![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Update: Naast de Cesars, heeft deze film nu ook nog eens DRIE oscars gewonnen.
Roman Polanski, voor Best Director, Adrian Brody voor Beste Akteur, en nog 1 oscar voor het beste script. ===================== De film The Pianist werd heden bekroond met maar liefst 7 Cesars, naast de vele onderscheidingen. The Pianist is ook nog eens genomineerd met 7 Oscars. ![]() . Met The Pianist heeft regisseur Roman Polanski het verhaal verfilmd van de gruwelen in de joodse getto's in Polen tijdens de Duitse bezetting. Het is een verhaal over zijn eigen jeugdjaren dat Polanski al zijn hele leven wilde vertellen. De 68-jarige regisseur van klassiekers als Rosemary's baby heeft het opgenomen in Polen. Het was meteen de eerste keer dat hij naar zijn geboorteland terugkeerde, na decennia in de Verenigde Staten en Frankrijk te hebben gewoond en gewerkt. ![]() . The Pianist is het sobere, bijna klassiek verfilmde verhaal van toppianist Wladyslaw Szpilman, die als enige van zijn familie de holocaust overleefde. Acteur Adrien Brody zet schitterend de rol neer van de joodse pianist: geen held maar een mens die zich gedreven door zijn overlevingsinstinct door de grootste beproevingen sleept. ![]() ![]() . Polanski won eerder dit jaar (27 mei) de Gouden Palm voor The Pianist; op het podium in Cannes bedankte Polanski vooral de duizenden figuranten, die in zeer moeilijke omstandigheden aan deze prachtige film hebben meegewerkt. . ![]() In ons land is de film pas vanaf 25 september in de zalen te zien. Op vrijdag 20 september om 19.30u wordt hij echter in galapremière vertoond in de grote zaal van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Roman Polanski zal de vertoning zelf bijwonen. . ![]() Wladyslaw Szpilman en zijn zoon Andrzej, anno 1998 . Zie ook zijn website: http://www.szpilman.net/ Het boek: Titel: Het wonderbaarlijke overleven. Herinneringen uit Warschau 1939 tot 1945 Auteur: Wladyslaw Szpilman Uitgeverij: BZZTôH 's Gravenhage, 1999 ISBN 90 5501 627 6 Pagina's: 224 Prijs: 32,50 Recensie: http://www.szpilman.net/holland.html Getto van Warschau anno 1943 ![]() Jews captured during the 1943 destruction of the Warsaw ghetto in Poland by the SS; they will be murdered at Treblinka concentration camp.
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Als we dat nu eens zouden verplaatsen naar een ander forum?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Een film om LINKS te laten liggen dus.
![]() De dertiende in een dozijn ,hoelang gaan ze dat nog uitmelken?! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ik zou het wel weten.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Voor een ernstige reactie is het hier blijkbaar nog te vroeg, ik kom later nog wel eens kijken.
![]()
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Een ernstige reactie op een film die de pianist noemd,pfffffff,je eigen naampje wat ophemelen ja,met het favoriete onderwerp aller tijden voor jou:de holocaust.
![]() Amai seg ,sorry ee ![]() ![]() Jij en je holocaust ook altijd! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() The piano schreef:
Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het staat de joodse gemeenschap vrij om alle tien jaar de wereld te verblijden met een aantal uit het leven gegrepen films en boeken over de jodenvervolging. Het is mooi en aardig maar het begint toch teveel van het goede te worden. De feiten zijn wat ze geweest zijn. Wat me stoort is bv. de term holocaust, dit is een verengelsing van de werkelijkheid. Men heeft heel het woordgebruik aangepast aan amerikaanse begrippen. Indertijd werd er duits en geen engels gesproken, de werkelijkheid van de kampen was bovendien veel minder mooi dan men het graag voorsteld. Als kind van de naoorlogse tijd ben ik het beu om nog verhalen over die oorlog te aanhoren. Voor mij was dat een halve werkelijkheid waar ik niets mee te maken had. Voor de zoveelste keer moeten we aanhoren hoe erg het allemaal was. Voor de gewone bewoner van Europa in zijn geheel was het ook heel erg en zelfs voor de mensen die na de oorlog met al die slechte ervaringen verder moesten leven. Na de oorlog moest men trouwens ook niet teveel klagen, iedereen had wel wat meegemaakt. Het is maar eerst toen men terug een normaal leven begon te lijden dat men bereid was om over die zaken te spreken. Het was zelfs zo dat men in joodse middens de overlevenden van de kampen met enig wantrouwen bekeek. Het was immers verdacht dat iemand de kampen had overleefd. Wat de film betreft, hoe goed en waarheidgetrouw hij ook mag zijn, veel animo voel ik niet om hem te bekijken. Duitsland gedraagt zich nu reeds zestig jaar voorbeeldig binnen Europa, er leven daar nu geheel andere mensen en ik heb geen zin om nogmaals te moeten aanhoren hoe slecht de duitsers wel waren. Dat is verleden tijd en daar heb ik geen belangstelling meer voor. Men kan net zo goed een film maken over fransen, Britten of amerikanen. De vraag is maakt het nog een verschil en wat bereik je daar nu mee. mvg. Rogier ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Dat vind ik dus ook ,waarom dat steeds oprakelen ,gedane zaken nemen geen keer.
En er is zoveel om niet te vergeten ,wat is er ons volk allemaal niet aangedaan door de eeuwen heen. ![]() Maar dat mag vergeten worden ,er zijn dus volkeren die meer moeten beweend worden dan andere,dat blijkt maar weer. Het verschil zit hem in het beeldmatriaal ,(de bewijzen van sommige dingen ),dat toen voor handen was ,ik blijf erbij hoelang nog het uitmelken van deze episode. ![]() Hoe erg ook ,er gebeuren nog andere erge dingen waar men zo geen stukken overmaakt. Het is een overaanbod van het bekende jodenverhaal ,zo erg zelfs dat men het sowieso al direct aan de kant schuift. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Voor mij blijven dergelijke filmen altijd boeiend en interessant. Ik leef, woon en werk al 30 jaar temidden het joodse kwartier in Antwerpen, en de gruwelijke verhalen uit de eerste hand, hebben me snel en kundig uit het vlaams-nationalistische kamp gehaald, waar ik tot 1979 nog aktief in was. Eerstens is het voor de joden, en zeker voor hen die het overleefden, is het nooit voorbij geweest. De staat Israel is geënt op die judeocide. De hele Israëlische politieke campagne, beroept zich nog steeds (te pas en te onpas) op wat de joden is overkomen vOOr maar vooral tijdens WOII. Zij zullen dus zeker weten, deze geschiedenis altijd levend houden, en ik geef ze geen ongelijk. Tweedens, ik verbaas me dikwijls hoe acuut antisemitisme nog leeft bij de mensen. Ze zwijgen er meestal wel over en schamen zich dikwijls wel over hun standpunt. Maar er is wel meer aan de hand. We kennen al enkele jaren een revival van het extreem-rechtse gedachtegoed, vooral onder leiding van het Vlaams Blok. Zo moest een tijd geleden hun ondervoorzitter en senator Roeland Raes aftreden omwille van zijn revisionistische uitspraken op de Nederlandse TV. En dat is maar het topje van de ijsberg. Jij zegt dat de Duitsers zich gedragen. Nog onlangs verbaasden de Duitse media zich erover hoe antisemitisme weer snel opgang maakt in het huidige Duitsland. Derdens, alweer olv extreem-rechts en het Vlaams Blok, zie je hoe de vreemdelingen en vooral de moslims onder hen, opnieuw worden gedemoniseerd in een aan de nazi's ontleende verbale dialectiek. Vervang het woord allochtoon, vreemdeling of moslim door het woord jood, en je merkt het verschil maar nauwelijks. Vandaar de herhaling van die judeocide, want alleen de herinnering kan voorkomen dat zich een herhaling (of een variant ervan) zich kan voordoen. Ik kan de huidige situatie een beetje vergelijken met de situatie in Duitsland tussen de twee wereldoorlogen in. Behalve dan dat de nazi's al de gewapende militie de SA hadden opgericht en ook de communisten hun eigen privémilitie hadden. Van dat straatgeweld zijn we voorlopig nogh gespaard gebleven. Het is pas toen de werkloosheid zwaar toesloeg in Duitsland dat Hitler op dat puin en die onvrede aan de macht is kunnen komen, ondanks dat hij op dat ogenblik nauwelijks 1/3 van de stemmen telde. Onderstaande bord met gezegde, staat aan de ingang van het vernietigingskamp Auschwitz I in Oswiecim/Polen, waar ik in juni 2001 op bezoek was ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
mvg. Rogier ![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
U zal niet mijn gedachtengoed aanhangen en dat hoeft ook niet ,doch dat wil niet zeggen dat ik het niet met u eens zou kunnen zijn over bepaalde feiten ,dit is er zeker een van. Al bent u geen dagelijkse forumganger toch kan ik veelal u gedachtengang volgen en aanvaarden. En dat is zelden het geval en eerder raar dat ik dat tegen iemand zeg. Dus keep up the good work(of zoiets)! ![]() ![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In Amerika loopt trouwens een boycot-campagne TEGEN Polanski vanwege een belangenvereniging van slachtoffers van pedofilie. Dus voor mijn part mag Polanski die 7 Oscars krijgen, maar dan wel rectaal ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Naast de Cesars, heeft deze film nu ook nog eens DRIE oscars gewonnen.
Roman Polanski, voor Best Director, Adrian Brody voor Beste Akteur, en nog 1 oscar voor het beste script.