Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2021, 22:22   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Taalterreur in Aalst.

Verklikken en verraad. Moedwillig weigeren om mensen die de kans nog niet gehad hebben om Nederlands te leren te helpen.
Is dat de samenleving waar de NVA voorstaat?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211003_93401928

Citaat:
De infobladen leggen in tien verschillende talen uit waarom medewerkers van de stad enkel Nederlands spreken met hen. “Maar wij zijn getraind in klantvriendelijk zijn en het is moeilijk om mensen die hier net aankomen en nog geen Nederlands spreken, niet te helpen als wij hun taal wel machtig zijn”, zegt een personeelslid van de stad dat anoniem wil blijven. “Wie geen Nederlands spreekt, moet een tolk meebrengen, maar die vind je ook niet zomaar direct. Soms brengen ze dan hun kind mee dat al beter Nederlands spreekt, wat dan ook weer problemen geeft. Er heest nu bij het personeel schrik voor sancties. Medewerkers zijn bang om een inbreuk te plegen, omdat er mensen zijn die dat gaan doorvertellen.”
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2021, 22:26   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijkt he, gaat naar gelijk welk Europees land, aan een loket van de gemeente iets vragen in t Vlaams , en nergens behalve in Holland gaan ze u helpen.

Waarom moeten wij dan in godsnaam , Swahili, Farsi, Dari, Arabisch, Turks , Arameens en Urdu kunnen ?

Die taalwetgeving moet inderdaad strikt toegepast worden, het is de wet en voor ge het weet staat dat krapuul uit brussel ook op de poorten van Alost en francais te bonken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2021, 22:32   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Kijkt he, gaat naar gelijk welk Europees land, aan een loket van de gemeente iets vragen in t Vlaams , en nergens behalve in Holland gaan ze u helpen.

Waarom moeten wij dan in godsnaam , Swahili, Farsi, Dari, Arabisch, Turks , Arameens en Urdu kunnen ?

Die taalwetgeving moet inderdaad strikt toegepast worden, het is de wet en voor ge het weet staat dat krapuul uit brussel ook op de poorten van Alost en francais te bonken.
Maar uiteraard is het zo dat je geen compassie moet hebben met een franstalige die al tien jaar in Aalst woont en nog altijd geen Nederlands kent.
Maar mensen die duidelijk nieuw zijn in het Engels of Frans proberen te helpen?

Wat ik daar erg aan vind is dat daar blijkbaar wat VlaamsNationaaldolle ambtenaren zitten die collega’s die mensen wensen te helpen zitten te verklikken.
Oud 4 oktober 2021, 22:43   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar uiteraard is het zo dat je geen compassie moet hebben met een franstalige die al tien jaar in Aalst woont en nog altijd geen Nederlands kent.

Wat ik daar erg aan vind is dat daar blijkbaar wat VlaamsNationaaldolle ambtenaren zitten die collega’s die mensen wensen te helpen zitten te verklikken.
Nee, de taalwet staat u dat niet toe.

En ik weet dat wel hoor, die zielige sans papier, ... maar denk je dat jjj in Duitsland of Italie in het frans of engels geholpen wordt ? Daar kun je ook een tolk regelen.

Als je daar voor een Notaris komt voor papieren te regelen moet je zelf als buitenlander bewijzen dat je Italiaans spreekt / verstaat anders geen documenti .

Wij zijn daar gewoon veel en veel te soft in. Nu zou ik persoonlijk geen collega's overdragen, maar ze hebben gelijk. Geen gezwans, Nederlands !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2021, 22:54   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nee, de taalwet staat u dat niet toe.

En ik weet dat wel hoor, die zielige sans papier, ... maar denk je dat jjj in Duitsland of Italie in het frans of engels geholpen wordt ? Daar kun je ook een tolk regelen.

Als je daar voor een Notaris komt voor papieren te regelen moet je zelf als buitenlander bewijzen dat je Italiaans spreekt / verstaat anders geen documenti .

Wij zijn daar gewoon veel en veel te soft in. Nu zou ik persoonlijk geen collega's overdragen, maar ze hebben gelijk. Geen gezwans, Nederlands !
Ik weet niet of men dat daar weigert als men de taal kent.

En ik pleit er ook niet voor dat het een recht wordt. Gewoon wat menselijkheid.

Het gaat hier over ambtenaren die zelf zeggen dat ze mensen zouden kunnen helpen maar dat niet durven omdat ze bang zijn voor verklikking.

Leuk Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 oktober 2021 om 22:55.
Oud 4 oktober 2021, 23:04   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het gaat hier over ambtenaren die zelf zeggen dat ze mensen zouden kunnen helpen maar dat niet durven omdat ze bang zijn voor verklikking.

Leuk Vlaanderen.
Wanneer ze hun werk naar behoren doen worden ze niet verklikt vermits er niets is om te verklikken.

Zodus, wat is het probleem?
Oud 4 oktober 2021, 23:07   #7
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:

Leuk Vlaanderen.
Maar u haalt er wel onmiddellijk N-VA bij wat mij dan weer de zekerheid geet dat het u niet om de menselijkheid te doen is, maar om pure politieke provocatie, zoals eigenlijk e,ke draad is die u hier opent. Ze noemen zoiets ook getrol.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2021, 23:13   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Maar u haalt er wel onmiddellijk N-VA bij wat mij dan weer de zekerheid geet dat het u niet om de menselijkheid te doen is, maar om pure politieke provocatie, zoals eigenlijk e,ke draad is die u hier opent. Ze noemen zoiets ook getrol.
Het zal u misschien opgevallen zijn, maar de heer Christoph D’Haese is NVA’er. Ik zeg er meteen ook bij dat hij een overloper is van de VLD en dat hij goede maatjes is met het VB.

https://www.hln.be/aalst/lof-van-vla...lgen~a36b964c/

Lof van Vlaams Belang voor burgemeester D’Haese (N-VA)
Oud 4 oktober 2021, 23:17   #9
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het zal u misschien opgevallen zijn, maar de heer Christoph D’Haese is NVA’er. Ik zeg er meteen ook bij dat hij een overloper is van de VLD en dat hij goede maatjes is met het VB.

Zoals ik al schreef: het heeft niks, nul, nada met uw zorg over menslievendheid te maken.
Waarmee de hypocrisie weer is blootgelegd.

U heeft een diploma verdiend bij deze.

Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 4 oktober 2021 om 23:24.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 02:21   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wanneer ze hun werk naar behoren doen worden ze niet verklikt vermits er niets is om te verklikken.

Zodus, wat is het probleem?
Ik zie ook geen probleem.

En dan de titel van de topic, taalterreur.
Omdat de stad Aalst wil dat het personeel zich aan de wet houd, kan het nog gekker worden.

Als je échte taalterreur wil zien moet je maar eens in Brussel gaan kijken.
Probeer daar maar eens als Nederlandstalige Vlaming geholpen te worden
Daar worden de taalwetten schaamteloos overtreden.

Laatst gewijzigd door daiwa : 5 oktober 2021 om 02:35.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 06:07   #11
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Die "regel" is al ettelijke jaren van toepassing in de stadsdiensten. Al lang voor Den Dozzjen.
Oud 5 oktober 2021, 06:51   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ze hun kind meebrengen dat wel Nederlands kent, dan zie ik niet in waarom ze te weinig tijd gekregen hebben om de taal machtig te worden
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 06:54   #13
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als ze hun kind meebrengen dat wel Nederlands kent, dan zie ik niet in waarom ze te weinig tijd gekregen hebben om de taal machtig te worden
Van niet te willen? 'k Heb een collega die al 20 jaar in Haaltert woont maar nog steeds geen Nederlands spreekt. Een Brusselaar met een Vlaamse vrouw.
Oud 5 oktober 2021, 07:08   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik sprak laatst een Indiër die al bijna tien jaar in Antwerpen woont. De man sprak nog geen woord Nederlands. Mensen bij de Antwerpse ocmw-diensten worden voortdurend gevraagd of ze geen Arabisch spreken. Ik word bijna elke dag aangesproken door mensen die het Nederlands niet machtig zijn en die heel duidelijk geen toeristen zijn. Netflix zal het u niet vertellen maar als aan dat alles niets gedaan wordt gaat wat rest van onze 'samenleving' daar aan ten onder. De laatste restjes loyaliteit en samenhorigheid gaan verdwijnen, corruptie, wetteloosheid en lijntrekkerij gaan groeien als kool. Groot gelijk dus dat men mensen die zich hier vestigen op alle mogelijke manieren dwingt Nederlands te leren. Mensen als Wilmès die het tot eerste minister schoppen zonder het Nederlands te beheersen terwijl ze in Vlaanderen wonen zouden net als illegalen moeten kunnen uitgezet worden.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 08:59   #15
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Omdat de stad Aalst wil dat het personeel zich aan de wet houd, kan het nog gekker worden.

En in tegenstelling tot Aalst is Brussel, wettelijk gesproken zelfs, een tweetalige stad (of gewest, zoals ge wilt). In werkelijkheid betekent die tweetaligheid "frans - arabisch".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 09:01   #16
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

dat is Dada zijn stijl omdat de burgemeester N-VAer is.

Citaat:
Oud 5 oktober 2021, 09:07   #17
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Oei, "the horror"

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 5 oktober 2021 om 09:08.
Oud 5 oktober 2021, 09:12   #18
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie in Aalst komt wonen,weet dat hij zich in Vlaanderen bevindt

en dat het francofiel adagio van het unitaire België

" On doit parler Français parce que on est quand même en Belgique"

niet meer geldt.

Waarom zou iemand die geen Nederlands wenst te leren zich in Vlaanderen komen vestigen.?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 09:16   #19
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Leuk Vlaanderen.
Enerzijds klagen de Franstaligen dat ze hun Nederlands niet kunnen oefenen in Vlaanderen omdat de Vlamingen overschakelen op het Frans als ze horen dat iemand niet goed Nederlands spreekt.

En nu schakelen de Vlamingen in Aalst niet over op het Frans en nu is het ook weer niet goed

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 5 oktober 2021 om 09:24.
Oud 5 oktober 2021, 09:24   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
En in tegenstelling tot Aalst is Brussel, wettelijk gesproken zelfs, een tweetalige stad (of gewest, zoals ge wilt). In werkelijkheid betekent die tweetaligheid "frans - arabisch".
De Brusselse ambtenaren trekken zelfs een tweetaligheidspremie,ook al spreken ze amper of geen Nederlands.

Maar dat vinden de Belgicisten aar normaal.De Vlamingen moeten maar Frans leren als ze naar Brussel komen.
In Aalst is er geen tweetaligheidspremie voor de ambtenaren en Aalst is geen tweetalige stad ,maar als de ambtenaren ,die niet tweetalige geboren worden ,dan geen Frans willen spreken is het kot te klein voor de Belgicisten en spreken ze van "taalterreur".

Belgische logica waarschijnlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be