Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 maart 2023, 09:27   #1
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard EV met gratis km teller misleiding

https://www.youtube.com/watch?v=Wcea5OchvmE

En een rijervaring van iemand:

Dag allemaal, dit weekend onze nieuwe Kia EV6 GT line AWD mogen gaan afhalen. Wij rijden al 6 jaar elektrisch dus ik ben benieuwd in de manier hoe we de EV6 gaan ervaren. Ik heb 1 langere rit vanuit Diepenbeek naar Blankenberge en terug achter de rug. Twee zaken die me dadelijk heel erg opvallen;
Betreffende RANGE
De 425 km die we hebben gereden, voornamelijk snelweg, normale rustige rijstijl aan de snelheidslimiet (120 km/h) is met een verbruik van 21,08 kWh/100 km. Buitentemperatuur was tussen de 6 en 9C met windstil. Dat vind ik wat tegenvallen want het is een verbruik dat we, onder die omstandigheden, zelfs met de Tesla Model X halen, die ten slotte bijna 2 keer zo groot is. Met de Model S haal ik onder die omstandigheden 180 Wh/km, een equivalent van 18 kWh/100 km. Nu moet het wel gezegd worden dat ik Tesla er sterk van verdenk te prutsen met die cijfers. Ik heb op herhaaldelijke ritten een manuele berekening gemaakt tussen het batterijpercentage bij vertek en aankomst, wat zeer makkelijk is bij een 100 kWh batterij. En vaak kom ik hoger uit dan het op het dashboard vermelde verbruik. Als je een analoge berekening maakt met de 77,4 kWh batterij van de Kia EV6, kloppen deze cijfers perfect met wat de app en het dashboard vermeld. Dus veel meer transparantie. Een lichtjes negatieve ervaring dus, thuis met 100% opgeladen vertrokken een door de EV6 voorspelde range van 466 km (zoals bij Tesla ook minder dan de geafficheerde WLTP van 506 km). Na 203 km te rijden nog 45% en nog een rangevoorspelling van 188 km. Daadwerkelijk zitten we dus onder de 400 km. Van de ene naar de andere kant van het land lukt dus makkelijk, heen en terug lukt ogenschijnlijke niet onder huidige weersomstandigheden. Voor ons geen probleem, we bleven er een nachtje slapen. Enfin, ik ga dezelfde route eens heel nauwkeurig doen met de Model S en het daadwerkelijke verbruik eens correct becijferen.
Betreffende AUTO PILOT / STEER
What the f... Hier kan Tesla volgens mij toch nog iets van leren. De EV6 rijdt ongelooflijk soepel en rustig, bovendien moet ik nog wennen aan de bediening van de Kia. Ik ga een beschrijvend voorbeeld geven; stel je rijdt op het linkse rijvak en ziet een motorrijder langs achter aankomen tussen het verkeer. Tesla rijders gaan dit ook zeer goed herkennen; bij Tesla, als je meer naar links wil om de motorrijder plaats te geven, voel je steeds het stuur erg veel weerstand geven. Een Tesla wil kost wat kost in het midden van de rijstrook blijven. Als je genoeg kracht uitoefent, vliegt de autopiloot uit en ga je met eerder een brute beweging naar links. Als de motorrijder voorbij is, kan je de autopiloot terug aanzetten en de rit verderzetten in het midden van de rijstrook. Tesla rijders weten dat het een onprettige ervaring is om met autopiloot op het linkse rijstrook te rijden in een file om deze reden. De EV6 pakt dit helemaal anders aan. In hetzelfde scenario met zeer weinig kracht op het stuur te zetten, ga je gewoon naar links. De "snelwegassistent" (HDA) van de Kia vliegt niet uit; het autosturen blijft actief. Dus als je het stuur loslaat (of zelf geen kracht meer op het stuur zet) nadat de motorrijder gepasseerd is, stuurt de EV6 gewoon terug bij tot het midden van de rijstrook. Het is moeilijk te verwoorden maar voor een Tesla-rijder een openbaring van hoe soepel dit kan. Dat is trouwens in andere gevallen net hetzelfde. Bijvoorbeeld een rijstrookwissel bij Tesla kan je op 2 manieren doen; pinker opzetten en wachten op de ongelooflijk trage rijstrookwissel van de Tesla (zelfs in Mad Max mode heb ik er geen geduld voor), of doortrekken aan het stuur en de wissel zelf maken waardoor de autopiloot van Tesla uitvliegt en je hem in de nieuwe rijstrook weer moet opzetten. Bij de EV6 totaal anders. Je zet de richtingaanwijzer aan, je maakt de rijstrookwissel gewoon zelf zonder je veel weerstand voelt van het stuur. Het automatisch sturen van de EV6 blijft actief en neemt op de nieuwe rijstrook, zodra je geen kracht meer zet op het stuur, gewoon weer over en neemt je mooi naar het midden van het rijvak. Ik heb nog niet geprobeerd of de EV6 zelf een rijstrookwissel soepel neemt. Daarvoor was het te druk op de weg. Een grote valkuil voor Tesla-rijders die naar een EV6 zouden gaan is; ik ben ook al gewend om mijn arm te laten hangen op het stuur omdat Tesla autopiloot zoveel weerstand bied aan het stuur. Niet doen bij een EV6, je trekt de wagen dus zijdelings weg. Gelukkig waarschuwt de EV6 je als je tegen een lijn komt en de richtingaanwijzer niet aan hebt. Als je te lang zelf te veel kracht uitoefent laat de EV6 trouwens gewoon los. Hij beslist (zonder verwittiging!!) om het automatisch sturen dan maar tijdelijk te laten (stuurtje op het das6wordt wit ipv groen). Als je terug op de knop duwt voor automatisch sturen of weinig kracht uitoefent gaat de EV6 automatisch terug overnemen. Maar dat is pure horror voor een Tesla-rijder die gewend is een zeer duidelijk signaal te krijgen als de wagen niet meer zelf aan het rijden is. Enfin, voorlopige conclusie is dat de EV6 echt ontworpen is om samen met een bestuurder te rijden En die doet dat ongelooflijk goed, veel beter dan Tesla. Daar waar Tesla perse zelf wil rijden en je dus makkelijker niet attent hoeft te zijn. Alleen kan Tesla echt nog niet zelf rijden op het moment in Europa. Juist op 1 rijstrook zonder rekening te houden met het verkeer naast en langs je, dat lukt wel aardig. Beiden zorgen dus voor een compleet andere rij-ervaring. Ik ben echt wel fan op dat vlak van de EV6, bovendien zijn er ook OTA updates als de software beter autonoom zou kunnen rijden.
Ik zal nog wel wat meer ervaringen en vergelijkingen posten zodra we wat meer km met de EV6 heb gedaan. Op een leuke noot; mijn 8 jarige dochter had onze vorige wagens ook al namen gegeven. Steeds naar katten. Onze witte EV6 is omgedoopt tot Sausage Cat ????
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 10:20   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Yt-filmpje van draadstarer is eerder van amateurs. Ook ideaal weer (wel airco aan). Nice grof vergelijk, maar er zijn betere te vinden op YT.


Voor alle nauwkeurige EV-testen van een echte ervaren specialist ben je veel beter hier: (ook km-teller wordt gecheckt, sowieso gps-snelheid ook, alle parameters van batterijtemperatuur, weersomstandigheden worden vastgesteld op video, ook gewichtsmeting)

vb.-vergelijk KIA EV6 versies, de zuinigere RWD met zwaardere AWD: cijfers bij 90 kmu en 120 kmu:

Citaat:
https://insideevs.com/news/572096/ki...wd-range-test/

Kia EV6 RWD Beats EV6 AWD In Bjørn Nyland's Range Test

As expected, the single motor version is slightly more efficient, which results in a higher range.
Ook de vraag of er mogelijk wat degradatie is na 10.692 km wordt precies gecheckt, samenvattend filmpje uit dezelfde link:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=zNKISndbd2k

Kia EV6 77 kWh RWD range & degradation test
Hoe snel kan men 1000 km afleggen inclusief snelladen met de KIA EV6 RWD, versus AWD:
Citaat:
https://insideevs.com/news/572374/ki...0km-challenge/

Kia EV6 RWD Almost As Fast As EV6 AWD In Bjørn's 1,000 Km Challenge
But wait... shouldn't it be the other way around?

https://www.youtube.com/watch?v=_Q59wiNvk44

Kia EV6 77 kWh RWD 1000 km challenge
enjoy.


n.b.

• Bij alle EV-testen van Bjorn Nyland wordt de km-teller dubbelgecheckt.
Ook een soms zeer kleine afwijking wordt dus ALTIJD gecorrigeerd. Bij elke BEV!

• ADAC zal dat namelijk niet doen, hun BEV-testen zijn eerder oppervlakkig vergeleken met die van B.N., die ook de batterijtemperatuur en de verliezen via verbruikers in het oog houdt. (bij het koud laden gaat er soms een deel naar de opwarming van de batterij)

• Banden verschillen wel eens in afrolomvang. Bovendien heb je nog winterband<>zomerband. Is bij plofbakken ook niet anders.

Citaat:
EV met gratis km teller misleiding
Hebben ICE dan geen gratis km teller misleiding?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2023 om 10:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 11:22   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Die computers veranderen alle minuten naargelang uw rijstijl.

Niet echt betrouwbaar om u op te baseren hoever je zal geraken op voorhand.

Achteraf is het betrouwbaarder als je ziet hoeveel minder het is geworden onderweg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 12:35   #4
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
https://www.youtube.com/watch?v=Wcea5OchvmE

En een rijervaring van iemand:

Dag allemaal, dit weekend onze nieuwe Kia EV6 GT line AWD .....
Tja, waarom gemakkelijk zelf rijden als moeilijk ook kan door constant te moeten vechten tegen je eigenwijze E-auto die doet wat ie wil?
Ze zijn meer bezig met te letten op de E-fratsen van hun voertuig dan met het verkeer.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 14:11   #5
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Tja, waarom gemakkelijk zelf rijden als moeilijk ook kan door constant te moeten vechten tegen je eigenwijze E-auto die doet wat ie wil?
Ze zijn meer bezig met te letten op de E-fratsen van hun voertuig dan met het verkeer.
Dat een km teller 16 km verschil heeft is wel iets wat niet pluis is ...zo kunnen ze het rijbereik van hun batterij wel overdrijven .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 14:14   #6
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Yt-filmpje van draadstarer is eerder van amateurs. Ook ideaal weer (wel airco aan). Nice grof vergelijk, maar er zijn betere te vinden op YT.


Voor alle nauwkeurige EV-testen van een echte ervaren specialist ben je veel beter hier: (ook km-teller wordt gecheckt, sowieso gps-snelheid ook, alle parameters van batterijtemperatuur, weersomstandigheden worden vastgesteld op video, ook gewichtsmeting)

vb.-vergelijk KIA EV6 versies, de zuinigere RWD met zwaardere AWD: cijfers bij 90 kmu en 120 kmu:



Ook de vraag of er mogelijk wat degradatie is na 10.692 km wordt precies gecheckt, samenvattend filmpje uit dezelfde link:


Hoe snel kan men 1000 km afleggen inclusief snelladen met de KIA EV6 RWD, versus AWD:

enjoy.


n.b.

• Bij alle EV-testen van Bjorn Nyland wordt de km-teller dubbelgecheckt.
Ook een soms zeer kleine afwijking wordt dus ALTIJD gecorrigeerd. Bij elke BEV!

• ADAC zal dat namelijk niet doen, hun BEV-testen zijn eerder oppervlakkig vergeleken met die van B.N., die ook de batterijtemperatuur en de verliezen via verbruikers in het oog houdt. (bij het koud laden gaat er soms een deel naar de opwarming van de batterij)

• Banden verschillen wel eens in afrolomvang. Bovendien heb je nog winterband<>zomerband. Is bij plofbakken ook niet anders.


Hebben ICE dan geen gratis km teller misleiding?
Kijk jij nooit na als je ergens naar toe moet hoeveel km het is .....op een of andere routeplanner .....als je dan die route volgt en die is veel meer of minder dan ga je toch eens bekijken waar zit het verschil .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 15:26   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Dat een km teller 16 km verschil heeft is wel iets wat niet pluis is ...zo kunnen ze het rijbereik van hun batterij wel overdrijven .
Km tellers worden fabrieksaf altijd wat sneller gezet dan reëel.
Kwestie dat ze ook nooit aansprakelijk kunnen worden gehouden voor te snel rijden....accident of dergelijk.

Verschillende wiel en bandenmaten veranderen daar nog meer aan en invoerders durven nogal wat mooiere en grote wielen te presenteren om beter te verkopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 16:00   #8
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Dat een km teller 16 km verschil heeft is wel iets wat niet pluis is ...zo kunnen ze het rijbereik van hun batterij wel overdrijven .
Natuurlijk moeten ze toch kunnen overdrijven om het beperkte rijbereik van de e-zwendel te kunnen afzwakken, wie koopt anders nog die elektrische brol om het klimaat en de planeet te redden door enkel nog rondjes te kunnen rijden onder de kerktoren terwijl ze thuis in het donker zitten door een blackout van het gespreid opladen om piekmomenten op te vangen en het betalen voor te weinig capaciteit van het net dat ze niet willen upgraden?

Ze zullen schoorvoetend toegeven dat elektrisch rijden in de praktijk onhaalbaar is, iets dat al lang geweten was en dan mogen misleidingen, leugens en nadelen wel in de media verschijnen, zoals de "laadpaalpraat"
Mogelijk zullen dan de EV's niet meer mogen laden en later zelfs niet meer mogen rijden....blijven betalen moet natuurlijk wel.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2023, 20:35   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

(Made in) Mongolië maakt sinds 1 jaar electrische wagens. (Bars Motors)

Model HERO, werd in februari 2022 gepresenteerd
Citaat:
https://montsame.mn/en/read/291041

Ulaanbaatar/MONTSAME/. A ceremony to introduce Mongolian-made electric and solar-powered cars was held last Saturday, February 26.

Three years ago, Bars Motors first introduced its project of ‘MOZO’ car, which has been successfully tested in the harsh weather conditions of Mongolia. This time, the company has introduced a new electric car called ‘HERO’.

As part of its social responsibility, Bars Motors presented a key of the first electric car with the identification number ‘0001’ to the Mongolian National Olympic Committee.

Flag-bearer of the national team at the Beijing 2022 Winter Olympic Games, skier B.Achbadrakh drove the Mongolian-made car onto the stage, introducing it to the public.

The ‘four-seater’ electric car can attain a speed of 100 km/h, and go up to 300 km on a single charge. In addition, it takes 8-9 hours to fully charge using a 220V plug at home.
Met gratis km misleiding.

In mei 2020 werd daar de eerste snellader geplaatst in de hoofdstad Ulaanbaatar:
Citaat:
https://news.mn/en/792544/

Mongolia’s first electric vehicle charging station installed

2020-05-21

There are more than 300 electronic cars with green plates on the roads of Mongolia; most of them are Nissan Leaf. Therefore, an electric vehicle charging station installed under Peace Bridge in central Ulaanbaatar. The electronic vehicle charging station has been constructed by the Petrovis Group in cooperation with ABB.

The station with SJ53 chargers takes 15-30 minutes to recharge an electric vehicle.
Op hun website geraak ik niet, maar wel info via twitter:
https://twitter.com/MOZOBARS
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg FMm7UUrWYAA-KFB.jpg‎ (239,6 KB, 54x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 maart 2023 om 21:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be