Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2021, 15:58   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard "Vermindering parlementsleden ... "

Liesbeth Homans (N-VA): "Vermindering aantal parlementsleden mag geen taboe zijn"

Niets nieuw onder de 'zon'.

Misschien had dat al langer een feit moeten zijn de vermindering van het aantal parlementsleden?

Een weegschaal die op huidig ogenblik zwaar uit balans is?

Uit de tekst:

Citaat:
Ook een vermindering van het aantal politieke mandaten moet volgens Homans kunnen. Ze kijkt ook naar haar eigen halfrond met 124 parlementsleden voor 6,6 miljoen Vlamingen. "Een vermindering van het aantal parlementsleden mag absoluut geen taboe zijn, integendeel. Uiteraard moet het aantal parlementsleden wel in verhouding staan tot de omvang van de bevoegdheden. Ook dat is een oefening in goed bestuur", aldus Homans.
Ik kan Mevrouw Homans bij deze echt géén ongelijk geven.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 juli 2021 om 15:59.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2021, 16:23   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

verminder dan ook het aantal gemeenteraadsleden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2021, 16:47   #3
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Voor mij mag dat, maar ook het aantal regeringsleden, zeker op federaal vlak moet achteruit. Wat mij betreft mag een federale regering 7 ministers, en doe er nog 3 staatssecretarissen bij, omdat ik in een gulle bui ben.
En ze moeten maar zien dat ze er uitkomen.
En ook in de kabinetten mag er gesnoeid worden, en ministers die uit functie zijn, die moeten geen personeel in dienst hebben op kosten van de belastingbetaler.
Dat is nergens voor nodig.
Oud 11 juli 2021, 18:03   #4
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Voor mij mag dat, maar ook het aantal regeringsleden, zeker op federaal vlak moet achteruit. Wat mij betreft mag een federale regering 7 ministers, en doe er nog 3 staatssecretarissen bij, omdat ik in een gulle bui ben.
En ze moeten maar zien dat ze er uitkomen.
En ook in de kabinetten mag er gesnoeid worden, en ministers die uit functie zijn, die moeten geen personeel in dienst hebben op kosten van de belastingbetaler.
Dat is nergens voor nodig.
Vivaldi flirt met 20 federale regeringsleden met een record en van deze 20 hebben er een pak geen enkele stem behaaldbij de verkiezingenin 2019. Voorbeeld van 'efficiënt bestuur'.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2021, 18:09   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
verminder dan ook het aantal gemeenteraadsleden.
Er wordt helemaal niets verminderd, het is enkel het jaarlijkse gezever op de 'Vlaamse' feestdag (welke werkmens heeft die feestdag trouwens ooit gekregen?).

En we gaan dit en we gaan dat en we gaan juist niks.
Oud 11 juli 2021, 18:44   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er wordt helemaal niets verminderd, het is enkel het jaarlijkse gezever op de 'Vlaamse' feestdag (welke werkmens heeft die feestdag trouwens ooit gekregen?).

En we gaan dit en we gaan dat en we gaan juist niks.
Dat is zo.
Morgen is er een nieuwe dag, en doet iedereen gewoon voort zoals voorheen.
Maar 11/07 vergt nu eenmaal wat 'flinke' aankondigingen, dat hoort bij de traditie.

Houzee.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2021, 18:53   #7
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is zo.
Morgen is er een nieuwe dag, en doet iedereen gewoon voort zoals voorheen.
Maar 11/07 vergt nu eenmaal wat 'flinke' aankondigingen, dat hoort bij de traditie.

Houzee.
Tja, ik heb Somers zelfs flink de Vlaamse Leeuw zien zingen.
Hij moet zich dat nog herinneren uit een vorig leven, anders valt dat niet te verklaren.
Ach, die liberalen.
Oud 11 juli 2021, 19:49   #8
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Vivaldi flirt met 20 federale regeringsleden met een record en van deze 20 hebben er een pak geen enkele stem behaaldbij de verkiezingenin 2019. Voorbeeld van 'efficiënt bestuur'.

Volksverlakkerij op de grootste schaal voorbeeld van wanbestuur zoals vast te stellen is vandaag.
Oud 12 juli 2021, 10:15   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

In extremis zou men nog verder kunnen gaan:

Een parlementair debat rond kiesrecht en politieke stoeltjes voor vreemdelingen in België waarbij zij een prominentere plaats/rol binnen de gevestigde politieke partijen krijgen en hun kansen op het uitoefenen van een politiek mandaat verhoogt dan gevoelig met alle gevolgen vandien.

Te ver gezocht of net niet?

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 juli 2021 om 10:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2021, 22:19   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vrees dat het om natuurlijke afvloeiingen zal gaan veronderstel ik.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 05:26   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De oplossing ligt natuurlijk al voor de hand sedert het "algemeen en enkelvoudig stemrecht"

Vul een aantal parlementszetels,overeenkomend met het aantal niet uitgebrachte en ongeldige stemmen gewoon niet in,op ieder vertegenwoordigend niveau.Maar tel ze wel mee als de partij "onthouding".

Dit is vergelijkbaar met een bedrijf dat klanten begint te verliezen.

Ik zou het zelfs zo ver drijven om dan ook de begroting met een overeenkomstig getal te gaan verminderen.(net als in bedrijven zal dat uiterraard effect moeten sorteren op het aantal personeelsleden EN op de dienstverlening aan de klanten)

Zo "voelt" zowel de firma overheid als de klant stemgerechtigd burger snel de gevolgen van zijn.haar aktie.De kans is niet onbestaande dat er uiteindelijk een leniger,efficienter ,maatschappij door ontstaat want automatisch wordt desinteresse afgestraft en roestigheid losgemaakt....

Een ander,HEEL BELANGRIJK punt,in mijn ogen dan,is dat wie aan de overheid werkt of van de overheid meer dan de helft van zijn/haar inkomen krijgt dan het recht verlies om te gaan stemmen voor dat overheidsniveau waarvan hij/zij afhangt in DAT verkiezingsjaar.Want dat resulteert nu in een zichzelf voedende machinerie van ...Zelfbediening.Ik wens dat uitdrukkelijk en keihard door te trekken naar werknemers en werkgevers van bedrijven die overeenkomstig afhangen van de overheid voor hun werk.

Zie je,het AANTAL vertegenwoordigers des volkes is niet eens het grote probleem vergeleken met de systeemfouten in onze democratie.

Het betekent,bruutweg,dat gepensioneerden alvast niet meer op de federale vertegenwoordiging kunnen stemmen en wie nog studeert niet op het Vlaamse niveau.Kijk,ik kan niet zo snel een betere verjongingskuur of "ont-onnozeling" voor de politiek voorstellen.

Laatst gewijzigd door kelt : 13 juli 2021 om 05:34.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 06:18   #12
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Tja, ik heb Somers zelfs flink de Vlaamse Leeuw zien zingen.
Hij moet zich dat nog herinneren uit een vorig leven, anders valt dat niet te verklaren.
Ach, die liberalen.
the unmasked singer

heimelijke monchichi is het
Oud 13 juli 2021, 16:12   #13
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Tja, we zijn nu ook onlangs te weten gekomen dat de provincies (met alle bijhorende mandaten) zijn blijven bestaan omdat de CD&V dat absoluut wou in een typische koehandel waarbij de tjeven in ruil hun steun gaven aan de afschaffing van de kiesplicht en de VLD dus akkoord ging om de provincies te laten bestaan.

Triestig.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 16:36   #14
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Tja, we zijn nu ook onlangs te weten gekomen dat de provincies (met alle bijhorende mandaten) zijn blijven bestaan omdat de CD&V dat absoluut wou in een typische koehandel waarbij de tjeven in ruil hun steun gaven aan de afschaffing van de kiesplicht en de VLD dus akkoord ging om de provincies te laten bestaan.

Triestig.
Ja maar, we hebben ook nog een nieuw niveau bijgekregen, met de opdeling van Vlaanderen in 17 regio’s. Goed, he.
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be