![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
![]() Een oud schema van een 85 kWh batterijpack van Tesla mod S 85 gebruik ik als basis om het uit te leggen. Dit principe is nog altijd geldig, alhoewel bijna 10 jaar oud. Ondertussen zal het niet veel verschillen, naargelang soort batterijchemie.
![]() • 85 kWh = bruto-capaciteit batterijpack volgens constructeur en gemeten bij homologatie, staat ook in bepaalde voertuigpapieren. • 81,1 kWh = 100% tot onder de 0%-indicatie. Moest men echt de batterij zover rijden tot absolute stilstand, dus ook xx kms verder onder de 0% indicatie op je display, vanaf waar de snelheid/vermogen van de wagen altijd begrenst wordt (turtle mode = zero protection), onder 0% kan men ook bij begrenste 105 kmh nog 20-30 km rijden, dat verschilt van EV tot EV, figuur onderaan met 3 EV-merken. ... en het kan nog verder (... grijs balkje onderaan) dat is dus afslepen of depannage, of bijladen met een externe mobiele powerbank. Kan ook een andere EV met V2V doen zoals een vijftal merken dat kunnen. - Het batterijmanagement zorgt altijd dat de 3,9 kWh "bricking protection" onaangeroerd blijft. • 75,9 kWh = als je het verste wilt rijden in normale omstandigheden, je laadt bvb thuis tot 100% en je vertrekt aansluitend. Je rijdt dan tot 0% indicatie (zero protection). Het batterijpack heeft dan nog 5,1 kWh noodreserve, en sowieso 3,9 kWh onbruikbare bescherming (tesamen 9 kWh) • 67,4 kWh = normaal rij- en laadgebruik van de EV, omdat boven de 80% capaciteit laden te traag gaat aan een snellader en zeker geen tijdswinst brengt, dus men bezet onnodig lang een (snel)laadpaal. Indien men thuis laadt of aan een laadpaal die niet-openbaar is speelt dat natuurlijk geen rol, men kan gerust veel meer laden. Maar dan best ook daarna de wagen rijden (daarom range charge: 8,5 kWh) - Een EV dagen- of weken-lang laten staan met (veel) meer dan 80% lading wordt niet aangeraden, evenzo zeker niet onder de 20%. (het is zoals een smartphone, notebook of tablet) - het is evident dat men zelden tot 0% gaat rijden, maar altijd wat meer, de laadpaal loopt niet weg hé. - De afstanden nog afgelegd onder de 0% of zero mile protection (turtle mode), Tesla heeft wat meer reserve of range buffer dan de 2 andere merken. Als dan ook nog de afwurgmode ingaat dus nog minder vermogen is het stukje grijs in de balk tot absolute stilstand. https://www.greencarreports.com/news...evs-test-finds ![]() All cars were driven in loops at a consistent 65 mph on a test track. While all five EVs went a significant distance at 65 mph with an indicated zero miles of range, they all lost speed before coming to a stop. They then tested its Model Y Performance and the Tesla-provided Model 3 Long Range on public roads, and found that they had shorter range buffers than in the closed-course test. Tesla told Edmunds that there is no fixed range buffer, and that it can be affected by multiple factors, including ambient temperature and driving style up to the final few miles, as well as current speed and acceleration. It's a reminder that the range estimates on EV dashboards are just that. They can change depending on a number of factors. However, this test does confirm that automakers build in a significant amount of extra range beyond what's indicated, and underscores a significant difference among current electric vehicles. Another one is cold-weather range performance. Range and efficiency have been Tesla market strengths for years. A recent study suggested that with their longer daily miles driven, Teslas might be acting more often as replacements for internal-combustion vehicles. Although that study didn't include the latest group of long-range EVs. Overall, though, researchers have found the idea of range anxiety is largely overblown. And as even AAA has pointed out, just owning and getting used to the pattern of driving and charging will erase most concerns. Vertaling-ggl: Alle auto's werden in lussen gereden met een constante snelheid van 65 mph op een testbaan. Terwijl alle vijf EV's een aanzienlijke afstand aflegden met een snelheid van 65 mph met een aangegeven bereik van nul mijl, verloren ze allemaal snelheid voordat ze tot stilstand kwamen. Vervolgens testten ze de Model Y-prestaties en de door Tesla geleverde Model 3 Long Range op de openbare weg en ontdekten dat ze kortere actieradiusbuffers hadden dan in de gesloten-baantest. Tesla vertelde Edmunds dat er geen buffer voor een vast bereik is en dat deze kan worden beïnvloed door meerdere factoren, waaronder de omgevingstemperatuur en rijstijl tot de laatste paar kilometer, evenals de huidige snelheid en acceleratie. Het herinnert ons eraan dat de schattingen van het bereik op EV-dashboards precies dat zijn. Ze kunnen veranderen afhankelijk van een aantal factoren. Deze test bevestigt echter wel dat autofabrikanten een aanzienlijk groter bereik inbouwen dan is aangegeven, en onderstreept een aanzienlijk verschil tussen de huidige elektrische voertuigen. Een andere is de prestaties bij koud weer. Bereik en efficiëntie zijn al jaren de sterke punten van de Tesla-markt. Een recente studie suggereerde dat Tesla's met hun langere dagelijkse gereden kilometers mogelijk vaker als vervanging voor voertuigen met interne verbranding optreden. Hoewel die studie niet de nieuwste groep langeafstands-EV's omvatte. Over het algemeen hebben onderzoekers echter ontdekt dat het idee van bereikangst grotendeels overdreven is. En zoals zelfs AAA heeft opgemerkt, zal het bezit van en wennen aan het patroon van rijden en opladen de meeste zorgen wegnemen. -- --- --- Om een recent vb te geven wat het verschil is tussen de 82 kWh-bruto-inhoud batterijpack en 76 of 76,5 bruikbare kWh voor te rijden van 100%-indicatie tot 0%-indicatie: (dus 6 kWh verschil) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2021 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |