![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.442
|
![]() Apple wil elektrische auto's (laten) bouwen.
Het is niet zeker of ze dat doen onder eigen naam of in samenwerking met een autofabrikant (ik gok op het laatste). Wel zeer opmerkelijk is dat ze hiervoor een nieuwe batterij ontwerpen / ontwierpen, een batterij die een veel groter bereik heeft / zal hebben. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201222_91973975 HBVL Proefproject sinds 2014, in 2024 wil Apple elektrische auto’s bouwen De Amerikaanse technologiegigant Apple is van plan om in 2024 te beginnen met de bouw van een elektrische auto, met gebruik van eigen batterijtechnologie. Dat zeggen bronnen aan het persbureau Reuters. Het project van Apple voor elektrische auto’s heeft de naam ‘Titan’ en loopt al sinds 2014, toen een eerste ontwerp werd gemaakt. Het project wordt geleid door Doug Field, een veteraan van Apple die ook bij Tesla heeft gewerkt. Apple denkt nu dat voldoende vooruitgang is geboekt om elektrische auto’s voor het grote publiek te gaan bouwen, aldus de ingewijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Uiteindelijk bouwt Apple niks zelf. Dus ook dit zal wel ergens uit een fabriek in China komen...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Zeer positief nieuws.
Apple krijgt zijn honderden (beurs)miljarden nergens deftig kwijt, en naar de bank brengen brengt niets op. En altijd maar eigen aandelen kopen heeft geen toegevoegde waarde. Dan kun je het veel beter in de echte electrische transitie steken, dus investeren voor betere ademlucht. Want dat is een heel dikke verkoopspost van hun sofware. Eindelijk nieuw werk voor de deur, iOs-battery-motor-management, iOS multimedia-car en iOs Full Self Driving komen eraan. iOS-smartcharging -smart(Mega)batteries enz... natuurlijk ook. En natuurlijk alles gestuurd met de IPhone(s) -apps en -displays in de wagen. En vanop afstand of in remote met de I-smartphone. Ik denk niet dat ze zelf batterijcellen gaan maken, maar de spaarzame management-hardware erond is niet uit te sluiten. Als Tesla het kan, kan Apple dat zeker ook. Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2020 om 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.230
|
![]() Waarschijnlijk met een stekker die nergens anders op past dan op een Apple laadstation.
__________________
I wish nothing but the best for you too. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Citaat:
https://electrek.co/2020/12/16/tesla...rging-adapter/ https://electrek.co/2019/05/07/tesla...s-x-retrofits/ ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2020 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() USB C of Lighting ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Apple heeft iets laten waaien (naar Reuters) van een 'monocel'-ontwerp?
![]() Citaat:
![]() Elon Musk reageerde ook op dat tweetbericht betreft "die monoceltechniek" Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2020 om 15:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.442
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.475
|
![]() Het moet zijn dat Apple "iets" achter de hand heeft.Het zijn geen onnozelaars daar,die gaan geen geld verbranden (onvermijdelijk,de eerste 10 jaar na het oprichten van een autofabriek) zomaar.
Op langere termijn vreest men bij Apple misschien (of men zal het wel zeker zijn) dat het fabriceren van kleine afgerond rechthoekige communicatiedoosjes en elegante laptopjes niet eeuwig de massieve winstgeneratoren zullen blijven die ze totnogtoe waren. Menig bedrijf is na een groeispurt geleidelijk vast blijven zitten in zijn produktielijn en dan weggedeemstert onder de mokerslagen van concurrenten of lethargie en focus op "aandeelhouderswaarde" in plaats van RELEVANTE dingen proberen te blijven maken ....Apple heeft dit ook al een keer meegemaakt in zijn geschiedenis,was ei zo na verdwenen in de ninetees.. Het is duidelijk,nu de koffers nog overvloeien van geld is het moment meer dan rijp te investeren in iets anders...... wat hadden we gedacht van e-automobielen... Laatst gewijzigd door kelt : 24 december 2020 om 07:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Citaat:
Er zijn al talrijke revolutionaire batterijcellen gepasseerd maar altijd scheelde er iets aan, meestal was het de duurzaamheid, ttz na een paar honderd laadcyclussen waren ze quasi versleten of teveel in capaciteit gedaald. En betreft bepaalde solid state batterijcellen is het verhaal ongeveer hetzelfde. Men moet tot een echte massaproductie komen voor een bepaalde prijs. Ik heb de laatste tijd weinig gehoord, Toyota zou ook op die "duurzame solid states" wachten. En daar heeft Tesla-Panasonic, al jarenlang gesteund door Jeff Dahns onderzoekswerk, de meetlat gelegd. Ook de cobaltvrije LFP waarover Apple het heeft is gekende electrochemie. Tesla (China) en andere merken zoals BYD gebruiken ze toch, en BYD al héél lang. Maar het is niet alleen dat, de performante accupacks an sich zullen niet veel kunnen verschillen, het gaat vooral om alle stroomverbruikers in de auto, zelfs de allerkleinste slurpers, ook die continu standby verbruiken, en dan ziet men vanwaar Tesla komt. Gewoon het rijbereik of beter het verbruik van een Tesla model S van 2012 vergelijken met eentje van 2020, of 24% minder verbruik EPA. Ze hebben nog steeds hetzelfde formaat accucellen 18650, waarvan ze de chemie zeker geoptimaliseerd hebben, maar dat gaat wslk minder uitmaken dan het temperatuurdesign en -management van het complete pack dat met de jaren verbeterde, daarnaast nog software optimalisaties en een zuinigere maar ook veel snellere computer/hardware voor hun standaard autopilot. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2020 om 10:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Apple zou pas in 2027 een EV op de markt brengen? Volgens Koreaans nieuws => Hyundai...
![]() Dat is drie jaar later dan de geruchten van de draadstarter. Soit 2024 zal dan het startjaar worden van de ontwikkeling... Citaat:
ff directe link: Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2021 om 21:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.475
|
![]() We hoorden dus inderdaad dat Apple contacten heeft met autobouwers (onderandere Hyundai).Dit maakt het verhaal natuurlijk steeds geloofwaardiger.De firma zal dus NIET "van nul af" moeten beginnen en,lijkt het wel,zich vooral beperken tot het inbrengen van HUN "geheimzinnige nieuwe technologien" (we vernemen "AI" en "batterijtechnieken?").
Het niet WILLEN overnemen van Tesla enkele jaren geleden lijkt dan een logische zet.Tesla ontwerpt zijn eigen chips (laat ze door Samsung bouwen blijkbaar),schrijft al zijn software,(reeds behoorlijk AI) zelf,bouwt de batterijen zelf ...enfin...doet eigenlijk zowat alles in eigen beheer en grotendeels in eigen fabrieken..... Wat had Apple DAAR nog kunnen "inbrengen"? Een appel logo zetten waar een trotse T hoort te staan? Laatst gewijzigd door kelt : 9 januari 2021 om 09:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Tesla zijn voorsprong loopt steeds verder uit heb ik de indruk.
Tesla heeft ook het grootste neuraal netwerk opgebouwd, en in 2020 kwamen er 500k bij die xx.k kms per jaar afleggen. De (basis)autopilot inschakelen hoeft daarvoor niet, want elke Tesla (vanaf 2016) heeft een bepaald aantal cameras en sensors die in shadowmode alle data doorspeelt. Anders kunnen ze ook geen #kwartaalrapporten opmaken hoe veiliger rijden (accident data) de aktieve autopilot evolueert tov de "menselijke bestuurder" met en zonder hulpsystemen. Citaat:
Citaat:
Musk liet ooit vallen dat level 3 autopilot minstens 10 maal veiliger moest zijn dan de mens. De xxk kms met die beta-testen zullen ze ook wel netjes opslaan en vroeg of laat publiceren, moest er een accident mee gebeurt zijn zal de pers dat wel bekend maken. Ik heb nog niets specifiek gehoord, indien wel zal ik de eerste zijn dit hier te melden. FSD-beta is voorlopig enkel in USA toegelaten, Canada en dan Noorwegen zullen wslk 2021 volgen, en Nederland zeker ook, men weet ook waarom: Citaat:
Bedenk ook dat de winters in Canada en Noorwegen ook besneeuwde snelwegen geven... Uiteraard gaat dan ook level 3 uitschakelen en de bestuurder terug de 100% verantwoordelijkheid opdringen. Maar wat met "randgevallen"? Er lopen al YT-filmpjes waar die FSD-beta op de proef wordt gesteld, ze rijden zelfs speciaal naar Canada daarvoor. Ik heb ze bekeken, het is bijlange nog niet zover. Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2021 om 12:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.475
|
![]() We begrijpen nu steeds beter wat het probleem is van de concurrenten,bvb op AI vlak...
Om een AI te laten "leren" moet je RIJDEN.... Verschillende deelautoplatformen en zelfs grote spelers als Google hebben enige ervaring opgebouwd ,maar dan vooral in netjes afgelijnde omgevingen (agglomeraties in de VS vooral) waar de meeste omstandigheden strikt omschreven zijn (het verkeersreglement) en beperkt (Californie) Hoe kun je zo ooit aan "extreme" informatie geraken? ![]() Juist,door zoals Tesla al wereldwijd enorme aantallen wagens te lopen hebben die 24/7 data doorzenden.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Citaat:
NIO maakt ~12 maal minder wagens dan Tesla, en zijn ook 4 jaar later begonnen... NIO plant zelfs zijn eigen chips te ontwikkelen (zoals Tesla deed) om onafhankelijker te worden van Intel (Mobileye): 5 november... https://newsroom.intel.com/news/mobi...ond/#gs.pm0btr 26 november: Citaat:
Wie nog? Google => Waymo: zeer beperkte vloot en kms. General Motors Cruise: idem... Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2021 om 17:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Apple doet weer een beurskoers 16% stijgen, startup Canoo deze keer.
https://appleinsider.com/articles/21...-canoo-in-2020 ... enkele dagen geleden profiteerde Hyundai zelf (+27%) van de geruchten. Hyundai heeft wel een directe relatie met Canoo: Citaat:
Of huren ze de beste ingenieurs? Of beter, ze nemen gewoon de betere startups over die dezelfde ideeën hebben Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2021 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |