Op de webstek van politics.be
Citaat:
“Een Waal voelt zich in de eerste plaats Europeaan en in de tweede plaats Belg. Hij voelt zich helemaal geen Waal. Waal zijn dat is eerder iets puur administratief. ” Zo begon Professor M. Hermans gisteren zijn lezing in de Lessiushogeschool in Antwerpen. Op die manier hoopte hij de leerlingen de andere kant van de zaken eens te laten zien. Hoe staat men in Wallonië eigenlijk tegenover het groeiend succes van het Vlaams nationalistische gedachtengoed ? Volgens Professor Hermans stuit dat Vlaamse separatisme in Wallonië vooral op onbegrip. "Net op het moment dat men zo hard aan het werken is aan Europa, willen de Vlamingen een aparte staat vormen. Wat is het nut daarvan ? " Bovendien zouden alle Belgen er vooral trots op moeten zijn dat hun federale staat zo goed werkt. In het buitenland kijkt men immers vol bewondering naar "dat Europa in het klein ". "Er is hier nog nooit één druppel bloed gevloeid over de federalisering, alleen harde woordenwisselingen. Dat is iets om bijzonder trots op te zijn. Elders ging men immers al om veel minder in de clinch. Kijk maar naar voormalig Joegoslavië. Voor vele andere Europese landen is België een modelstaat. Toen Tsjechoslovakije op scheiden stond, kwamen analysten ons politieke model bestuderen om er hun land mee te kunnen redden. Het mocht echter niet baten : waar Vlaanderen en Wallonië wel in slaagden, daar slaagden Tsjechië en Slovakije niet in. " Maar de solidariteit tussen beide landsdelen lijkt alsmaar verder te zoeken. Daar zijn vooral de Vlamingen verantwoordelijk voor, klinkt het verwijt van de Walen. Zo is het bijvoorbeeld perfect mogelijk voor een Vlaming om een huis te bouwen aan de andere kant van de taalgrens, maar een Waal is in Vlaanderen veel minder welkom.
"Toch is het vooral de politieke wereld, in beide landsdelen notabene, die telkens meer autonomie eist. " Terwijl de meerderheid van de Belgen nog steeds wil dat België gewoon blijft bestaan. Vanwaar dan dat politieke steekspel voor meer autonomie ? Volgens Professor Hermans zijn de Vlamingen trouwens toch al baas in België, nog meer autonomie valt er niet te rapen. "De vlamingen hebben reeds alle belangrijke ministerposten in handen. Toen Verhofstad eerste minister werd, mocht Louis Michel in principe met evenveel redenen aanspraak maken op die post, maar daar is nooit sprake van geweest : een Waalse eerste minister zou voor de Vlamingen immers onaanvaardbaar zijn. " En er ligt nog meer op de lever van de Walen volgens Professor Hermans : "Alle staatsapparaten zijn gefederaliseerd, behalve het leger en de politie. Dat is onlogisch ! Straks zal men van Wallonië een Township maken, zoals in Zuid-Afrika ! ". Wat de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde betreft, worden de Walen nog achterdochtiger, "willen de Vlamingen Brussel omsingelen om het dan ten slotte als laatste op te eisen ? "
Onbegrip en achterdocht, dat zou een Waal volgens de Professor dus vooral voelen, maar er is ook angst. "Angst voor het succes van het Vlaams Belang dat er naast zijn Vlaams nationalistisch gedachtengoed ook ideeën op na houdt die vrij dicht aanleunen bij die van de neonazis. " In Wallonië bestaat er ook zo'n extremistische partij, het Front National, maar haar invloed is bijlange nog niet zo groot als die van het Vlaams Belang in Vlaanderen. Ook al is het Vlaams Belang vooral een Vlaams probleem, Professor Hermans zou er op nationaal niveau niet graag mee te maken hebben. Wallonië is dan ook bang dat de Vlaamse partijen weldra verplicht zullen zijn met het Vlaams Belang in zee te gaan. "Ik stel trouwens al lang een verandering in de houding van de Vlaamse partijen én van de media ten opzichte van het Vlaams Belang vast. Eerst trachtten de centrumpartijen hun stemmen terug te winnen door in zee te gaan met vlaams nationalistische partijen als N-VA en Spirit. Maar dat bleek een foute strategie : waarom zou men immers voor een kopie stemmen als het origineel voorhanden is ? " Nu wordt het Vlaams Belang meer en meer als een normale partij beschouwd. Maar ook dat lijkt Professor Hermans geen goede strategie te vinden. "Als minister Dewael weigert een islamitische partij als het AEL te aanvaarden omdat ze er extremistische ideeën op na houdt, waarom zou hij dan wel het Vlaams Belang aanvaarden. Die partij houdt er minstens evenveel extremistische ideeën op na. " Daarom vindt Professor Hermans de omstreden uitspraak van prins Filip over het Vlaams Belang helemaal niet zo raar. "De prins was gewoon consequent, de reactie van de Vlaamse politici niet. Hetgeen de prins zei, was in overeenstemming met het cordon sanitair en de vroegere houding van het koningshuis tegenover het Vlaams Belang. Vergeet niet dat na de verkiezingen alle politieke partijen op het paleis werden uitgenodigd behalve het Vlaams Blok!".
"Vroeger keek een Waal nochthans met grote bewondering naar zijn Vlaamse broertje op omwille van de bloeiende economie die de Vlamingen eigenhandig met bloed, zweet en tranen uit de grond hadden gestampt. Vandaag heeft hij echter steeds meer het gevoel zich tegenover hen te moeten verdedigen. Bovendien heeft hij nu veel minder dan vroeger de mogelijkheid om hierover rechtstreeks in discussie te gaan, juist door de verregaande federalisering. Op die manier lijkt het alsof Vlaanderen steeds meer een vreemd land aan het worden is. "
Redactie: Kelly Gevaert
Eindredactie: Frederik Misplon
|
Als het dat is wat de Walen denken is het eerder nodig om in Wallonië aan enkele universiteiten en hogescholen een lezing te geven over wat er in Vlaanderen leeft.
Eerst die tipische dooddoener dat Vlaanderen een aparte staat wil terwijl we aan een Europa aan het bouwen zijn. Natuurlijk vergeten ze hierbij te vermelden dat de originele doelstelling was een Europa der volkeren te creëren. Daarnaast wordt er hier van uit gegaan dat Europa een federale staat wil worden. Ik dacht dat er al genoeg vermeld is geweest dat we een Vlaanderen in Europa willen, en via die eenheid kan er dan verder samengewerkt worden met Wallonië, net zoals met de andere landen in de EU.
"In het buitenland kijkt men immers vol bewondering naar dat Europa in het klein". Ik zou graag eens willen weten welke landen ons dan zo bewonderen. Als ik m'n Franse en Nederlandse kennisen moet geloven hebben ze inderdaad veel bewondering voor ons bier, maar de rest is een andere zaak waar ze nogal graag de draak mee steken.
Het meest hilarische argument vind ik toch die federalisering. Ja, hier is helemaal niks aan de hand op federaal vlak, géén vuiltje aan de lucht. We behoren trouwens tot een staat de ver gefederaliseerd is. Goed dat hij het zegt, want dat is ook het eerste wat ik er over hoor. Ik dacht dat ons pseudo-federaal model nogal haaks staat op dat van andere staten. Ik dacht dat in een federaal model de deelstaten zelf bepalen welke bevoegdheden ze al dan niet hebben.
Tja, dat zijn maar enkele argumenten in dit interview dat ik aanhaal. Ik vind het nogal frappant dat het een prof is die dit allemaal beweert want het getuigt van nogal veel simplisme met een propagandistisch tintje met die verwijzing naar Zuid-Afrika.