Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2021, 06:52   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard Mondkap verplichting valt weg

Laten we even vooruitlopen op de zaken. Belgische ministers houden het nog steeds op een verplichting tot in september bij de volgende coronagolf, in Nederland zou het volgende week afgeschaft worden. Er is geen draagvlak meer wegens te warm, geen bewezen effect en geen dringende medische noodzaak. Het is puur symbolisch.

Hoe lang zal België de verplichting kunnen aanhouden als buurland Nederland die lost? Wat zal Frankrijk doen en gaan we die volgen?

https://www.ad.nl/binnenland/nederla...gels~a0621156/
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 08:22   #2
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Laten we even vooruitlopen op de zaken. Belgische ministers houden het nog steeds op een verplichting tot in september bij de volgende coronagolf, in Nederland zou het volgende week afgeschaft worden. Er is geen draagvlak meer wegens te warm, geen bewezen effect en geen dringende medische noodzaak. Het is puur symbolisch.

Hoe lang zal België de verplichting kunnen aanhouden als buurland Nederland die lost? Wat zal Frankrijk doen en gaan we die volgen?

tscha , uit *in Nederland zou het volgende week afgeschaft worden* maakt je Mondkap verplichting valt weg

fake news

Laatst gewijzigd door Zephyrkaos : 17 juni 2021 om 08:23.
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 09:47   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zal Frankrijk doen en gaan we die volgen?
Gisteren tegen alle verwachting plots opgeheven. (tenminste in open lucht, 1 jaar kwakzalverij was blijkbaar voldoende)
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 10:31   #4
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Gisteren tegen alle verwachting plots opgeheven. (tenminste in open lucht, 1 jaar kwakzalverij was blijkbaar voldoende)
Het tijdperk van op wetenschap gestoelde sanitaire maatregelen loopt ten einde. MVR houdt rekening met het ergste.
Oud 17 juni 2021, 10:43   #5
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het tijdperk van op wetenschap gestoelde sanitaire maatregelen loopt ten einde. MVR houdt rekening met het ergste.
Ben ik de enige die de huidige stilte van VR een verademing vind?
Oud 17 juni 2021, 10:48   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Weet je, ik kijk nu al een paar maand niet meer naar het nieuws. ook dat is een enorme verademing.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 10:54   #7
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Waarschijnlijk niet, maar de redeloze media zijn nu radeloos. Marc Van Ranst is onmogelijk te vervangen door de wetenschappelijke brigade Van Gucht, Molenberghs en Vandamme. De media in zak en as, en vindingrijke journalisten zijn uiterst zeldzaam. De komkommertijd wenkt.
Oud 17 juni 2021, 11:00   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik protesteer tegen het woord 'mondkap(je)'.
Dat is geen Vlaams.
Een kapje in Vlaanderen wordt op het hoofd gezet. Zoals in Roodkapje.
Een masker zetten wij voor het aangezicht.

(de terminologie in de diverse wetten in Vlaanderen is: mond- en neusmasker. Die neus moest er bij omdat onnozelaars het niet goed verstonden. En rechters dus ook niet.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 11:00   #9
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik zeg ook mondkapje. Wat een gezeur, zeg.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 11:01   #10
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Weet je, ik kijk nu al een paar maand niet meer naar het nieuws. ook dat is een enorme verademing.
Klopt, ik ben ook een aantal maanden geleden gestopt met naar het tv-journaal te kijken en kijk ook maar weinig tv, sommige dagen zelfs niet. Dat is inderdaad veel beter voor de gezondheid en het zelfstandig denken wordt minder aangetast door al die flistende kleurtjes en muziekjes waarmee ze hun propaganda verpakken. Ik wijt deze crisis dan ook grotendeels aan het overmatig televisiekijken van de massa, alsof hollywood nu ook al ons dagelijks leven mag regisseren.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 11:30   #11
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
The Age of Men is Over, the Time of the Orc has Come!
Oud 17 juni 2021, 12:00   #12
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik zeg ook mondkapje. Wat een gezeur, zeg.
Essenaar, hier worden beide termen door elkaar gebruikt .
Oud 17 juni 2021, 12:20   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik protesteer tegen het woord 'mondkap(je)'.
Dat is geen Vlaams.
Een kapje in Vlaanderen wordt op het hoofd gezet. Zoals in Roodkapje.
Een masker zetten wij voor het aangezicht.
Ah, vandaar dat Geens dacht dat het op zijn kop moest....
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 12:34   #14
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, vandaar dat Geens dacht dat het op zijn kop moest....
Eentje durfde het hier op een andere draad niet zeggen, na zijn bezoek aan Brussel, maar het is grappig wanneer je (meestal) moslimachtige mensen ziet met hun neus vrij (enkel de mannen doen dat, de vrouwen dragen die doorgaans wel correct). Wellicht gewoon machogedrag net zoals die broeken te laag dragen 20 jaar geleden. Zag er ook niet uit, maar de gangsta's vonden dat stoer.
Nu, als statement tegen de onzin kan ik er respect voor hebben, ware het niet dat het belachelijk staat zo. Het ziet eruit als een piet die eruit bengelt. Beetje als in mijn onderbroek op straat lopen. Ook comfortabeler in deze hitte, maar mijn schaamte belet me dat net wel.

Onlangs in Gouda kwam ik uit de parking van de Nieuwe Markt die direct overgaat in een klein shoppingcenter. Daar droegen enkelen geen mondmasker en ik evenmin op weg naar buiten. Geen enkele persoon die me maar aansprak, ook al is het er verplicht. Terug naar de parking heb ik hem maar wel gedragen. Je merkt toch wel dat het er als onzin bevonden wordt daar en volgende week verdwijnt het er ook. Ik zag echter geen 'piemelneuzen'.

Nederlanders die amper handhaven, dan weet je hoe ze erover denken. Daarom dat ze het zoveel vroeger afschaffen, denk ik ook, want Nederland houdt wel degelijk van regels. België is meer laissez-faire en de geest van de wet is meer een ding bij ons. België calvinistischer dan Nederland dankzij corona, ja.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 juni 2021 om 12:47.
Oud 17 juni 2021, 13:14   #15
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
The Age of Men is Over, the Time of the Orc has Come!

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 17 juni 2021 om 13:28.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 14:18   #16
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Sinds maart 2020 vanaf dat madame soleil met hare kristallen bol elke dag de fabeltjeskrant kwam voorlezen.
Oud 17 juni 2021, 14:26   #17
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De collaboratie partij nva staat al in de verkiezingsstartblokken.
Muisstil zijn ze sinds de corona uitbraak, geen woord van deze oppositie partij (of van de rest van de oppositie ook niet, hoor, politici kwijlen allemaal bij de machtsuitbreiding door onwettige corona-nepmaatregelen) maar nu heeft de grote strateeg, bdw, besloten dat het blazoen van de partij al moet opgepoetst worden voor de volgende verkiezingen in 2024 - jaja, voor de macht zijn ze wel vooruitziend.
Ze hebben immers een deuk in hun reputatie opgelopen na de bevolking erin te hebben geluisd om dan ons als regeringspartij ook nog 5 jaar onbeschaamd te bestelen.
Nu proberen ze hetzelfde: hang een wortel voor de snuit van het volk om ze koest te houden en de maatregelen te rekken en wek de indruk dat nva nu haar best doet om de maatregelen op te heffen.
Dat is natuurlijk maar schijn want zeker nva kwijlt ook al bij de gedachte om de dictator te kunnen uithangen als ze zouden verkozen geraken.

Het "Vlaamse plan van de vrijheid" noemt deze partij hun volgende poging om de vlamingen erin te luizen.
Minister-president jambon wekt nu de indruk om mondmaskers en sociale afstand te willen "loslaten" op...1 SEPTEMBER!
Uiteraard aan de nodige voorwaarden, die weer niet zullen vervuld kunnen worden waardoor het weer een dooie mus wordt, zoals altijd.
jambon meent zelfs zijn leugen kracht bij te zetten door de wortel voor onze snuit aantrekkelijker te maken:
"Ook in augustus moet dat al mogelijk zijn, indien er voldaan wordt aan een aantal belangrijke voorwaarden."
Maw: blijven hopen, mensen, dat als jullie doen wat wij zeggen dan krijgen jullie misschien jullie recht om opnieuw normaal te mogen leven ooit nog terug maar niet in augustus en ook nog niet in september want daar zullen onze voorwaarden wel voor zorgen.

Vooralsnog zullen jullie deze zomer met tropische temperaturen door schadelijke mondvodden en onwettige maatregelen gepest en onderdrukt blijven.
Wij hebben als politieke partij nva de schijn gewekt om ons best te doen maar jullie kunnen zich niet houden aan onze onmogelijke voorwaarden dus blijven de onwettige maatregelen van kracht en krijgen jullie je recht op een normaal leven niet terug, nva hoopt dat de vlaming er weer intrapt en hen toch nog zal belonen voor hun sabotage met electoraal gewin.

https://www.hln.be/binnenland/jambon...mber~a7516bc4/

Laatst gewijzigd door Oma : 17 juni 2021 om 14:27.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 15:09   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Alweer voorop lopen op de zaken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 15:37   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als Frankrijk dat doet, dan gaan we opnieuw zien dat de Dweil gedwee volgt wat de Franstalige belzen willen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2021, 15:54   #20
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mogen we verwachten van het Overlegcomité van vrijdag?

De coronacijfers blijven gunstig evolueren.
In de Belgische ziekenhuizen liggen intussen nog 247 Covidpatiënten op intensieve zorg, een daling met twintig procent. In totaal worden nog 592 ziekenhuisbedden bezet door deze patiënten, en dat is een daling met 31 procent.
Ook het aantal besmettingen blijft flink dalen en duikt nu onder 738 (-43 procent). Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames is gedaald naar 40.
De reproductiewaarde ligt op 0,7.
Dat betekent dat de epidemie nog altijd aan kracht afneemt.

Met die cijfers durven politici stoutmoedige uitspraken doen om te kunnen scoren bij de kiezer.
Vooraan in de rij staat Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA).
We hebben hem tijdens de coronacrisis nauwelijks gezien, maar sterke Jan is aan een inhaalmanoeuvre begonnen.
Woensdag liet hij aan zijn parlement weten dat hij ten laatste op 1 september ‘naar een zo goed als normaal leven’ wil terugkeren. “Het loslaten van social distancing en mondmaskers zie ik in dat perspectief.”

Of het zo’n vaart zal lopen, hangt af van wat federaal beslist wordt. Vrijdag is er een nieuw Overlegcomité en zal er verder gesleuteld worden aan het zomerplan. Echt spectaculaire veranderingen worden er niet verwacht.

Het aantal toegelaten sociale contacten zal op tafel liggen. Momenteel is de logica daar zoek.
Ten minste officieel. In de praktijk zie je iedereen zijn goesting doen.

Vandaag mag je met tien op een bank op het plein zitten, maar ga je twintig meter verder naar het terras van een café, mag het maar met vier.
In de tuin mag het dan weer met vijftig als je een feestje geeft, binnenshuis met vier extra mensen van buiten het gezin, oftewel een maximum van zes in een salon.
Ga je in augustus naar een festival, dan mag het met 75.000.
Echt logisch is het dus niet.

Ook het sluitingsuur van de horeca is een moeilijk punt.
Bart De Wever (N-VA) wil het liefst geen sluitingsuur meer, omdat het nu gewoon voor overlast op straat zorgt. Met de finalerondes van het EK in het achterhoofd, zou het geen slechte zaak zijn om het aan te passen.

Of ze federaal hiervan overtuigd zijn, is een andere zaak. De klaagzang van virologen en experten is de laatste tijd wat verstomd, maar toch hoor je nog echo’s van apocalyptische voorspellingen. De Indische variant is er nog altijd als stok achter de deur om vooralsnog de sociale contacten niet té veel te versoepelen.

https://pnws.be/1-september-wordt-de...normale-leven/
Het is gewoon bespottelijk en te krankzinnig voor woorden met hun geleuter over dat sociaal contact, dat voor elk normaal mens overduidelijk bewijst wat een f*cking nonsens dat allemaal wel is, net zoals ALLE vage en willekeurige corona regelneverij.

En moet jambon geen mondmasker dragen om een interview te geven?!
Gelden de maatregelen niet voor politici, enkel voor het volk?

Dat ze godverdomme maar METEEN of vanaf 1 JULI alle schandelijke en ONWETTIGE maatregelen OPHEFFEN en ons RECHT op een normaal leven teruggeven ZONDER voorwaarden te stellen!
De corona poppenkast heeft lang genoeg geduurd, overlegcomité: OPDOEKEN en OPKRASSEN.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be