Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Sport
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Sport Van voetbal tot worstelen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2008, 19:31   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard De Groot-Nederlandse voetbalcompetitie

Hoe maken we een begin met de Groot-Nederlandse voetbalcompetitie? Ik heb een idee:

De beste 12 van de Nederlandse en de beste 6 van de Vlaamse competitie komen in de hoogste divisie.

De onderste 6 van de Nederlandse en de onderste 12 van de Vlaamse competitie komen in de tweede divisie.

De rest wordt in de derde divisie geplaatst die onderverdeeld is in een 3A en een 3B.

De eerste 3 jaren promoveert en degrageert iedere keer 1 Nederlandse en 1 Vlaamse ploeg om de verhoudingen gelijk te houden. Na 5 jaar wordt deze regel opgeheven.

Wat vinden jullie hiervan?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2009, 08:26   #2
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

ben meer voorstander van 6 NL en 6 VL in hoogste divisie (of zelfs 5-5 naar Schots model) en KV Mechelen moet erbij .
Dat van die verhoudingen gelijk houden, is niet slecht gezien. Eventueel de hoogste divisie gesloten houden?

In de divisies daaronder mag het wel wat ruimer met pakweg 18 of 20 clubs per competitie. Of 2 competitietjes naar NBA-model.

En wat met Anderlecht?
Oud 7 april 2009, 15:31   #3
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

En wat met de Brusselse en Waalse clubs?

Wat is het voetbal in België zonder clubs als Standard en Anderlecht?
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 21:27   #4
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
ben meer voorstander van 6 NL en 6 VL in hoogste divisie (of zelfs 5-5 naar Schots model) en KV Mechelen moet erbij .
Dat van die verhoudingen gelijk houden, is niet slecht gezien. Eventueel de hoogste divisie gesloten houden?

In de divisies daaronder mag het wel wat ruimer met pakweg 18 of 20 clubs per competitie. Of 2 competitietjes naar NBA-model.

En wat met Anderlecht?
Ik had begrepen dat er een BeNeLiga moest komen (eventueel met Luxemburg a la AS Monaco in de Ligue 1, ze hebben er het geld voor, dus mochten ze het willen...). De verdeling van het aantal deelnemers wordt wel problematisch. Om te beginnen staat Nederland momenteel hoger op de Europese clubranking, wat recht geeft aan meer en betere Europese plaatsen (nog, want als Nederland zo doorgaat...) en Nederland heeft 6 miljoen! inwoners meer dan Belgie, dus 50-50 is in Nederland vrees ik heel wat moeilijker te verkopen dan in België.... Zo heeft Nederland in potentie zeker 14 clubs die in zo'n liga zouden kunnen spelen, dus er gaan er wel wat afvallen, maar 50-50? Het aantal clubs gezamenlijk lijkt me 18 of 20 óf we maken zoals in de VS conferences, met aan het slot een eigen ''super bowl'(NFL) of 'world series'(MLB).
Oud 17 april 2009, 17:25   #5
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
En wat met de Brusselse en Waalse clubs?

Wat is het voetbal in België zonder clubs als Standard en Anderlecht?
Het stadion van Standaard staat in Luik, dus Standaard valt buiten de Groot-Nederlandse competitie.
Het stadion van Anderlecht staat in het Vlaams gewest, dus Anderlecht doet mee aan de Groot-Nederlandse competitie.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 17:42   #6
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik had begrepen dat er een BeNeLiga moest komen (eventueel met Luxemburg a la AS Monaco in de Ligue 1, ze hebben er het geld voor, dus mochten ze het willen...). De verdeling van het aantal deelnemers wordt wel problematisch. Om te beginnen staat Nederland momenteel hoger op de Europese clubranking, wat recht geeft aan meer en betere Europese plaatsen (nog, want als Nederland zo doorgaat...) en Nederland heeft 6 miljoen! inwoners meer dan Belgie, dus 50-50 is in Nederland vrees ik heel wat moeilijker te verkopen dan in België.... Zo heeft Nederland in potentie zeker 14 clubs die in zo'n liga zouden kunnen spelen, dus er gaan er wel wat afvallen, maar 50-50? Het aantal clubs gezamenlijk lijkt me 18 of 20 óf we maken zoals in de VS conferences, met aan het slot een eigen ''super bowl'(NFL) of 'world series'(MLB).

Maar het gaat hier dus niet om een Beneliga, maar om een Vlaams-Nederlandse liga, waarbij je dus een 50-50 verhouding in clubs bij een 3-1 verhouding in inwoners moet verkopen. Niet alleen lastig, ook onwenselijk, de Vlaamse clubs zullen moeten vechten om supporters en sponsorgelden die de Nederlandse clubs praktisch komen aanwaaien. 12-6 zou zowel financieel als sportief (de Nederlandse competitie is toch wel iets sterker momenteel) veel redelijker zijn, maar wel erg lastig te verkopen in Vlaanderen natuurlijk.
Verder lijkt het opsplitsen alla VS me onwenselijk, je topclubs worden sterker als je minder clubs over meer "gebied" (potentiële fans, zeg maar) uit kan spreiden. Dus of minder clubs op hetzelfde gebied, zoals in Schotland, met het gevaar dat je een enorm saaie competitie krijgt door steeds dezelfde wedstrijden en te weinig "stunts" zoals een club die het opvallend goed doet (meer clubs betekent een grotere kans daarop), of een even grote competitie in een groter gebied. Maar als je Nederland en Vlaanderen op gaat splitsen in meerdere kleine leagues doe je juist het omgekeerde. Leuk voor semi-profs en de clubjes die hen net kunnen betalen, niet goed voor je topniveau.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 17 april 2009 om 17:47.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 14:04   #7
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Akkoord, wat bij een BeNeLiga al lastig is, zal bij een Vlaams Nederlandse competitie nog meer zo zijn. 50-50 de clubs verdelen is niet realistisch en zal door de KNVB en al haar leden worden afgewezen. Het meest redelijke is om het aantal clubs per hoofd van de bevolking gelijk te maken als uitgangspunt. Bij 18 clubs wordt dat 13 Nederlandse en 5 Vlaamse Clubs, maar het is dan best redelijk om de verhouding te wijzigen in 12 om 6, maar 9 om 9 is gewoon onhaalbaar. Deze conferences waren ook niet zo serieus, dat is pas een optie als het ooit tot het andere proefballonetje van Harry van Raaij (oud voorzitter PSV) de Euroliga komt (Nederland, Belgie of Vlaandereen, Schotland, Scandinavie, Portugal?); daar zou dan gezien de reisafstanden dan weer wel wat voor te zeggen zijn.
Oud 27 april 2009, 10:44   #8
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Het stadion van Standaard staat in Luik, dus Standaard valt buiten de Groot-Nederlandse competitie.
Het stadion van Anderlecht staat in het Vlaams gewest, dus Anderlecht doet mee aan de Groot-Nederlandse competitie.
Zo makkelijk werkt dat allemaal niet. De clubs moeten ook nog willen hé .
Oud 28 april 2009, 14:36   #9
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo makkelijk werkt dat allemaal niet. De clubs moeten ook nog willen hé .
De clubs zullen snel pragmatisch worden op het moment dat er geld en licenties verdeeld wordt. Een paar weken later is men de mening van een enkele club-manager al weer vergeten.
Als Brussel of Wallonie flink moeten betalen voor de beveiliging van het Anderlechtstadion in Vlaanderen (natuurlijk door vlaamse politiemensen), dan is de keus snel gemaakt.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 15:51   #10
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
De clubs zullen snel pragmatisch worden op het moment dat er geld en licenties verdeeld wordt. Een paar weken later is men de mening van een enkele club-manager al weer vergeten.
Als Brussel of Wallonie flink moeten betalen voor de beveiliging van het Anderlechtstadion in Vlaanderen (natuurlijk door vlaamse politiemensen), dan is de keus snel gemaakt.
Anderlecht zal nooit in een Vlaamse competitie willen spelen, omdat het niveau gewoonweg veel te laag zal zijn. Nu zijn er slechts 2 clubs die er bovenuitsteken in België, namelijk Anderlecht en Standard. Als Standard verdwijnt, dan zal Anderlecht eenzaam aan de top blijven en wedstrijden spelen tegen clubs als Roeselare, Dender, Westerlo, Waregem enz... .
Een Vlaamse competitie kan nooit wedijveren met een topcompetitie in Europa, waardoor het niveau zal blijven dalen.
Oud 1 mei 2009, 10:45   #11
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Anderlecht zal nooit in een Vlaamse competitie willen spelen, omdat het niveau gewoonweg veel te laag zal zijn. Nu zijn er slechts 2 clubs die er bovenuitsteken in België, namelijk Anderlecht en Standard. Als Standard verdwijnt, dan zal Anderlecht eenzaam aan de top blijven en wedstrijden spelen tegen clubs als Roeselare, Dender, Westerlo, Waregem enz... .
Een Vlaamse competitie kan nooit wedijveren met een topcompetitie in Europa, waardoor het niveau zal blijven dalen.
Daar kunt u best wel eens een punt hebben. In zo'n geval lijkt me een BeNeliga of VL-NL-liga dan weer wel interessant(-er) voor Anderlecht....
Oud 1 mei 2009, 14:46   #12
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar kunt u best wel eens een punt hebben. In zo'n geval lijkt me een BeNeliga of VL-NL-liga dan weer wel interessant(-er) voor Anderlecht....
Op termijn zou een BENE-liga zeker goed zijn voor de Belgische en Nederlandse club. Toch denk ik dat deze er niet zal komen. Er zijn teveel tegenstanders.
Oud 1 mei 2009, 15:34   #13
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
RSCA kiest zeker voor een Vlaamse competitie indien er ooit een splitsing komt van de huidige competitie. Van alle 18 ploegen zijn er maar 4 waalse ploegen en de rest Vlaams. Dus een Vlaamse competitie zal sterker zijn dan een Waalse en even sterk als de huidige belgische. Standard is buiten Anderlecht niet de enige topploeg maar wel de enige waalse topploeg.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2009, 16:14   #14
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
RSCA kiest zeker voor een Vlaamse competitie indien er ooit een splitsing komt van de huidige competitie. Van alle 18 ploegen zijn er maar 4 waalse ploegen en de rest Vlaams. Dus een Vlaamse competitie zal sterker zijn dan een Waalse en even sterk als de huidige belgische. Standard is buiten Anderlecht niet de enige topploeg maar wel de enige waalse topploeg.
Er al geen Waalse competitie komen, aangezien deze ploegen dan zeer wrs in de Franse competitie aan de slag zullen gaan.

Een Vlaamse competitie zal zeker niet sterker zijn dan de huidige Belgische competitie, aangezien Standard en Charleroi, toch een topper en subtopper, er niet meer bij zullen zijn.

Op dit moment zijn er maar 2 topclubs in België, namelijk Anderlecht en Standard. Club Brugge is ook een topper, maar komt al 3 jaar niet meer in de buurt van de top 2. Neen, een Vlaamse competitie zou minder spannend worden, minder aantrekkelijk, en dus ook minder interesse van sponsors, fans en spelers. het zal moeilijker worden om jonge talenten en toppers naar Vlaanderen te halen. Dat is nu trouwens al zo moeliijk voor de Belgische competitie.
Oud 13 juli 2023, 16:57   #15
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Dit zijn de 20 meest bezochte clubs van het voorbije seizoen in Groot-Nederland.

1. Ajax 53.582
2. Feyenoord 47.500
3. PSV 31.923
4. FC Twente 29.212
5. Heerenveen 21.030
6. Club Brugge 20.763
7. FC Utrecht 19.769
8. FC Groningen 18.521
9. KRC Genk 17.638
10. AZ Alkmaar 16.967
11. NAC Breda 16.834
12. Vitesse 15.129
13. Antwerp FC 13.957
14. PEC Zwolle 13.379
15. Willem 2 Tilburg 13.252
16. KAA Gent 13.092
17. NEC Nijmegen 12.405
18. KV Mechelen 11.983
19. Heracles Almelo 10.973
20. Sparta Rotterdam 10.229

Dit zou een bijzonder aantrekkelijke competitie zijn.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2023, 22:30   #16
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Dit zijn de 20 meest bezochte clubs van het voorbije seizoen in Groot-Nederland.

1. Ajax 53.582
2. Feyenoord 47.500
3. PSV 31.923
4. FC Twente 29.212
5. Heerenveen 21.030
6. Club Brugge 20.763
7. FC Utrecht 19.769
8. FC Groningen 18.521
9. KRC Genk 17.638
10. AZ Alkmaar 16.967
11. NAC Breda 16.834
12. Vitesse 15.129
13. Antwerp FC 13.957
14. PEC Zwolle 13.379
15. Willem 2 Tilburg 13.252
16. KAA Gent 13.092
17. NEC Nijmegen 12.405
18. KV Mechelen 11.983
19. Heracles Almelo 10.973
20. Sparta Rotterdam 10.229

Dit zou een bijzonder aantrekkelijke competitie zijn.
Ja, maar dat hangt ook af van de balans, en is het NL met VL of NL met BE, een mooie league maar ik zou de kleinste partner licht bevoordelen, meer pikt men in Nederland ook niet, als ik eerlijk ben. 12-8, 11-9, (desnoods 11, 8, 1 (als Luxemburg ook mee zou doen) zou kunnen.
Oud 20 juli 2023, 20:52   #17
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat hangt ook af van de balans, en is het NL met VL of NL met BE, een mooie league maar ik zou de kleinste partner licht bevoordelen, meer pikt men in Nederland ook niet, als ik eerlijk ben. 12-8, 11-9, (desnoods 11, 8, 1 (als Luxemburg ook mee zou doen) zou kunnen.
Dat is heel vriendelijk van u maar ik wens niet bevoordeeld te worden.

Ik wil de 20 sterkste clubs van Groot-Nederland in 1 competitie en of daar nu 1 of 10 Vlaamse clubs bij zitten, vind ik irrelevant.

Enkel om te starten moet je een startverdeling afspreken en dan vind ik 15-5 uitstekend of 14-6 indien Brussel meedoet.
Oud 20 juli 2023, 21:33   #18
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is heel vriendelijk van u maar ik wens niet bevoordeeld te worden.

Ik wil de 20 sterkste clubs van Groot-Nederland in 1 competitie en of daar nu 1 of 10 Vlaamse clubs bij zitten, vind ik irrelevant.

Enkel om te starten moet je een startverdeling afspreken en dan vind ik 15-5 uitstekend of 14-6 indien Brussel meedoet.
Een deel van de oplossing is inderdaad om van 18 naar 20 te gaan. Je moet het wel kunnen verkopen, in Nederland, maar zeker ook in Vlaanderen en/of België.
Verder zou ik dit niet alleen betrekken op Eredivisie en Eerste Klasse, maar ook op de Eerste Divisie en de Tweede Klasse.
14-6 lijkt mij dan een goed compromis.
Oud 21 december 2023, 01:06   #19
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Transfermarkt.nl heeft een marktwaardenupdate gedaan. Interessant om Nederland en België te vergelijken.

Totale marktwaarde Eredivisie: 1,25 miljard euro
Totale marktwaarde Jupiler Pro League: 981 miljoen euro

Top 6 Eredivisie:
Feyenoord 310 miljoen euro
PSV 285 miljoen euro
Ajax 202 miljoen euro
AZ Alkmaar 110 miljoen euro
FC Twente 62 miljoen euro
FC Utrecht 42 miljoen euro

Top 6 Jupiler Pro League:
Club Brugge 135 miljoen euro
Antwerp 134 miloen euro
KRC Genk 133 miljoen euro
Anderlecht 101 miljoen euro
KAA Gent 95 miljoen euro
Union SG 67 miljoen euro

Heel jammer dat de Beneliga er niet gekomen is want ik denk dat beide elkaar zouden versterken. Beneliga of Groot-Nederland kan de concurrentie aangaan met Frankrijk en misschien zelfs Italië.

Nu is het wachten tot België barst en dan ontstaat er misschien wel een nieuw momentum.
Oud 21 december 2023, 01:10   #20
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Transfermarkt.nl heeft een marktwaardenupdate gedaan. Interessant om Nederland en België te vergelijken.

Totale marktwaarde Eredivisie: 1,25 miljard euro
Totale marktwaarde Jupiler Pro League: 981 miljoen euro

Top 6 Eredivisie:
Feyenoord 310 miljoen euro
PSV 285 miljoen euro
Ajax 202 miljoen euro
AZ Alkmaar 110 miljoen euro
FC Twente 62 miljoen euro
FC Utrecht 42 miljoen euro

Top 6 Jupiler Pro League:
Club Brugge 135 miljoen euro
Antwerp 134 miloen euro
KRC Genk 133 miljoen euro
Anderlecht 101 miljoen euro
KAA Gent 95 miljoen euro
Union SG 67 miljoen euro

Heel jammer dat de Beneliga er niet gekomen is want ik denk dat beide elkaar zouden versterken. Beneliga of Groot-Nederland kan de concurrentie aangaan met Frankrijk en misschien zelfs Italië.

Nu is het wachten tot België barst en dan ontstaat er misschien wel een nieuw momentum.
waar is het misgelopen met Ajax ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be