Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2021, 18:55   #1
Victor Magnus
Schepen

Standaard In Engeland worden corona adviseurs "doodgeknuffeld" op straat...

Het ziet er naar uit dat binnenkort een simpele knuffel door onze overheden kan worden beschouwd als een "terroristisch wapen".

Herinner u het begin van de coronacrisis, toen baldadige burgers die de coronamaatregelen niet respecteerden (afstand houden, mondmasker dragen) en geconfronteerd werden met agenten die hen daarvoor op de bon wilden slingeren, soms spuwden naar de agenten om hen op die manier het dodelijke virus "toe te wensen..."

Ik herinner me in de krant gelezen te hebben dat rechters dit speeksel soms wilden kwalificeren als "een terroristisch wapen met de intentie te doden..."

Intussen (anderhalf jaar later) zijn wel meerdere miljoenen burgers de opgelegde maatregelen spuugzat en is er steeds meer weerstand om ze te blijven opvolgen, zeker nu steeds meer politici en wetenschappers zelf tegen de lamp lopen met het stiekem overtreden van de (door henzelf) opgelegde regels.

Jürgen Conings is dan het extreemste voorbeeld van dit "verzet": hij wilde zoals geweten viroloog Marc Van Ranst te lijf gaan met oorlogswapens en werd daarvoor (terecht) als terrorist gebrandmerkt.

Vandaag las ik een opmerkelijk artikel in de krant over wat zijn Engelse evenknie overkwam op straat: twee lachende mannen herkennen de regeringsadviseur Covid 19 op straat en vallen hem lachend om de hals, veel moeite doende om hem "dood te knuffelen", terwijl een derde het tafereel filmt:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210629_94071904

De Engelse Van Ranst krijgt het zichtbaar benauwd en ontkomt maar ternauwernood aan zijn belagers... terwijl er op de achtergrond politievoertuigen geparkeerd staan...

Intussen roepen politici van allerlei slag op om de daders op te sporen en zeer zwaar te straffen voor "het supergevaarlijke geknuffel"...

Wordt dit een nieuw verschijnsel van onze tijd? Na "een terrorist" van eigen bodem die zichzelf een kogel door het hoofd jaagt nu ook "terroristen" die vanwege een knuffel voor jaren achter de tralies kunnen verdwijnen?

Met andere woorden: Worden dreigbrieven en knuffels de nieuwe definitie van "terrorisme"? En bevinden we ons dan ethisch op een glijdende schaal?

Moet MVR nu hetzelfde vrezen van zodra hij zich op straat vertoont?

Laatst gewijzigd door Victor Magnus : 29 juni 2021 om 19:06.
Victor Magnus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2021, 19:38   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wel, ik ga de Ranzige niet knuffelen.
Hoogstens een minachtende blik toewerpen.

Ernstig: als viroloog en arts respecteer ik hem. Als mens al heel wat minder, met zijn stoute muil. Maar dat geeft mij geen recht om hem te hinderen op straat.
De enige plaats waar ik hem mag hinderen, is in het kieshokje.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2021, 22:23   #3
Victor Magnus
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, ik ga de Ranzige niet knuffelen.
Hoogstens een minachtende blik toewerpen.

Ernstig: als viroloog en arts respecteer ik hem. Als mens al heel wat minder, met zijn stoute muil. Maar dat geeft mij geen recht om hem te hinderen op straat.
De enige plaats waar ik hem mag hinderen, is in het kieshokje.

Dat is net het probleem: MVR bedrijft politiek maar stelt zich niet kandidaat. Dat is ook wat iedereen hem aanrekent! Schoenmaker blijf bij uw leest: het één of het ander... MVR schermt altijd met zijn "recht op vrije meningsuiting". Maar heeft hij dat wel -strikt genomen, deontologisch gezien- in zijn openbare rol als adviseur van de regering?

Néén, lijkt mij! Als privépersoon, natuurlijk, maar niet op zijn Twitter pagina als viroloog-lid van het covid team.

Dat is even verkeerd als een rechter die een Hell's Angel moet vonnissen en tegen die kerel zegt: 'Hoor eens eventjes meneer, vandaag moet ik over u oordelen, maar weet dat ik een bloedhekel heb aan Hell's Angels...'

Wat denk je dat er met zo'n rechter gebeurt? Deze rechter moet onmiddellijk gewraakt worden! Niet meer dan normaal, omdat hij z'n boekje te buiten is gegaan.

Als adviseur van de overheid doet MVR hetzelfde aan de lopende band: z'n boekje te buiten gaan! Een serieuze regering moet hem daarom meteen aan de kant schuiven. Zolang deze regering dat niet doet bewijst zij geen serieuze regering te zijn, simpel!
Oud 29 juni 2021, 22:33   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Totaal niet relevant.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2021, 22:49   #5
Victor Magnus
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Totaal niet relevant.

Uw opmerking?
Oud 30 juni 2021, 02:40   #6
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Victor Magnus Bekijk bericht
[/b]

Dat is net het probleem: MVR bedrijft politiek maar stelt zich niet kandidaat. Dat is ook wat iedereen hem aanrekent! Schoenmaker blijf bij uw leest: het één of het ander... MVR schermt altijd met zijn "recht op vrije meningsuiting". Maar heeft hij dat wel -strikt genomen, deontologisch gezien- in zijn openbare rol als adviseur van de regering?

Néén, lijkt mij! Als privépersoon, natuurlijk, maar niet op zijn Twitter pagina als viroloog-lid van het covid team.

Dat is even verkeerd als een rechter die een Hell's Angel moet vonnissen en tegen die kerel zegt: 'Hoor eens eventjes meneer, vandaag moet ik over u oordelen, maar weet dat ik een bloedhekel heb aan Hell's Angels...'

Wat denk je dat er met zo'n rechter gebeurt? Deze rechter moet onmiddellijk gewraakt worden! Niet meer dan normaal, omdat hij z'n boekje te buiten is gegaan.

Als adviseur van de overheid doet MVR hetzelfde aan de lopende band: z'n boekje te buiten gaan! Een serieuze regering moet hem daarom meteen aan de kant schuiven. Zolang deze regering dat niet doet bewijst zij geen serieuze regering te zijn, simpel!
België is niet uniek mbt corona maatregelen, maar wel met een figuur als MVR, die buiten zijn rol als adviseur aan politiek doet. Dat is eigenlijk schandelijk.
Oud 30 juni 2021, 04:33   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ernstig: als viroloog en arts respecteer ik hem.
Ik denk in de grond ook dat die man veel wijzer is dan zijn idiote companen. Vlieghe en Molenberghs zijn oprechte idioten. Van Ranst is een opportunistische cynicus. Van Damme is waarschijnlijk een combinatie van beide.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 juni 2021 om 04:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 04:35   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
België is niet uniek mbt corona maatregelen, maar wel met een figuur als MVR, die buiten zijn rol als adviseur aan politiek doet. Dat is eigenlijk schandelijk.
Hier in Frankrijk was de hoofd corona adviseur een veel bescheidener mens maar even zot als Vlieghe, die het op een zeker ogenblik ook naar het hoofd gestegen is, en die op TV gaan komen zeggen is wat Macron moest doen. Dat is bij die laatste in het verkeerde keelgat geschoten, en die heeft toen beslist van zijn regering en die virologen beginnen tegen te werken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 06:45   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hier in Frankrijk was de hoofd corona adviseur een veel bescheidener mens maar even zot als Vlieghe, die het op een zeker ogenblik ook naar het hoofd gestegen is, en die op TV gaan komen zeggen is wat Macron moest doen. Dat is bij die laatste in het verkeerde keelgat geschoten, en die heeft toen beslist van zijn regering en die virologen beginnen tegen te werken.
Ja Macron is dan ook in goede Franse traditie een mini napoleoneke ...

Geen plaats naast hem , laat staan boven hem.

Die gasten die hem daar wat kletsen gegeven hebben zijn die al aangekomen in t cachot van Reunion ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 09:58   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Victor Magnus Bekijk bericht
[/b]

Dat is net het probleem: MVR bedrijft politiek maar stelt zich niet kandidaat. ...
Dat klopt. Maar hij maakt zijn ideeën kenbaar en je kan conclusies trekken.

Verder heb je ook gelijk dat hij deontologisch grote fouten maakt. Het is aan de minister om daar tegen op te treden.
Maar ja, die was destijds ook lid van de RAL.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be