Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2020, 06:40   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.442
Standaard Apple gaat in 2024 elektrische auto's (laten) bouwen.

Apple wil elektrische auto's (laten) bouwen.
Het is niet zeker of ze dat doen onder eigen naam of in samenwerking met een autofabrikant (ik gok op het laatste).

Wel zeer opmerkelijk is dat ze hiervoor een nieuwe batterij ontwerpen / ontwierpen, een batterij die een veel groter bereik heeft / zal hebben.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201222_91973975


HBVL

Proefproject sinds 2014, in 2024 wil Apple elektrische auto’s bouwen
De Amerikaanse technologiegigant Apple is van plan om in 2024 te beginnen met de bouw van een elektrische auto, met gebruik van eigen batterijtechnologie. Dat zeggen bronnen aan het persbureau Reuters.


Het project van Apple voor elektrische auto’s heeft de naam ‘Titan’ en loopt al sinds 2014, toen een eerste ontwerp werd gemaakt. Het project wordt geleid door Doug Field, een veteraan van Apple die ook bij Tesla heeft gewerkt. Apple denkt nu dat voldoende vooruitgang is geboekt om elektrische auto’s voor het grote publiek te gaan bouwen, aldus de ingewijden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2020, 10:13   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Apple wil elektrische auto's (laten) bouwen.
Het is niet zeker of ze dat doen onder eigen naam of in samenwerking met een autofabrikant (ik gok op het laatste).
Uiteindelijk bouwt Apple niks zelf. Dus ook dit zal wel ergens uit een fabriek in China komen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2020, 11:08   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Zeer positief nieuws.

Apple krijgt zijn honderden (beurs)miljarden nergens deftig kwijt, en naar de bank brengen brengt niets op. En altijd maar eigen aandelen kopen heeft geen toegevoegde waarde.

Dan kun je het veel beter in de echte electrische transitie steken, dus investeren voor betere ademlucht.

Want dat is een heel dikke verkoopspost van hun sofware. Eindelijk nieuw werk voor de deur, iOs-battery-motor-management, iOS multimedia-car en iOs Full Self Driving komen eraan. iOS-smartcharging -smart(Mega)batteries enz... natuurlijk ook. En natuurlijk alles gestuurd met de IPhone(s) -apps en -displays in de wagen. En vanop afstand of in remote met de I-smartphone.

Ik denk niet dat ze zelf batterijcellen gaan maken, maar de spaarzame management-hardware erond is niet uit te sluiten. Als Tesla het kan, kan Apple dat zeker ook.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2020 om 11:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2020, 15:49   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.230
Standaard

Waarschijnlijk met een stekker die nergens anders op past dan op een Apple laadstation.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2020, 16:05   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Waarschijnlijk met een stekker die nergens anders op past dan op een Apple laadstation.
Voor elke soort bestaan er adapters.

https://electrek.co/2020/12/16/tesla...rging-adapter/
https://electrek.co/2019/05/07/tesla...s-x-retrofits/


Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2020 om 16:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2020, 18:32   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

USB C of Lighting ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2020, 15:06   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Apple heeft iets laten waaien (naar Reuters) van een 'monocel'-ontwerp?

Citaat:
https://www.icreatemagazine.nl/nieuw...-accu-monocel/

‘Apple Car krijgt revolutionaire accu’

Door Laura Grootaarts 22 december 2020 10:06

Apple zou in 2024 starten met de productie van de Apple Car. Deze zelfrijdende auto zou zijn voorzien van een revolutionaire accu. De blijkt uit een rapport dat gedeeld is door persbureau Reuters.

[Apple Car concept]

Apple Car krijgt bijzondere batterij

De geruchten over de Apple Car volgen elkaar in hoog tempo op. Eerder deze week beweerden Taiwanese bronnen dat de Apple Car volgend jaar al rondrijdt. Dat leek ons al iets te voortvarend. Maar waar rook is, is vuur: blijkbaar begint de Apple Car wel degelijk concrete vormen aan te nemen. Volgens Reuters begint de productie van de auto in 2024.

Reuters deelt nog meer details. Zo zou de Apple Car een opmerkelijke accu krijgen, met ‘monocel’-ontwerp, waarbij de cellen van de batterij afzonderlijk worden geladen. Er zit ook minder materiaal om de cellen heen. Dat betekent: meer actief materiaal in een kleinere verpakking en dus een hogere capaciteit. Oftewel, een hoge actieradius. Een van de ingewijden beschrijft de technologie als ‘next level’ en net zo revolutionair als destijds de eerste iPhone.

Compleet nieuwe productieketen

Het produceren van een auto is natuurlijk wel heel anders dan een iPhone of Mac. Apple moet een compleet nieuwe productieketen op poten zetten. Apple gaat hiervoor samenwerken met externe fabrieken voor het bouwen van de voertuigen. Ook worden er partners ingezet voor het produceren van diverse auto-onderdelen, zoals de LiDAR-scanners. De Apple Car krijgt waarschijnlijk meerdere scanners voor het inschatten van afstanden. Mogelijk wordt er daarbij voortgeborduurd op de LiDAR-technologie zoals die nu al wordt toegepast in de iPad Pro en de iPhone 12 Pro (Max).

Project Titan

Dat er honderden Apple-medewerkers al jaren bezig zijn met ‘Project Titan’ is een publiek geheim. Wat ze precies aan het doen zijn, blijft onduidelijk. Het ene jaar wordt geroepen dat ze een fysieke auto bouwen, het andere jaar dat het om software gaat die autofabrikanten kunnen toepassen. Misschien weten we het dus in 2024 – en dat is exact tien jaar na de allereerste geruchten over de Apple Car.

Bron: MacRumors & iDropNews (afbeelding)
Allez hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Elon Musk reageerde ook op dat tweetbericht betreft "die monoceltechniek"
Citaat:
https://autobahn.eu/artikel/313198/e...-helemaal-niet

Het bericht dat Apple de strijd aan gaat binden met Tesla is door Elon Musk met een hoop vraagtekens ontvangen. De CEO van de elektrische fabrikant geeft in een paar tweets een behoorlijk inkijkje in het verleden tussen Apple en Tesla. Volgens Musk had de elektronicagigant geen enkele interesse in Tesla toen het bedrijf door een diep dal ging.

Diep dal

Momenteel gaat het Tesla voor de wind. De auto's vliegen uit de fabrieken en ook in de stores worden de elektrische auto's nog steeds goed verkocht in het rampzalige coronajaar. Dat was ooit anders. In 2017 en 2018 ging Tesla door een lange donkere nacht, toen het bedrijf de productie van de Model 3 maar niet op gang kreeg. Dat model moest de massa gaan bereiken en Tesla financieel stabiel maken (wat uiteindelijk ook met veel moeite gelukt is). Op het dieptepunt van het ravijn belde een wanhopende Elon Musk naar Apple-CEO Tim Cook. Hij wilde Tesla verkopen aan het (toen ook al) rijkste bedrijf van de wereld. Tim Cook gaf echter niet thuis, hij had niet eens zin om zijn mede-CEO te ontmoeten, aldus Elon Musk.

Volgens Musk had Cook op dat moment een tiende van de huidige waarde voor het bedrijf hoeven neer te leggen. Tja, dat is een mooie investeringskans die voorbij is gegaan. Nu moet Apple het zelf doen, en ook daar heeft Musk wat vraagtekens.

Revolutie?

De tweet, die aan zijn bekentenis op het gebied van Apple voorafgaat, laat zien dat volgens hem de uitgelekte plannen van Apple helemaal niet zo revolutionair zijn. De monocell-technologie die Apple zou willen gebruiken is scheikundig helemaal niet mogelijk, omdat het maximale voltage van de batterijen dan veel te laag zou zijn. En een andere revolutionare techniek gebruikt Tesla ook zelf al.



Citaat:
@elonmusk ·22 dec. 2020
Als antwoord op @wintonARK

Strange, if true.

- Tesla already uses iron-phosphate for medium range cars made in our Shanghai factory.
- A monocell is electrochemically impossible, as max voltage is ~100 X too low. Maybe they meant cells bonded together, like our structural battery pack?


https://twitter.com/elonmusk/status/...-helemaal-niet

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2020 om 15:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2020, 07:04   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
We zouden toch beter naar universele stekkers gaan i.p.v. steeds mat adapters te werken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2020, 07:41   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.475
Standaard

Het moet zijn dat Apple "iets" achter de hand heeft.Het zijn geen onnozelaars daar,die gaan geen geld verbranden (onvermijdelijk,de eerste 10 jaar na het oprichten van een autofabriek) zomaar.

Op langere termijn vreest men bij Apple misschien (of men zal het wel zeker zijn) dat het fabriceren van kleine afgerond rechthoekige communicatiedoosjes en elegante laptopjes niet eeuwig de massieve winstgeneratoren zullen blijven die ze totnogtoe waren.

Menig bedrijf is na een groeispurt geleidelijk vast blijven zitten in zijn produktielijn en dan weggedeemstert onder de mokerslagen van concurrenten of lethargie en focus op "aandeelhouderswaarde" in plaats van RELEVANTE dingen proberen te blijven maken ....Apple heeft dit ook al een keer meegemaakt in zijn geschiedenis,was ei zo na verdwenen in de ninetees..

Het is duidelijk,nu de koffers nog overvloeien van geld is het moment meer dan rijp te investeren in iets anders......

wat hadden we gedacht van e-automobielen...

Laatst gewijzigd door kelt : 24 december 2020 om 07:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2020, 10:34   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het moet zijn dat Apple "iets" achter de hand heeft.Het zijn geen onnozelaars daar,die gaan geen geld verbranden (onvermijdelijk,de eerste 10 jaar na het oprichten van een autofabriek) zomaar.

Op langere termijn vreest men bij Apple misschien (of men zal het wel zeker zijn) dat het fabriceren van kleine afgerond rechthoekige communicatiedoosjes en elegante laptopjes niet eeuwig de massieve winstgeneratoren zullen blijven die ze totnogtoe waren.

Menig bedrijf is na een groeispurt geleidelijk vast blijven zitten in zijn produktielijn en dan weggedeemstert onder de mokerslagen van concurrenten of lethargie en focus op "aandeelhouderswaarde" in plaats van RELEVANTE dingen proberen te blijven maken ....Apple heeft dit ook al een keer meegemaakt in zijn geschiedenis,was ei zo na verdwenen in de ninetees..

Het is duidelijk,nu de koffers nog overvloeien van geld is het moment meer dan rijp te investeren in iets anders......

wat hadden we gedacht van e-automobielen...
Apple heeft zeker iets achter de hand (via bepaalde startups, die wslk al 2-4 jaren bezig zijn) maar ik betwijfel sterk dat het iets totaal nieuw of revolutionair zou zijn. Anders hing het toch al aan de grote klok.

Er zijn al talrijke revolutionaire batterijcellen gepasseerd maar altijd scheelde er iets aan, meestal was het de duurzaamheid, ttz na een paar honderd laadcyclussen waren ze quasi versleten of teveel in capaciteit gedaald.

En betreft bepaalde solid state batterijcellen is het verhaal ongeveer hetzelfde. Men moet tot een echte massaproductie komen voor een bepaalde prijs. Ik heb de laatste tijd weinig gehoord, Toyota zou ook op die "duurzame solid states" wachten.

En daar heeft Tesla-Panasonic, al jarenlang gesteund door Jeff Dahns onderzoekswerk, de meetlat gelegd. Ook de cobaltvrije LFP waarover Apple het heeft is gekende electrochemie. Tesla (China) en andere merken zoals BYD gebruiken ze toch, en BYD al héél lang.

Maar het is niet alleen dat, de performante accupacks an sich zullen niet veel kunnen verschillen, het gaat vooral om alle stroomverbruikers in de auto, zelfs de allerkleinste slurpers, ook die continu standby verbruiken, en dan ziet men vanwaar Tesla komt.

Gewoon het rijbereik of beter het verbruik van een Tesla model S van 2012 vergelijken met eentje van 2020, of 24% minder verbruik EPA.
Ze hebben nog steeds hetzelfde formaat accucellen 18650, waarvan ze de chemie zeker geoptimaliseerd hebben, maar dat gaat wslk minder uitmaken dan het temperatuurdesign en -management van het complete pack dat met de jaren verbeterde, daarnaast nog software optimalisaties en een zuinigere maar ook veel snellere computer/hardware voor hun standaard autopilot.

Citaat:
EPA cijfers
2012 Tesla Model (85) S: 38 kWh/100 miles, range 265 miles met 85 kWh, en Rear wheel drive only (1 motor, tot 285 kW)
2020 Tesla Model S (100D) LR+: 29 kWh/100 miles, range 402 miles met 100 kWh en AWD (2 motoren, tot 415 kW).

https://www.fueleconomy.gov/feg/Find...32557&id=42755
Na Apple gaat mss ook Google en andere serieus meedoen?

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2020 om 10:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2020, 12:28   #11
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Waarschijnlijk met een stekker die nergens anders op past dan op een Apple laadstation.
is verleden tijd ...de laatste MacBoek Pro met M1 al eens bezien ...standaard stekker usb 4
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 21:19   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Apple zou pas in 2027 een EV op de markt brengen? Volgens Koreaans nieuws => Hyundai...

Dat is drie jaar later dan de geruchten van de draadstarter.

Soit 2024 zal dan het startjaar worden van de ontwikkeling...

Citaat:
https://www.teslarati.com/apple-car-...i-tesla-rival/

Hyundai confirms that Apple is building an EV, but it could be released around 2027

Posted on January 8, 2021

It appears that Apple is taking some preliminary steps for its electric vehicle project. As per recent reports from a South Korean publication, Hyundai has confirmed that it is in talks with Apple over the potential development of an all-electric car.

According to Korea Economic Daily, Apple and Hyundai Motor’s deal would involve the development of an electric car as well as rechargeable batteries that are used in EVs. Hyundai is reportedly reviewing the proposal. If the project pushes through, the report noted that the Apple Car could be released around 2027.
Beetje (te) laat niet? Dan heeft elk automerk alvast enkele degelijke EV-modellen in alle prijssegmenten...

ff directe link:
Citaat:
https://uk.finance.yahoo.com/news/ap...103416449.html
Adam Smith Fri, 8 January 2021, 11:34 am CET·1-min read

Hyundai has confirmed that it is in discussion with Apple over the development of an electric car, following reports that the software giant is developing a self-driving vehicle.

“We understand that Apple is in discussion with a variety of global automakers, including Hyundai Motor. As the discussion is at its early stage, nothing has been decided,” a representative from Hyundai Motor told CNBC.

The news came following a report from the Korean Economic Daily, which reports that Apple approached the car manufacturer to propose the deal, which would develop both an electric vehicle as well as rechargeable batteries.

It is claimed that Apple’s Project Titan, the codename for its car development, will see a battery produced that could “radically” reduce costs while increasing the vehicle’s range.

Previous reports have suggested the company will use a “monocell” battery design that allows more active material to be contained, and therefore let the car drive further on one charge.

“If there is one company on the planet that has the resources to do that, it’s probably Apple. But at the same time, it’s not a cellphone,” a former Project Titan employee said.

It is possible that the development of Apple’s electric car will start in 2024, although the effects of the coronavirus pandemic could push that back to 2025.

Apple declined to comment when questioned by The Independent.
De Hyundai-aandelen schoten omhoog +19%
Citaat:
https://www.cnbc.com/2021/01/08/hyun...ith-apple.html

The statement followed a local report from the Korea Economic Daily that said Apple suggested the tie-up and Hyundai Motor was reviewing the terms. The report said both electric vehicle production as well as battery development were included in the proposal, and that the car could potentially be released in 2027.

Apple declined to comment on the report.

Hyundai later released an updated statement that avoided the mention of Apple and said, “We’ve been receiving requests of potential cooperation from diverse companies regarding development of autonomous driving EVs, but no decisions have been made as discussions are in early stage.”

Shares of Hyundai Motor and its affiliates popped in South Korea.

Hyundai Motor rose 19.42%, Hyundai Wia added 21.33%, Hyundai Mobis gained 18.06% and Hyundai Glovis was up 0.75%. Shares of Hyundai affiliate Kia Motors, which is the second-largest automobile manufacturer in South Korea, surged 8.41%.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2021 om 21:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 09:05   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.475
Standaard

We hoorden dus inderdaad dat Apple contacten heeft met autobouwers (onderandere Hyundai).Dit maakt het verhaal natuurlijk steeds geloofwaardiger.De firma zal dus NIET "van nul af" moeten beginnen en,lijkt het wel,zich vooral beperken tot het inbrengen van HUN "geheimzinnige nieuwe technologien" (we vernemen "AI" en "batterijtechnieken?").

Het niet WILLEN overnemen van Tesla enkele jaren geleden lijkt dan een logische zet.Tesla ontwerpt zijn eigen chips (laat ze door Samsung bouwen blijkbaar),schrijft al zijn software,(reeds behoorlijk AI) zelf,bouwt de batterijen zelf ...enfin...doet eigenlijk zowat alles in eigen beheer en grotendeels in eigen fabrieken.....

Wat had Apple DAAR nog kunnen "inbrengen"?

Een appel logo zetten waar een trotse T hoort te staan?

Laatst gewijzigd door kelt : 9 januari 2021 om 09:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 11:46   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Tesla zijn voorsprong loopt steeds verder uit heb ik de indruk.

Tesla heeft ook het grootste neuraal netwerk opgebouwd, en in 2020 kwamen er 500k bij die xx.k kms per jaar afleggen. De (basis)autopilot inschakelen hoeft daarvoor niet, want elke Tesla (vanaf 2016) heeft een bepaald aantal cameras en sensors die in shadowmode alle data doorspeelt. Anders kunnen ze ook geen #kwartaalrapporten opmaken hoe veiliger rijden (accident data) de aktieve autopilot evolueert tov de "menselijke bestuurder" met en zonder hulpsystemen.

Citaat:
Tesla’s new Autopilot will run in ‘shadow mode’ to prove that it’s safer than human driving

By Jordan Golson Oct 19, 2016

https://www.theverge.com/2016/10/19/...us-regulations
Is er een ander automerk die dat ook doet of kan?

Citaat:
# Accident Data

Q3 2020
In the 3rd quarter, we registered one accident for every 4.59 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.42 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.79 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 479,000 miles.

Q2 2020
In the 2nd quarter, we registered one accident for every 4.53 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.27 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.56 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 479,000 miles.

Q1 2020
In the 1st quarter, we registered one accident for every 4.68 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 1.99 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.42 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 479,000 miles.

Total overall miles and crashes were significantly reduced in this quarter.

Q4 2019
In the 4th quarter, we registered one accident for every 3.07 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.10 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.64 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 479,000 miles.*

*Note: Since we released our last quarterly safety report, NHTSA has released new data, which we’ve referenced in this quarter’s report.

Q3 2019
In the 3rd quarter, we registered one accident for every 4.34 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.70 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.82 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 498,000 miles.

Q2 2019
In the 2nd quarter, we registered one accident for every 3.27 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.19 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.41 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 498,000 miles.*

*Note: Since we released our last quarterly safety report, NHTSA has released new data, which we’ve referenced in this quarter’s report.

Q1 2019
In the 1st quarter, we registered one accident for every 2.87 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 1.76 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.26 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 436,000 miles.

Q4 2018
In the 4th quarter, we registered one accident for every 2.91 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 1.58 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.25 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 436,000 miles.*

*Note: Since we released our Q3 report, NHTSA has released new data, which we’ve referenced in our Q4 report.

Q3 2018
Over the past quarter, we’ve registered one accident or crash-like event for every 3.34 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident or crash-like event for every 1.92 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident or crash-like event for every 2.02 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 492,000 miles.

https://www.tesla.com/nl_NL/VehicleSafetyReport
Uiteraard wil Tesla de eerste zijn die FSD-level 3-4 gehomologeerd wil krijgen, met al die data is dat gemakkelijker.
Musk liet ooit vallen dat level 3 autopilot minstens 10 maal veiliger moest zijn dan de mens.

De xxk kms met die beta-testen zullen ze ook wel netjes opslaan en vroeg of laat publiceren, moest er een accident mee gebeurt zijn zal de pers dat wel bekend maken. Ik heb nog niets specifiek gehoord, indien wel zal ik de eerste zijn dit hier te melden.

FSD-beta is voorlopig enkel in USA toegelaten, Canada en dan Noorwegen zullen wslk 2021 volgen, en Nederland zeker ook, men weet ook waarom:
Citaat:
https://thedriven.io/2020/11/03/tesl...d-norway-next/

Tesla to roll out FSD beta to Canada and Norway next

NOVEMBER 3, 2020

Elon Musk has revealed that electric car maker Tesla will roll out its Full Self Driving (FSD) beta upgrade to Canada and Norway after the US.

Tesla’s “full-functioning” FSD beta was first rolled out to a small number of Tesla owners in the US in October, and has since successfully navigated not only roundabouts but also a slew of skeptics.

Despite the controversy associated with rolling out the beta software to drivers, global interest in the software is such that Tesla drivers in other countries are now calling for an expansion of the roll out.

Tesla fans and owners on social media streams have generated hashtags to attract interest to their cause, such as #FSDBetaAU, and #TeslaFSDCanada.

But despite the calls from fellow English-speaking countries, it was a tweet from Norway that drew Elon Musk’s interest.

The tweet, from Norwegian computer programmer Kjell Arne Rekaa, called for FSD to be rolled out in the world’s most successful EV market.

Rekaa makes the point that Tesla already has an extremely large number of vehicles on the road in Norway, saying, “Please implement all FSD functions for Norway. Norwegian laws are world-leading in acceptance for autonomous vehicles! Norway has the highest density of Tesla cars in the world.”

Musk re
sponded that, “Canada and Norway are next after we get US out of early beta!”
Musk is wel zéér voorzichtig daarmee, want de aasgieren loeren al....

Bedenk ook dat de winters in Canada en Noorwegen ook besneeuwde snelwegen geven... Uiteraard gaat dan ook level 3 uitschakelen en de bestuurder terug de 100% verantwoordelijkheid opdringen. Maar wat met "randgevallen"?

Er lopen al YT-filmpjes waar die FSD-beta op de proef wordt gesteld, ze rijden zelfs speciaal naar Canada daarvoor. Ik heb ze bekeken, het is bijlange nog niet zover.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2021 om 12:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 13:15   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.475
Standaard

We begrijpen nu steeds beter wat het probleem is van de concurrenten,bvb op AI vlak...

Om een AI te laten "leren" moet je RIJDEN....
Verschillende deelautoplatformen en zelfs grote spelers als Google hebben enige ervaring opgebouwd ,maar dan vooral in netjes afgelijnde omgevingen (agglomeraties in de VS vooral) waar de meeste omstandigheden strikt omschreven zijn (het verkeersreglement) en beperkt (Californie)

Hoe kun je zo ooit aan "extreme" informatie geraken?

Juist,door zoals Tesla al wereldwijd enorme aantallen wagens te lopen hebben die 24/7 data doorzenden....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 16:47   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We begrijpen nu steeds beter wat het probleem is van de concurrenten,bvb op AI vlak...

Om een AI te laten "leren" moet je RIJDEN....
Verschillende deelautoplatformen en zelfs grote spelers als Google hebben enige ervaring opgebouwd ,maar dan vooral in netjes afgelijnde omgevingen (agglomeraties in de VS vooral) waar de meeste omstandigheden strikt omschreven zijn (het verkeersreglement) en beperkt (Californie)

Hoe kun je zo ooit aan "extreme" informatie geraken?

Juist,door zoals Tesla al wereldwijd enorme aantallen wagens te lopen hebben die 24/7 data doorzenden....
Enkele Chinezen zoals NIO zullen daar ook mee bezig zijn, maar ze hebben veel minder rijdende wagens.
NIO maakt ~12 maal minder wagens dan Tesla, en zijn ook 4 jaar later begonnen...

NIO plant zelfs zijn eigen chips te ontwikkelen (zoals Tesla deed) om onafhankelijker te worden van Intel (Mobileye):
5 november...
https://newsroom.intel.com/news/mobi...ond/#gs.pm0btr

26 november:
Citaat:
https://kr-asia.com/nio-relaunches-i...ing-technology

Nio relaunches in-house development of L4 autonomous driving technology

In October, 36Kr reported that Nio is planning to develop its own AV chips and that it has built a hardware unit, dubbed “Smart HW (hardware),” ramping up and strengthening its advantages in homegrown technology.
Toch is NIO bijna 2 maal meer waard dan BMW. Ik weet waarom, BMW eigenlijk ook...

Wie nog?

Google => Waymo: zeer beperkte vloot en kms.

General Motors Cruise: idem...

Citaat:
https://www.imeche.org/news/news-art...utonomous-cars

Neural networks give glimpse of the future to autonomous cars

26 Nov 2020

Just as we shift from burning fossil fuels to electrification to power our vehicles, we are also moving steadily towards a greater number of autonomous functions.

The journey began with advanced driver-assistance systems, and while the destination is yet to be decided (will we really have fully autonomous, driverless cars on public roads?) the technology is locked in to become part of our lives.

But even though there has been a lot of fanfare about vehicles already on the road being able to almost take over the majority of driving – Tesla along with Waymo are rarely out of the headlines in this field – there remain significant challenges to reaching the highest levels of automated driving.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2021 om 17:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 18:09   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Apple doet weer een beurskoers 16% stijgen, startup Canoo deze keer.

https://appleinsider.com/articles/21...-canoo-in-2020

... enkele dagen geleden profiteerde Hyundai zelf (+27%) van de geruchten.

Hyundai heeft wel een directe relatie met Canoo:
Citaat:
https://www.forbes.com/sites/alanohn...mobility-push/

Hyundai Adds Electric Vehicle ‘Skateboard’ Project With L.A. Startup Canoo To $87 Billion Mobility Push

Gaat Apple dan zelf batterijpacks en hun management maken?
Of huren ze de beste ingenieurs? Of beter, ze nemen gewoon de betere startups over die dezelfde ideeën hebben

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2021 om 18:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be