![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Het is al meermaals aangehaald in verschillende topics regarding Amerika, dat de mainstreammedia in de VS nauwelijks aandacht heeft voor kritiek op regering en haar beleid. Sommigen trachten dit te minimaliseren. Daarom dat ik een aparte topic aan het thema wil wijden.
Hier alvast één opmerking uit de Guardian. Toch niet direct de eerste beste roddelkrant. The Guardian reports on the state of journalism in the US: “The worldwide turmoil caused by President Bush's policies goes not exactly unreported, but entirely de-emphasized. Guardian writers are inundated by e-mails from Americans asking plaintively why their own papers never print what is in these columns… If there is a Watergate scandal lurking in [the Bush] administration, it is unlikely to be [Washington Post journalist Bob] Woodward or his colleagues who will tell us about it. If it emerges, it will probably come out on the web. That is a devastating indictment of the state of American newspapers.” [Guardian] Het voorlaatste zinnetje is interessant. Journalisten zien zich meer en meer genoodzaakt zich tot het internet te wenden. En dan krijg je dus onvermijdelijk opmerkingen in de trant van: Citaat:
![]() |
![]() |
#2 |
Burger
|
![]() ik denk dat het ondertussen zo erg geworden is dat een groot deel van de amerikanen GEEN objectief neutraal nieuws meer wenst. Correctie : ze willen dat wel, maar zijn zo geïndoctrineerd na jaren (efficient) gebombardeerd te zijn met neocon propaganda dat het quasi onmogelijk wordt
als je ziet wat er zo al verteld wordt op Us fora over bijv Frankrijk als de volgende grote vijand van de US die overwonnen zou moeten worden.... ![]() als je echt neutraal nieuws brengt,moet je eerst al voldoende fondsen weten te vergaren. en vermits de meeste media in handen gekomen is van big corporations is dat al bijzonder moeilijk. als je er al in slaagt, staat men direkt klaar om je af te schilderen als een liberal (een scheldwoord blijkbaar) en leftist, communist, unpatriotic en traitor to the Usa who wants the terrorists to win or should move to Canada or those wimps in communist Europe.... voor ons amusant om te lezen en eens goed mee te lachen. het probleem is echter dat een zeer aanzienlijk deel van de US populatie dit blijkbaar slikt als zoete koek en voor waarheid aanneemt. ![]()
vrije meningsuiting volgens nadine=polly=.... "[size=1]dat ik er in geslaagd ben een antisemitische islamsite in Nederland door de overheid heb kunne van Internet halen." [/size] [size=1]"maar morgen zal ik in versnelling treden,want met de laatste tekst van de moderator is ook hier een grens overschreden[/size] [size=1]Dat legt dus volkomen uit waarom antisemitisme expliciet op dit forum(politics.be)toegelaten is.Voor hoelang?dat zal daarna niet meer van mij afhangen[/size] |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
|
![]() Er bestaat in de VS ook nog de Public Broadcasting, die zijn niet echt populair maar ze geven een gevarieerde en genuanceerde berichtgeving.
Frankrijk als grote vijand kan misschien wel het beeld zijn van dominante stations als Fox. Maar als ze anti-amerikaanse gevoelens willen zien, zouden ze eerder naar Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten moeten kijken. Daar is Frankrijk klein bier mee vergelekden. Het is zo'n beeld dat Fox en andere stations scheppen, één van de vele beelden die niet gedeeld worden door mensen in andere landen. Men moet echter niet vergeten dat mensen vaak weten dat Fox overdrijft, het druipt er echt van af en dat wordt gehekeld door "liberale" kranten en media die toch ook een andere berichtgeving hanteren dan Fox. Het probleem van het internet en nieuws op het internet is de bron: wie is het die de bron is van die zoveelste conspiracy theory? Daar zijn de traditionelere media als kranten nog een stap voor op de rest, ze checken hun bronnen. Voor zo'n ingrijpende berichtgeving als die van zo'n nieuw Watergate schandaal, is dat nakijken van de bronnen zeker nodig. Dat is het verschil tussen de dorpsgek en een echt gevaarlijke overtuiging voor het politieke bestel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik persoonlijk zou maar eerst voor eigen deur vegen, want wat er in ons landje gebeurt!...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]()
vrije meningsuiting volgens nadine=polly=.... "[size=1]dat ik er in geslaagd ben een antisemitische islamsite in Nederland door de overheid heb kunne van Internet halen." [/size] [size=1]"maar morgen zal ik in versnelling treden,want met de laatste tekst van de moderator is ook hier een grens overschreden[/size] [size=1]Dat legt dus volkomen uit waarom antisemitisme expliciet op dit forum(politics.be)toegelaten is.Voor hoelang?dat zal daarna niet meer van mij afhangen[/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De objectiviteit van de media in de VS en in België verschilt toch wel grondig soms hoor. Een paar weken geleden was er een repotage op de nederlandse televisie over fox-televisiezender.
Bekijk het online en huiver. Zelfs de grootste tegenstanders van de 'rooie vrt', moeten toegeven dat het allemaal nog niet zo erg is bij ons, vergeleken bij de fox-berichtgeving. http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ngen/19365659/ ps: ik was echt geschockt door deze reportage. Na de scheiding tussen kerk en staat met de franse revolutie, zou er nu hoognodig een scheiding tussen staat en media moeten komen! Laatst gewijzigd door Meia noite : 12 december 2004 om 22:11. Reden: typfout |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Al met al mogen we nog blij zijn. Vooral als je ziet wat er in Italië en Rusland gebeurt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Partijlid
|
![]() In Vlaanderen kijken velen die geïnteresseerd zijn in nieuws ook makkelijker naar het nieuws uit andere landen. Buitenlandse kranten en nieuwszenders, internetsites, etc. ze zijn makkelijk te raadplegen. In Groot-Brittannië, Frankrijk of Duitsland zijn er veel minder buitenlandse kanalen te ontvangen via kabel dan in België. Het viel me op tijdens mijn verblijf in deze landen, ik denk dat het een zekere bijdrage geeft aan zij die al een iets bredere kijk op de actualiteiten willen krijgen in Vlaanderen.
En Halcyon heeft een punt, men zit vaak de VS vanalles te beschuldigen terwijl men dat waarschijnlijk nog om veel meer redenen kan in het geval van Italië en Rusland. De VS zijn natuurlijk daarom wel niet vrij van enige kritiek. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Jozef OstynCitaat:
Oorspronkelijk bericht door Meia noite ps: ik was echt geschockt door deze reportage. Na de scheiding tussen kerk en staat met de franse revolutie, zou er nu hoognodig een scheiding tussen staat en media moeten komen! In de VS is er een veel grotere scheiding tussen overheid en media dan in Europa. Bovendien gelden daar veel striktere regels ter voorkoming van overconcentratie van media-controle in één hand. Ik beweer ook niet dat Europa altijd zoveel beter doet hieromtrent, maar wel dat er een groot verschil gaapt tussen wat wij hier in België gewoon zijn aan media-objectiviteit van onze grote zenders en wat de Amerikaanse bevolking moet aanschouwen op de tv. Waarschijnlijk heeft u de reportage nog niet bekeken, als u dit doet kan u me enkel gelijkgeven op dit vlak |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Je hebt gelijk als je zegt dat dit land slecht 2 grote tv persgroepen heeft. En de manipulatie werkt , kijk maar naar de bende van nijvel en de zaak dutroux, en de zaak X1 alias Regina Louf als uitschieter. Er is daar nooit tot op de bodem gegaan in de media.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Famous spy novelist John le Carré, in an essay entitled, “The United States of America Has Gone Mad,” says “The reaction to 9/11 is beyond anything Osama bin Laden could have hoped for in his nastiest dreams. As in McCarthy times, the freedoms that have made America the envy of the world are being systematically eroded.” He also comments, “How Bush and his junta succeeded in deflecting America's anger from bin Laden to Saddam Hussein is one of the great public relations conjuring tricks of history.” [London Times 1/15/03]
![]() |
#15 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat sommigen nog niet echt doorhebben wat ik bedoel met, "problemen" met de media in de VS.
Ik heb het niet over propagandazenders als Fox enzo. Ik heb het over berichten die gewoonweg genegeerd worden door de mainstreampers in de VS. Eén voorbeeld: het feit dat Bush FBI-agenten van hun onderzoek naar Bin Laden heeft gehaald, wordt vandaag nog steeds niet gelooft door de meerderheid van de Amerikanen. Waarom niet? Waar zouden ze het ook gehoord hebben. Op 6 juni 2002 is het op BBC-Newsnight geweest. Op 7 november 2001 hebbent de Times of India en The Guardian uit Londen het erover. Op 8 november 2001 maakt de Sydney Morning Herald er melding van. CNN? CBS? AP? Washington Post? Nope! En we kunnen hier nu toch wel gerust stellen dat het om Major News!!! gaat! Of vergis ik me? We hebben hier een getuigenis van een FBI-agent! Als zoiets al niet verschijnt, moet je niet vragen hoeveel ander, minder spectaculair nieuws, nooit de mainstreammedia haalt.
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- Laatst gewijzigd door democratsteve : 13 december 2004 om 23:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Als u een beetje van de Amerikaanse pers afwist, dan zou u weten dat heel wat van de kranten en media in de VS zeer kritisch staan t.o.v. de huidige administratie. Laatst gewijzigd door Jozef Ostyn : 14 december 2004 om 00:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jozef jozef. Je gaat toch iets meer moeten doen dan naar CNN kijken en af en toe eens een Amerikaanse krant te lezen. Jij denkt dat de Amerikanen geïnformeerd zijn? Bin Laden heeft een tijd gebruikt gemaaakt van een sateliettelefoon. Een verslag. Senator Shelby Congressional Inquiry Report 12/11/02] Records show “Britain was at the heart of the terrorist's planning for his worldwide campaign of murder and destruction,” since 260 calls were made to 27 phone numbers in Britain. The other countries called were Yemen (over 200 calls), Sudan (131), Iran (106), Azerbaijan (67), Pakistan (59), Saudi Arabia (57), a ship in the Indian Ocean (13), US (6), Italy (6), Malaysia (4) and Senegal (2). “The most surprising omission is Iraq, with not a single call recorded.” [Sunday Times 3/24/02] Ik denk dat we mogen aannemen dat CIA en Amerikaanse regering ook op de hoogte zij van deze gegevens. Yet. Een poll door CNN net voor de oorlog in Irak, wees uit dat zomaar eventjes bijna 60% van de Amerikanen geloofden dat Bin Laden banden heeft met Irak en Saddam Hoessein.
![]() |