Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2020, 03:59   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.401
Standaard Fietser rijdt 87 km/U

Een would be champetter heeft die man gefilmd die 87 per uur reed. Blijkbaar was hij volledig in orde.

Eerst werd gezegd dat hij een fikse boete zou oplopen.

Ik zou de boete voorbehouden voor de mislukte rijkswachter die ligt te filmen met zijn smartphone aan bijna 90 km/U en die clown gaat dat dan nog verspreiden.

Dus boete is voor de regisseur van het filmpje

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201109_96525742
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 09:30   #2
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.744
Standaard

Hij had zijn 'fietsgordel' toch aan hoop ik?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 10:59   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik kan alleen niet zien dat die "elektrische fiets" een mootrfiets nummerplaat heeft of niet.

Indien wel, dan is dat gewoon een motorfiets met trappers.

Indien niet, dan is de reeks boetes de moeite. Onverzekerd rijden, niet gehomologeerd voertuig, te snel, verkeerde lokatie en nog wat van die ongein. Hangt dan volledig van de politierechter af.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 11:09   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

"De Nederlandse media" legt het even in detail uit.
(want N is betaalmuur)

Citaat:
https://www.ad.nl/auto/man-rijdt-87-...boet~a01b543f/

9000 kilometer per jaar

Maar de man in kwestie, geschrokken door de commotie in de media, nam zelf contact op met de politie. ,,Ik ben onmiddellijk naar Roeselare gereden om tekst en uitleg te geven”, zegt Bruno Naessens uit Anzegem. ,,De elektrische fiets waarmee ik rij, is een Gulas-bike, een hebbeding van Duitse makelij waarvan de meest recente modellen vlotjes richting en zelfs over 25.000 euro aankoopprijs gaan”, zegt de 53-jarige man. ,,Al sinds 2012 ben ik er regelmatig mee op pad, jaarlijks fiets ik zo’n 9000 kilometer. In de regio waar ik woon, kent de politie mij. In het begin werd ik wel eens aan de kant gezet voor een controle maar intussen weten ze al lang dat ik geen regels overtreed.”

Naessens werd vriendelijk ontvangen bij de politie in Roeselare. ,,We stelden vast dat de tweewieler als motor in Duitsland is ingeschreven en verzekerd”, zegt Carl Vyncke. ,,Meneer blijkt met alles in orde en mag hier dus zonder problemen rijden, zij het onder bepaalde voorwaarden.”

Eentje in heel België

Bruno Naessens beseft dat zijn tweewieler bekijks trekt. ,,Niet moeilijk want er rijdt er maar eentje rond in België”, vertelt hij. ,,‘t Is gewoon een zalig ding om mee te rijden. Maar veiligheid staat bij mij voorop. Ik heb speciale beschermkledij en een goeie helm, zonder ga ik de weg niet op. De politie in Roeselare heeft me wel afgeraden om op de snelweg te rijden. Terecht. De topsnelheid van mijn Gulas-bike bedraagt 90 kilometer per uur, da’s trager dan de nieuwste modellen die nu op de markt zijn. De snelweg is dus sowieso niet aan mij besteed.”

Duitse nummerplaat

Regelmatig maken andere weggebruikers foto’s en filmpjes van de Belg met zijn Gulas-bike. ,,Daar heb ik geen problemen mee, zolang het maar niet gebeurt door iemand die zelf achter het stuur zit”, zegt Bruno. ,,Want dat is pas gevaarlijk en sowieso niet verantwoord.”

De man wordt ook sporadisch aangesproken langs de weg. ,,Als ik voor de verkeerslichten sta, bijvoorbeeld. Dan beginnen mensen Duits tegen me te praten, omdat er een Duitse nummerplaat aan mijn e-bike hangt. Grappig is het, als ik hen dan in het Nederlands een antwoord geef. Negatieve reacties heb ik overigens eigenlijk nog nooit gehad. De mensen vinden mijn Gulas-bike gewoon tof en spreken me aan uit interesse.”
Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/video...p-n-weg-187315

Nou, volgens het Algemeen Dagblad was de Belgische politie eerst nogal boos op de meneer. Hij zou op een speed pedelec fietsen, waarmee hij maar 45 km/u mag gaan. Bovendien mag hij alleen op fietspaden fietsen, zeker niet op een provinciale weg.

Door deze commotie stapte de fietser, ene Bruno Naessens uit het Belgische Anzegem, naar de politie. Hij zou namelijk wél met zijn fiets op de openbare weg rijden, ook op een N-weg. Het gaat namelijk om een Gulas-bike. Een ingewikkelde machine, die je kan zien als een mix tussen een motorfiets en een elektrische fiets. Het nieuwste model kan 38 pk en 100 Nm leveren. De topsnelheid is daarmee een nogal bizarre 115 km/u. Inclusief btw kost het apparaat 31.500 euro, waarmee je een 6,5 kWh-accu krijgt die 125 km range biedt en een oplaadtijd van 2,5 uur tot 5 uur heeft. Er is ook nog een 10 kWh-accu, waarmee je 200 km kan fietsen.

Naessens zegt de fiets nu acht jaar te hebben, jaarlijks fietst hij er negenduizend kilometer mee. Rondom zijn woonplaats kent de politie hem inmiddels wel. Maar daarbuiten kennelijk nog niet. Toen hij zich meldde bij de politie in Roeselare, waren ze kennelijk een stuk minder boos. De tweewieler is namelijk in Duitsland ingeschreven als motor, daar is deze ook verzekerd. Hij mag dus gewoon rondfietsen. Al raadt de politie hem wel af om op de snelweg te fietsen. Dat vindt hij zelf een goed idee, deels omdat zijn ouder model maar 90 km/u kan.

Een interessant voertuig, zoveel is duidelijk. Je moet nog steeds blijven trappen, maar daarmee ga je wel een flink stuk sneller dan je van een reguliere elektrische fiets gewend bent. Of het concept aan gaat slaan? Dat zou ons niks verbazen. Al moet je er – zeker in het begin – wel rekening mee houden dat de politie niet zeker weet wat ze met je moeten doen.
Niets aan de hand dus.
Duitse motornummerplaat, "Gulas motorbike", er zijn er die 115 kmh halen.

Wordt tijd dat de wegpolitie eens een opfrissing krijgt dat de 21e eeuw al 20 jaar bezig is, en er ook speciallekes kunnen rondrijden.

In D en andere landen rijden de moto's ook met kleine nummerplaten (18*20 cm) rond sinds 2011: https://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Ke...radkennzeichen

Die Gulas motorbike dus ook:


Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 11:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 11:56   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hmm, dus die motorfiets met trappers heeft geen Blegische homologatie.

Ik dacht dat je geen buitenlands voertuig mocht gebruiken in België op langere termijn? Anders zouden er geen Belgische leasemaatschappijen meer bestaan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 13:38   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hmm, dus die motorfiets met trappers heeft geen Blegische homologatie.

Ik dacht dat je geen buitenlands voertuig mocht gebruiken in België op langere termijn? Anders zouden er geen Belgische leasemaatschappijen meer bestaan.
Volgens mij mag je maar 3 maanden achter elkaar rijden met een voertuig ingeschreven in een andere land. Langer dan dat moet je het voertuig hier inschrijven.

Maar of dat te controleren valt betwijfel ik ? Misschien is het voertuig in dit geval ingeschreven op een Duitser zijn naam ?

Alleszins denk ik dat er regels zijn maar geen idee hoe het in feite echt in elkaar zit ?

Homologatie weet ik niet of er een verschil is tussen landen van de Eu ? Tussen andere continenten wel maar binnen de EU ??

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 november 2020 om 13:39.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 17:12   #7
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik kan alleen niet zien dat die "elektrische fiets" een mootrfiets nummerplaat heeft of niet.

Indien wel, dan is dat gewoon een motorfiets met trappers.

Indien niet, dan is de reeks boetes de moeite. Onverzekerd rijden, niet gehomologeerd voertuig, te snel, verkeerde lokatie en nog wat van die ongein. Hangt dan volledig van de politierechter af.
Da's inderdaad een halve moto (een leuk ding, trouwens). What's the fuss?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 17:16   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Da's inderdaad een halve moto (een leuk ding, trouwens). What's the fuss?
Doet me een beetje denken aan een derny....zoiets waar wielrenners achter rijden
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 17:33   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Doet me een beetje denken aan een derny....zoiets waar wielrenners achter rijden
Die zagen er toch iets anders uit.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 17:34   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Hoe ver kan je eigenlijk met zo'n ding rijden ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 17:42   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Hoe ver kan je eigenlijk met zo'n ding rijden ?
Stond in een van de posten.

Inclusief btw kost het apparaat 31.500 euro, waarmee je een 6,5 kWh-accu krijgt die 125 km range biedt en een oplaadtijd van 2,5 uur tot 5 uur heeft. Er is ook nog een 10 kWh-accu, waarmee je 200 km kan fietsen.

En nog een derde link, de bestuurder legt alles uit:

https://kw.be/nieuws/samenleving/bes...0voorzien%20is

"Ik kan de commentaren wel begrijpen", zegt Bruno. "Maar ik rij niet met een elektrische fiets of een speedelec. Ik heb een Gulas Bike, een elektrisch aangedreven motorfiets met trapondersteuning. Ik draag ook altijd een helm, motorpak en aangepaste schoenen wanneer ik ermee op pad ga. In Anzegem en omstreken kijkt niemand nog op wanneer ze me voorbij zien komen. Ook de politiezone Mira niet, ze weten ondertussen hoe de vork aan de steel zit. Maar ook zij hebben me aanvankelijk een paar keer aan de kant gezet. Ik heb mijn Gulas al sinds 2014, maar het is en blijft een rariteit op onze wegen. Ik heb er al zo'n 9.000 kilometer mee afgelegd."

Geen gevaarlijke handelingen

Bruno's elektrische motorfiets heeft drie versnellingen en kan een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur halen. "Als ik niet trap, dan val ik gewoon stil. Met een volledig opgeladen batterij kan ik tot 200 kilometer afleggen. Dit is een perfect veilig vervoersmiddel en volledig conform de verkeerswet. Ik heb in het bewuste filmpje ook geen enkele gevaarlijke handeling uitgevoerd. De maker van de video zat achter het stuur van zijn wagen. Dát is pas gevaarlijk."

Citaat:
Voor de Belgische wetgeving is dit een speedpedelec omdat er trapondersteuning voorzien is. Daarom heb ik mijn Gulas Bike in Duitsland ingeschreven, waar mijn zoon woont - Bruno Naessens
De Gulas Bike is een kruising tussen een elektrische fiets en motorfiets en kost om en bij de 30.000 euro. "In België rijden er amper enkele rond en mijn model is eigenlijk al wat verouderd. Er bestaat ook een exemplaar dat 120 kilometer per uur haalt."

Het voertuig in België inschrijven, is onmogelijk, klinkt het. "Voor de Belgische wetgeving is dit een speedpedelec omdat er trapondersteuning voorzien is. Daarom heb ik mijn Gulas Bike in Duitsland ingeschreven, waar mijn zoon woont. Vandaar ook de Duitse nummerplaat. Daar wordt dit aanzien als een motorfiets, maar ik heb alle nodige documenten en verzekeringen om er ook bij ons mee de baan op te kunnen."

Milieuvriendelijk

Bruno is in geen geval van plan om zijn Gulas nu van de hand te doen. "Waarom zou ik? Dit is een perfect duurzaam vervoersmiddel. Zeer milieuvriendelijk én veilig. Binnen ons bedrijf proberen we zoveel mogelijk groene energie te voorzien: zonnepanelen, bedrijfswagens op CNG... Hopelijk is deze verwarring nu definitief de wereld uit geholpen en vindt de Gulas Bike ook bij ons meer gebruikers."

Bij de politiezone Riho werd Bruno naar eigen zeggen fantastisch ontvangen. "Ze waren vol begrip en we hebben samen alle nodige documenten overlopen. Ik weet dat ze aanvankelijk gezegd hadden dat er me een gepeperde boete zou wachten, maar die woorden hebben ze teruggenomen. Dat is natuurlijk niet langer aan de orde."


Bruno Naessens met zijn Gulas Bike.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 17:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 17:50   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Volgens mij mag je maar 3 maanden achter elkaar rijden met een voertuig ingeschreven in een andere land. Langer dan dat moet je het voertuig hier inschrijven.

Maar of dat te controleren valt betwijfel ik ? Misschien is het voertuig in dit geval ingeschreven op een Duitser zijn naam ?

Alleszins denk ik dat er regels zijn maar geen idee hoe het in feite echt in elkaar zit ?

Homologatie weet ik niet of er een verschil is tussen landen van de Eu ? Tussen andere continenten wel maar binnen de EU ??
Het is ingeschreven op de naam van een Belg die in Duitsland woont, namelijk zoonlief. Dan is er geen vuiltje aan de lucht, tenzij de belastingsdienst er een zaak van wil maken, de ontdoken baantaks op een motorfiets bijvoorbeeld.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 17:53   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is ingeschreven op de naam van een Belg die in Duitsland woont, namelijk zoonlief. Dan is er geen vuiltje aan de lucht, tenzij de belastingsdienst er een zaak van wil maken, de ontdoken baantaks op een motorfiets bijvoorbeeld.
Huh?

Men kan maar eenmaal wegentaks betalen in Europa.
En dat zal in dit geval in Duitsland zijn, want daar ingeschreven.

Indien nog andere vragen gewoon ggl kung fu:

https://www.jureca.be/gratis-juridis...aat-rondrijden

Is het legaal om met een buitenlandse nummerplaat rond te rijden?

Wie in België verblijft (en is ingeschreven in het bevolkingsregister) mag niet met een buitenlandse nummerplaat rijden. Hetzelfde geldt voor een vennootschap die is ingeschreven in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO). Ook voertuigen die al in het buitenland zijn ingeschreven moeten in dat geval in de bestanden van de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) worden ingeschreven.

Nochtans bestaan er enkele uitzonderingen op deze regel:

als het voertuig voor maximaal 6 maanden is gehuurd in het buitenland.
In dat geval moet het er wel altijd een ondertekend en gedateerd huurcontract in het voertuig liggen
als het voertuig door een buitenlandse werkgever hoofdzakelijk voor professioneel gebruik aan een Belg ter beschikking wordt gesteld.
In dat geval moet het er wel altijd een ondertekend en gedateerd arbeidscontract in het voertuig liggen én een verklaring van de werkgever dat de chauffeur met het voertuig mag rijden
als het voertuig wordt bestuurd door een ambtenaar van een buitenlandse instelling.
In dat geval moet het er wel altijd een accreditatiebewijs in het voertuig liggen
als de eigenaar van het voertuig tijdelijk afwezig is en het voertuig maximum 6 maanden onafgebroken in België staat.
als een aanhangwagen voor maximum 6 maanden in België wordt gebruikt
als een voertuig maximum 1 maand gratis ter beschikking wordt gesteld van een privépersoon die in België verblijft.
In dat geval moet het er wel altijd een verklaring van de buitenlandse eigenaar in het voertuig liggen dat de chauffeur het overtuig mag gebruiken mét einddatum.
als een voertuig door een buitenlandse student tijdens zijn studies in België wordt gebruikt
In dat geval moet het er wel altijd een attest van de school in het voertuig liggen.


- - -

En aan een of meerdere van deze uitzonderingen zal voldaan zijn

Citaat:
Het voertuig in België inschrijven, is onmogelijk, klinkt het. "Voor de Belgische wetgeving is dit een speedpedelec omdat er trapondersteuning voorzien is. Daarom heb ik mijn Gulas Bike in Duitsland ingeschreven, waar mijn zoon woont. Vandaar ook de Duitse nummerplaat. Daar wordt dit aanzien als een motorfiets, maar ik heb alle nodige documenten en verzekeringen om er ook bij ons mee de baan op te kunnen."

Bij de politiezone Riho werd Bruno naar eigen zeggen fantastisch ontvangen. "Ze waren vol begrip en we hebben samen alle nodige documenten overlopen. Ik weet dat ze aanvankelijk gezegd hadden dat er me een gepeperde boete zou wachten, maar die woorden hebben ze teruggenomen. Dat is natuurlijk niet langer aan de orde."
Nog een link van de EU, wie weet vind men daar ook iets:
https://europa.eu/youreurope/citizen...m/index_nl.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 18:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 18:13   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hmm, dus die motorfiets met trappers heeft geen Blegische homologatie.

Ik dacht dat je geen buitenlands voertuig mocht gebruiken in België op langere termijn? Anders zouden er geen Belgische leasemaatschappijen meer bestaan.
Ik dacht ook zoiets. Anders heeft al dat homologatiegedoe geen zin.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 18:16   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is ingeschreven op de naam van een Belg die in Duitsland woont, namelijk zoonlief. Dan is er geen vuiltje aan de lucht, tenzij de belastingsdienst er een zaak van wil maken, de ontdoken baantaks op een motorfiets bijvoorbeeld.
En de verzekering.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 18:23   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En de verzekering.
Duitse verzekering geld ook in België.

Maar weer typisch Belgisch. Zoveel achterpoortjes in de wetgeving inbakken dat het al een pechvogel moet zijn wil die niet met een buitenlands voertuig in België kunnen rondrijden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 18:26   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Duitse verzekering geld ook in België.

Maar weer typisch Belgisch. Zoveel achterpoortjes in de wetgeving inbakken dat het al een pechvogel moet zijn wil die niet met een buitenlands voertuig in België kunnen rondrijden.
Ik bedoel oneigenlijk gebruik, een verzekering nemen en dan iemand anders er constant mee laten rijden.

Edit: tenzij de verzekering op zijn (de vader) naam staat uiteraard.
Edit2: of indien Duitse verzekeringen daar niks om geven.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 10 november 2020 om 18:28.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 18:35   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Als ik het goed begrijp mag dat 1 maand per jaar. *Telkens opnieuw mogelijk, er moet wel telkens 1 jaar tussen die jaarverklaring liggen (*verklaart Belgische link uit Eupen dus in het Duits)

Citaat:
https://www.jureca.be/gratis-juridis...aat-rondrijden

als een voertuig maximum 1 maand gratis ter beschikking wordt gesteld van een privépersoon die in België verblijft.

In dat geval moet het er wel altijd een verklaring van de buitenlandse eigenaar in het voertuig liggen dat de chauffeur het overtuig mag gebruiken mét einddatum.
Citaat:
* https://wesgo.be/site/index.php/aktu...hrzeug-steuern

In Belgien wohnen und ein ausländisches Fahrzeug steuern

Einer natürlichen, in Belgien wohnhaften Person, kostenlos zur Verfügung gestelltes Fahrzeug
Bedingungen:

Das Fahrzeug darf für höchstens einen Monat zur Verfügung gestellt werden.

Das Fahrzeug muss kostenlos zur Verfügung gestellt werden.

Ein durch den ausländischen Inhaber ausgestelltes Dokument ist im Fahrzeug mitzuführen, durch das bescheinigt wird, dass dieser eine zeitlich begrenzte Erlaubnis für den Gebrauch des Fahrzeugs erteilt, mit Angabe der Gültigkeitsdauer. Auf dem Dokument muss ein Anfangs- und ein Enddatum vermerkt werden (= Nutzungsbescheinigung).

Personen, die unter dem gleichen Dach UND im selben Haushalt leben, dürfen das Fahrzeug unter den gleichen Bedingungen steuern.

Der unentgeltliche Verleih eines im Ausland zugelassenen Fahrzeugs darf also nicht von Monat zu Monat verlängert werden. Die Begrenzung auf einen Monat pro Steuerjahr ist strikt zu verstehen.Die Zurverfügungstellung ist einmalig pro Steuerjahr. Das Steuerjahr beginnt rückwirkend am 1. des Monats der Kontrolle.

Beispiel:

Eine erste Kontrolle findet am 11/10/2018 statt. Der Fahrer zeigt eine gültige Nutzungsbescheinigung vor, die vom 01/10/2018 bis zum 31/10/2018 gültig ist. Das entsprechende Steuerjahr beginnt somit am 01/10/2018.

Eine zweite Kontrolle findet am 12/02/2019 statt und der gleiche Fahrer zeigt eine neue Nutzungsbescheinigung für den Zeitraum vom 01/02/2019 bis zum 28/02/2019 vor. Die Nutzungsbescheinigung ist in diesem Fall nicht gültig, da für die gleiche Steuerperiode bereits eine Nutzungsbescheinigung ausgestellt wurde.

Eine neue Nutzungsbescheinigung darf erst wieder ab dem 01/10/2019 ausgestellt werden.
Of zijn zoon woont ook in Duitsland en is in België ingeschreven als student.
Dat kan ook, ik denk daar aan kinderen van BSD-militairen.

Citaat:
Nochtans bestaan er enkele uitzonderingen op deze regel:

- als een voertuig door een buitenlandse student tijdens zijn studies in België wordt gebruikt
In dat geval moet het er wel altijd een attest van de school in het voertuig liggen
Citaat:
Fahrzeuge, die durch im Ausland wohnhafte Studenten benutzt werden
Bedingungen:

- Der Student ist im Ausland wohnhaft.
- Er hält sich in Belgien nur zu dem Zweck auf, um sein Studium an einer in Belgien ansässigen Lehranstalt fortzusetzen.
- Das Fahrzeug darf nur für die tatsächliche Dauer des Studiums an einer in Belgien ansässigen Lehranstalt benutzt werden.
- Die gültige Bescheinigung der letzten Einschreibung in der betreffenden Lehranstalt ist im Fahrzeug mitzuführen.
- Personen, die unter dem gleichen Dach UND im selben Haushalt leben, dürfen das Fahrzeug unter den gleichen Bedingungen steuern.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 18:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 18:36   #19
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hmm, dus die motorfiets met trappers heeft geen Belgische homologatie.
(...)
De homologatie van voertuigen is EU materie.
Daar ligt niet het probleem.

B kent alleen trapondersteunde elektrische fietsen tot 25 km/u of tot 45 km/u. Niet daarboven.

In D worden die als motorfiets ingeschreven. Niet meer dan logisch want dat zijn ze ook. Die trapondersteuning is verwaarloosbaar en niet meer dan een alternatieve vorm van een klassieke gashandel.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 19:25   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is ingeschreven op de naam van een Belg die in Duitsland woont, namelijk zoonlief. Dan is er geen vuiltje aan de lucht, tenzij de belastingsdienst er een zaak van wil maken, de ontdoken baantaks op een motorfiets bijvoorbeeld.
Dan is er inderdaad geen enkel probleem.

In onze omgeving wonen 2 gezinnen met Duitse connecties. Die hebben al jaren een auto met Duitse nummerplaat. Bij het ene gezin is de man Duits en bij het andere zijn ze allebei Duits. Beide hebben 2 auto's, één is een bedrijfswagen met Belgische nummerplaat en de tweede met Duitse nummerplaat is ingeschreven in D op naam van de ouders. De verkeersbelasting in D is een stuk gunstiger dan hier.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be