Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2004, 16:06   #1
Flipgirl
Banneling

Flipgirl's schermafbeelding

Standaard Alweer dalende cd-verkoop

2004 terug rampjaar voor muziekindustrieDe omzet van de muziekindustrie in
België is dit jaar opnieuw gedaald. De
verkoop is er met negen procent op
achteruit gegaan. De laatste vijf jaar
is dat cijfer met 35 procent gedaald.

Het verlies wordt deels opgevangen door
de stijgende verkoop van muziek-dvd's.
Volgens de platenfirma's is de muziek-
piraterij op het internet de grote
boosdoener.

"Het aanbieden van legale downloads via
internet heeft slechts marginale
gevolgen voor de hoeveelheid illegale
downloads", zegt Marcel Heymans van
belangenorganisatie IFPI.

Bron: VRT-nieuws.net

Heel jammer maar doen ze het hun zelf ook niet voor een stuk aan?

Ik koop al jaren geen één cd meer "legaal" aan, tenzij om cadeau te geven ...
Zolang een cd 20 euro kost (of meer) en ik hem gratis online kan vinden, zal ik niet wijken van dit standpunt.

Verder is het ook natuurlijk altijd praktisch om een cd op voorhand te kunnen horen ... Heb immers zeer veel cd's waar ik bijvoorbeeld 3 nummers goed van vind, maar de rest niet ... Moet ik daarom direct een hele cd kopen (en hier zeer veel geld aan geven)?

Flipgirl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:38   #2
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Dat ze nog meer van die zielige verzamel cdees op de markt brengen é met nr's die al maanden zot gedraaid zijn geworden op tv en radio. En maar the best of cdees uitbrengen.

De platenmaatschappijen moeten trouwens niet zagen, het zijn zij die al dubbel zoveel hebben verdiend aan het feit dat na de casset nu de cd is uitgekomen en dat de meeste mensen hun zelfde muziek verzamelingen hebben vervangen door cdees.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:56   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

M.A.W. internet is een goed middel tegen imperialisme.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:01   #4
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Ik koop al mijn cd's nog en heb toch een paar opmerkingen

1) ik betaal nooit 20 euro voor een cd, meestal tussen 8 en 17 of zoiets. Wie meer betaalt is gewoon stekeblind en koopt bij de verkeerde

2) ik heb nooit last dat er maar 3 nrs goed zijn op een cd, ik luister dan ook enkel naar goede dingen en niet naar de hopen brol die nu voor handen is. Als er maar drie goede nummers opstaan op een cd, verdient die artiest gewoon niet van te verkopen.

3) Je kan cd's altijd voorbeluisteren. Dit als reden opgeven om muziek te stelen is ronduit belachelijk.

4) Dat de platenmaatschappijen (veel toch) veel verdienen en meestal de grootste kl**tzakken van het spel zijn , daar kan ik mij best wel in vinden. Maar vergeet niet dat een cd nog altijd het werk van velen is en de broodwinning van velen, ook buiten de grote platenbons. Van de man in de winkel, in de studio, in de persfabrieken tot de artiest zelf. Velen die muziek stelen hebben enkel maar de stinkend rijke artiesten voor ogen die je ziet paraderen in mtv-cribs met hun sportkarren en halve kastelen. Weet goed genoeg dat er velen zijn, en zeker ook in eigen land, die iedere euro goed kunnen gebruiken.

5) Kleinere beginnende groepen krijgen het van langs om moeilijker op aan een platencontract te geraken omdat platenmaatschappijen moeten bezuinigen. Ze zijn er niet happig op om geld te investeren in nieuwe dingen, wetende dat de muziek dan toch lustig gestolen wordt.

6) wil je enkel bepaalde liedjes die je goed vindt, gebruik dan i-tunes of zo. Legaal en zoveel geld is het ook niet.

Kortom, het wordt tijd dat ze er hier ook eens de grove borstel inzetten zoals in de states, en eens wat harder gaan optreden tegen al die piraterij. Ik vraag me af wat jullie ervan zouden denken moesten anderen uw vrucht van arbeid gewoon komen stelen ipv te betalen, gewoon omwille van het feit dat het zogezegd te duur is. Indexatie en inflatie erbij gerekend zijn cds nu goedkoper dan de platen zoveel jaren terug. Maarja, ze kunnen het nu stelen zonder veel risico en geven liever geld uit aan hun gsm (die 70% van de mensen toch niet nodig hebben) en andere prularia dan mensen te vergoeden voor hun werk. Dat ruikt volgens mij immens naar EGOISME
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:28   #5
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard

Heeft dit iets met politiek te maken?

Of heeft Het Vlaams Belang schuld hieraan?

Sam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:29   #6
Flipgirl
Banneling

Flipgirl's schermafbeelding

Standaard

Vraag dan aan een mod om te verplaatsen ...
Flipgirl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:30   #7
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Nou, aan die piraterij doe ik lekker mee. Het is ongeveer het enige waar je, indien je muziek- en/of filmliefhebber bent natuurlijk, nog enigszins op kunt besparen in een apeland waar je sowieso al de helft van je leven voor de Staat werkt ipv voor jezelf. En dat is heel spijtig voor beginnende artiesten, maar het is nu eenmaal zo.
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:33   #8
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flipgirl
2004 terug rampjaar voor muziekindustrieDe omzet van de muziekindustrie in
België is dit jaar opnieuw gedaald. De
verkoop is er met negen procent op
achteruit gegaan. De laatste vijf jaar
is dat cijfer met 35 procent gedaald.

de stijgende verkoop van muziek-dvd's.
boosdoener.

"Het aanbieden van legale downloads via
internet heeft slechts marginale
gevolgen voor de hoeveelheid illegale
downloads", zegt Marcel Heymans van
belangenorganisatie IFPI.

Bron: VRT-nieuws.net

Heel jammer maar doen ze het hun zelf ook niet voor een stuk aan?

Ik koop al jaren geen één cd meer "legaal" aan, tenzij om cadeau te geven ...
Zolang een cd 20 euro kost (of meer) en ik hem gratis online kan vinden, zal ik niet wijken van dit standpunt.

Verder is het ook natuurlijk altijd praktisch om een cd op voorhand te kunnen horen ... Heb immers zeer veel cd's waar ik bijvoorbeeld 3 nummers goed van vind, maar de rest niet ... Moet ik daarom direct een hele cd kopen (en hier zeer veel geld aan geven)?

Nochtans gaat de verkoop van nationalistische muziek nog steeds in stijgende lijn. Bewijze daarvan de verschillende postorderbedrijfjes die via internet hun muziek aanbieden.

http://www.panzerfaust.com
http://www.resistance.com

Laatst gewijzigd door R. Heydrich : 11 december 2004 om 17:34.
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 18:27   #9
Koriander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
Ik koop al mijn cd's nog en heb toch een paar opmerkingen

1) ik betaal nooit 20 euro voor een cd, meestal tussen 8 en 17 of zoiets. Wie meer betaalt is gewoon stekeblind en koopt bij de verkeerde

2) ik heb nooit last dat er maar 3 nrs goed zijn op een cd, ik luister dan ook enkel naar goede dingen en niet naar de hopen brol die nu voor handen is. Als er maar drie goede nummers opstaan op een cd, verdient die artiest gewoon niet van te verkopen.

3) Je kan cd's altijd voorbeluisteren. Dit als reden opgeven om muziek te stelen is ronduit belachelijk.

4) Dat de platenmaatschappijen (veel toch) veel verdienen en meestal de grootste kl**tzakken van het spel zijn , daar kan ik mij best wel in vinden. Maar vergeet niet dat een cd nog altijd het werk van velen is en de broodwinning van velen, ook buiten de grote platenbons. Van de man in de winkel, in de studio, in de persfabrieken tot de artiest zelf. Velen die muziek stelen hebben enkel maar de stinkend rijke artiesten voor ogen die je ziet paraderen in mtv-cribs met hun sportkarren en halve kastelen. Weet goed genoeg dat er velen zijn, en zeker ook in eigen land, die iedere euro goed kunnen gebruiken.

5) Kleinere beginnende groepen krijgen het van langs om moeilijker op aan een platencontract te geraken omdat platenmaatschappijen moeten bezuinigen. Ze zijn er niet happig op om geld te investeren in nieuwe dingen, wetende dat de muziek dan toch lustig gestolen wordt.

6) wil je enkel bepaalde liedjes die je goed vindt, gebruik dan i-tunes of zo. Legaal en zoveel geld is het ook niet.

Kortom, het wordt tijd dat ze er hier ook eens de grove borstel inzetten zoals in de states, en eens wat harder gaan optreden tegen al die piraterij. Ik vraag me af wat jullie ervan zouden denken moesten anderen uw vrucht van arbeid gewoon komen stelen ipv te betalen, gewoon omwille van het feit dat het zogezegd te duur is. Indexatie en inflatie erbij gerekend zijn cds nu goedkoper dan de platen zoveel jaren terug. Maarja, ze kunnen het nu stelen zonder veel risico en geven liever geld uit aan hun gsm (die 70% van de mensen toch niet nodig hebben) en andere prularia dan mensen te vergoeden voor hun werk. Dat ruikt volgens mij immens naar EGOISME
een voorbeeld van muzikale verantwoordelijkheid,
geef de troubadour een muntstuk, boer!

Laatst gewijzigd door Koriander : 11 december 2004 om 18:27.
Koriander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 18:58   #10
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet iedereen woont in een stad of dorp waar 10 cd winkels zijn die door concurrentie de prijzen doen dalen é.

Citaat:
Awel de meeste mensen die downloaden kopen nog steeds hun favorieten op cd in de winkel, het zijn juist de floppers van artiesten die nu het hardste blijven roepen dat mensen hun muziek stelen. Wat men ook vergeet is dat veel mensen nu muziek ontdekken, gratis via downloaden, het zo goed vinden en toch daarna de cd in de winkel kopen terwijl ze vroeger deze artiest nooit hadden opgemerkt. Wat men ook nog vergeet is dat bv in mijn geval, alles wat ik illegaal download ik ook nooit zou gekocht hebben in de winkel, daar heb ik het geld niet voor over.

Citaat:
idd.

Citaat:
Het is inderdaad het werk van velen, maar kijk eens heel die groep van wie er allemaal aan verdient hoe belachelijk rijk ze zijn. Ik denk een jaar geleden zag ik celine dion op tv ook klagen over het illegaal downloaden en dat ze er zoveel geld mee verloor ed. Awel de dag erna had ze een kasteel afgehuurd voor weet ik hoeveel dollars per dag met 27 badkamers...tja kust mijn gat hoor celine dion! Ze zou beschaamd moeten zijn.

Citaat:
Inderdaad, maar hoeveel beginnende groepen beginnen al met een cover van een nummer waarmee ze bekend worden? Over stelen gesproken. Hoeveel eigen nr's heeft bv Natalia gemaakt? Hoeveel nr's heeft ze er zelf van geschreven?

Citaat:

De cd prijs moet naar beneden. De bewijzen zijn er genoeg door het grof geld dat eruit gehaald word. Je zegt harder optreden tegen piraterij...hehe ga me niet vertellen dat jij een gekochte versie van windows hebt draaien é.

Laatst gewijzigd door illwill : 11 december 2004 om 18:59.
Oud 11 december 2004, 19:52   #11
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
hehe ga me niet vertellen dat jij een gekochte versie van windows hebt draaien é.
kom gerust kijken naar mijn pc en wees verbaasd
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 20:18   #12
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Het is waar, dat van goede muziek, van een band waar je respect voor hebt, dat je daar de originele CD's van koopt... Wie goede CD's maakt, en trouwe fans heeft, zal zijn CD's wel verkopen, natuurlijk al die mode-gebonden commerciele brol gat de prullenbak in... Maar is dat zo slecht...

Artiesten moeten maar meer vrage aan de festival-organisators, die verdienen toch massa's teveel!
Oud 11 december 2004, 20:30   #13
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Ik koop in principe niets illegaal: als ik download, is het enkel om te 'verkennen'. Bovendien koop ik veel tweedehands, niet in het minst omdat ik wild ben van vinyl en toch vooral naar muziek uit de late jaren 70 en de vroege jaren 80 luister.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 20:38   #14
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de meest geciviliseerde hedendaagse muziek, nl. neoklassiek en metal, hebben nooit miljoenen verkocht en toch blijven er mensen zulke muziek produceren. ik zie dus niet wat het probleem is behalve het feit dat paar vetganzen ietske minder hun zakken kunnen vullen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:46   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een film op DVD (zelfs een domme vechtfilm)is een veel gesofistikeerder produkt dan een muziek-CD.

En toch zijn DVD-s,zelfs die van topfilms reeds bij lancering,goedkoper als 30 EURO.......
Mogelijk zijn de bioscopen dan efficienter promotors van films,dan radiozenders van muziek?

Wat doet de markt van muziek-DVD's eigenlijk?????
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 11:14   #16
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flipgirl
.
boosdoener.
Ze moeten een zondebok hebben. De muziekpiraat is daar ideaal voor.

Ik lees: "Het verlies wordt deels opgevangen door de stijgende verkoop van muziek-dvd's." Mij lijkt het zeer aannemelijk dat het verlies voor een groot stuk juist veroorzaakt wordt door de stijgende verkoop van muziek-dvd's. Immers, als je je geld aan het ene uitgeeft, kan je het niet aan het andere uitgeven.

De CD heeft er enorm veel concurrentie bij: DVD, Playstation (en consoorten), computers, GSM, enz... Logisch dan ook dat het muziekbudget van de doorsnee koper een pak kleiner geworden is. Doe daar nog eens de economische terugval bij, het feit dat de meeste mensen die hun platencollectie nu ook op CD hebben gekocht deze switch intussen wel zullen voltooid hebben, en de gigantische hoop rommel die er tegenwoordig op de markt wordt gegooid. Het lijkt mij dan ook evident dat de verkoop achteruit gaat.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 11:19   #17
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Dat ze betere mainstream muziek maken en de cd's niet zo duur. De dalende verkoop ligt niet alleen aan piraterij maar vooral aan het ontbreken van echt goeie muziek in mainstream. Vooral ook voor de iets oudere mensen. Tegenwoordig is de top 40 meestal een allegaartje van verkleuterde Britney Spears en Boyzone klonen met variaties in alle pop-genres.
Oud 12 december 2004, 11:25   #18
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
kom gerust kijken naar mijn pc en wees verbaasd
Dus jij hebt nog nooit 1 cdeetje gecopieerd, alle software op je pc is gekocht?
Oud 12 december 2004, 14:22   #19
woollywalter
Vreemdeling

woollywalter's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar woollywalter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Het is waar, dat van goede muziek, van een band waar je respect voor hebt, dat je daar de originele CD's van koopt... Wie goede CD's maakt, en trouwe fans heeft, zal zijn CD's wel verkopen, natuurlijk al die mode-gebonden commerciele brol gat de prullenbak in... Maar is dat zo slecht...

Artiesten moeten maar meer vrage aan de festival-organisators, die verdienen toch massa's teveel!
Dat is zeker waar, ik download alleen de mode-hits (zomerhits ed) maar de muziek waar ik écht naar luister, koop ik..
woollywalter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 14:29   #20
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik Dowload wat ik wil,ik heb de keuze.Waarom niet?
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be