![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Testritje is toch niet zo een groot succes. En dan hangt er nog niet eens een caravan achteraan.
https://www.youtube.com/watch?v=aQRqO62g1Rs |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Met caravan kan ook, alleen beperkt dit in veel gevallen tot max. een caravan van 750 kg. Dat is zowat het zelfde wat een Citroën 2 pk ook mag trekken. Maar de caravan producenten hebben caravannetjes op de markt gebracht die geschikt zijn om met een elektrische auto te trekken.
Nu ja, caravannetjes is veel gezegd, ik zou het eerder een kippenhok op wielen noemen dat amper de zelfde breedte heeft als de auto zelf. Iets wat deftige caravan die voldoende accommodatie bied weegt al gauw rond de 1800 kg wat al direct een stuk meer is dan het dubbele van die 750 kg. Bovendien zijn die comfortabele caravans direct een stuk hoger en vooral een stuk breder met hun breedte van 2,5 meter. De extra hoogte is ook geen overbodige luxe ervan uitgaande dat de moderne mens in grootte toeneemt. 1,85 is al eerder naar de kleine kant dan naar de grote. Die Hollander in het filmpje komt al even hoog als de caravan wanneer hij er naast zou gaan staan. Dat maakt dat de, in het filmpje, voorgestelde caravans kruipruimtes zijn vergeleken bij mijn 9 meter lange caravan van 2,5 meter breed met zijn iets meer dan 1800 kg leeg. Dus, resultaat. Als trekauto voor een caravan, totaal ongeschikt. Kampeerwagen met opgeplooide tent + bagage kan nog net. https://www.youtube.com/watch?v=rKd2ZLOfXng Laatst gewijzigd door Garry : 8 november 2021 om 01:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.671
|
![]() ![]() ![]()
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Groene-stroom-versie, en vooral bi-directioneel. Je kunt dus kWh aftappen en iemand anders in kWh-nood depanneren:
https://www.youtube.com/watch?v=_GNrA8PvQwI Citaat:
![]() Citaat:
![]() Een Citroën Berlingo is vrijdagavond rond 18.30 uur in brand geschoten na een foute tankbeurt. Met een elektrische pomp werd de benzine uit de dieselwagen gepompt op een parking aan het skatepark in Genk. Mogelijk heeft een vonk de brandstof doen ontvlammen. De vlammen vernielden nog een geparkeerde Volkswagen.13 aug. 2021 ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2021 om 19:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/volks...oningen-920329 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.317
|
![]() Citaat:
Metaalbranden zijn immers superheet en smelten de bewapening. (of verzwakken die ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.250
|
![]() Citaat:
Lijkt me al algemene kennis. ![]()
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.250
|
![]() Citaat:
Ik zie de brandweer al bezig in een .... parkeergarage.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() En even naar de kostprijs;
De batterij is zowat de duurste kost om te vervangen en de meeste bieden een garantie van 8 jaar of 160000km. In de praktijk hebben de meeste op 8 jaar nog geen 160000km. Dus best je auto voor zijn 8 jaar vervangen alleen, wie gaat hem dan nog kopen en aan welke prijs. Daar bovenop kost de auto om en bij de 10000 euro meer dan een gelijkaardige benzine of diesel. En hoe moet je hem opladen? Dit kan thuis gebeuren alleen bied dat ook weer enkele problemen. Je moet dan de auto wel voor je deur kunnen parkeren of over een garage beschikken. Het eerste geval zal dikwijls niet mogelijk zijn dus om enige zekerheid te hebben dat ge hem zult kunnen thuis laden zal het toch het tweede geval worden, "een garage hebben". Dan moet ge bij de prijs van de auto ook nog eens de investering van de garage bij rekenen. Als ik het zo bekijk zal de nakende verplichting om elektrisch te gaan rijden iets worden voor de bevoorrechte kapitalisten . |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De accu's blijven verder gaan met warmteproductie tot alle opgeslagen energie weg is. In een parkeergarage is het dan de boodschap genoeg te sproeien om de auto af te koelen. en de omgeving te vrijwaren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terug naar de jaren 50 dus. Maar dan met een dure accu onder je kloten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
En naarmate hij ouder zal worden... Steeds meer tijd vragen. Fiasco.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
De toekomstige accupacks krijg je niet versleten. En de huidige LFP-packs ook al niet. QED, iemand nodig? Verder: Een huisgarage heb je helemaal niet nodig om een EV op te laden. Wat een hoop onzin ik hier toch allemaal lees. De Toyota Proace bestelwagen (75 kWh) geeft tot 1 miljoen kilometers garantie in Nederland zegt deze link: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 13:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() € 65 000 voor die Proace. Niet moeilijk dat Toyota 15 garantie kan geven. Na 7 jaar geven ze gewoon een nieuwe, en dan doen ze nog winst.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Zal ik het checken. https://www.ad.nl/auto/batterijbus-m...las~a839d9a60/ Die ondernemers kunnen trouwens kiezen uit veel verschillende versies van deze bestelwagens: in het geval van de Toyota Proace begint de prijslijst bij de 4.61 meter lange Compact (vanaf € 30.795 exclusief btw en bpm, alleen verkrijgbaar met 50 kWh-batterij) maar is er ook keuze uit de middelgrote Worker (4.96 meter, vanaf € 31.795) en de minimaal 33.145 euro kostende Long Worker van 5.30 meter. Kies je voor het grotere batterijenpakket, moet je rekening houden met een meerprijs van zo’n 7.100 euro. Dat is geen klein bedrag, maar accucellen zijn nou eenmaal het duurste onderdeel van een elektrisch voertuig. Ook interessant: de auto is verkrijgbaar als zogenoemde chassis-cabine, waarbij er bijvoorbeeld een open laadbak op de achterkant kan worden gezet én er bestaat een VIP-versie waarmee taxibedrijven grotere groepen kunnen vervoeren. --- Bij de garantie op het accupakket ontstaat een vergelijkbaar beeld: alle vier de merken garanderen dat de bruikbare capaciteit van de accu’s de eerste 8 jaar (of 160.000 kilometer) niet onder de 75 procent zakt. Toyota doet daar nog een stapje bovenop en belooft hetzelfde voor een periode van maar liefst vijftien jaar en een miljoen kilometer – mits je de auto jaarlijks door een erkende Toyota-dealer laat nakijken. Met die extra garantie, die trouwens overdraagbaar is naar eventuele volgende eigenaren, wil Toyota laten zien dat het merk zelf alle vertrouwen heeft in de techniek en de dagelijkse inzetbaarheid van de Proace Electric. Mocht je er zelf niet zeker van zijn of een elektrische bus wel past bij jou en je bedrijf, kan dit op z’n minst een stukje van de twijfel wegnemen. ----- En nog een check op de Toyota site: https://www.toyota.nl/modellen/proac...ric/index.json 50 kWh vanaf € 30k, gewone Proace, meerprijs € 7100 voor 75 kWh vind ik niet direct (configuratie lijkt te sukkelen) https://www.toyota.nl/modellen/proac...ric/index.json 75 kWh vanaf € 59k de Proace Verso, Configureer maar naar uw goesting. ![]() ----- Wist je dat BYD in 2016 al 4000 laadcyclussen garandeerde op zijn LFP-packs? Beetje google-kungfu op BYD e6 en je vindt het. Vooral gebruikt als taxi, ook in Brussel trouwens. ---- Toyota meldt ook op zijn website dat de Proace nu de best verkochte E-bestelwagen is. Ook dat ga ik ff checken, Noorwegen is daar de beste graadmeter (ook voor Europa) klopt, zeker al voor Noorwegen, met grote afstand voor de andere E-bestelwagens. Een 18e plaats algemeen alle BEV, met reeds 1.978 verkocht momenteel in 2021. Vandaag kwamen er reeds 8 bij, en 35 in november. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 14:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.250
|
![]() In de toekomst zal de mens ook oneindig lang leven.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
![]() Is wel zinloos, zoals ze zich ook afvragen waarom batterijen eventueel 3 miljoen kms of meer kunnen meegaan. Rij je 30.000 km per jaar is dat 100 jaar. Maar ze leggen ook waarom dat wel zinvol kan zijn Bron: https://www.elektroauto-news.net/202...erfunden-haben Tesla-Batterieforscher will 3,5-Millionen-Kilometer-Batterie erfunden haben Sind so langlebige Batterien überhaupt sinnvoll? Zijn zulke duurzame batterijen wel nuttig? Gezien het feit dat deze batterijen praktisch voor altijd kunnen meegaan, of in ieder geval veel langer dan de normale levensduur van een auto, roept Dahn de vraag op of we echt batterijen nodig hebben die zo goed en lang meegaan. En om meerdere redenen met ja beantwoord: aan de ene kant omdat ze zouden kunnen worden gebruikt in autonome robotauto's die maximaal een uur per dag op de weg zijn in plaats van de gebruikelijke forensenauto en dus ook aanzienlijk hogere kilometerstanden hebben. Aan de andere kant kan een gebruikte batterij, zodra het chassis het einde van zijn levensduur heeft bereikt, worden verwijderd en bijna zo goed als nieuw in een nieuw voertuig worden geïnstalleerd, of hij kan gedurende lange tijd worden gebruikt in de tweede life-toepassingen zoals stationaire opslag. Elon Musk, CEO van Tesla, heeft in het verleden ook al aangegeven hoe belangrijk batterijen met een lange levensduur zijn voor andere Tesla-aanbiedingen zoals Powerwalls, Powerpacks en de geplande elektrische vrachtwagens. Batterijen met een lange levensduur zouden ook alleen maar een voordeel zijn in V2G-toepassingen, waarbij indien nodig ook overtollige elektriciteit uit e-autobatterijen kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Interessant is dat Drew Baglino, een van Tesla's toonaangevende ingenieurs, onlangs zei dat toekomstige elektrische auto's van de Amerikaanse fabrikant ook bidirectionele opladers zullen hebben die V2G-toepassingen mogelijk maken. Zoals gebruikelijk maakt Dahn niet bekend of en wanneer Tesla deze wijzigingen zal doorvoeren. Het is echter te verwachten dat zijn bevindingen ook zullen dienen om Tesla's zelfgeproduceerde batterijcellen te verbeteren. Het zou dus geen grote verrassing zijn als de nieuwe 4680-cellen van Tesla een bovengemiddelde levensduur zouden hebben. Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Er is nog een Toyota Proace City vanaf €26k zonder BTW, enkel 50 kWh pack. Prijzen Nederland. Komt 2022.
De 1 miljoen km en 15 jaar op het batterijpack is daar evenzo geldig, tot 70% capaciteit* is dat in het kleingedrukte Citaat:
https://www.toyota.nl/over-toyota/to...ize=fullscreen Dat is €4k goedkoper dan de normale Proace waar het basismodel vanaf €30k kost zonder btw. Voor het 75 kWh accupack te configureren moet je minstens de Worker versie selecteren en dan zit je bij ca. €40k zonder BTW. Op de Belgische Toyota site https://nl.toyota.be/ staan nog geen E-bestelwagens wel de E-personenwagen SUV bZ De https://www.toyota.nl/ is veel meer electrisch getint, maar de .be site zal weldra wel aangepast worden. Altijd E-retard... lol Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.376
|
![]() Citaat:
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() aha, dat was uit die opgewarmde draad, hoe idioot-proof is EV rijden in België?
Minstens een IQ van 50 is gewenst. De reacties onder dat filmpje zeggen wel genoeg. Interesseert @ Garry niet. |
![]() |
![]() |