Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2004, 19:16   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Gefeliciteerd Belgie en alle andere Europese landen. Turkije wordt EU lid

Er is onderhandeld dat Turken niet vrij kunnen reizen en dat de EU landen vrij kunnen bepalen of en wanneer ze Turken binnen laten of niet. Bovendien zal de economische hulp aan Turkije beperkt worden. Jullie verliezen dus niets maar verdienen alleen maar. De export naar Turkije zal immers toenemen.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 19:20   #2
Daan
Vreemdeling

Standaard

Goh en nu zijn we allemaal blij......... niet dus. Hoe kan je nu onderhandelen met een land dat een lidstaat van de Unie niet erkend?
Daan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 19:27   #3
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daan
Goh en nu zijn we allemaal blij......... niet dus. Hoe kan je nu onderhandelen met een land dat een lidstaat van de Unie niet erkend?
Waarom ben je niet blij?

1. De Turken komen niet massaal naar Europa

2. Er zal niet massaal EU geld richting Turkije gaan

3. De handel van Belgie met Turkije zal toenemen

4. Europa krijgt een stabiele buffer als buurland

Er zijn alleen maar voordelen. Turkije heeft overigens toegezegd Cyprus uiteindelijk wel te erkennen. Van vereniging kan echter geen sprake zijn voordat de rechten van de Turks Cyprioten vastgelegd zijn en beschermd worden.

Maar goed, laat dit geen discussie over Cyprus worden. Overigens had Cyprus bij toetreding belooft niet tegen toetreding van Turkije te stemmen. Ze hadden geen eisen vooraf gesteld.
Oud 17 december 2004, 19:36   #4
Daan
Vreemdeling

Standaard

1. Daar zijn ze al massaal

2. Dat gaat er wel, trouwens een nieuwe reden erbij om het landbouwbeleid te hervormen. He toch een voordeel.

3. Kan me niks schelen, Turkije erbij is slecht voor de samenhang in de Unie. Ik ben voor de EU, maar zo wordt de EU niet de EU die ik wil. Groter is niet altijd beter. De EU is wat bij betreft al te groot. Roemenië moet er zeker nog niet bij, nee maar alles moet maar. Waarom? Prestige project voor de politieke elite? Trouwens goede handelsverdragen met Turkije mag van mij nu al hoor. Ik misgun de Turken welvaart niet hoor, ik vrees slechts een te grote en instabiele Unie.

4. Stabiel buurland? Heb je het over de kaukasus? Syrië? Het stabiele Irak? Of Iran dan? Nee we halen Turkije binnen de grenzen, oftewel: grensconflicten met buurlanden. Koerden probleem.
Daan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 19:39   #5
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Ik was er tegen, maar ben een goede verliezer.

Hierbij: Gefeliciteerd Turkije!

De toetredingsonderhandelingen beginnen dus op 3 oktober 2005 en zullen zeker 10 tot 15 jaar duren. De EU geeft echter geen enkele garantie voor een positieve afloop van het open onderhandelingsproces.

Laatst gewijzigd door Andro : 17 december 2004 om 19:45.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 19:43   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Er is onderhandeld dat Turken niet vrij kunnen reizen en dat de EU landen vrij kunnen bepalen of en wanneer ze Turken binnen laten of niet. Bovendien zal de economische hulp aan Turkije beperkt worden. Jullie verliezen dus niets maar verdienen alleen maar. De export naar Turkije zal immers toenemen.
Turkije is nog helemaal geen lid. Er worden slechts onderhandelingen geopend. Dat is alles. Ieder moment dan de hele zaak nog naar de prullenmand verwezen worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 19:44   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
4. Europa krijgt een stabiele buffer als buurland.
Heeft de EU misschien nu "onstabiele buffers" als buurlanden?
Oud 17 december 2004, 19:49   #8
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
1. Daar zijn ze al massaal
De Turken uit Turkije kunnen nog steeds niet richting Europa maar Turken kunnen echter nog altijd terugkeren naar Europa. Dit jaar al zijn er net zoveel Turken naar Turkije verhuisd als dat er Turken naar Nederland zijn gekomen. Met de toetreding van Turkije kan het aantal remigranten alleen maar toenemen.

Citaat:
2. Dat gaat er wel, trouwens een nieuwe reden erbij om het landbouwbeleid te hervormen. He toch een voordeel.
Inderdaad

Citaat:
3. Kan me niks schelen, Turkije erbij is slecht voor de samenhang in de Unie. Ik ben voor de EU, maar zo wordt de EU niet de EU die ik wil. Groter is niet altijd beter. De EU is wat bij betreft al te groot. Roemenië moet er zeker nog niet bij, nee maar alles moet maar. Waarom? Prestige project voor de politieke elite? Trouwens goede handelsverdragen met Turkije mag van mij nu al hoor. Ik misgun de Turken welvaart niet hoor, ik vrees slechts een te grote en instabiele Unie.
Europa is inderdaad een groot en log apparaat. Veel landen hebben hier echter geen probleem mee. Minister Zalm van financien (Nederland) vindt dit zelfs een pluspunt omdat hij niet meer bevoegdheden aan Brussel wilt afstaan.

Citaat:
4. Stabiel buurland? Heb je het over de kaukasus? Syrië? Het stabiele Irak? Of Iran dan? Nee we halen Turkije binnen de grenzen, oftewel: grensconflicten met buurlanden. Koerden probleem.
De grenzen van Europa blijven gesloten. Hierdoor zullen vluchtelingen niet nog meer Turkije als doorvoerland kiezen dan dat nu het geval is. Overigens geloof ik dat Koerden niet meer naar de wapens zullen krijgen. Binnen Turkije zullen ze de ruimte krijgen zich te ontplooien.
Oud 17 december 2004, 19:52   #9
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968

De toetredingsonderhandelingen beginnen dus op 3 oktober 2005 en zullen zeker 10 tot 15 jaar duren. De EU geeft echter geen enkele garantie voor een positieve afloop van het open onderhandelingsproces.
Ik neem uw felicitaties hartelijk in ontvangst.
Oud 17 december 2004, 19:57   #10
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Turkije is nog helemaal geen lid. Er worden slechts onderhandelingen geopend. Dat is alles. Ieder moment dan de hele zaak nog naar de prullenmand verwezen worden.
Dan kan inderdaad. Turkije moet echter zijn best doen. Dan komt het wel goed geloof ik. Jouw geliefde Grieks Orthodoxe gemeenschap in Turkije zal het ook vanzelfsprekend beter krijgen. Mischien zullen de Turken als blijk van dank de Hagia Sophia weer een kerk maken

De Hagia Sophia, het is en blijft een prachtig gebouw

Oud 17 december 2004, 19:59   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan kan inderdaad. Turkije moet echter zijn best doen. Dan komt het wel goed geloof ik. Jouw geliefde Grieks Orthodoxe gemeenschap in Turkije zal het ook vanzelfsprekend beter krijgen.
Aha, u geeft dus toe dat ze nu niet naar behoren behandeld worden. Dan is mijn vraag: waarom kan Turkije niet in en door zichzelf tot een betere behandeling van haar christelijke burgers komen?
Oud 17 december 2004, 20:12   #12
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Aha, u geeft dus toe dat ze nu niet naar behoren behandeld worden. Dan is mijn vraag: waarom kan Turkije niet in en door zichzelf tot een betere behandeling van haar christelijke burgers komen?
Christenen en Joden worden in Turkije relatief goed behandeld. Ze hebben kerken en synagogen. De Christenen zijn, zoals jij dat al aangaf, ontevreden dat de overheid weinig tot niets doet de verpaupering van historisch christelijke gebouwen tegen te gaan. Bovendien zijn lange tijd geen vergunningen vrij gegeven voor het bouwen van kerken. Dat vind ik ook een kwalijke zaak. Waarom de vergunningen niet gegeven zijn weet ik niet. Veel Turkse bewindslieden zijn lange tijd paranoide geweest. Turkije is lang onstabiel geweest. Turkije heeft lange tijd problemen gehad met terrorisme, maffia, corruptie etc. Ik weet de precieze oorzaak niet. Het verleden moet echter begraven worden en er moet met een schone lei begonnen worden. Hopelijk kan de Christelijke gemeenschap in Istanbul zich ontplooien en tot bloei komen. Istanbul/Constantinopel heeft immers een grote christelijke geschiedenis. Christenen hebben lange tijd deel uitgemaakt van de stad en hopelijk zullen ze ook altijd deel uitmaken van de stad.
Oud 17 december 2004, 20:20   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Christenen en Joden worden in Turkije relatief goed behandeld. Ze hebben kerken en synagogen. De Christenen zijn, zoals jij dat al aangaf, ontevreden dat de overheid weinig tot niets doet de verpaupering van historisch christelijke gebouwen tegen te gaan.
Neen, dat laatste is niet de hoofbekommernis van de christenen. Eergisteren was er een interessante reportage op de Duitse tv over de christenen in Turkije.

Hierbij werd de orthodoxe metropoliet van Efese geïnterviewd en die drukte zich heel scherp uit: "Terwijl de moslims in Europa alle faciliteiten krijgen en zelfs met geld van de overheid gebedshuizen, scholen e.d. kunnen oprichten, mogen wij in dit land niets. We mogen geen priesters opleiden. We mogen niet gaan en staan waar we willen. We mogen geen kerken herstellen op eigen initiatief. We mogen geen kerken of kapellen bouwen. We mogen niet in toog over straat lopen. We mogen onze godsdienst niet in het openbaar belijden: geen processies... We mogen niets. We zijn tweederangsburgers."

Daarna sprak de Armeense patriarch Mesrop die ook niet al te lovende woorden had voor de Turkse staat: "Turkije beschouwt de christenen als een veiligheidsrisico, als vijanden van de staat".
Oud 17 december 2004, 20:37   #14
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan je 25 jaar embargo voeren tegen een onschuldige volk?
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 20:38   #15
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, dat laatste is niet de hoofbekommernis van de christenen. Eergisteren was er een interessante reportage op de Duitse tv over de christenen in Turkije.

Hierbij werd de orthodoxe metropoliet van Efese geïnterviewd en die drukte zich heel scherp uit: "Terwijl de moslims in Europa alle faciliteiten krijgen en zelfs met geld van de overheid gebedshuizen, scholen e.d. kunnen oprichten, mogen wij in dit land niets. We mogen geen priesters opleiden. We mogen niet gaan en staan waar we willen. We mogen geen kerken herstellen op eigen initiatief. We mogen geen kerken of kapellen bouwen. We mogen niet in toog over straat lopen. We mogen onze godsdienst niet in het openbaar belijden: geen processies... We mogen niets. We zijn tweederangsburgers."

Daarna sprak de Armeense patriarch Mesrop die ook niet al te lovende woorden had voor de Turkse staat: "Turkije beschouwt de christenen als een veiligheidsrisico, als vijanden van de staat".
Dat is allemaal zeer spijtig. Hopelijk zal het ook goed komen. Ben jij niet optimistisch over hun toekomst?

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 17 december 2004 om 20:39.
Oud 17 december 2004, 20:43   #16
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968

En wat gaan de 'leiders' van de EU zoal doen volgens U als Turkije binnen 10 jaar nog niet voldoet? Ze bibberden nu al en zelfs in deze beginfase hebben ze nog geen enkele slag binnen gehaald... [size=1](buiten het paard van Troje misschien, zoals Kadhafi, een terroristenkenner, beweert. Hopelijk vergist Kadhafi, die onlangs als een prins in ons parlement werd ontvangen, zich...).[/size]
[size=1][/size]
[size=1]Erdogan: 10/10[/size]
[size=1]Onderhandelaars EU: 0/10[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 20:46   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal zeer spijtig. Hopelijk zal het ook goed komen. Ben jij niet optimistisch over hun toekomst?
Neen, daar Turkije al zoveel jaren aan de EU-deur staat te kloppen, maar nog niets heeft veranderd in haar houding ten opzichte van de christenen. Er is geen tekenen dat het zal veranderen...
Oud 17 december 2004, 20:58   #18
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
En wat gaan de 'leiders' van de EU zoal doen volgens U als Turkije binnen 10 jaar nog niet voldoet? Ze bibberden nu al en zelfs in deze beginfase hebben ze nog geen enkele slag binnen gehaald... [size=1](buiten het paard van Troje misschien, zoals Kadhafi, een terroristenkenner, beweert. Hopelijk vergist Kadhafi, die onlangs als een prins in ons parlement werd ontvangen, zich...).[/size]

[size=1]Erdogan: 10/10[/size]
[size=1]Onderhandelaars EU: 0/10[/size]
Kadhafi is de symbool van Arabische haat jegens Turken. Afvallige achterlijke dictator trappelt zelf om lid te worden maar kan het niet.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 21:00   #19
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Turken uit Turkije kunnen nog steeds niet richting Europa maar Turken kunnen echter nog altijd terugkeren naar Europa. Dit jaar al zijn er net zoveel Turken naar Turkije verhuisd als dat er Turken naar Nederland zijn gekomen. Met de toetreding van Turkije kan het aantal remigranten alleen maar toenemen.
1) Wat bedoel je met je eerste zin?
2) Het aantal remigranten dat terugkeert naar Turkije zal in het niets vallen vergeleken met het aantal Turken dat Turkije gaat verlaten en in europa gaat wonen. Zie ook dit nieuwsbericht van een aantal dagen geleden.

Daar staat onder andere het volgende te lezen:
Citaat:
Van de ondervraagden zegt 23 procent het ,,zeer waarschijnlijk" te achten dat ze zullen proberen werk te vinden in een andere EU-lidstaat. Nog eens 21 procent acht het ,,waarschijnlijk".
Dat is dus bij elkaar opgeteld 44% van de Turken in Turkije. Er van uitgaande dat van die 21% van de Turken die het "waarschijnlijk" acht om in de huidige EU-landen te gaan wonen, ongeveer de helft af zal vallen (en dan ben ik nog optimistisch ook), blijft er evenwel zo'n 34% van de totale bevolking in Turkije, oftewel vijfentwintig miljoen (25.000.000 !!!) over, die zeer waarschijnlijk naar Europa gaan komen, wellicht zelfs nog meer.

Ik spreek dan ook de wensch uit dat die onzalige onderhandelingen zo spoedig mogelijk, en voor eens en voor altijd op de klippen mogen lopen.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 21:19   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Kadhafi is de symbool van Arabische haat jegens Turken. Afvallige achterlijke dictator trappelt zelf om lid te worden maar kan het niet.
Kadhafi heeft nog nooit aanstalten gemaakt om een lidmaatschap aan te vragen. In geen enkele toespraak heeft hij zoiets gesuggeerd.

U liegt dus. Liegen op z'n Turks, zal ik maar zeggen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be