![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een would be champetter heeft die man gefilmd die 87 per uur reed. Blijkbaar was hij volledig in orde.
Eerst werd gezegd dat hij een fikse boete zou oplopen. Ik zou de boete voorbehouden voor de mislukte rijkswachter die ligt te filmen met zijn smartphone aan bijna 90 km/U en die clown gaat dat dan nog verspreiden. Dus boete is voor de regisseur van het filmpje https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201109_96525742 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hij had zijn 'fietsgordel' toch aan hoop ik?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan alleen niet zien dat die "elektrische fiets" een mootrfiets nummerplaat heeft of niet.
Indien wel, dan is dat gewoon een motorfiets met trappers. Indien niet, dan is de reeks boetes de moeite. Onverzekerd rijden, niet gehomologeerd voertuig, te snel, verkeerde lokatie en nog wat van die ongein. Hangt dan volledig van de politierechter af.
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "De Nederlandse media" legt het even in detail uit.
(want N is betaalmuur) Citaat:
Citaat:
Duitse motornummerplaat, "Gulas motorbike", er zijn er die 115 kmh halen. Wordt tijd dat de wegpolitie eens een opfrissing krijgt dat de 21e eeuw al 20 jaar bezig is, en er ook speciallekes kunnen rondrijden. ![]() In D en andere landen rijden de moto's ook met kleine nummerplaten (18*20 cm) rond sinds 2011: https://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Ke...radkennzeichen Die Gulas motorbike dus ook: Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 11:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hmm, dus die motorfiets met trappers heeft geen Blegische homologatie.
Ik dacht dat je geen buitenlands voertuig mocht gebruiken in België op langere termijn? Anders zouden er geen Belgische leasemaatschappijen meer bestaan.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar of dat te controleren valt betwijfel ik ? Misschien is het voertuig in dit geval ingeschreven op een Duitser zijn naam ? Alleszins denk ik dat er regels zijn maar geen idee hoe het in feite echt in elkaar zit ? Homologatie weet ik niet of er een verschil is tussen landen van de Eu ? Tussen andere continenten wel maar binnen de EU ?? Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 november 2020 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe ver kan je eigenlijk met zo'n ding rijden ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stond in een van de posten.
Inclusief btw kost het apparaat 31.500 euro, waarmee je een 6,5 kWh-accu krijgt die 125 km range biedt en een oplaadtijd van 2,5 uur tot 5 uur heeft. Er is ook nog een 10 kWh-accu, waarmee je 200 km kan fietsen. En nog een derde link, de bestuurder legt alles uit: https://kw.be/nieuws/samenleving/bes...0voorzien%20is "Ik kan de commentaren wel begrijpen", zegt Bruno. "Maar ik rij niet met een elektrische fiets of een speedelec. Ik heb een Gulas Bike, een elektrisch aangedreven motorfiets met trapondersteuning. Ik draag ook altijd een helm, motorpak en aangepaste schoenen wanneer ik ermee op pad ga. In Anzegem en omstreken kijkt niemand nog op wanneer ze me voorbij zien komen. Ook de politiezone Mira niet, ze weten ondertussen hoe de vork aan de steel zit. Maar ook zij hebben me aanvankelijk een paar keer aan de kant gezet. Ik heb mijn Gulas al sinds 2014, maar het is en blijft een rariteit op onze wegen. Ik heb er al zo'n 9.000 kilometer mee afgelegd." Geen gevaarlijke handelingen Bruno's elektrische motorfiets heeft drie versnellingen en kan een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur halen. "Als ik niet trap, dan val ik gewoon stil. Met een volledig opgeladen batterij kan ik tot 200 kilometer afleggen. Dit is een perfect veilig vervoersmiddel en volledig conform de verkeerswet. Ik heb in het bewuste filmpje ook geen enkele gevaarlijke handeling uitgevoerd. De maker van de video zat achter het stuur van zijn wagen. Dát is pas gevaarlijk." Citaat:
Het voertuig in België inschrijven, is onmogelijk, klinkt het. "Voor de Belgische wetgeving is dit een speedpedelec omdat er trapondersteuning voorzien is. Daarom heb ik mijn Gulas Bike in Duitsland ingeschreven, waar mijn zoon woont. Vandaar ook de Duitse nummerplaat. Daar wordt dit aanzien als een motorfiets, maar ik heb alle nodige documenten en verzekeringen om er ook bij ons mee de baan op te kunnen." Milieuvriendelijk Bruno is in geen geval van plan om zijn Gulas nu van de hand te doen. "Waarom zou ik? Dit is een perfect duurzaam vervoersmiddel. Zeer milieuvriendelijk én veilig. Binnen ons bedrijf proberen we zoveel mogelijk groene energie te voorzien: zonnepanelen, bedrijfswagens op CNG... Hopelijk is deze verwarring nu definitief de wereld uit geholpen en vindt de Gulas Bike ook bij ons meer gebruikers." Bij de politiezone Riho werd Bruno naar eigen zeggen fantastisch ontvangen. "Ze waren vol begrip en we hebben samen alle nodige documenten overlopen. Ik weet dat ze aanvankelijk gezegd hadden dat er me een gepeperde boete zou wachten, maar die woorden hebben ze teruggenomen. Dat is natuurlijk niet langer aan de orde." ![]() Bruno Naessens met zijn Gulas Bike. Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Men kan maar eenmaal wegentaks betalen in Europa. En dat zal in dit geval in Duitsland zijn, want daar ingeschreven. Indien nog andere vragen gewoon ggl kung fu: https://www.jureca.be/gratis-juridis...aat-rondrijden Is het legaal om met een buitenlandse nummerplaat rond te rijden? Wie in België verblijft (en is ingeschreven in het bevolkingsregister) mag niet met een buitenlandse nummerplaat rijden. Hetzelfde geldt voor een vennootschap die is ingeschreven in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO). Ook voertuigen die al in het buitenland zijn ingeschreven moeten in dat geval in de bestanden van de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) worden ingeschreven. Nochtans bestaan er enkele uitzonderingen op deze regel: als het voertuig voor maximaal 6 maanden is gehuurd in het buitenland. In dat geval moet het er wel altijd een ondertekend en gedateerd huurcontract in het voertuig liggen als het voertuig door een buitenlandse werkgever hoofdzakelijk voor professioneel gebruik aan een Belg ter beschikking wordt gesteld. In dat geval moet het er wel altijd een ondertekend en gedateerd arbeidscontract in het voertuig liggen én een verklaring van de werkgever dat de chauffeur met het voertuig mag rijden als het voertuig wordt bestuurd door een ambtenaar van een buitenlandse instelling. In dat geval moet het er wel altijd een accreditatiebewijs in het voertuig liggen als de eigenaar van het voertuig tijdelijk afwezig is en het voertuig maximum 6 maanden onafgebroken in België staat. als een aanhangwagen voor maximum 6 maanden in België wordt gebruikt als een voertuig maximum 1 maand gratis ter beschikking wordt gesteld van een privépersoon die in België verblijft. In dat geval moet het er wel altijd een verklaring van de buitenlandse eigenaar in het voertuig liggen dat de chauffeur het overtuig mag gebruiken mét einddatum. als een voertuig door een buitenlandse student tijdens zijn studies in België wordt gebruikt In dat geval moet het er wel altijd een attest van de school in het voertuig liggen. - - - En aan een of meerdere van deze uitzonderingen zal voldaan zijn Citaat:
https://europa.eu/youreurope/citizen...m/index_nl.htm Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 18:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht ook zoiets. Anders heeft al dat homologatiegedoe geen zin.
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de verzekering.
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Duitse verzekering geld ook in België.
Maar weer typisch Belgisch. Zoveel achterpoortjes in de wetgeving inbakken dat het al een pechvogel moet zijn wil die niet met een buitenlands voertuig in België kunnen rondrijden.
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Edit: tenzij de verzekering op zijn (de vader) naam staat uiteraard. Edit2: of indien Duitse verzekeringen daar niks om geven.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 10 november 2020 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik het goed begrijp mag dat 1 maand per jaar. *Telkens opnieuw mogelijk, er moet wel telkens 1 jaar tussen die jaarverklaring liggen (*verklaart Belgische link uit Eupen dus in het Duits)
Citaat:
Citaat:
Dat kan ook, ik denk daar aan kinderen van BSD-militairen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2020 om 18:55. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daar ligt niet het probleem. B kent alleen trapondersteunde elektrische fietsen tot 25 km/u of tot 45 km/u. Niet daarboven. In D worden die als motorfiets ingeschreven. Niet meer dan logisch want dat zijn ze ook. Die trapondersteuning is verwaarloosbaar en niet meer dan een alternatieve vorm van een klassieke gashandel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In onze omgeving wonen 2 gezinnen met Duitse connecties. Die hebben al jaren een auto met Duitse nummerplaat. Bij het ene gezin is de man Duits en bij het andere zijn ze allebei Duits. Beide hebben 2 auto's, één is een bedrijfswagen met Belgische nummerplaat en de tweede met Duitse nummerplaat is ingeschreven in D op naam van de ouders. De verkeersbelasting in D is een stuk gunstiger dan hier. |
|
![]() |
![]() |