![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Sport Van voetbal tot worstelen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet er een fusie komen in het Brussels voetbal? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
2 | 50,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
2 | 50,00% |
Aantal stemmers: 4. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() De toestand in het Brussels voetbal is behoorlijk ernstig. Er zijn 3 clubs die er toe doen die ik kort zal bespreken:
1. Anderlecht. De bekendste en meest succesvolste. Sportief de laatste jaren behoorlijk aan het kwakkelen. Het eigen vermogen is ondertussen geslonken naar 8,3 miljoen euro terwijl dat van Racing Genk gestegen is naar 47,2 miljoen euro. Genk heeft met groeibriljanten zoals Berge en Trossard ook meer kapitaal op het veld staan. 2. Union Saint Gilloise. Spelen voor een paar duizend man in tweede klasse. 3. RWD Molenbeek. Niet het echte RWDM want dat is al lang failliet. Wel een flauw afkooksel. Spelen voor enkele honderden fanatiekelingen in de hoogste amateurreeks. De 3 clubs zijn slechts een schim van wat ze ooit waren dus ik denk dat een fusie tot Brussels United/Royal Bruxelles de oplossing is om het Brussels voetbal uit het slop te trekken. Ga daarna in samenwerking met het stadsbestuur op zoek naar een geschikte locatie voor een modern voetbalstadion van 40.000 plaatsen. Als grootste stad van de Benelux moeten ze op dit moment Ajax, Feyenoord, PSV, Twente, Brugge en Standard voorbij laten gaan wat toeschouwers betreft. Brussels United zou moeten proberen om na Ajax en Feyenoord de populairste te zijn voor provinciesteden Eindhoven, Enschede, Brugge en Luik. Laatst gewijzigd door Drukazz : 25 januari 2019 om 02:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Een beetje grote stad is wel gediend met een derby. In Antwerpen zou het voetbal ook een boost krijgen moest er elk jaar terug een Beerschot-Antwerp zijn. Ik denk dat ze in Brugge terug blij zijn met Club-Cercle.
Ik denk dat in Anderlecht een fusie met Union of RWDM weinig zoden aan de dijk zullen brengen. De club heeft zich een paar maal zwaar vergist in haar aankopen (o.a. Stanciu) en betaalt daar nu een prijs voor. De verkoop van o.a. Thielemans kon het financieel verlies wat milderen maar er staat momenteel niet veel kapitaal op het veld. Anderlecht moet er nu ook serieus rekening mee houden dat ze voor het volgend seizoen niet kunnen rekenen op extra inkomsten door Europees voetbal of door een lucratieve transfer. En wat Anderlecht ZEKER niet moet doen is de naam veranderen naar zoiets als Brussels United. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft geen zin. Die club zou dan gewoon Anderlecht zijn, Union en RWDM zijn te klein. Anderlecht heeft daar ook geen baat bij, hun stadion is nu al te klein.
Bovendien zijn de supporters van Anderlecht, Union en RWDM zoals die van Antwerp en Beerschot. Geen denken aan dat een supporter van Union of RWDM voor Anderlecht gaat supporteren. En trouwens: Union en RWDM hebben meer vaste supporters van vele clubs uit 1e en zoals Elio zegt: een derby dat is altijd iets speciaal. Net zoals Antwerpen zou Brussel 2 clubs in 1e moeten hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ondanks hun rijke geschiedenis hebben Union en RWDM maar een beperkt aantal supporters. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is 1A: https://www.transfermarkt.nl/jupiler...wettbewerb/BE1 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is ook al een FC Brussels (de opvolger van RWDM) geweest. Dat was geen groot sukses. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Brussels voetbal is dood, "simple as that". Coucke kan het niet, Coucke heeft "het" niet. En Verschueren Jr. moet eerst nog zelf teveel leren. De grootste fout was Van Holsbeeck "buitensjotten". Maar ik zei het al, Coucke kan het niet.
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De voorgangers van Coucke hebben er ook een potje van gemaakt, zeker op financieel vlak. Je moet gewoon een beetje geduld hebben soms. Coucke heeft dat helemaal niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind Racing Genk een beter voorbeeld. Racing Genk ontstond in 1988 uit een fusie tussen Waterschei en Winterslag. Waar stond het voetbal vandaag in Genk zonder die fusie? Mochten Union en/of RWDM grote clubs zijn zou u mij nooit horen pleiten voor een fusie maar meer dan grijze middenmoters zoals Oostende en Kortrijk zullen het toch nooit worden. Nu ook Anderlecht op de dool is, vind ik dat je maar beter van 3 ploeterende Brusselse clubs kan proberen om één bloedmooie parel te maken die de grootste van België kan worden en wie weet ooit van de Benelux. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() De situatie is nog verslechterd in vergelijking met vorig jaar.
Nu kwakkelen ze niet enkel sportief meer, maar ook financieel zijn het barre tijden voor Sporting Anderlecht. Een torenhoge schuldenberg en een miljoenenverlies. Het lijkt Belziekske wel. Hoe lang blijft Coucke nog geld steken in die bodemloze put? Helemaal pijnlijk wordt het als je Brussel gaat vergelijken met kleinere hoofdsteden Amsterdam, Glasgow en Lissabon. Hier kan je het gemiddeld aantal toeschouwers zien. Ik gebruik die van het seizoen 2018/19 omdat het huidig seizoen nog bezig is. Amsterdam heeft Ajax (52.987 toeschouwers) en is nog actief in de Europa League. Glasgow heeft Celtic (57.778 toeschouwers) en Rangers (49.564 toeschouwers) en beide zijn nog actief in de Europa League. Lissabon heet Benfica (53.824 toeschouwers) en Sporting (33.691 toeschouwers) en beide zijn nog actief in de Europa League. Brussel heeft Anderlecht (19.102 toeschouwers) en Union Saint-Gilloise (2.878 toeschouwers) en beide spelen geen Europees voetbal dit seizoen. Werkelijk beschamend. Ik blijf dus bij mijn idee: maak van Sporting Anderlecht, Union Saint-Gilloise en RWD Molenbeek één grote club die jaarlijks top-3 in België kan spelen of top-5 in de Beneliga als die er komt want de huidige situatie is onhoudbaar. En speel tijdelijk in het Koning Boudewijnstadion tot er ergens in Brussel een fatsoenlijk stadion wordt gebouwd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Celtic, Rangers, Ajax,... hebben eens een goed jaar (gehad) maar eigenlijk zijn die van hetzelfde niveau geworden als Belgische ploegen.
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
idd onoverkomelijke rivaliteit, just gelijk tussen de supporters van winterslag en waterschei! zoiets komt nooit goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() als gij nu denkt dat ik als Beerschotsupporten niet voor Antwerp supporter wanneer Anderlecht of Standard of Brugge komen, dan zijt ge mis. Dat overkomt u wel vaker.
Laatst gewijzigd door Anna List : 7 januari 2020 om 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geloof er niks van.
![]() |
#20 |
Banneling
|