Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 november 2022, 10:58   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Grondstoffentekort zorgt voor ongelijkheid: wie mag er in de toekomst elektrisch rijd

Grondstoffentekort zorgt voor ongelijkheid: wie mag er in de toekomst elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is de toekomst, maar geldt dat voor iedereen? Als wij namelijk de grondstoffen die voor een batterij van een elektrische auto nodig zijn wereldwijd eerlijk verdelen, dan kunnen in Nederland maar één miljoen mensen elektrisch rijden. Kortom: wie mogen er dan in de toekomst nog met de auto? "Ik denk dat dit een ontzettend belangrijk dilemma is", zegt Sybren Bosch, adviseur circulaire economie bij Copper8, in De Nieuws BV.

Als Nederland alle benzine en dieselauto's wil vervangen voor elektrische auto's, zijn daar niet genoeg grondstoffen voor beschikbaar denkt Bosch. Bovendien, als dat theoretisch gezien wel zou kunnen, dan ontnemen wij andere landen de mogelijkheid om elektrisch te gaan rijden.

Dus, bij het bouwen van nieuwbouwwijken in buitengebieden, die relatief ver van stadsvoorzieningen afliggen, moet er worden gekeken naar alternatieve vervoersmiddelen voor de auto. Bosch: "Als wij in de toekomst in een land willen leven waarin we op een toekomstbestendige manier met elkaar ons kunnen vervoeren, werken en wonen, moeten we ons land op een andere manier inrichten."

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binn...ktrisch-rijden

Er zal uiteraard ook extreem veel minder personeel nodig zijn. Zowel bij de overheid o.a. verkeerspolitie, ambtenaren enz alsook in privé.
Dus ook die mensen moeten door deze ongelijkheid verder vergoed worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 november 2022 om 11:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:13   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Dikke ZEVER en Clickbait, ook zonder het te lezen, ook al omdat we weten van wie het komt.

Olie is grondstof die helemaal niet gerecycleerd kan worden.

Batterij-grondstoffen wel >95%, een Europese wet bestaat al enkele jaren, en die gaat nog strenger worden. Vraag maar aan Northvolt en Umicore.

https://forum.politics.be/showpost.p...4&postcount=53

De eerste 100% gerecycleerde batterij is een feit

Het Zweedse bedrijf Northvolt is erin geslaagd om een batterij van een elektrische auto 100% te recycleren. Een innovatie die de doorbraak van het duurzame karakter van de elektrische mobiliteit kan betekenen.



En een zogezegde overbruggingoplossing als schalieolie is zowat het vervuilendste wat er bestaat.
https://www.tijd.be/opinie/column/de.../10208341.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2022 om 11:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:21   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Door grondstof tekorten is er ook tekort aan halfgeleiders.
Chips dus.
Auto-industrie
Porsche propt ‘nepchips’ in auto’s.

Placebo-chips
Het resultaat is inderdaad dat je nu al veel langer moet wachten op de levering van een nieuwe auto omwille van het tekort aan microchips bij vele merken. Toch zien we een paar creatieve oplossingen opduiken. Zo meldt de Duitse krant Stuttgarter Zeitung dat Porsche intussen ‘nepchips’ plaatst om de geproduceerde wagens toch tijdig de deur uit te krijgen…

Inderdaad, dat heb je goed gelezen! Al spreekt Porsche zelf liever over ‘placebo-chips’. Dat zijn volgens de Duitse constructeur chips waarop niet alle normale functies actief zijn. Uiteraard worden die enkel op niet-cruciale plaatsen geïnstalleerd en zullen ze later vervangen worden door ‘echte’, volledig functionele chips als die weer leverbaar zijn.

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...chips-in-autos

Een probleem die enkel nog erger zal worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:33   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Sommige mensen hopen op recyclage.
Probleem is echter dat er te weinig oude accu's zijn die alle fabrieken kunnen voeden om de recycling in gang te zetten. Dat terwijl grote autofabrikanten, gespecialiseerde recyclebedrijven en mijnbouwers geld investeren in de techniek waarbij oude batterijen gebruikt kunnen worden bij de productie van elektrische auto's.

Het recyclen van batterijen moet een uitweg vormen voor een industrie zoals de autosector, die kampen met grondstoftekorten.
Het recyclen van batterijen moet een uitweg vormen voor een industrie zoals de autosector, die kampen met grondstoftekorten. (ANP / Andy Smulders)
Maar doordat er zoveel geld in de industrie gepompt wordt, is de capaciteit voor het recyclen van batterijen vele malen groter dan het beschikbare materiaal, zo schrijft Bloomberg op basis van adviesbureau Circular Energy Storage.

Bij iedere recyclage verminderd het aantal bruikbaar materiaal en capaciteiten.

Het is een downhill in hergebruik.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:37   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Laten we niet vergeten dat grondstoffen voor auto's ook in vele andere apparaten nodig zijn.

Smartphone, computers, etc...

Dus ook daar zal een keuze moeten gemaakt worden wie bedient zal mogen worden.

Bijgevolg zal ook in die sectoren een algemene malaise ontstaan en afdankingen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 november 2022 om 11:39.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:39   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Zelfs een snellere transitie naar electrificatie is helemaal geen probleem (zelfs zonder de hydrometallurgische raffinaderijen die wslk pas in **2030 op toerental zijn)

Citaat:
https://www.mo.be/nieuws/genoeg-gron...utos-te-bouwen

Nieuwe studie van denktank Transport & Environment

Genoeg grondstoffen om snel 14 miljoen elektrische auto's te bouwen

6 MEI 2022

Een snelle omschakeling naar elektrische auto’s is mogelijk, ook zonder de Russische nikkelvoorraden. Dat staat in een studie van denktank Transport & Environment (T&E). Er zijn genoeg grondstoffen om in de volgende twee jaar wereldwijd 14 miljoen elektrische auto’s te produceren.

De Russische invasie van Oekraïne verhoogt de druk op Europa om olie af te zweren. En van de manieren om dat te doen, is sneller overschakelen naar elektrisch rijden. In tegenstelling tot olie worden de grondstoffen voor autobatterijen immers vooral gewonnen in democratische landen.

Maar volgens sceptici zijn er lang niet genoeg grondstoffen beschikbaar om op op korte termijn massaal elektrische auto’s te bouwen. De sancties maken bovendien dat Russische voorraden aan nikkel wegvallen.

Snelle transitie

Een analyse van T&E spreekt die vrees tegen: er is genoeg lithium- en nikkel voorradig om al tegen 2023 wereldwijd 14 miljoen volledig elektrische auto’s te produceren. Dat is ruim de helft (55 procent) meer dan de huidige marktprognoses. Zelfs in minder rooskleurige schattingen en minder snelle extractie kunnen tegen 2025 nog altijd 21 miljoen EV’s worden geproduceerd.
De kleurtjes werken weer.

Citaat:
https://northvolt.com/articles/hydrovolt/

Hydrovolt is Europe’s largest electric vehicle battery recycling plant, capable of processing approximately 12,000 tons of battery packs per year (around 25,000 EV batteries). With the plant now online, a sustainable solution for handling Norway’s entire volume of electric vehicle batteries being retired from the market, or reaching end-of-life, is now available.

Integrated with a novel process design, Hydrovolt can recover and isolate some 95% of the materials in a battery including, plastics, copper, aluminium and black mass (a compound containing nickel, manganese, cobalt and lithium). Several novel concepts designed to maximise recovery of materials are found within the plant, including a dust collection system which ensures valuable material typically lost through mechanical recycling steps is captured.

Hydrovolt is exploring an expansion of recycling capacity within Europe, with a long-term target to recycle approximately 70,000 tons of battery packs by 2025 and 300,000 tons of battery packs by **2030, equivalent to approximately 150,000 EV batteries in 2025 and 500,000 in 2030.
De batterijpacks (met BMS) gaan ook steeds langer mee, en hebben ook nog een tweede leven als opslag van hernieuwbare energie. Men## gaat ervanuit dat pas na 25 jaar een modern batterijpack aan recyclage toe is.

## Reacties op: https://tweakers.net/nieuws/198214/b...uit-accus.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2022 om 11:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:51   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Sommige mensen geloven in een nieuwe batterij na recyclage.

Lithium-ionbatterijen kunnen tot 12 jaar meegaan, maar kunnen nog een tweede leven krijgen, met minder goede prestaties, maar wel als back-up voor commerciële en industriële stroomvoorziening voor consumenten en het elektriciteitsnet. Deze batterijen voldoen in hun tweede leven niet meer aan de EV-prestatienormen en mogen niet worden hergebruikt voor elektrische auto's. Er blijven dus een paar opties over om EV-batterijen die een tweede leven hebben, verder te gebruiken.

https://www.hivepower.tech/nl/blog/i...-duurzaam-plan

Dat is dus ook alweer niet waar.

Men kan de gerecycleerde componenten in minder belangrijke dingen hergebruiken maar niet om een nieuwe EV batterijen mee te maken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:53   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
https://northvolt.com/articles/recycled-battery/

Northvolt produces first fully recycled battery cell – looks towards establishing 125,000 ton/year giga recycling plant

12 November, 2021

Northvolt has produced its first battery cell with 100% recycled nickel, manganese and cobalt and now aims towards scale-up of recycling facilities in Sweden.
Wie begrijpt dat niet?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2022 om 11:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 12:04   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie begrijpt dat niet?
Jij alvast.

aangezien kobalt het enige winstgevende bestanddeel is.Bijgevolg worden de reis en de arbeid voor het recycleren van Lithium-ion batterijen zo duur dat ze de kosten voor het bouwen van nieuwe overtreffen.Hoewel recycling duurzaam is voor energieopslag in het net, worden we dus geconfronteerd met regelgevende, economische, technische en logistieke beperkingen

Kost om het transport naar recycleren is al 40%.
Batterijen wegen al snel 500 kg of meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 november 2022 om 12:07.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 12:09   #10
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie begrijpt dat niet?
Wat zijn jouw beweegredenen en argumenten als fanatieke voorstander dat wij allen elektrisch zouden moeten gaan rijden?
Laten we het daar eens over hebben zonder allerlei technische details, voor en tegens die geen factschecks doorstaan wegens halve waarheden en cijfer/gemanipuleer door belanghebbende betrokkenen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 12:42   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ook hebben recyclage bedrijven een toekomst?

Recyclage bedrijven hebben alleen potentieel als winst een zekerheid is.
Echter binnen een paar jaar zijn de mijnen zo uitgeput dat men naar diepzee mijnbouw zal gaan.
Mogelijks ligt daar alles te rapen en stort het gans recyclage verhaal ook weer gewoon in.

Uiteraard verwoest men wel na het land dan ook de zeeën.

Maar daar ligt de EV lovers niet van wakker.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 13:19   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

?
?
?
Hoofdpagina » Prijzen kobalt neigen opnieuw naar recordniveaus

Prijzen kobalt neigen opnieuw naar recordniveaus
Prijzen kobalt neigen opnieuw naar recordniveausDure grondstoffen drijven ook de kostprijs van autobatterijen op. – Foto: Dinendra Haria/Sopa Images/Shutterstock
AUTO
Marc Horckmans
?Door Marc Horckmans
? Woensdag 9 maart 2022 om 07:48
Kobalt was het voorbije jaar het duurste materiaal dat in de kathodes voor lithium-ion batterijen werd gebruikt. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse ministerie van energie. De hoge prijzen zetten de producenten aan om naar alternatieven op zoek te gaan.


“Met de steeds snellere overgang naar elektrische voertuigen, kan er ook een toenemende vraag worden vastgesteld naar materialen die worden gebruikt om batterijen te produceren”, wordt in het rapport opgemerkt. “De kosten van die grondstoffen hebben een grote invloed op de prijzen die voor de levering van batterijen worden gevraagd.”

Piek
Kobalt is een belangrijk onderdeel van de productie van kathodes voor lithium-ion batterijen. Het materiaal bleek vorig jaar ongeveer een kwart van de kosten van de batterij te vertegenwoordigen. De prijs voor kobalt piekte vier jaar geleden tot 40 dollar per pond, maar viel een jaar later terug naar 20 dollar.


Een nieuwe technologische revolutie moet ervoor zorgen dat de mensheid op andere, duurzamere vormen van energie-opwekking overstapt. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen in de innovatieve energiesector. Schrijf je dus in voor een wekelijks overzicht van de interessantste verhalen over een grondlegger van onze welvaart, gecureerd door Laurens Bouckaert.

Vul hier je e-mailadres in...
Gratis inschrijven »
Vorig jaar werd op de markt echter al opnieuw een heropleving tot 25 dollar opgetekend. Momenteel wordt kobalt op de London Metal Exchange (LME) verhandeld voor ongeveer 39 dollar per pond.

Na kobalt vormt nikkel het duurste bestanddeel van de kathode. Vorig jaar kostte dat metaal 9 dollar per pond. De nikkelprijs is inmiddels echter gestegen tot 23,9 dollar per pond. Dat is het hoogste niveau in vijfendertig jaar, gedreven door bezorgdheid over de Russische bevoorrading.

Vanwege de hoge kosten en de prijsvolatiliteit die met kobalt gepaard gaan, zijn de fabrikanten van batterijen inmiddels op zoek naar alternatieven om de behoefte aan het materiaal te verminderen of te elimineren.

Recyclage
Onder meer een team van het Oak Ridge National Laboratory (ORNL) heeft een aantal mogelijk oplossingen onderzocht.

De researchers kwamen daarbij tot de vaststelling dat lithium-ion batterijen zonder kobalt de volgende decennia een groot potentieel hebben, maar wezen erop dat hiervoor tot een opschaling van de productie moet worden overgegaan.

Tegelijkertijd moeten volgens hen ook knelpunten in het fabricageproces worden aangepakt om een wijdverbreide toepassing op de commerciële markt mogelijk te maken.

Om een aantal knelpunten op te vangen, wordt gewezen op de mogelijkheden van recyclage. Volgens een rapport van consulent IDTechEx zou tegen eind dit decennium ongeveer 8 procent van de vraag naar kobalt door recyclage kunnen worden gedekt. Dat geldt ook voor 6 procent van de behoefte aan lithium.

https://businessam.be/prijzen-kobalt...recordniveaus/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be