Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2004, 17:08   #1
eno2
Banneling

Standaard

Multiculturalisme? O.K.!

Maar dan moeten we het wel eens worden over een gemeenschappelijke kern die de politieke identiteit van het westen uitmaakt, en die door iedereen die daar leeft , of wil leven, gerespecteerd wordt.

Zoniet, dan woekert de splijtzwam van het cultuurrelativisme verder en tast alle basiswaarden aan.

Zo'n kern zou er als volgt kunnen uitzien:

1 Het gelijkheidsbeginsel
2 De vrijheid van godsdienst en levensovertuiging
3 Vrijheid van vergadering en meningsuiting
4 Scheiding van kerk en staat

Eno2

PS. Gister las ik in de krant Hugo Schiltz die zei dat het multiculturalisme nooit gewerkt heeft en nooit zal werken.
Wat zou hij daar in godsnaam, ik bedoel, gvd, mee bedoelen?
En al die melting-pots dan overal ter wereld, die in veel gevallen sterke bloeiende naties geworden zijn?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 18:10   #2
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Gister las ik in de krant Hugo Schiltz die zei dat het multiculturalisme nooit gewerkt heeft en nooit zal werken.
Wat zou hij daar in godsnaam, ik bedoel, gvd, mee bedoelen?
En al die melting-pots dan overal ter wereld, die in veel gevallen sterke bloeiende naties geworden zijn?
Het grote verschil tussen onze samenleving en die "grote melting pots" (ik neem aan dat u op de US doelt), is dat wij hier een systeem van sociale zekerheid en herverdeling hebben dat bijzonder verregaand is. Er zit in ons systeem bijlange niet dezelfde incentive om te integreren. Da's in de VS wel anders, daar moet je uit je schulp komen wil je niet langs de straat kreperen. Bovendien mag je de "melting-pot" ook niet overdrijven... europeanen hebben een oude cultuur (rijker aan ervaring en tradities) en da's zowel een voordeel als een nadeel. Dus simplismen op dit vlak zijn ... nou ja "simplismen".

Ik had het in een andere thread reeds gesteld: de grenzen van ons land mogen voor mijn part zo open zijn als men maar wil... zodra de sociale zekerheid strikt wordt voorbehouden aan diegenen die er ook daadwerkelijk toe bijdragen. Eens zien wie er uit het zuiden dan nog geïnteresseerd zal zijn om hier te komen kreperen in het koelere noorden.
Oud 30 juni 2004, 12:05   #3
eno2
Banneling

Standaard

quote de vexille:
"ik neem aan dat u op de US doelt"
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Engeland, Duitsland en niet in het minst Frankrijk hebben een grote traditie van asiel en acceptatie van vreemdelingen, een historische traditie, behalve voor Duitsland.
Dat heeft economisch geen windeieren gelegd.
Wijzullen ze nog nodig hebben, de krepeergevallen uit het zuiden, om onze pensioenen te betalen, om Vlamingskes te maken.
Zelf heb ik wat meer ervaring met de Spaanse meltingpot.
Zéér multicultureel, dat taalgebied.

Eno2
Oud 30 juni 2004, 12:14   #4
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

het feit dat vele zuiderse landen achterlijk zijn gebleven is de beste reden om hun bevolking hier niet binnen te laten
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 14:33   #5
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
quote de vexille:
"ik neem aan dat u op de US doelt"

Engeland, Duitsland en niet in het minst Frankrijk hebben een grote traditie van asiel en acceptatie van vreemdelingen, een historische traditie, behalve voor Duitsland.
Dat heeft economisch geen windeieren gelegd.
Wijzullen ze nog nodig hebben, de krepeergevallen uit het zuiden, om onze pensioenen te betalen, om Vlamingskes te maken.
Zelf heb ik wat meer ervaring met de Spaanse meltingpot.
Zéér multicultureel, dat taalgebied.

Eno2
En u noemt Engeland, Duitsland en Frankrijk "melting pots" ???
Toevallig landen waar de etnische spanningen ondertussen bijna ondraaglijk geworden zijn? Ooit al eens de voorsteden van Parijs bezocht? (of een veilig onderkomen gezocht in Marseille na zonsondergang?) De recente uitslag van de verkiezingen in de UK in de gaten gehouden? En de slepende problematiek van de moslim-immigratie in de grote Britse steden een beetje gevolgd? Duitsland heeft ook zo z'n problemen met moslim-immigranten. Over Italië zullen we maar zwijgen zeker?

By the way; ik ben behoorlijk vertrouwd met de Britse "melting pot" ... wezenlijk en zeer dominant British!

Komkom... leg mij nu eerst eens uit welke "enorme economische voordelen" er zijn uitgegaan van de multiculturele melting-pots die die landen ondertussen zou typeren... En dan kunnen we verder discussiëren.
Oud 30 juni 2004, 17:30   #6
eno2
Banneling

Standaard

Quote de vexille:

"Komkom... leg mij nu eerst eens uit welke "enorme economische voordelen" er zijn uitgegaan van de multiculturele melting-pots die die landen ondertussen zou typeren... En dan kunnen we verder discussiëren"

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

De hele geschiedenis is een natuurlijke melting pot.
Mijn onderbuur is een Vandaal.
Hij heet ook Van Daele.

De voordelen van de melting pot voor de sterkere klassen zijn niet gering: al het onderbetaalde, gevaarlijke, vuile en ongewenste werk wordt hen uit handen genomen.

Het is ook psychologisch heilzaam dat je altijd onderdeurtjes bij de hand hebt om tegenaan te schoppen. Dat laat iemand zich goed voelen.

Onze buurlanden vertonen natuurlijk niet dezelfde versmeltingsgraad als de spaanse overzeese territoria, maar ze roepen zich inderdaad toch uit tot tsjokvol'.
Tsjokvol binnenlanders, ik geef het toe.

En dan te bedenken dat europa enige eeuwen lang zelf bijna leeggeëmigreerd is.

Onze ex-onderklassen regeren nu de wereld.
En dat is inderdaad de VS.

Eno2
Oud 14 december 2004, 13:25   #7
eno2
Banneling

Standaard

Ik geloof dat het multiculturalisme een realistisch gegeven is, een werkelijkheid.

In het Westen leven verschillende culturen naast elkaar en door elkaar.

Sommigen verwarren dat met cultuur-relativisme, wat echter iets totaal anders is. Cultuurrelativisme kent elke cultuur evenveel waarde en rechten toe, zonder dat iemand zich moet aanpassen noch opdringen. Dat gaat niet op bij ons.

Sommigen vinden ook dat een gemeenschappelijke kern opleggen niet overeenkomt met multiculturalisme.
Dat is een ernstige flater, omdat zonder die kern de gastcultuur desintegreert of onderworpen wordt of disfunctioneel wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be