![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() https://www.youtube.com/watch?v=Wcea5OchvmE
En een rijervaring van iemand: Dag allemaal, dit weekend onze nieuwe Kia EV6 GT line AWD mogen gaan afhalen. Wij rijden al 6 jaar elektrisch dus ik ben benieuwd in de manier hoe we de EV6 gaan ervaren. Ik heb 1 langere rit vanuit Diepenbeek naar Blankenberge en terug achter de rug. Twee zaken die me dadelijk heel erg opvallen; Betreffende RANGE De 425 km die we hebben gereden, voornamelijk snelweg, normale rustige rijstijl aan de snelheidslimiet (120 km/h) is met een verbruik van 21,08 kWh/100 km. Buitentemperatuur was tussen de 6 en 9C met windstil. Dat vind ik wat tegenvallen want het is een verbruik dat we, onder die omstandigheden, zelfs met de Tesla Model X halen, die ten slotte bijna 2 keer zo groot is. Met de Model S haal ik onder die omstandigheden 180 Wh/km, een equivalent van 18 kWh/100 km. Nu moet het wel gezegd worden dat ik Tesla er sterk van verdenk te prutsen met die cijfers. Ik heb op herhaaldelijke ritten een manuele berekening gemaakt tussen het batterijpercentage bij vertek en aankomst, wat zeer makkelijk is bij een 100 kWh batterij. En vaak kom ik hoger uit dan het op het dashboard vermelde verbruik. Als je een analoge berekening maakt met de 77,4 kWh batterij van de Kia EV6, kloppen deze cijfers perfect met wat de app en het dashboard vermeld. Dus veel meer transparantie. Een lichtjes negatieve ervaring dus, thuis met 100% opgeladen vertrokken een door de EV6 voorspelde range van 466 km (zoals bij Tesla ook minder dan de geafficheerde WLTP van 506 km). Na 203 km te rijden nog 45% en nog een rangevoorspelling van 188 km. Daadwerkelijk zitten we dus onder de 400 km. Van de ene naar de andere kant van het land lukt dus makkelijk, heen en terug lukt ogenschijnlijke niet onder huidige weersomstandigheden. Voor ons geen probleem, we bleven er een nachtje slapen. Enfin, ik ga dezelfde route eens heel nauwkeurig doen met de Model S en het daadwerkelijke verbruik eens correct becijferen. Betreffende AUTO PILOT / STEER What the f... Hier kan Tesla volgens mij toch nog iets van leren. De EV6 rijdt ongelooflijk soepel en rustig, bovendien moet ik nog wennen aan de bediening van de Kia. Ik ga een beschrijvend voorbeeld geven; stel je rijdt op het linkse rijvak en ziet een motorrijder langs achter aankomen tussen het verkeer. Tesla rijders gaan dit ook zeer goed herkennen; bij Tesla, als je meer naar links wil om de motorrijder plaats te geven, voel je steeds het stuur erg veel weerstand geven. Een Tesla wil kost wat kost in het midden van de rijstrook blijven. Als je genoeg kracht uitoefent, vliegt de autopiloot uit en ga je met eerder een brute beweging naar links. Als de motorrijder voorbij is, kan je de autopiloot terug aanzetten en de rit verderzetten in het midden van de rijstrook. Tesla rijders weten dat het een onprettige ervaring is om met autopiloot op het linkse rijstrook te rijden in een file om deze reden. De EV6 pakt dit helemaal anders aan. In hetzelfde scenario met zeer weinig kracht op het stuur te zetten, ga je gewoon naar links. De "snelwegassistent" (HDA) van de Kia vliegt niet uit; het autosturen blijft actief. Dus als je het stuur loslaat (of zelf geen kracht meer op het stuur zet) nadat de motorrijder gepasseerd is, stuurt de EV6 gewoon terug bij tot het midden van de rijstrook. Het is moeilijk te verwoorden maar voor een Tesla-rijder een openbaring van hoe soepel dit kan. Dat is trouwens in andere gevallen net hetzelfde. Bijvoorbeeld een rijstrookwissel bij Tesla kan je op 2 manieren doen; pinker opzetten en wachten op de ongelooflijk trage rijstrookwissel van de Tesla (zelfs in Mad Max mode heb ik er geen geduld voor), of doortrekken aan het stuur en de wissel zelf maken waardoor de autopiloot van Tesla uitvliegt en je hem in de nieuwe rijstrook weer moet opzetten. Bij de EV6 totaal anders. Je zet de richtingaanwijzer aan, je maakt de rijstrookwissel gewoon zelf zonder je veel weerstand voelt van het stuur. Het automatisch sturen van de EV6 blijft actief en neemt op de nieuwe rijstrook, zodra je geen kracht meer zet op het stuur, gewoon weer over en neemt je mooi naar het midden van het rijvak. Ik heb nog niet geprobeerd of de EV6 zelf een rijstrookwissel soepel neemt. Daarvoor was het te druk op de weg. Een grote valkuil voor Tesla-rijders die naar een EV6 zouden gaan is; ik ben ook al gewend om mijn arm te laten hangen op het stuur omdat Tesla autopiloot zoveel weerstand bied aan het stuur. Niet doen bij een EV6, je trekt de wagen dus zijdelings weg. Gelukkig waarschuwt de EV6 je als je tegen een lijn komt en de richtingaanwijzer niet aan hebt. Als je te lang zelf te veel kracht uitoefent laat de EV6 trouwens gewoon los. Hij beslist (zonder verwittiging!!) om het automatisch sturen dan maar tijdelijk te laten (stuurtje op het das6wordt wit ipv groen). Als je terug op de knop duwt voor automatisch sturen of weinig kracht uitoefent gaat de EV6 automatisch terug overnemen. Maar dat is pure horror voor een Tesla-rijder die gewend is een zeer duidelijk signaal te krijgen als de wagen niet meer zelf aan het rijden is. Enfin, voorlopige conclusie is dat de EV6 echt ontworpen is om samen met een bestuurder te rijden En die doet dat ongelooflijk goed, veel beter dan Tesla. Daar waar Tesla perse zelf wil rijden en je dus makkelijker niet attent hoeft te zijn. Alleen kan Tesla echt nog niet zelf rijden op het moment in Europa. Juist op 1 rijstrook zonder rekening te houden met het verkeer naast en langs je, dat lukt wel aardig. Beiden zorgen dus voor een compleet andere rij-ervaring. Ik ben echt wel fan op dat vlak van de EV6, bovendien zijn er ook OTA updates als de software beter autonoom zou kunnen rijden. Ik zal nog wel wat meer ervaringen en vergelijkingen posten zodra we wat meer km met de EV6 heb gedaan. Op een leuke noot; mijn 8 jarige dochter had onze vorige wagens ook al namen gegeven. Steeds naar katten. Onze witte EV6 is omgedoopt tot Sausage Cat ???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
|
![]() Yt-filmpje van draadstarer is eerder van amateurs. Ook ideaal weer (wel airco aan). Nice grof vergelijk, maar er zijn betere te vinden op YT.
Voor alle nauwkeurige EV-testen van een echte ervaren specialist ben je veel beter hier: (ook km-teller wordt gecheckt, sowieso gps-snelheid ook, alle parameters van batterijtemperatuur, weersomstandigheden worden vastgesteld op video, ook gewichtsmeting) vb.-vergelijk KIA EV6 versies, de zuinigere RWD met zwaardere AWD: cijfers bij 90 kmu en 120 kmu: Citaat:
Citaat:
Citaat:
n.b. • Bij alle EV-testen van Bjorn Nyland wordt de km-teller dubbelgecheckt. Ook een soms zeer kleine afwijking wordt dus ALTIJD gecorrigeerd. Bij elke BEV! • ADAC zal dat namelijk niet doen, hun BEV-testen zijn eerder oppervlakkig vergeleken met die van B.N., die ook de batterijtemperatuur en de verliezen via verbruikers in het oog houdt. (bij het koud laden gaat er soms een deel naar de opwarming van de batterij) • Banden verschillen wel eens in afrolomvang. Bovendien heb je nog winterband<>zomerband. Is bij plofbakken ook niet anders. ![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2023 om 10:48. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Die computers veranderen alle minuten naargelang uw rijstijl.
Niet echt betrouwbaar om u op te baseren hoever je zal geraken op voorhand. Achteraf is het betrouwbaarder als je ziet hoeveel minder het is geworden onderweg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.005
|
![]() Citaat:
![]() Ze zijn meer bezig met te letten op de E-fratsen van hun voertuig dan met het verkeer. ![]()
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Dat een km teller 16 km verschil heeft is wel iets wat niet pluis is ...zo kunnen ze het rijbereik van hun batterij wel overdrijven .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Kwestie dat ze ook nooit aansprakelijk kunnen worden gehouden voor te snel rijden....accident of dergelijk. Verschillende wiel en bandenmaten veranderen daar nog meer aan en invoerders durven nogal wat mooiere en grote wielen te presenteren om beter te verkopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.005
|
![]() Citaat:
Ze zullen schoorvoetend toegeven dat elektrisch rijden in de praktijk onhaalbaar is, iets dat al lang geweten was en dan mogen misleidingen, leugens en nadelen wel in de media verschijnen, zoals de "laadpaalpraat" Mogelijk zullen dan de EV's niet meer mogen laden en later zelfs niet meer mogen rijden....blijven betalen moet natuurlijk wel. ![]()
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
|
![]() (Made in) Mongolië maakt sinds 1 jaar electrische wagens. (Bars Motors)
Model HERO, werd in februari 2022 gepresenteerd Citaat:
![]() In mei 2020 werd daar de eerste snellader geplaatst in de hoofdstad Ulaanbaatar: Citaat:
https://twitter.com/MOZOBARS
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 maart 2023 om 21:01. |
||
![]() |
![]() |