Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2004, 10:06   #1
Bloxbuster
Banneling

Bloxbuster's schermafbeelding

Standaard Bedreigde moslimvrouw buigt voor terreur Vlaams extreem rechts (Vrij Vlaanderen)

Bedreigde moslimvrouw doet hoofddoek af
,,Uit respect voor mijn baas Rik''

Naïma, een werkneemster van delicatessenzaak Remmery in het West-Vlaamse Ledegem (bij Menen) heeft gisteren voor het eerst haar hoofddoek op het werk afgedaan. Een onbekende dreigt in brieven met brandstichting als zaakvoerder Rik Remmery nog langer gesluierde arbeidsters in zijn fabriek toelaat.

Naïma: ,,Ik neem mijn hoofddoek af uit respect voor meneer Rik en mevrouw Rita. Die onbekende bedreigt ook de familie. Die tweede brief heeft ons allemaal heel bang gemaakt.''

Zaakvoerder Rik Remmery benadrukte gisteren dat hij zijn werkneemster de vrije keuze had gelaten. Naïma besliste zelf actie te ondernemen. ,,Zij kon niet verdragen dat er iets met ons zou gebeuren. Zij legt uit vrije wil haar hoofddoek af op het werk'', zegt Rik Remmery.

De delicatessenzaak Remmery draait deze weken op volle toeren. Het bedrijf verwerkt en verpakt visgerechten voor winkelketens. Een eerste dreigbrief op 24 november zorgde voor onrust. Toen hoopte iedereen nog dat het om een misplaatste grap ging. Het dreigement werd echter kracht bijgezet in een tweede dreigbrief die vorige vrijdag bij de Gentse redactie van Het Nieuwsblad in de bus stak. Het gerecht van Kortrijk nam de brief, afgestempeld in Roeselare, in beslag.

,,Niet meer buiten''

Naïma begrijpt niet wie in een landelijke gemeente als Ledegem zich met zulke dreigementen inlaat. Zij werkt al acht jaar bij Delicatessen Remmery en draagt altijd haar hoofddoek. ,,Nooit heeft iemand daarover een opmerking gemaakt. Ik heb niemand iets misdaan. Met al mijn collega's en buren heb ik een goede relatie. Acht jaar lang laat iedereen mij met rust en dan ineens komen die brieven. Waarom?''

Naïma komt sinds de dreigbrieven niet meer buiten. ,,Ik durf niet meer. Op het werk krijg ik veel steun. Na het werk blijf ik binnen bij mijn man en mijn twee kinderen. Het is de waarheid. Ik ben bang geworden. De politie moet gauw een einde maken aan die dreiging.''

Filip zou beter het racisme eens aanklagen van die patijen !
Vrijheid van godsdienst....
Bloxbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:11   #2
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bloxbuster
Naïma: ,,Ik neem mijn hoofddoek af uit respect voor meneer Rik en mevrouw Rita. ''
Ik zou het zelf niet duidelijker kunnen zeggen, diegene die met een hoofddoek rondlopen tonen inderdaad geen enkel respect voor ons. Eindelijk een moslima die toegeeft dat het dragen van de hoofddoek een teken van verachting van onze westerse waarden is.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:21   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Men zou misschien eerst eens kunnen kijken of er niemand een betwistbare C4 heeft gekregen en van de gelegenheid misbruik maakt om zich interessant te maken.

Iedereen kan onder een brief eender wat schrijven.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:22   #4
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap
Ik zou het zelf niet duidelijker kunnen zeggen, diegene die met een hoofddoek rondlopen tonen inderdaad geen enkel respect voor ons. Eindelijk een moslima die toegeeft dat het dragen van de hoofddoek een teken van verachting van onze westerse waarden is.
Dat is het helemaal fout interpreteren he. Met een gekleurde bril kijken, nietwaar?
Omdat een of andere idioot geen respect heeft voor haar geloof die haar vooorschrijft een hoofddoek te dragen wordt ze bijna gedwongen om hem af te zetten, anders zouden die bedreigingen feiten kunnen worden. Afgezien van het racisme is het laf en ongehoord dat zich zulke praktijken afspelen. Leden van beide bevolkingsgroepen zondigen zich aan zulk gedrag en ik keur het steevast af.
De bedreiging is een verachting van onze westerse waarden van "vrijheid", nietwaar?
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:26   #5
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
Dat is het helemaal fout interpreteren he. Met een gekleurde bril kijken, nietwaar?
Omdat een of andere idioot geen respect heeft voor haar geloof die haar vooorschrijft een hoofddoek te dragen wordt ze bijna gedwongen om hem af te zetten, anders zouden die bedreigingen feiten kunnen worden. Afgezien van het racisme is het laf en ongehoord dat zich zulke praktijken afspelen. Leden van beide bevolkingsgroepen zondigen zich aan zulk gedrag en ik keur het steevast af.
De bedreiging is een verachting van onze westerse waarden van "vrijheid", nietwaar?
En sinds wanneer schrijft de Islam voor om een hoofddoek te dragen? Serdert vandaag misschien, want de verplichting tot dragen van een hoofddoek staat nergens in de Koran. De moslimas die een hoofddoek dragen, al of niet onder druk van hun omgeving, doen dit om uit de drukken dat ze geen deel zijn en geen deel wensen uit te maken van onze samenleving.
Oud 7 december 2004, 10:29   #6
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
En sinds wanneer schrijft de Islam voor om een hoofddoek te dragen? Serdert vandaag misschien, want de verplichting tot dragen van een hoofddoek staat nergens in de Koran. De moslimas die een hoofddoek dragen, al of niet onder druk van hun omgeving, doen dit om uit de drukken dat ze geen deel zijn en geen deel wensen uit te maken van onze samenleving.
Ik heb niet gesproken over de islam maar over haar geloof, dus hoe dat zij het interpreteert. Door te gaan werken in een bedrijf maakt ze trouwens erg duidelijk deel uit van onze beschaving.

Laatst gewijzigd door mad_drone : 7 december 2004 om 10:30.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:31   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De baas van de delicatessenzaak zal gevoeld hebben dat hij, door de vasthoudendheid van zijn personeelslid aan haar godsdienstig onvrijheidssymbool, meer klanten verloor dan er bijmaakte.

Meer moet je daar niet achter zoeken.
Oud 7 december 2004, 10:34   #8
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De besluiering staat wel degelijk in de Qur'an. Er is gewoon onduidelijk in wat te besluieren.

Volgens de Qur'an moeten de "mooiheden" van de vrouw bedekt blijven. Sommigen zien dit als het lichaam (dus gewone kleding), anders het haar. En voor alle zekerheid zijn er zelfs mensen die denken van kop tot teen, en zelfs de ogen.

Maar denken dat besluiering niet moet is verkeerd.

Persoonlijk denk ik wel het eigenlijk ging om de besluiering zoals is toegepast in iran. In een zwarte chador, maar met de ogen zichtbaar. Dit stamt uit de tijd dat mohammad zich een hele harem had bijeengescharrelt van waarschijnlijk de mooiste (en jongste) vrouwen uit het hele arabische schiereiland... en om zo de jaloerse ogen van z'n mede-moslims de kop in te drukken.
Oud 7 december 2004, 10:34   #9
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zegt veel over de "vrije meningsuiting" in huidig Vlaanderen ... Arme buren ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:40   #10
Piet Hein
Minister

Standaard

Bij is een hooofddoek geen probleem ze vallen daar toch niemand mee lastig.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:44   #11
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gesproken over de islam maar over haar geloof, dus hoe dat zij het interpreteert. Door te gaan werken in een bedrijf maakt ze trouwens erg duidelijk deel uit van onze beschaving.
Werken is geen teken dat iemand deel uit maakt van een samenleving Als dat waar zou zijn, dan zouden de Vlamingen die in Saudi-Arabië werken Saudi's zijn, wat helemaal niet klopt.
Behoren tot een samenleving betekent dat iemand van buiten de samenleving geen onderscheid kan zien, wat bij moslimas die een gesluierd wel degelijk het geval is, dus horen ze niet bij onze samenleving.
Oud 7 december 2004, 10:44   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Effectief gepleegde moorden, die zelfs op voorhand werden aangekondigd, bedreigen de vrije meningsuiting veel meer dan bedreigingen per brief.

Een godsdienstig onvrijheidssymbool is het niet waard om zoveel herrie uit te lokken.
Gewoon even afdoen tijdens het werk is minder erg dan zijn bek voorgoed dichtgetimmerd krijgen.
Oud 7 december 2004, 10:48   #13
ikbenvredelievend
Vreemdeling

Standaard

[font=Arial Black]Ik Vraag Mij Af Wat Dit Topic Met Politiek Te Maken Heeft .....

Der was al eentje over geopend, maar dan op de juiste plaats ......
[/font]
ikbenvredelievend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 10:55   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ikbenvredelievend
[font=Arial Black]Ik Vraag Mij Af Wat Dit Topic Met Politiek Te Maken Heeft .....[/font]
[font=Arial Black][/font]
[font=Arial Black]

Der was al eentje over geopend, maar dan op de juiste plaats ......
[/font]
Meer topics over dit onderwerp plaatsen dus, dan wordt er een speciale katern voor geplaatst.

Je kannatuurlijk ook Bloxbuster een pb-tje doen en hem vriendelijk vragen zijn gejengel voortaan elders te posten.
Oud 7 december 2004, 10:59   #15
ikbenvredelievend
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Meer topics over dit onderwerp plaatsen dus, dan wordt er een speciale katern voor geplaatst.

Je kannatuurlijk ook Bloxbuster een pb-tje doen en hem vriendelijk vragen zijn gejengel voortaan elders te posten.
Elke keer ze een kans zien onze moslimmekes als 'sukkelaars' te laten overkomen, dan hebben we het zitten en komt er op 10 plaatsen een topic over, zelf waar het niet moet

De sukkelaars
ikbenvredelievend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 11:00   #16
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

toont wel aan wat de enige taal is die de moslims kunnen begrijpen: die van bedreiging en terreur
Oud 7 december 2004, 11:01   #17
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

het zou maar erg zijn moest ze die doek ophouden terwijl haar baas en z'n familie om die reden bedreigd worden.

niet?

tis verdorie maar 'n stomme vod, niet haar kop dat ze moest afzetten.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 7 december 2004 om 11:02.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 11:13   #18
Duvel
Partijlid

Duvel's schermafbeelding

Standaard

pfft , wat een foortrut , acht jaar met die vod op hare kop rondgelopen omdat het moet voor haar godsdienst en nu kan ze die ineens wel afzetten , hypocriete teef.

Is de hemel nu op hare kop ingeslagen , is de straffe Gods neergedaald , nee toch

Moest ze zo'n overtuigd Moslim zijn zou ze opgestapt zijn en haar vod opgehouden hebben
Oud 7 december 2004, 11:14   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
toont wel aan wat de enige taal is die de moslims kunnen begrijpen: die van bedreiging en terreur
De taal die men zelf spreekt begrijpt men dan ook vanzelfsprekend het best...

Gelukkig vond die vrouw de prijs die haar baas dreigde te betalen voor haar vasthoudendheid aan h�*�*r onvrijheidssymbool, al die herrie niet waard.
Bovendien zou zij, door het verlies van klanten voor de zaak ook haar zaak (haar job) geen goed gedaan hebben.

Wie dus denkt dat een hoofdoek hoofdzaak is voor een islamitische vrouw en een goeie job bijzaak, zit ernaast...
Oud 7 december 2004, 11:16   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laat dat een les zijn voor de verdedigers van onvrijheidsymbolen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be