Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2020, 14:00   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard Belgische verkoop stekkerwagens 2019

Recordmaand december, ttz een verdrievoudiging tov vorig jaar december, ook omdat de EV premie vanaf 1-1-20 geschrapt wordt.

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2020/01...mber-2019.html



Monday, January 6, 2020

Tesla Model 3 takes Belgium's Best Seller status

A record 2.148 passenger plug-ins were registered last month in Belgium, tripling(!) last year result, with the 2019 tally growing 32% regarding the previous year.

As consequence of this, the PEV share ended at 3.2% share (6.3% in December), beating the previous high point of 2.7%, achieved in 2017.

In what was once a PHEV-friendly market, pure electrics are turning the tide, with the BEV/PHEV sales breakdown ending 2019 with a balanced 50/50 share between both technologies, a far cry from the 28% BEV share of 2018, or the 18% of 2017.

The main factor for this change in 2019 was the Tesla Model 3, that took the market by storm, ending the year with a record 2.663 units and 15% share, a strong number in a market known for its fragmentation (in 2018 the BMW 530e won the models title with just 7% share), with the Californian ending the year on strong note, by delivering 457 units, its best score since March.

This is the second Tesla nameplate to win the Best Seller trophy, as the Model S had already won it in 2014 & '15.

In the runner-up spot we have the Volvo XC60 PHEV, improving on its 2018 result (Bronze Medal, with 903 units), while on the 3rd spot, we have another newcomer, with the local hero Audi e-Tron reaching the Bronze Medal in December, after a record 129 deliveries last month. It seems both Tesla and Audi had enough spare units to cater at the same time the Dutch year-end rush and the neighboring Belgium.
.
Speaking of last minute changes, the new BMW X5 PHEV managed to reach a Top 10 spot, thanks to a record 341 units, allowing the German SUV to shot eight positions, to #9, while being at the same time #2 in December. It seems BMW's long range plugin hybrid has presented its application for the 2020 Best Seller trophy...

Other models shining in December were the Renault Zoe, that registered 49 units, its best result since June, so it seems the French hatchback has recovered from the recent skin change and is ready to continue leading the Small EV category, while the Tesla Model X had its best result (95 units) in 33 months, with the SUV ending the year with a 33% YoY increase in deliveries.

In the manufacturers ranking, Tesla won the 2019 title, with 21% share (up 2%), its first since 2014, while BMW (18%, up 1%) ended the year in Second place, thus ending a three year winning streak. Better luck in 2020?

Volvo was 3rd, with 13% share, with Audi ending in a distant 4th place, with 7% share.

In the main sub-categories, the Best Selling plugin hybrid and Best Selling SUV prizes were to the Volvo XC60 PHEV, the BMW 530e won the full size category as a consolation prize from losing this year Best Seller trophy and the Renault Kangoo ZE won another LCV title, doubling sales of the #2 Nissan e-NV200 (208 vs 90).
BE stelt in Europa heel weinig voor qua transitie naar electrische wagens, een land met ~ 2 miljoen minder inwoners zoals Zweden kocht 130% meer dan België:
http://ev-sales.blogspot.com/2020/01...mber-2019.html


Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2020 om 14:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:03   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Model 3 is een courant gezicht geworden op de baan. Moet wel zeggen, vooral hollanders.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:16   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Model 3 is een courant gezicht geworden op de baan. Moet wel zeggen, vooral hollanders.....
"Rekenkundig NL-wagenpark" is 1 wagen op 250 een model 3.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 20:34   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.291
Standaard

Zal de verkoop van de 'stekkerwagens' nog een grotere groei kennen, met de zaak Iran van op huidig ogenblik, want de olieprijzen zouden in stijgende lijn kunnen gaan.

Ik ben er al over aan het nadenken een 'stekkerwagen' te kopen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:30   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zal de verkoop van de 'stekkerwagens' nog een grotere groei kennen, met de zaak Iran van op huidig ogenblik, want de olieprijzen zouden in stijgende lijn kunnen gaan.

Ik ben er al over aan het nadenken een 'stekkerwagen' te kopen.
Leg eerst het gewicht van die extra batterij aan zandzakken in uw gewone auto en kijk eens hoeveel minder je zal verbruiken.

En als het u lukt om minder te verbruiken koop hem dan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:58   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zal de verkoop van de 'stekkerwagens' nog een grotere groei kennen, met de zaak Iran van op huidig ogenblik, want de olieprijzen zouden in stijgende lijn kunnen gaan.
Blijkbaar is het niet nadelig voor het Tesla-aandeel:

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 09:06   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blijkbaar is het niet nadelig voor het Tesla-aandeel:

Mocht ik er echt over nadenken om een stekkerwagen te kopen zou het in de eerste plaats al zeker niet gaan om een Tesla en zeker géén BMW.

Het Tesla aandeel dan maar.

Tesla aandeel.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 10:28   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Op het autosalon van Brussel "smijten" de banken traditioneel met spotgoedkope leningen bij milieuvriendelijke wagens, ben benieuwd hoe laag ze dit jaar gaan. Bij een conventionele wagen is de jpk ~0,5% duurder.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200106_...op-nieuwe-auto

Met de start van het komende autosalon pakken de banken traditiegetrouw uit met interessante voorwaarden. Kopers van een ecologische auto worden extra in de watten gelegd.

Aanstaande vrijdag gaat op de Heizel in Brussel het jaarlijkse autosalon van start voor het grote publiek. Naast de autoconstructeurs, die traditiegetrouw uitpakken met koopjes, verleiden ook de banken hun klanten met interessante voorwaarden. Terwijl de automerken een aanzienlijk deel van hun jaaromzet realiseren tijdens het autosalon, zien ook de banken de verkoop van autofinancieringen stijgen. KBC bijvoorbeeld noteerde in januari en februari van 2019 een stijging van 70 procent van het aantal autofinancieringen.

De financiële instellingen belonen daarbij vooral de kopers van een ecologische wagen. Zo hanteert Argenta een jaarlijks kostenpercentage van 0,75 procent bij de aanschaf van een nieuwe of jonge elektrische of hybride auto of van een auto die rijdt op CNG of LPG. Wie 15.000 euro terugbetaalt over een termijn van 36 maanden betaalt dan maandelijks 421,48 euro. Over de hele rit wordt 173,28 euro aan intresten betaald. “We vinden het belangrijk om duurzame investeringen bij onze klanten aan te moedigen en om deze manier de duurzame en ecologische markt te ondersteunen”, aldus een woordvoerder. Ter vergelijking: Argenta plakt op een conventionele nieuwe auto een JKP van 1,10 procent.

Grootbanken

Ook de grootbanken pakken uit met interessante voorwaarden bij de aanschaf van een milieuvriendelijke wagen, zo leren we op de website spaargids.be. Wie met de hulp van KBC een elektrische of CNG-auto of fiets aanschaft, doet dat aan een rentevoet van 0,80 procent. Ook bij BNP Paribas Fortis wordt een jaarlijks kostenpercentage van 0,80 procent gehanteerd, terwijl dat bij Belfius 0,99 procent bedraagt.

Wie zich dezer dagen een nieuwe auto aanschaft, kan ook bij zijn autoverzekering goede zaken doen. KBC biedt onder bepaalde voorwaarden een korting van 10 procent aan bij het afsluiten van een omnium autoverzekering.

Ook wie een gewone auto koopt, benzine of diesel, krijgt dezer dagen en interessant tarief, maar het tarief ligt hoe dan ook hoger dan dat voor een ecologische auto. Enkele dagen voor de start van het autosalon wordt het meest concurrentiële aanbod gedaan door BNP Paribas Fortis, maar het is niet onwaarschijnlijk dat andere banken daar nog onder gaan.

BNP Paribas Fortis hanteert voor een conventionele auto een jaarlijks kostenpercentage van 0,90 procent. Een geleend bedrag van 15.000 euro levert dan een maandelijkse aflossing op van 422,44 euro en een totale intrest van 207,84 euro. KBC biedt vandaag een lening aan een rentevoet van 0,99 procent. Voor de volledigheid: de financiering van een tweedehands voertuig is doorgaans duurder dan de financiering van een nieuwe wagen.

De voorbije twee jaar was Beobank de kampioen van de goedkoopste autofinanciering. Beobank pakte twee jaar op rij uit met een financiering aan 0,65 procent.
Ik schat dat er zo een twintigtal pure EV op het autosalon staan, ook de ID.3 en nog een paar nieuwe modellen.

Brussel maakt eindelijk werk van meer openbare en particuliere laadpalen, dit via een Nederlandse concessiehouder PitPoint, blijkbaar een grote speler:
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190212_04171189
10.02.2019

De eerste vier elektrische laadpalen van het Brusselse elektrische laadpalennetwerk ‘Charge.Brussels’ zijn dinsdag in Evere officieel ingehuldigd. De laadpalen voorzien 100 procent groene energie.

De concessie voor de plaatsing en uitbating van de laadpalen tot in 2028 werd toegewezen aan de Nederlandse operator PitPoint.

De laadpalen maken deel uit van een Brussels netwerk dat op korte termijn en in drie luiken moet uitgerold worden in het gewest. Een eerste luik focust op de installatie van een basisnetwerk van een honderdtal laadpalen, of één laadpaal per vierkante kilometer, in 2019 en 2020. Die zullen geplaatst worden in samenspraak met de gemeenten.

Een installatie op vraag van de burger wordt eveneens mogelijk en is bedoeld voor personen, autodeelbedrijven of taxidiensten die over elektrische wagens beschikken, maar niet de mogelijkheid hebben om op te laden op eigen terrein of geen publiek laadpunt ter beschikking hebben in een omtrek van 250 meter. Tenslotte is er de installatie van extra laadpunten op drukbezochte plaatsen waar de capaciteit te laag ligt.

‘Na de invoering van de Lage Emissiezone, de aankoop van de eerste elektrische MIVB-bussen en de komende elektrificatie van de deelfietsen Villo! tonen we hiermee dat Brussel effectief de ambitie toont om een moderne en duurzame stad te zijn op het vlak van mobiliteit’, zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).
https://www.charge.brussels/ (eigen laadpaal aanvragen)

https://www.pitpointcleanfuels.com/be/

naast EV ook CNG LNG H2...

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2020 om 10:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be