Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2021, 23:15   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard elektrisch rijden of toch maar niet?

Testritje is toch niet zo een groot succes. En dan hangt er nog niet eens een caravan achteraan.

https://www.youtube.com/watch?v=aQRqO62g1Rs
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2021, 00:44   #2
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Met caravan kan ook, alleen beperkt dit in veel gevallen tot max. een caravan van 750 kg. Dat is zowat het zelfde wat een Citroën 2 pk ook mag trekken. Maar de caravan producenten hebben caravannetjes op de markt gebracht die geschikt zijn om met een elektrische auto te trekken.

Nu ja, caravannetjes is veel gezegd, ik zou het eerder een kippenhok op wielen noemen dat amper de zelfde breedte heeft als de auto zelf.

Iets wat deftige caravan die voldoende accommodatie bied weegt al gauw rond de 1800 kg wat al direct een stuk meer is dan het dubbele van die 750 kg. Bovendien zijn die comfortabele caravans direct een stuk hoger en vooral een stuk breder met hun breedte van 2,5 meter.

De extra hoogte is ook geen overbodige luxe ervan uitgaande dat de moderne mens in grootte toeneemt. 1,85 is al eerder naar de kleine kant dan naar de grote. Die Hollander in het filmpje komt al even hoog als de caravan wanneer hij er naast zou gaan staan.

Dat maakt dat de, in het filmpje, voorgestelde caravans kruipruimtes zijn vergeleken bij mijn 9 meter lange caravan van 2,5 meter breed met zijn iets meer dan 1800 kg leeg.

Dus, resultaat. Als trekauto voor een caravan, totaal ongeschikt. Kampeerwagen met opgeplooide tent + bagage kan nog net.

https://www.youtube.com/watch?v=rKd2ZLOfXng

Laatst gewijzigd door Garry : 8 november 2021 om 01:14.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2021, 19:24   #3
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.671
Standaard



__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2021, 19:36   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht


Groene-stroom-versie, en vooral bi-directioneel. Je kunt dus kWh aftappen en iemand anders in kWh-nood depanneren:
https://www.youtube.com/watch?v=_GNrA8PvQwI


Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=259603

Minder % stroompannes bij Belgische EV dan in UK met brandstofpanne!


Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190227_04212518

Iedere dag tanken 17 chauffeurs de verkeerde brandstof: kosten kunnen oplopen tot 7.000 euro

Een Citroën Berlingo is vrijdagavond rond 18.30 uur in brand geschoten na een foute tankbeurt. Met een elektrische pomp werd de benzine uit de dieselwagen gepompt op een parking aan het skatepark in Genk. Mogelijk heeft een vonk de brandstof doen ontvlammen. De vlammen vernielden nog een geparkeerde Volkswagen.13 aug. 2021


Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2021 om 19:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2021, 23:28   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Groene-stroom-versie, en vooral bi-directioneel. Je kunt dus kWh aftappen en iemand anders in kWh-nood depanneren:
https://www.youtube.com/watch?v=_GNrA8PvQwI








Een Citroën Berlingo is vrijdagavond rond 18.30 uur in brand geschoten na een foute tankbeurt. Met een elektrische pomp werd de benzine uit de dieselwagen gepompt op een parking aan het skatepark in Genk. Mogelijk heeft een vonk de brandstof doen ontvlammen. De vlammen vernielden nog een geparkeerde Volkswagen.13 aug. 2021

Daar hebben deze zelfs geen brandstoftank voor nodig.

https://www.autoblog.nl/nieuws/volks...oningen-920329
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2021, 23:34   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.317
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Daar hebben deze zelfs geen brandstoftank voor nodig.

https://www.autoblog.nl/nieuws/volks...oningen-920329
Als het in een parkeergarage gebeurt kan je het gebouw ook gelijk afscrhijven.

Metaalbranden zijn immers superheet en smelten de bewapening. (of verzwakken die )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 09:44   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.250
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Testritje is toch niet zo een groot succes. En dan hangt er nog niet eens een caravan achteraan.

https://www.youtube.com/watch?v=aQRqO62g1Rs
Voor wie is dit nieuwe informatie?
Lijkt me al algemene kennis.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 09:45   #8
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.250
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als het in een parkeergarage gebeurt kan je het gebouw ook gelijk afscrhijven.
Een E-wagen blus je door onderdompeling in een watercontainer.
Ik zie de brandweer al bezig in een .... parkeergarage.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 10:23   #9
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

En even naar de kostprijs;

De batterij is zowat de duurste kost om te vervangen en de meeste bieden een garantie van 8 jaar of 160000km. In de praktijk hebben de meeste op 8 jaar nog geen 160000km. Dus best je auto voor zijn 8 jaar vervangen alleen, wie gaat hem dan nog kopen en aan welke prijs.

Daar bovenop kost de auto om en bij de 10000 euro meer dan een gelijkaardige benzine of diesel.

En hoe moet je hem opladen? Dit kan thuis gebeuren alleen bied dat ook weer enkele problemen. Je moet dan de auto wel voor je deur kunnen parkeren of over een garage beschikken. Het eerste geval zal dikwijls niet mogelijk zijn dus om enige zekerheid te hebben dat ge hem zult kunnen thuis laden zal het toch het tweede geval worden, "een garage hebben". Dan moet ge bij de prijs van de auto ook nog eens de investering van de garage bij rekenen.

Als ik het zo bekijk zal de nakende verplichting om elektrisch te gaan rijden iets worden voor de bevoorrechte kapitalisten .
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 10:23   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Een E-wagen blus je door onderdompeling in een watercontainer.
Ik zie de brandweer al bezig in een .... parkeergarage.
Het enige je voor elkaar krijgt met die waterbak is dat er minder kunststof in de wagen zelf in de hens gaat.
De accu's blijven verder gaan met warmteproductie tot alle opgeslagen energie weg is.

In een parkeergarage is het dan de boodschap genoeg te sproeien om de auto af te koelen. en de omgeving te vrijwaren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 10:28   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En even naar de kostprijs;

De batterij is zowat de duurste kost om te vervangen en de meeste bieden een garantie van 8 jaar of 160000km. In de praktijk hebben de meeste op 8 jaar nog geen 160000km. Dus best je auto voor zijn 8 jaar vervangen alleen, wie gaat hem dan nog kopen en aan welke prijs.

Daar bovenop kost de auto om en bij de 10000 euro meer dan een gelijkaardige benzine of diesel.

En hoe moet je hem opladen? Dit kan thuis gebeuren alleen bied dat ook weer enkele problemen. Je moet dan de auto wel voor je deur kunnen parkeren of over een garage beschikken. Het eerste geval zal dikwijls niet mogelijk zijn dus om enige zekerheid te hebben dat ge hem zult kunnen thuis laden zal het toch het tweede geval worden, "een garage hebben". Dan moet ge bij de prijs van de auto ook nog eens de investering van de garage bij rekenen.

Als ik het zo bekijk zal de nakende verplichting om elektrisch te gaan rijden iets worden voor de bevoorrechte kapitalisten .
Heb ik al eerder geschreven nietwaar. Onze politici pakken het mobiliteitsprobleem aan door het kiesvee immobiel te maken.

Terug naar de jaren 50 dus. Maar dan met een dure accu onder je kloten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 11:12   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En even naar de kostprijs;

De batterij is zowat de duurste kost om te vervangen en de meeste bieden een garantie van 8 jaar of 160000km. In de praktijk hebben de meeste op 8 jaar nog geen 160000km. Dus best je auto voor zijn 8 jaar vervangen alleen, wie gaat hem dan nog kopen en aan welke prijs.

Daar bovenop kost de auto om en bij de 10000 euro meer dan een gelijkaardige benzine of diesel.

En hoe moet je hem opladen? Dit kan thuis gebeuren alleen bied dat ook weer enkele problemen. Je moet dan de auto wel voor je deur kunnen parkeren of over een garage beschikken. Het eerste geval zal dikwijls niet mogelijk zijn dus om enige zekerheid te hebben dat ge hem zult kunnen thuis laden zal het toch het tweede geval worden, "een garage hebben". Dan moet ge bij de prijs van de auto ook nog eens de investering van de garage bij rekenen.

Als ik het zo bekijk zal de nakende verplichting om elektrisch te gaan rijden iets worden voor de bevoorrechte kapitalisten .
Thuis opladen zal nogal wat tijd vragen om hem vol te krijgen.
En naarmate hij ouder zal worden... Steeds meer tijd vragen.

Fiasco.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 12:52   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Heb ik al eerder geschreven nietwaar. Onze politici pakken het mobiliteitsprobleem aan door het kiesvee immobiel te maken.

Terug naar de jaren 50 dus. Maar dan met een dure accu onder je kloten.
Accupack gaat alvast naar $80/kWh. Dat is alvast minder dan een plofmotor met al zijn emissierommel. QED.

De toekomstige accupacks krijg je niet versleten.

En de huidige LFP-packs ook al niet.

QED, iemand nodig?


Verder:
Een huisgarage heb je helemaal niet nodig om een EV op te laden.
Wat een hoop onzin ik hier toch allemaal lees.

De Toyota Proace bestelwagen (75 kWh) geeft tot 1 miljoen kilometers garantie in Nederland zegt deze link:

Citaat:
https://www.deondernemer.nl/actueel/....google.com%2F

Waarom ondernemers 1 miljoen kilometer garantie krijgen op deze elektrische bestelwagen

Nu er steeds meer elektrische bestelwagens op de markt verschijnen, wordt de ‘batterijbus’ een serieuzer alternatief voor een bedrijfsauto op benzine of diesel. Om de laatste twijfels bij ondernemers weg te nemen introduceert Toyota – naast maar liefst 15 jaar (!) of 1 miljoen kilometer garantie – allerlei diensten en oplossingen die schilders, hoveniers en timmerlieden gerust moeten stellen. Maar is dat wel genoeg?

Roland Tameling 11 juli 2020

U zegt: ‘Een slechte elektrische bus betekent honger.’ Wat bedoelt u daarmee?

,,Dat een elektrische bus die niet goed is, onze klanten inkomsten kan kosten. Als zo’n auto stil staat met pech, kan de berijder zijn gezin niet te eten geven. Daarom zetten wij alles op alles om te garanderen dat de Proace goed is: in de fabriek hebben wij een extra controle vanuit Toyota en daarom durven wij meer garantie te geven dan andere merken. Standaard heb je 3 jaar of 100.000 kilometer fabrieksgarantie, wij verlengen dat naar 5 jaar en 200.000 kilometer. Bij de garantie op het accupakket gaan we nog verder: vanuit de fabriek geldt 8 jaar of 160.000 kilometer, in Nederland garanderen wij 15 jaar en een miljoen kilometer.”

Waarom doet Toyota dat?

,,Omdat we vertrouwen hebben in ons product en omdat we onze klanten dat vertrouwen ook willen geven. We ondersteunen en ‘ontzorgen’ de klanten met al hun vragen over elektrisch rijden en staan klaar bij eventuele problemen, en deze extra garantie versterkt dat. Het is ook nog eens goed voor de restwaarde, want de garantie geldt ook voor de tweede en de derde eigenaar… Overigens: zolang de auto in onderhoud is bij een officiële Toyota-dealer.”

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 13:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 13:30   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

€ 65 000 voor die Proace. Niet moeilijk dat Toyota 15 garantie kan geven. Na 7 jaar geven ze gewoon een nieuwe, en dan doen ze nog winst.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 13:48   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€ 65 000 voor die Proace. Niet moeilijk dat Toyota 15 garantie kan geven. Na 7 jaar geven ze gewoon een nieuwe, en dan doen ze nog winst.
Aja? Heb je dat gecheckt? Altijd grommelen? Die 15 jaar / 1 miljoen is overdraagbaar trouwens, je moet wel 1 maal per jaar naar een inspectie.

Zal ik het checken.

https://www.ad.nl/auto/batterijbus-m...las~a839d9a60/

Die ondernemers kunnen trouwens kiezen uit veel verschillende versies van deze bestelwagens: in het geval van de Toyota Proace begint de prijslijst bij de 4.61 meter lange Compact (vanaf € 30.795 exclusief btw en bpm, alleen verkrijgbaar met 50 kWh-batterij) maar is er ook keuze uit de middelgrote Worker (4.96 meter, vanaf € 31.795) en de minimaal 33.145 euro kostende Long Worker van 5.30 meter. Kies je voor het grotere batterijenpakket, moet je rekening houden met een meerprijs van zo’n 7.100 euro. Dat is geen klein bedrag, maar accucellen zijn nou eenmaal het duurste onderdeel van een elektrisch voertuig. Ook interessant: de auto is verkrijgbaar als zogenoemde chassis-cabine, waarbij er bijvoorbeeld een open laadbak op de achterkant kan worden gezet én er bestaat een VIP-versie waarmee taxibedrijven grotere groepen kunnen vervoeren.

---

Bij de garantie op het accupakket ontstaat een vergelijkbaar beeld: alle vier de merken garanderen dat de bruikbare capaciteit van de accu’s de eerste 8 jaar (of 160.000 kilometer) niet onder de 75 procent zakt. Toyota doet daar nog een stapje bovenop en belooft hetzelfde voor een periode van maar liefst vijftien jaar en een miljoen kilometer – mits je de auto jaarlijks door een erkende Toyota-dealer laat nakijken. Met die extra garantie, die trouwens overdraagbaar is naar eventuele volgende eigenaren, wil Toyota laten zien dat het merk zelf alle vertrouwen heeft in de techniek en de dagelijkse inzetbaarheid van de Proace Electric. Mocht je er zelf niet zeker van zijn of een elektrische bus wel past bij jou en je bedrijf, kan dit op z’n minst een stukje van de twijfel wegnemen.

-----

En nog een check op de Toyota site:

https://www.toyota.nl/modellen/proac...ric/index.json
50 kWh vanaf € 30k, gewone Proace, meerprijs € 7100 voor 75 kWh vind ik niet direct (configuratie lijkt te sukkelen)

https://www.toyota.nl/modellen/proac...ric/index.json
75 kWh vanaf € 59k de Proace Verso,

Configureer maar naar uw goesting.
-----

Wist je dat BYD in 2016 al 4000 laadcyclussen garandeerde op zijn LFP-packs?

Beetje google-kungfu op BYD e6 en je vindt het. Vooral gebruikt als taxi, ook in Brussel trouwens.

----

Toyota meldt ook op zijn website dat de Proace nu de best verkochte E-bestelwagen is.
Ook dat ga ik ff checken, Noorwegen is daar de beste graadmeter (ook voor Europa)
klopt, zeker al voor Noorwegen, met grote afstand voor de andere E-bestelwagens.
Een 18e plaats algemeen alle BEV, met reeds 1.978 verkocht momenteel in 2021. Vandaag kwamen er reeds 8 bij, en 35 in november.
Citaat:
https://elbilstatistikk.no/
Make and Model : Today | November | 2021
18 TOYOTA PROACE: 8 | 35| 1.978
(na edit)

Citaat:
Nr. 1 in elektrische bedrijfswagens



https://www.toyota.nl/modellen/proac...ric/index.json

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 14:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 14:24   #16
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.250
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De toekomstige accupacks krijg je niet versleten....
In de toekomst zal de mens ook oneindig lang leven.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 14:42   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
In de toekomst zal de mens ook oneindig lang leven.
Weet jij hoe oud @maddox is? Is maddox "de eeuwige mens"?


Is wel zinloos, zoals ze zich ook afvragen waarom batterijen eventueel 3 miljoen kms of meer kunnen meegaan.

Rij je 30.000 km per jaar is dat 100 jaar.

Maar ze leggen ook waarom dat wel zinvol kan zijn
Bron:
https://www.elektroauto-news.net/202...erfunden-haben

Tesla-Batterieforscher will 3,5-Millionen-Kilometer-Batterie erfunden haben

Sind so langlebige Batterien überhaupt sinnvoll?

Zijn zulke duurzame batterijen wel nuttig?

Gezien het feit dat deze batterijen praktisch voor altijd kunnen meegaan, of in ieder geval veel langer dan de normale levensduur van een auto, roept Dahn de vraag op of we echt batterijen nodig hebben die zo goed en lang meegaan. En om meerdere redenen met ja beantwoord: aan de ene kant omdat ze zouden kunnen worden gebruikt in autonome robotauto's die maximaal een uur per dag op de weg zijn in plaats van de gebruikelijke forensenauto en dus ook aanzienlijk hogere kilometerstanden hebben. Aan de andere kant kan een gebruikte batterij, zodra het chassis het einde van zijn levensduur heeft bereikt, worden verwijderd en bijna zo goed als nieuw in een nieuw voertuig worden geïnstalleerd, of hij kan gedurende lange tijd worden gebruikt in de tweede life-toepassingen zoals stationaire opslag.

Elon Musk, CEO van Tesla, heeft in het verleden ook al aangegeven hoe belangrijk batterijen met een lange levensduur zijn voor andere Tesla-aanbiedingen zoals Powerwalls, Powerpacks en de geplande elektrische vrachtwagens. Batterijen met een lange levensduur zouden ook alleen maar een voordeel zijn in V2G-toepassingen, waarbij indien nodig ook overtollige elektriciteit uit e-autobatterijen kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Interessant is dat Drew Baglino, een van Tesla's toonaangevende ingenieurs, onlangs zei dat toekomstige elektrische auto's van de Amerikaanse fabrikant ook bidirectionele opladers zullen hebben die V2G-toepassingen mogelijk maken.

Zoals gebruikelijk maakt Dahn niet bekend of en wanneer Tesla deze wijzigingen zal doorvoeren. Het is echter te verwachten dat zijn bevindingen ook zullen dienen om Tesla's zelfgeproduceerde batterijcellen te verbeteren. Het zou dus geen grote verrassing zijn als de nieuwe 4680-cellen van Tesla een bovengemiddelde levensduur zouden hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 14:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 16:02   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Er is nog een Toyota Proace City vanaf €26k zonder BTW, enkel 50 kWh pack. Prijzen Nederland. Komt 2022.

De 1 miljoen km en 15 jaar op het batterijpack is daar evenzo geldig, tot 70% capaciteit* is dat in het kleingedrukte

Citaat:
https://www.toyota.nl/over-toyota/to...-electric.json
100% ELEKTRISCH: DE NIEUWE PROACE CITY ELECTRIC

IDEAAL VOOR ONDERNEMERS DIE MET ZERO EMISSION VERDER WILLEN

Toyota gaat steeds verder in volledig elektrisch rijden. Onlangs hebben we de Proace Electric geïntroduceerd. Een moderne 100% elektrische bestelbus met een ouderwets grote laadruimte. Dit jaar volgt al de tweede 100% elektrisch bedrijfswagen; de Toyota Proace City! Een compacte bestelauto met een grote aantrekkingskracht. Het perfecte maatje om mee te klussen, te werken of te bezorgen in stedelijk gebied. Hij is leverbaar vanaf € 25.995,- exclusief btw en subsidies.

Tot 15 jaar / tot 1.000.000 kilometer garantie op het accupakket

De Toyota Proace City Electric wordt leverbaar in twee lengtematen (de ‘gewone’ en de Long versie) en in een praktische personenversie, de Proace City Verso Electric. Dankzij talrijke opbergvakken, een enorme bagageruimte, een zeer flexibel interieur en standaard zeven zitplaatsen is dat echt de ideale familie auto. En welke Proace City je ook kiest: op het batterijpakket krijg je altijd een ongekende garantie: tot 15 jaar / tot 1.000.000 kilometer*!

* Tot 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit, mits jaarlijks door de Toyota dealer geïnspecteerd.
Pdf prijslijst en keuze opties bij de City:
https://www.toyota.nl/over-toyota/to...ize=fullscreen

Dat is €4k goedkoper dan de normale Proace waar het basismodel vanaf €30k kost zonder btw. Voor het 75 kWh accupack te configureren moet je minstens de Worker versie selecteren en dan zit je bij ca. €40k zonder BTW.

Op de Belgische Toyota site https://nl.toyota.be/ staan nog geen E-bestelwagens wel de E-personenwagen SUV bZ

De https://www.toyota.nl/ is veel meer electrisch getint, maar de .be site zal weldra wel aangepast worden. Altijd E-retard... lol

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 16:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 16:58   #19
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.376
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Testritje is toch niet zo een groot succes. En dan hangt er nog niet eens een caravan achteraan.

https://www.youtube.com/watch?v=aQRqO62g1Rs
Thuis vertrekken met een quasi lege batterij, welke idioot doet dat nu eigenlijk?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 17:53   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

aha, dat was uit die opgewarmde draad, hoe idioot-proof is EV rijden in België?

Minstens een IQ van 50 is gewenst.

De reacties onder dat filmpje zeggen wel genoeg. Interesseert @ Garry niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be