Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2021, 13:01   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard Koninklijk Paleis te Brussel ook nu nog ;"...et pour les Flamand la même chose "

Vandaag 3-9-2021 in HLN op blz 29 een lezersbrief:

"Niet in het Nederlands

Vorige week had ik het genoegen om met vrienden een bezoek te brengen aan het koninklijk paleis.Het was een prachtig bezoek,maar toch werd dit bezoek overschaduwd door een taalkwestie.

In ons eigen land konden ze ons amper te woord staan in het Nederlands.

Eén van de werknemers die we daar aanspraken zei in het Frans :"Mevrouw ,ik kom uit Italië en ik spreek Italiaans".Voor de rest was het allemaal in het Frans te doen.Is dit normaal?
We waren alle drie erg onder de indruk ..."

Bravo voor de Monarchie.

Hun bijdrage om de Vlamingen een afkeer van Brussel en de gevoerde huidige

Belgische taalpolitiek bij te brengen is zeker geslaagd en

zal zeker vruchten opleveren bij de volgende verkiezingen en de Vlaamse

onafhankelijkheid alweer dichterbij brengen.

Go verantwoordelijken van het Koninklijk Paleis ,go, go en blijf er vooral voor

zorgen dat er geen Nederlandstalig personeel aanwezig is om de bezoekende

Vlamingen te woord te staan.

De voorstanders van de Vlaamse onafhankelijkheid danken U.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 september 2021 om 13:07.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 13:26   #2
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Het zal veranderen want Elisabetje studeert in Oxford !
Achteraf kan men dab beweren : "elle est parfaitement bilingue!"
Fr - E weliswaar.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 14:16   #3
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Het zal veranderen want Elisabetje studeert in Oxford !
Achteraf kan men dab beweren : "elle est parfaitement bilingue!"
Fr - E weliswaar.
Na 190 jaar nog steeds geen Nederlandstalig personeel in het Koninklijk paleis om de bezoekende Vlamingen op te vangen.

Het misprijzen voor de Vlamingen en hun taal druipt er letterlijk af.

En dan te bedenken dat de grote meerderheid van de belasting betalers die gans dat boeltje moeten betalen ,Nederlandstalig zijn.
Oud 3 september 2021, 22:18   #4
^_^
Parlementslid

Standaard

Waar is de link?
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2021, 22:21   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Waar is de link?
Er staat blz 29 van HLN, ik veronderstel dat dat een bladzijde van een papieren gazet is.
Hoe link je daar naartoe ?
Oud 4 september 2021, 00:32   #6
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Vandaag 3-9-2021 in HLN op blz 29 een lezersbrief:

"Niet in het Nederlands

Vorige week had ik het genoegen om met vrienden een bezoek te brengen aan het koninklijk paleis.Het was een prachtig bezoek,maar toch werd dit bezoek overschaduwd door een taalkwestie.

In ons eigen land konden ze ons amper te woord staan in het Nederlands.

Eén van de werknemers die we daar aanspraken zei in het Frans :"Mevrouw ,ik kom uit Italië en ik spreek Italiaans".Voor de rest was het allemaal in het Frans te doen.Is dit normaal?
We waren alle drie erg onder de indruk ..."

Bravo voor de Monarchie.

Hun bijdrage om de Vlamingen een afkeer van Brussel en de gevoerde huidige

Belgische taalpolitiek bij te brengen is zeker geslaagd en

zal zeker vruchten opleveren bij de volgende verkiezingen en de Vlaamse

onafhankelijkheid alweer dichterbij brengen.

Go verantwoordelijken van het Koninklijk Paleis ,go, go en blijf er vooral voor

zorgen dat er geen Nederlandstalig personeel aanwezig is om de bezoekende

Vlamingen te woord te staan.

De voorstanders van de Vlaamse onafhankelijkheid danken U.
Tss dat hoef ik als Nederlander dus ook niet meer te bezoeken, of hebben ze tenminste wel kennis van Duits (von Sachsen-Coburg-Gotha's hè) of Engels.
Uiteraard is het een gotspe dat ze de taal van de meerderheid van het land niet spreken....
Oud 4 september 2021, 00:37   #7
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Tss dat hoef ik als Nederlander dus ook niet meer te bezoeken, of hebben ze tenminste wel kennis van Duits (von Sachsen-Coburg-Gotha's hè) of Engels.
Uiteraard is het een gotspe dat ze de taal van de meerderheid van het land niet spreken....
Hier is dat normaal hé....

Destijds kregen wij op het werk een Amerikaan op bezoek die dacht dat belgië een volledig franstalig land was ....

Ik heb die mens dus snel uit zijn droom geholpen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2021, 06:14   #8
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Dat is bij apps ook zo.
Ik heb die diensten vaak gecontacteerd dat wij in België 3talig zijn en het beledigend is 1 taal als voorkeur in te stellen zonder de keuze te bieden. Daarvoor stond mijn Xbox lang op Nederland ingesteld.

Maar ziet, zagen werkt en die apps doen er veel aan een woke,social justice klavierwarrior te pleasen en alzo geschiede mijn verzoek.
Oud 4 september 2021, 09:35   #9
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Er staat blz 29 van HLN, ik veronderstel dat dat een bladzijde van een papieren gazet is.
Hoe link je daar naartoe ?
Inderdaad het komt van de papieren uitgave van het HLN blz 29 van 3 sep. 2021.

Wie het niet gelooft kan die krant kopen of lezen in de bib.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 september 2021 om 09:36.
Oud 4 september 2021, 09:39   #10
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dat is bij apps ook zo.
Ik heb die diensten vaak gecontacteerd dat wij in België 3talig zijn en het beledigend is 1 taal als voorkeur in te stellen zonder de keuze te bieden. Daarvoor stond mijn Xbox lang op Nederland ingesteld.

Maar ziet, zagen werkt en die apps doen er veel aan een woke,social justice klavierwarrior te pleasen en alzo geschiede mijn verzoek.
Goed gedaan en bedankt voor Uw moeite.

Maar eens Vlaanderen onafhankelijk is zal de wereld weten dat wij een Nederlandstalig land zijn en e r ook naar handelen.

Nog een bijkomend voordeel van de Vlaamse onafhankelijkheid.
Oud 4 september 2021, 09:40   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste Nederlanders weten niet hoe stiefmoederlijk hun en onze taal hier behandeld wordt door het Belgische regime en de Brusselse machthebbers in het bijzonder.
Oud 4 september 2021, 09:46   #12
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gisteren in Tilburg in een winkel in het Engels aangesproken geweest. Hij verstond mijn Nederlands wel en ik had de neiging zelf Engels terug te antwoorden.
Dat was volgens mij wel een buitenlander die gewoon slecht Nederlands praat. In Nederland nog steeds human resources voor sommigen. Ik trek me zoiets ook niet echt aan.

Nederland heeft geen taalstrijd gekend behalve bij het Fries in Friesland. En erg onderhuids bij het Nedersaksisch en het Limburgs. Zeeuwen vinden de teloorgang van hun dialect ook jammer, maar daar is het eerder folkloristisch.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 september 2021 om 09:47.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2021, 09:56   #13
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Gisteren in Tilburg in een winkel in het Engels aangesproken geweest. Hij verstond mijn Nederlands wel en ik had de neiging zelf Engels terug te antwoorden.
Dat was volgens mij wel een buitenlander die gewoon slecht Nederlands praat. In Nederland nog steeds human resources voor sommigen. Ik trek me zoiets ook niet echt aan.

Nederland heeft geen taalstrijd gekend behalve bij het Fries in Friesland. En erg onderhuids bij het Nedersaksisch en het Limburgs. Zeeuwen vinden de teloorgang van hun dialect ook jammer, maar daar is het eerder folkloristisch.
Onder het Frans bewind in het begin van de XIX eeuw tijd sprak een groot deel van de toplaag in Nederland ook Frans ,maar dat is snel uitgedoofd na de Nederlandse onafhankelijkheid in 1815.
Oud 6 september 2021, 21:05   #14
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bedoelt HR in plaats van Personeelszaken... Nou de meeste Zeeuwen, en als West Brabander kom ik er nogal wat tegen, schakelen maar wat graag over naar Zeeuws wanneer ze een andere Zeeuw tegenkomen, ook in het bij zijn van Nederlanders uit andere delen van het land. Dan ga ik ze ook meestal bewust in het Brabants aanspreken.
Maar ze klagen net zo hard over minderheden, die hetzelfde doen.
Oud 7 september 2021, 08:24   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar daar ging het dan nog om minderheidstalen.

Hier kan iemand die de taal van de meerderheid spreekt amper terecht in de hoofdstad.

Kan je je dat voorstellen, een Engelstalige Canadees die in zijn hoofdstad niet in het Engels kan worden geholpen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2021, 08:42   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Onder het Frans bewind in het begin van de XIX eeuw tijd sprak een groot deel van de toplaag in Nederland ook Frans ,maar dat is snel uitgedoofd na de Nederlandse onafhankelijkheid in 1815.
Het Frans maakt over heel de wereld plaats voor het Engels. Behalve misschien in het verbelziekte Congo.

Dat de dialecten zowel in België al Nederland teloor gaan heeft als voornaamste oorzaak: de migranten.

Genk en het "cités" is daar een sprekend voorbeeld van.

Wat de beoogde verfransing van Vlaanderen betreft, die is mislukt. Alleen in Brussel en "de zes" hebben de Franstaligen het verbelzieken nog niet opgegeven.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 september 2021 om 08:43.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2021, 08:47   #17
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dat is bij apps ook zo.

Zo is dat.

Neem eens een film uit de Microsoft Store, daar valt het echt goed op dat alles verFranst is.

Alleen Frans in België denkt MicroSoft?

Mensen die willen gaan voor een film met een Nederlandstalige ondertiteling die zijn er alvast aan voor de moeite.

En dan zelf gaan zoeken naar die ondertitels en ze er zelf gaan onderzetten is echt wel een leuke bezigheid die niet altijd lukt.

p.s.

Vergeet ook niet af te melden mocht iemand toch die store gebruikt hebben anders blijft uw mail daar staan.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 september 2021 om 08:50.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be