![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Griffin : 19 januari 2005 om 14:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ze hebben waarschijnlijk aandelen gekocht in een rubberfabriek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zou de goegemeente trouwens nog eens een vraagje willen stellen... Haal eens een officieel document aan waarin de Paus als hoofd van de RKK expliciet het gebruik van condooms zou verbieden? Want da's ook zo'n uitspraak die heel vaak wordt gedaan. Ik heb gezocht, maar nog nergens zoiets gevonden.
![]() |
![]() |
#4 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/vertaal/humvit.htm ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Jan
Ik had het over een expliciete passage waarin Paus Johannes-Paulus II zich uitspreekt tegen het gebruik van condooms... Humanae Vitae ken ik toch immers. Maar waar haalt de goegemeente het vandaan dat JP II zich ooit over "condooms" zou hebben uitgesproken?
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
[size=1] ps. Vind je uiteindelijk niet dat we ondertussen toe zijn aan een denkoefening rond het standpunt van de Kerk inzake seksualiteit? Ik heb het gevoel dat het hier aan een flinke dosis moed ontbreekt.[/size]
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Persoonlijk vind ik het standpunt van de kerk ivm het gebruik van voorbehoedsmiddelen verantwoordt. In het andere geval zou haar geloofwaardigheid een flinke deuk krijgen en dat kan ze missen als de pest.
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En heel erg vind ik dan toch dat het essentiële erkennen van de waarde van de menselijke seksualiteit "op zich"; als diepmenselijke behoefte nooit écht wordt geduid, tenzij als een soort "irrationele" drift. Ik betwist het "per definitie" irrationele en driftige karakter van de menselijke seksualiteit. HV danst continu van het ene been op het andere. En dit, terwijl die erkenning vandaag meer dan ooit essentieel is om ook die andere essentiële boodschappen over te kunnen brengen: zelfbeheersing & trouw. Want om dat laatste was het -als we HV17 er nog eens grondig op nalezen- uiteindelijk toch te doen?
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Opnieuw, HV17 lijkt me vanuit onze ervaring anno 2004 volslagen naast de kwestie. Het zijn allerminst de anticonceptiva die geleid hebben tot de morele crisis die we vandaag ondervinden. Het is integendeel de onmacht van de Kerk om op een begrijpelijke (lees "menselijke" ) manier aan zingeving te doen, die haar essentiële maatschappelijke rol terzake gruwelijk hypothekeert.
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uit kerkelijk oogpunt kan het gebruik van anticonceptiva niet verantwoordt worden omdat in het in dit geval een vrijgeleide zou zijn voor buitenechtelijk geslachtsverkeer.
![]() |
![]() |
#19 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er worden vandaag niet minder "bastaards" geboren dan pakweg honderd jaar geleden. Er worden vandaag ook niet minder abortussen gepleegd (en als we over een misdaad willen spreken, d�*t is er nu eentje zie). Maar wat we wél zien is dat de Kerk in deze materie ook door trouwe gelovigen niet meer au sérieux wordt genomen. Zelfs in "mijnen tijd" (zo'n twintig jaar geleden), toen één van de paters in het college waar ik studeerde de onzalige taak had om ons een stukske "voorlichting" te geven (en hij deed dat overigens verrassend goed), begon het verhaal altijd met een relativering van de loodzware principes van HV. Per slot van rekening loopt de samenleving niet vol van mensen die de ambitie hebben om een heiligenleven te leiden.
![]() |