Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2020, 18:48   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard Voor wie doen we dit nog? ...

Jonge mensen moeten hun toekomst wegsmijten om de ouderen te redden, om hen nog enkele maanden extra te geven. 90% van de doden zijn de 75 plussers.

Die ouderen zijn het echter ook beu, lever dood dan in lockdown verder te moeten leven.

Voor wie doen we het dan nog?

En het is niet dat we niet wisten dat dit ging gebeuren, het is een bekend psychologisch effect van opsluiting en mishandeling. Als die virologen het nu nog niet door hebben zijn het criminelen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200815_93857854

Corona-moeheid in het woon-zorgcentrum: “Ze mogen mij komen halen. In de hemel mag ik meer volk zien”
Sinds maart voelt het leven in woonzorgcentra als een permanente lockdown: ‘Vrijheidsberoving, dat is een zware straf, het is wat ze met gevangenen doen.’
Voor veel bewoners van woon-zorgcentra voelt het leven sinds maart als een ononderbroken lockdown. Familieleden en artsen zien hoe ze het leven opgeven.
De corona?*maatregelen wegen zwaar voor bewoners in woon-zorgcentra. Verschillende artsen vertellen hoe ze mensen zien “wegkwijnen”. Senioren verliezen hun eet- en levenslust. Het is een stil en verborgen ...

https://www.hln.be/nieuws/levensmoeh...meer~a3ad5515/

“Leven zonder bezoek was de druppel. Mama sprak en at niet meer”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ners~a671cd69/

Meer bejaarden willen euthanasie na corona: isolatie in woonzorgcentra heeft ingehakt op bewoners

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 15 augustus 2020 om 18:51.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2020, 19:05   #2
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Dergelijke uitspraken van... "ze mogen mij komen halen" is dagelijkse kost in bejaarden huizen. Corona zal dat beïnvloeden. Maar daarvoor nu maatregelen gaan aanpassen, is te zot voor woorden.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2020, 23:23   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Virologen zijn enkel bezig met virussen.

Ja dat is oneindig dus dat komt nooit goed.

Toch moet dat stoppen die zottigheid.
Oud 16 augustus 2020, 06:22   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Dergelijke uitspraken van... "ze mogen mij komen halen" is dagelijkse kost in bejaarden huizen. Corona zal dat beïnvloeden. Maar daarvoor nu maatregelen gaan aanpassen, is te zot voor woorden.
?

Het is voor hun overleven dat al die maatregelen toch dienen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2020, 06:46   #5
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
In Nederland was 75% van de rusthuisbewoners levensmoe, een grote stijging door de corona maatregelen.

Als je de bejaarden eruit laat is Covid minder dodelijk dan de griep, als de bejaarden die maatregelen niet meer zien zitten, voor wie doen we dit dan?
Oud 16 augustus 2020, 06:52   #6
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Zijn het enkel het aantal doden dat telt?

Duizenden van alle leeftijden die weken- of maandenlang creperen door Covid-19 zijn van geen tel?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2020, 07:03   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Jonge mensen moeten hun toekomst wegsmijten om de ouderen te redden, om hen nog enkele maanden extra te geven. 90% van de doden zijn de 75 plussers.

Die ouderen zijn het echter ook beu, lever dood dan in lockdown verder te moeten leven.

Voor wie doen we het dan nog?

En het is niet dat we niet wisten dat dit ging gebeuren, het is een bekend psychologisch effect van opsluiting en mishandeling. Als die virologen het nu nog niet door hebben zijn het criminelen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200815_93857854

Corona-moeheid in het woon-zorgcentrum: “Ze mogen mij komen halen. In de hemel mag ik meer volk zien”
Sinds maart voelt het leven in woonzorgcentra als een permanente lockdown: ‘Vrijheidsberoving, dat is een zware straf, het is wat ze met gevangenen doen.’
Voor veel bewoners van woon-zorgcentra voelt het leven sinds maart als een ononderbroken lockdown. Familieleden en artsen zien hoe ze het leven opgeven.
De corona?*maatregelen wegen zwaar voor bewoners in woon-zorgcentra. Verschillende artsen vertellen hoe ze mensen zien “wegkwijnen”. Senioren verliezen hun eet- en levenslust. Het is een stil en verborgen ...

https://www.hln.be/nieuws/levensmoeh...meer~a3ad5515/

“Leven zonder bezoek was de druppel. Mama sprak en at niet meer”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ners~a671cd69/

Meer bejaarden willen euthanasie na corona: isolatie in woonzorgcentra heeft ingehakt op bewoners
Ouwe mensen moeten zoveel mogelijk uit woonzorgcentra worden weggehouden. Wanneer je in dergelijke omgeving terecht komt dan ga je, willen of niet, deel uitmaken van een tredmolen-systeem. Alle eigen initiatief wordt de pas afgesneden, het systeem bepaalt, uur na uur, wat er jou te doen staat. Op de duur geraak je in dergelijke omgeving verdoofd.

Ik ben 83 jaar, mijn echtgenote is vijf maanden jonger. Zolang het maar kan blijven wij hier in onze eigen woning. Er is van alles en nog wat dat ons interesseert, van verveling is hoegenaamd geen sprake.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2020, 07:09   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ouwe mensen moeten zoveel mogelijk uit woonzorgcentra worden weggehouden. Wanneer je in dergelijke omgeving terecht komt dan ga je, willen of niet, deel uitmaken van een tredmolen-systeem. Alle eigen initiatief wordt de pas afgesneden, het systeem bepaalt, uur na uur, wat er jou te doen staat. Op de duur geraak je in dergelijke omgeving verdoofd.
In die concentratiekampen leef je niet, je word geleefd en je bent enkel nog een bron van inkomsten voor de instelling en werkgelegenheid voor het personeel.

Citaat:

Ik ben 83 jaar, mijn echtgenote is vijf maanden jonger. Zolang het maar kan blijven wij hier in onze eigen woning. Er is van alles en nog wat dat ons interesseert, van verveling is hoegenaamd geen sprake.
Zo hoort het.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2020, 07:18   #9
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Je hebt groot gelijk, maar wat denk je van de maatregelen als die je interesses onmogelijk maken? Ik ken nu jullie hobbies niet maar bij veel mensen (zoals bij m'n vader) wordt bijna alles afgepakt. Mijn vader was super actief en zit nu meer thuis dan ooit tevoren (hij is erg bang), zelfs als ze die gekte nu stoppen zal z'n vitaliteit nooit meer zijn als van voor de crisis. Dat is onvermijdelijk het begin van het einde voor hem en dat doet me veel pijn.

We hebben altijd ziekte en dood gehad en daarmee moeten we leven, we leven niet oneindig. Maar nu doen ze alsof het kan vermeden worden en dat wij, de niet-bejaarden, schuldig zijn als iemand besmet wordt en sterft. Het is de eerste keer dat de schuld bij de bevolking gelegd wordt in plaats van bij de ziekte.
Oud 16 augustus 2020, 07:23   #10
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Duizenden van alle leeftijden die weken- of maandenlang creperen door Covid-19 zijn van geen tel?
Alsof het te vermijden is, nu doe je alsof we de virus kunnen uitroeien.

Het kan zelfs goed zijn dat we het erger maken omdat vluchtige contacten met besmettingen ons minder ziek maakt en net dat proberen ze te vermijden met die maatregelen.
Oud 16 augustus 2020, 07:24   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Men is niet langer dan 14 dagen ziek van corona.
En van een influenza-besmetting zie je ook af, sommige houden daar zelfs blijvende gevolgen aan over. Sommige gaan er aan dood.
In 2018 had Nederland zelfs een oversterfte van 9400 overlijdens door een influenza-besmetting. België had +/-5000 influenza doden.
Jaarlijks raken er +/-5% of +/-550 000 mensen besmet met influenza in België bij een matige griepepidemie
+10% of +1 100 000 mensen raken besmet bij een sterkere griepepidemie En dat terwijl er een vaccin bestaat, dat intensief gebruikt word.
Zonder vaccin zouden we naar 50% of 5 500 000 besmettingen per griepepidemie gaan.

We blijven de maatregelen dus eeuwig aanhouden, als het niet is om corona te bestrijden, dan maar om influenza te bestrijden.
Oud 16 augustus 2020, 07:52   #12
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zonder vaccin zouden we naar 50% of 5 500 000 besmettingen per griepepidemie gaan.
Aangezien een vaccin bij ouderen weinig effectief is, en de jongeren meestal niet ingeënt worden, durf ik daaraan te twijfelen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2020, 08:01   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Aangezien een vaccin bij ouderen weinig effectief is, en de jongeren meestal niet ingeënt worden, durf ik daaraan te twijfelen.
In België worden jaarlijks enkele miljoenen griepvaccin toegediend.
Oud 16 augustus 2020, 08:26   #14
pajoske

Standaard

Citaat:
Men is niet langer dan 14 dagen ziek van corona.
En van een influenza-besmetting zie je ook af, sommige houden daar zelfs blijvende gevolgen aan over. Sommige gaan er aan dood.
In 2018 had Nederland zelfs een oversterfte van 9400 overlijdens door een influenza-besmetting. België had +/-5000 influenza doden.
Jaarlijks raken er +/-5% of +/-550 000 mensen besmet met influenza in België bij een matige griepepidemie
+10% of +1 100 000 mensen raken besmet bij een sterkere griepepidemie En dat terwijl er een vaccin bestaat, dat intensief gebruikt word.

We blijven de maatregelen dus eeuwig aanhouden, als het niet is om corona te bestrijden, dan maar om influenza te bestrijden.
Tiens

Citaat:

Vandaag heeft Dimitri Flossy, de partner van de Truiense burgemeester Veerle Heeren, na 47 dagen het ziekenhuis verlaten. Het was een zeer emotioneel weerzien met zijn partner en vrienden die hem aan de uitgang met een luid applaus opwachten. Er wacht Flossy nu nog een lange revalidatie.
Het ziekenhuis verlaten wil trouwens nog niet zeggen genezen.

Maar ik weet dat al die maatregelen moeilijk zijn. En dan vooral voor diegenen die niet zoals wijzelf, over een grote tuin beschikken waar je zonder gevaar mensen kan ontmoeten, indien je voldoende afstand houdt.

Wat betreft bejaardenhuizen. Ik deel de mening van quercus: zo lang mogelijk thuis blijven. Alhoewel dat door het centralistisch beleid van de Vlaamse regering voor ons moeilijk zal zijn. Want als gevolg daarvan zijn onze kinderen veraf gaan wonen. En zij kunnen dus niet ff binnen springen voor kleine noodzakelijke hulp als wij slecht te been zouden zijn.
Oud 16 augustus 2020, 08:54   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tiens

Citaat:
Vandaag heeft Dimitri Flossy, de partner van de Truiense burgemeester Veerle Heeren, na 47 dagen het ziekenhuis verlaten. Het was een zeer emotioneel weerzien met zijn partner en vrienden die hem aan de uitgang met een luid applaus opwachten. Er wacht Flossy nu nog een lange revalidatie.
Welke andere medische problemen heeft die?
Waarom heeft die zo weinig weerstand dat die er zeer ernstig ziek van geworden is en voor zijn leven heeft moeten vechten?

18 680 mensen van de 11 000 000 inwoners zijn er reeds opgenomen geweest in de ziekenhuizen, tel daar de 4 000 doden uit de WZC bij en we komen aan 22 680 van de 11 000 000 die ernstig ziek zijn geworden.
Minder dan 0.2% van de officiele Belgische bevolking.
Stel je eens de vraag waarom Veerle Heeren die als echtgenote toch dagelijks met hem omging en bij hem in bed lag voor zijn opname niet ziek is geworden. Zelfs niet besmet is geraakt.

Citaat:
Maar ik weet dat al die maatregelen moeilijk zijn. En dan vooral voor diegenen die niet zoals wijzelf, over een grote tuin beschikken waar je zonder gevaar mensen kan ontmoeten, indien je voldoende afstand houdt.
Het is vooral moeilijk voor jonge mensen die in een appartement verblijven.
Citaat:

Wat betreft bejaardenhuizen. Ik deel de mening van quercus: zo lang mogelijk thuis blijven. Alhoewel dat door het centralistisch beleid van de Vlaamse regering voor ons moeilijk zal zijn. Want als gevolg daarvan zijn onze kinderen veraf gaan wonen. En zij kunnen dus niet ff binnen springen voor kleine noodzakelijke hulp als wij slecht te been zouden zijn.
Dan verhuis je toch naar één van je kinderen.
Oud 16 augustus 2020, 09:27   #16
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België worden jaarlijks enkele miljoenen griepvaccin toegediend.
2,9 miljoen dit jaar en ze hebben er 1,1 te kort om alle risico groepen te kunnen inenten. Dat wil zeggen dat er 4 miljoen risico lopen ofzo?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200724_99926713

In 2018 was de effectiviteit 0% want de strain van dat jaar zat niet in het vaccin wegens besparingen.
Oud 16 augustus 2020, 09:29   #17
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tiens

Je bent maximum 14 dagen ziek en eventueel besmettelijk, de rest is de reactie van het lichaam. Of het gevolg van de behandeling, iemand op geforceerde beademing zetten kan jarenlange gevolgen hebben.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 16 augustus 2020 om 09:54.
Oud 16 augustus 2020, 10:47   #18
pajoske

Standaard

Citaat:
Dan verhuis je toch naar één van je kinderen.
Rap gezegd. In de praktijk is dat iets anders.
Oud 16 augustus 2020, 21:59   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Je zou beter voor jezelf spreken.
Niemand gaat graag dood.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2020, 22:32   #20
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je zou beter voor jezelf spreken.
Niemand gaat graag dood.
bijna 2500 gevallen van euthanasie en 1000 zelfmoorden in belgie alleen.

dat zijn er bijna zoveel als we nu coronadoden hebben.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be