
7- Zweden van 1 naar 7 (32)
8- Malta van 3 naar 8 (37,8)
9- Spanje van 12 naar 9 (38,7)
10- Duitsland van 7 naar 10 (39,4)
11- Nederland van 4 naar 11 (39,5)

12- Finland van 11 naar 12 (40,8)
13- Slovakije ...
14- Slovenië ...
15- Oostenrijk van 17 naar 15 (46,4)

-- (EU-28 gemiddelde van 2018 is 49) --

16- Frankrijk van 14 naar 16 (50,3)
17- Estland van 13 naar 17 (50,8)
18- België van 23 naar 18 (51,8)
(... ...)
(... ...)
32- Roemenië blijft op 32 (95,6)

1 tot 7 liggen eigenlijk redelijk kort bijeen in het 8-jarig verloop

België geraakt niet echt in het betere middenveld, en ligt nog altijd boven het EU-28 gemiddelde van 49 (zie grafiek)

Noorwegen steekt er nu wel extra bovenuit en krijgt ook een extra pluim omdat er in gans Oslo amper 1 dode viel.
Citaat:
https://www.ad.nl/auto/in-oslo-kan-h...nger~a5e7dfd9/

In Oslo kan het: één verkeersdode in heel 2019, geen enkele fietser of voetganger

Noorwegen is sowieso al een van de meest verkeersveilige landen ter wereld, en ook hoofdstad Oslo draagt zijn steentje bij. In 2019 viel er voor de eerste keer ooit geen enkele verkeersdode onder weggebruikers als fietsers en voetgangers, blijkt uit statistieken van de stad. In heel de hoofdstad, goed voor ongeveer 670.000 inwoners, viel slechts één verkeersdode te betreuren.

Tommy Thijs 04-01-20, 10:38

‘Vision Zero’ is een doelstelling waar ze in veel landen en steden wereldwijd naar streven op het vlak van verkeersveiligheid, maar het is voor het eerst dat in een hoofdstad dat doel nu ook echt is bereikt, nadat er in 2018 nog maar vijf doden vielen. De ene verkeersdode van 2019 in Oslo viel toen een autobestuurder tegen het hek van een tramhalte reed.

Autovrij

De Noorse hoofdstad telde in 1975 nog 41 verkeersdoden, en werkte vooral de laatste jaren aan nieuwe initiatieven om het verkeer veiliger te maken. Een groot deel van het stadscentrum is autovrij gemaakt, de wegentol is verhoogd, de snelheidslimiet ging naar beneden, en honderden parkeerplaatsen zijn geschrapt om ruimte te maken voor brede voet- en fietspaden. Schoolomgevingen zijn heraangelegd en rond veel scholen is autoverkeer verboden tijdens de schooluren. Bovendien zijn ook auto’s steeds beter uitgerust met allerlei veiligheidssnufjes.

Toch wil Oslo en bij uitbreiding Noorwegen niet op zijn lauweren rusten. ,,Elk ongeval is er een te veel”, zegt Ingird Dahl Hovland, topambtenaar verantwoordelijk voor het landelijke verkeersbeleid, aan de Noorse nieuwssite Aftenposten. ,,De strijd tegen verkeersdoden en zwaargewonden gaat onverminderd verder.”

Heel Noorwegen telde in 2018 ‘slechts’ 110 verkeersdoden, goed voor 20.4 doden per miljoen inwoners. Bij kinderen tot 15 jaar stierf niemand. Onderaan de Europese ranglijst op plek 32 staat Roemenië. Nederland staat op plek 11, met 39.5 doden per miljoen inwoners. De nieuwe Europese ranglijst van 2019 wordt binnenkort bekend gemaakt.

https://businessportal-norwegen.com/...sten-strassen/

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2020 om 23:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 08:28   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.627
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verkeersdoden (per miljoen inwoners) volgens onderstaande link en bron ETSC (grafiek is idem)

1- Noorwegen van 6 naar 1 (20,4)
2- UK blijft al die jaren op 2 (27,5)
2- Zwitserland van 5 naar 2 (gelijk met UK (27,5)

4 - Ierland van 10 naar 4 (30,1)
5- Denemarken van 9 naar 5 (30,3)
6- Israel van 8 naar 6 (31)
7- Zweden van 1 naar 7 (32)
8- Malta van 3 naar 8 (37,8)
9- Spanje van 12 naar 9 (38,7)
10- Duitsland van 7 naar 10 (39,4)
11- Nederland van 4 naar 11 (39,5)

12- Finland van 11 naar 12 (40,8)
13- Slovakije ...
14- Slovenië ...
15- Oostenrijk van 17 naar 15 (46,4)

-- (EU-28 gemiddelde van 2018 is 49) --

16- Frankrijk van 14 naar 16 (50,3)
17- Estland van 13 naar 17 (50,8)
18- België van 23 naar 18 (51,8)
(... ...)
(... ...)
32- Roemenië blijft op 32 (95,6)

1 tot 7 liggen eigenlijk redelijk kort bijeen in het 8-jarig verloop

België geraakt niet echt in het betere middenveld, en ligt nog altijd boven het EU-28 gemiddelde van 49 (zie grafiek)

Noorwegen steekt er nu wel extra bovenuit en krijgt ook een extra pluim omdat er in gans Oslo amper 1 dode viel.


https://businessportal-norwegen.com/...sten-strassen/
Vorig jaar (2019) waren er zeker twee dodelijke verkeersslachtoffers die zelfmoord pleegden.
Ze staan netjes opgesomd in de statistieken als verkeersdoden, maar ze horen daar niet thuis.

Twee zelfmoorden waar ik weet van heb, er zijn er ongetwijfeld ook bij waar ik geen weet van heb.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 08:29   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.627
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verkeersdoden (per miljoen inwoners) volgens onderstaande link en bron ETSC (grafiek is idem)

1- Noorwegen van 6 naar 1 (20,4)
2- UK blijft al die jaren op 2 (27,5)
2- Zwitserland van 5 naar 2 (gelijk met UK (27,5)

4 - Ierland van 10 naar 4 (30,1)
5- Denemarken van 9 naar 5 (30,3)
6- Israel van 8 naar 6 (31)
7- Zweden van 1 naar 7 (32)
8- Malta van 3 naar 8 (37,8)
9- Spanje van 12 naar 9 (38,7)
10- Duitsland van 7 naar 10 (39,4)
11- Nederland van 4 naar 11 (39,5)

12- Finland van 11 naar 12 (40,8)
13- Slovakije ...
14- Slovenië ...
15- Oostenrijk van 17 naar 15 (46,4)

-- (EU-28 gemiddelde van 2018 is 49) --

16- Frankrijk van 14 naar 16 (50,3)
17- Estland van 13 naar 17 (50,8)
18- België van 23 naar 18 (51,8)
(... ...)
(... ...)
32- Roemenië blijft op 32 (95,6)

1 tot 7 liggen eigenlijk redelijk kort bijeen in het 8-jarig verloop

België geraakt niet echt in het betere middenveld, en ligt nog altijd boven het EU-28 gemiddelde van 49 (zie grafiek)

Noorwegen steekt er nu wel extra bovenuit en krijgt ook een extra pluim omdat er in gans Oslo amper 1 dode viel.


https://businessportal-norwegen.com/...sten-strassen/

We moeten nog meer mensen importeren, de wegen zullen, door het belabberd openbaar vervoer, nog drukker worden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 08:31   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.627
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verkeersdoden (per miljoen inwoners) volgens onderstaande link en bron ETSC (grafiek is idem)

1- Noorwegen van 6 naar 1 (20,4)
2- UK blijft al die jaren op 2 (27,5)
2- Zwitserland van 5 naar 2 (gelijk met UK (27,5)

4 - Ierland van 10 naar 4 (30,1)
5- Denemarken van 9 naar 5 (30,3)
6- Israel van 8 naar 6 (31)
7- Zweden van 1 naar 7 (32)
8- Malta van 3 naar 8 (37,8)
9- Spanje van 12 naar 9 (38,7)
10- Duitsland van 7 naar 10 (39,4)
11- Nederland van 4 naar 11 (39,5)

12- Finland van 11 naar 12 (40,8)
13- Slovakije ...
14- Slovenië ...
15- Oostenrijk van 17 naar 15 (46,4)

-- (EU-28 gemiddelde van 2018 is 49) --

16- Frankrijk van 14 naar 16 (50,3)
17- Estland van 13 naar 17 (50,8)
18- België van 23 naar 18 (51,8)
(... ...)
(... ...)
32- Roemenië blijft op 32 (95,6)

1 tot 7 liggen eigenlijk redelijk kort bijeen in het 8-jarig verloop

België geraakt niet echt in het betere middenveld, en ligt nog altijd boven het EU-28 gemiddelde van 49 (zie grafiek)

Noorwegen steekt er nu wel extra bovenuit en krijgt ook een extra pluim omdat er in gans Oslo amper 1 dode viel.


https://businessportal-norwegen.com/...sten-strassen/
We moeten meer inzetten op (container) vrachtvervoer per schip en per trein.
Heel veel dodelijke- en zwaargewonde slachtoffers vielen door files gecombineerd met vrachtwagens die niet tijdig konden remmen voor een file.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 08:32   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.627
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verkeersdoden (per miljoen inwoners) volgens onderstaande link en bron ETSC (grafiek is idem)

1- Noorwegen van 6 naar 1 (20,4)
2- UK blijft al die jaren op 2 (27,5)
2- Zwitserland van 5 naar 2 (gelijk met UK (27,5)

4 - Ierland van 10 naar 4 (30,1)
5- Denemarken van 9 naar 5 (30,3)
6- Israel van 8 naar 6 (31)
7- Zweden van 1 naar 7 (32)
8- Malta van 3 naar 8 (37,8)
9- Spanje van 12 naar 9 (38,7)
10- Duitsland van 7 naar 10 (39,4)
11- Nederland van 4 naar 11 (39,5)

12- Finland van 11 naar 12 (40,8)
13- Slovakije ...
14- Slovenië ...
15- Oostenrijk van 17 naar 15 (46,4)

-- (EU-28 gemiddelde van 2018 is 49) --

16- Frankrijk van 14 naar 16 (50,3)
17- Estland van 13 naar 17 (50,8)
18- België van 23 naar 18 (51,8)
(... ...)
(... ...)
32- Roemenië blijft op 32 (95,6)

1 tot 7 liggen eigenlijk redelijk kort bijeen in het 8-jarig verloop

België geraakt niet echt in het betere middenveld, en ligt nog altijd boven het EU-28 gemiddelde van 49 (zie grafiek)

Noorwegen steekt er nu wel extra bovenuit en krijgt ook een extra pluim omdat er in gans Oslo amper 1 dode viel.


https://businessportal-norwegen.com/...sten-strassen/
Een tramlijn tussen Hasselt en Genk, met een rondje in die twee steden, zou heel veel auto's van de weg halen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 12:01   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
De nieuwe Europese ranglijst van 2019 wordt binnenkort bekend gemaakt.
Wie het nog niet wist, in 2019 gaan de verkeersdoden wslk met minstens 15% toenemen voor België.

+16,6 % meer verkeersdoden terplaatse de eerste 9 maanden 2019 tov 9 maanden 2018, via download:
Citaat:
https://www.vias.be/nl/onderzoek/ver...eidsbarometer/
KERNCIJFERS
Tabel 1 Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, België

Doden ter plaatse

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Evolutie 2018-2019 = %
585 592 493 454 443 423 374 348 319 372 +53 = +16,6%

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Ergens in februari-maart 2020 zullen de definitieve cijfers (incl. doden +30d) wel doorsijpelen.

We gaan dus eerder een drietal plaatsen wegzakken in de 32 landen lijst.
En in 2018 zijn we 5 plaatsen beter dan in 2010. Tja...

Als het bij +16% blijft voor 2019 komen we terug rond 60 doden per miljoen inwoners uit, of verzeilen we terug in het groepje van de "wat slechtere" oost-Eur-landen.


Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2020 om 12:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 12:24   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

...vervolg over +16,6 % verkeersdoden terplaatse (3 kwartalen) 2019, ik had beter dit artikel ggl ...

Citaat:


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191126_04739066

Verkeersveiligheidsbarometer - Ongevallen worden steeds zwaarder en jonge chauffeurs zijn steeds vaker betrokken

26/11/2019

HASSELT - In de eerste negen maanden van 2019 telde Limburg drie verkeersdoden meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal gewonden daarentegen nam af. Verkeersinstituut Vias stelt vast dat de ongevallen ernstiger worden.

De cijfers staan in de recentste verkeersveiligheidsbarometer van Vias. Van januari tot en met september 2019 stierven in onze provincie 34 mensen ter plaatse na een ongeval. Dat zijn er drie meer dan ...

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2020 om 12:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be