Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2020, 17:38   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.512
Standaard Burgemeesters Hasselt (Vandeput) en Genk (Dries) dromen van tramverbinding.

De burgemeesters van Hasselt en Genk dromen van een tramverbinding tussen de twee steden.


Eigenlijk zou dit de logica zelve moeten zijn.
Veel Genkenaren rijden dagelijks naar Hasselt en omgekeerd.

Toch koos de Vlaamse regering ooit, onder impuls van de Hasseltse onderduiker, voor een verbinding Hasselt-Maastricht.
Een verbinding die de Vlaming veel geld kost en de shoppende Hasselaar in een mum van tijd naar grootstad Maastricht zou brengen.

SSS deed dit voorstel onder het mom om de twee universiteiten met elkaar in verbinding te brengen.


Wat denken jullie?
Zouden we niet beter gaan voor een tramlijn Hasselt - Genk met een mooie route in beide steden?

Laat maar los!


O ja, voor Schoof

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200103_...-van-de-wereld

Het zit wel voor een groot deel achter de betaalmuur.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 08:49   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.512
Standaard

Tja, de moderatie heeft blijkbaar de andere draad, waar op gereageerd werd, weggedaan (op mijn vraag om één van de twee draden te verwijderen).

Dus laat alles maar opnieuw komen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 10:40   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.423
Standaard

treinen en trammen zoals ze gebruikt worden in belgie zijn middeleeuwse toestellen. Ze kunnen zeker niet in 10seconden naar 100km ze hebben een remafstand van 1km en ze zijn gewoon efficient omdat iedereen als een sardien in de wagons zit gepakt

Je kan er ook niet flexibel mee omspringen of gooi die dingen in de vuilbak

je kan evengoed zeggen we willen een busverbinding tussen die twee steden, dat komt op hetzelfde neer, die bus gaat vermoedelijk iets sneller rijden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 11:04   #4
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Goh op zich is het geen slecht idee. Het wordt alleen weer voorgesteld als "om mensen zo veel mogelijk af te raden om met de wagen naar het centrum te komen" in plaats van een veel minder opgedrongen "dit geeft mensen een alternatief".

Blijft natuurlijk wel weer geweldig dat "De Lijn" blijkbaar nooit moet besparen.

En een busverbinding zal wel al bestaan zeker.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 5 januari 2020 om 11:05.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 11:11   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
treinen en trammen zoals ze gebruikt worden in belgie zijn middeleeuwse toestellen. Ze kunnen zeker niet in 10seconden naar 100km ze hebben een remafstand van 1km en ze zijn gewoon efficient omdat iedereen als een sardien in de wagons zit gepakt

Je kan er ook niet flexibel mee omspringen of gooi die dingen in de vuilbak

je kan evengoed zeggen we willen een busverbinding tussen die twee steden, dat komt op hetzelfde neer, die bus gaat vermoedelijk iets sneller rijden
Sneller rijden kan, maar daarvoor zeker niet sneller aankomen... Tenzij die snelbuslijn overal een volledig aparte rijstrook krijgt. Anders zit de bus ook vast in het gewoon file-verkeer.

Ook omdat een tram absolute voorrang geniet zelfs bij een voetgangersoversteekplaats of "zebrapad". Tenzij er "tramverkeerslichten" zijn, maar die zullen zodanig zijn dat die ene sneltramlijn altijd mag doorrijden en dus voorrang geniet op bussen en andere voertuigen.

De trambedding Hasselt-Genk zal buiten de bebouwde kom wel hoofdzakelijk een sneltramverbinding zijn aan 100 kmh. En bij afzonderlijke bedding zal die ook deels 80 - 100 kmh mogen rijden waar bussen de stedelijke snelheidsbeperkingen (50-70 kmh) moeten opvolgen. Zoiets als in Nederland, Den Haag: https://nl.wikipedia.org/wiki/RegioCitadis

Een lijnbus (zonder gordels) mag enkel op auto(snel)weg en 2+2 tot 90 kmh, op 1+1 90-wegen is die zelfs wettelijk beperkt tot 75 kmh, Art 11.3.1.

Bij een sneltram is het alleszins zeker dat die electrisch rijdt, bij een snelbus met aparte busstrook ben ik daar niet zeker van...

Centrum Genk tot centrum Hasselt is 14 km - of beter 16 km via Universiteit en 2+2, dat zal de verbinding zijn, Lijn 2 Spartacusplan - zie figuur.
De bedoeling is dat men minstens om het kwartier kunt opstappen aan een sneltramhalte, en dat je quasi op een kwartier van centrum tot centrum geraakt. Bij een lusverbinding en meerdere trams mag dat geen probleem zijn.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180816_...sch-verbeteren


Druk-KP wordt ondertunneld, aan provinciehuis en wat verder ligt Kinepolis.

Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn gaan een tunnel voor het openbaar vervoer aanleggen onder het kruispunt van de Grote Ring (R71 Gouverneur Verwilghensingel) met de Universiteitslaan (N702) in Hasselt. De tram- en bustunnel maakt deel uit van het Spartacusproject en zal door de nieuwe sneltram worden gebruikt. Op 20 augustus starten de voorbereidende werken.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2020 om 11:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 12:57   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Goh op zich is het geen slecht idee. Het wordt alleen weer voorgesteld als "om mensen zo veel mogelijk af te raden om met de wagen naar het centrum te komen" in plaats van een veel minder opgedrongen "dit geeft mensen een alternatief".

Blijft natuurlijk wel weer geweldig dat "De Lijn" blijkbaar nooit moet besparen.

En een busverbinding zal wel al bestaan zeker.
Natuurlijk bestaat er een busverbinding, een busverbinding met veel te veel stopplaatsen en het gewone wegverkeer.

Als we buiten de centra parkeerplaatsen kunnen aanleggen, dan kan zo'n tram er voor zorgen dat het centrum ontlast wordt en dat iedereen toch vlot in het centrum geraakt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be