Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2020, 07:47   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard Moeten we corona patiënten die roken helpen of niet?

Zoals verwacht toont een studie dat rokers 14 keer meer kans hebben op ernstige klachten dan niet rokers. Dat lijkt me logisch als je bedenkt dat er vooral longklachten zijn.

Oude mensen worden momenteel nauwelijks geholpen omdat het meestal nodeloos behandelen is maar moeten we ook niet hetzelfde doen met rokers? Ze kenden de risico's van roken maar deden het toch en nu moeten we onze economie kapot laten gaan om ze te proberen te helpen. Met als gevolg de vele doden die nog moeten volgen net vanwege de corona maatregelen.

Door rokers proberen te redden maken we een resem andere slachtoffers die jonger en gezonder zijn.

"Evidence from China shows smokers with Covid-19 are 14 times more likely to develop severe disease."
https://www.expressandstar.com/news/...m-coronavirus/

Dan zie je kanker patiënten die de nodige zorg niet meer krijgen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...immuuntherapie

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 8 april 2020 om 08:09.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 07:50   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Zoals steeds zou Darwin dit vanzelf oplossen, maar doen we weer alles om dat tegen te werken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 07:56   #3
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Je kan identiek dezelfde vraag stellen over zwaarlijvigen. Blijkt dat 80% van de mensen die besmet zijn met corona en beademd moeten worden zwaarlijvig zijn.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 08:08   #4
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je kan identiek dezelfde vraag stellen over zwaarlijvigen. Blijkt dat 80% van de mensen die besmet zijn met corona en beademd moeten worden zwaarlijvig zijn.
Bejaarde zwaarlijvige rokers zijn dan de makkelijke keuze.

Zwaarlijvigheid is inderdaad nog zo'n criteria, ik zeg niet dat je ze niet moet helpen maar als je maar een bepaalde hoeveelheid infrastructuur hebt dan kun je bepaalde groepen uitselecteren om plaats te maken.

Nu stelt die vraag zich niet omdat er extreem veel plaats gecreëerd door behandelingen van niet-corona patiënten uit te stellen, dat is het criteria waar nu mee gewerkt wordt. Zelfs kankerpatiënten missen cruciale zorgen.

Zwaarlijvige rokers met corona krijgen momenteel dus een betere behandeling dan niet-corona patiënten.
Oud 8 april 2020, 08:16   #5
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht

Zwaarlijvigheid is inderdaad nog zo'n criteria, ik zeg niet dat je ze niet moet helpen maar als je maar een bepaalde hoeveelheid infrastructuur hebt dan kun je bepaalde groepen uitselecteren om plaats te maken.

Nu stelt die vraag zich niet omdat er extreem veel plaats gecreëerd door behandelingen van niet-corona patiënten uit te stellen, dat is het criteria waar nu mee gewerkt wordt. Zelfs kankerpatiënten missen cruciale zorgen.

Zwaarlijvige rokers met corona krijgen momenteel dus een betere behandeling dan niet-corona patiënten.
Hoe zou dat komen? Jullie hebben gewoon een apenlandje gecreëerd, de politiekers die jullie steevast herverkiezen, doen niets, nemen geen beslissingen uit angst kiezers te verliezen.
Ze hadden voor de coronapatiënten allang noodhospitalen moeten opzetten in plaats van opvangcenters te maken. Het leger had reeds moeten ingrijpen om de mensen die positief getest zijn af te zonderen en ga zo maar door.
Zoals ze nu bezig zijn zal het virus nooit ingedamd worden of verdwijnen, men vraagt zich soms af of het zo bedoeld is.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 8 april 2020 om 08:27.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 08:48   #6
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
men vraagt zich soms af of het zo bedoeld is.
Je vraagt het je inderdaad af, en nu proberen ze het uit alle macht te rekken tot eind van het jaar wanneer de VS naar de stembus gaat. Een bepaalde groep heeft er voordeel mee om zoveel mogelijk slachtoffers en economische schade te maken.
Oud 8 april 2020, 08:56   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

En wat met diegenen die drank of drugs gebruiken? Criminelen of godbetert VB stemmers?
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 09:02   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals verwacht toont een studie dat rokers 14 keer meer kans hebben op ernstige klachten dan niet rokers. Dat lijkt me logisch als je bedenkt dat er vooral longklachten zijn.

Oude mensen worden momenteel nauwelijks geholpen omdat het meestal nodeloos behandelen is maar moeten we ook niet hetzelfde doen met rokers? Ze kenden de risico's van roken maar deden het toch en nu moeten we onze economie kapot laten gaan om ze te proberen te helpen. Met als gevolg de vele doden die nog moeten volgen net vanwege de corona maatregelen.

Door rokers proberen te redden maken we een resem andere slachtoffers die jonger en gezonder zijn.

"Evidence from China shows smokers with Covid-19 are 14 times more likely to develop severe disease."

Ik lees uw bericht met geweldig veel bedenkingen.

U wil dus rokers uitsluiten van behandeling ?
Gewoon laten sterven dus ?

U kunt wellicht uw lijstje nog wat uitbreiden ?
Wat met daklozen, verslaafden, gehandicapten, zieken in het algemeen ?

Ik walg van uw post.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 09:25   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, het is eigenlijk simpel. Je kan een gemakkelijke schifting doen voor hen die opgenomen moeten worden.

Bij aankomst in het hospitaal een "waarborg" vragen, zo'n €2-3K. Komt die persoon op de IC terecht, dan is het geen waarborg meer, maar een "voorlopige dekking van de kosten". "men krijgt dat later wel terug, als alles over is".
Oud 8 april 2020, 09:30   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Cannabisgebruikers kan men ook beter aan de kant laten liggen.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 09:33   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Kan het virus overleven in een rokerslong?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 09:34   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet zozeer over wie beademd moet worden, maar over wie daar nut van heeft.

Als je zegt: "iedereen die beademing nodig heeft, heeft een factor waardoor we die beter weigeren", dan is het duidelijk dat niemand beademt moet worden he

De vraag is: voor wie is beademing het meest lonende ? Wie heeft de meeste kans om geholpen te worden door beademing ?
Oud 8 april 2020, 09:34   #13
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een roker, wat is dat voor iets ?

Is dat een jonge vrouw die in het weekend enkele sigaretjes rookt, of is dat een schrijnwerker die al 40 jaar het ene pakje na het andere oprookt ?

Hoe ga je dat testen trouwens ?

- Zeg menier, rook je ?

- Ikke menier den doktoor ? Bijlange niet.

- Nochtans, op uw plakken zien ik dat uw longen toch wat aangetast zijn zelle.

- Ja, da's van passief te roken.

kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 09:34   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik lees uw bericht met geweldig veel bedenkingen.

U wil dus rokers uitsluiten van behandeling ?
Gewoon laten sterven dus ?

U kunt wellicht uw lijstje nog wat uitbreiden ?
Wat met daklozen, verslaafden, gehandicapten, zieken in het algemeen ?
Goed idee !

Vandaar dat ik zeg: laat dit gewoon overwaaien. Dan is er toch bijlange niet genoeg plaats, maar dat is niet erg. Zij die moeten sterven, sterven, en zij die leven, zijn ervan af. Rap gedaan.

Ik heb er ook aan toegevoegd dat met de bijzonder lage olieprijzen vandaag, het cremeren van al die lijkenhopen niet veel kosten zal meebrengen, dat is ook mooi meegenomen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 april 2020 om 09:36.
Oud 8 april 2020, 09:38   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

- Zeg menier, rook je ?

- Ikke menier den doktoor ? Bijlange niet.

- Nochtans, op uw plakken zien ik dat uw longen toch wat aangetast zijn zelle.

- Ja, da's van passief te roken.

Dat is exact wat ik voorgehad heb toen ik rond mijn 25ste een long X-ray heb ondergaan.

"rookt U"

"nee, nooit een cigaret aangeraakt"

"niet liegen he, dat is niet nodig, ik zie wel op die foto dat gij rookt"

"ik meen dat. Mijn twee ouders rookten als turken, ik ben opgevoed in een dikke rookwolk, en ik walg daar zodanig van dat ik nooit of te nimmer de minste goesting heb gehad om zo een vies ding in mijn mond te steken"

"amaai"...
Oud 8 april 2020, 09:54   #16
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het gaat niet zozeer over wie beademd moet worden, maar over wie daar nut van heeft.

Als je zegt: "iedereen die beademing nodig heeft, heeft een factor waardoor we die beter weigeren", dan is het duidelijk dat niemand beademt moet worden he

De vraag is: voor wie is beademing het meest lonende ? Wie heeft de meeste kans om geholpen te worden door beademing ?
U kan de vraag ook anders interpreteren he: wie draagt het meest bij aan de gemeenschap en welke kosten/baten heeft een bepaalde persoon. Een rokende dikzak die zijn hele leven aan de staatsuier hangt die mag dan eigenlijk zelfs niet meer in een ziekenhuis komen.
Oud 8 april 2020, 09:56   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Men heeft een tijd geleden al een lijst opgesteld met wie voorrang zou krijgen aan de beademing: een jonge persoon zou voorrang krijgen op een oudere. Misschien werden daar zelfs rokers en zwaarlijvigen ook uitgesloten vanaf een bepaald kritiek punt. Ze gaan niet alles bekend maken he want zo kennen we hen wel...
Oud 8 april 2020, 10:30   #18
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

waar wanneer ?

Daar zou pas sprake van zijn als het medisch systeem het niet langer meer aan kan.
Dan krijg toch sowieso een vorm van triage en gaan die rokers ( niet allemaal waarschijnlijk) er vanzelf tussenuit vallen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 10:38   #19
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men heeft een tijd geleden al een lijst opgesteld met wie voorrang zou krijgen aan de beademing: een jonge persoon zou voorrang krijgen op een oudere. Misschien werden daar zelfs rokers en zwaarlijvigen ook uitgesloten vanaf een bepaald kritiek punt. Ze gaan niet alles bekend maken he want zo kennen we hen wel...
Da's een loutere medische aangelegenheid die zich in principe altijd stelt ...alleen zou dat nu flink op de proef gesteld worden

Zolang er geen triage is gaat men iedereen er proberen door te halen indien het nog als 'medisch nuttig' wordt aanzien.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2020, 11:18   #20
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Belangrijk ook is het profiel na te gaan van mensen die overlijden en niet tot de risicogroep behoren.

Je hoort soms: gezond nooit ziek, sportief nog jong, en toch overleden aan corona.
Vroeggeboren, ooit borstvoeding gehad, crèchekinderen, boerderijkinderen stadskinderen, moeder die rookte bij zwangerschap... en nog andere voorbeelden...
Je hebt zwaarlijvigen die wel veel bewegen. Je hebt mageren die nooit bewegen.
Heeft -wat heet- een gezond eetpatroon invloed? Vegetarisme, veganisme?
Er zijn mensen die nooit groente of fruit eten, mager zijn en gezond...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be