Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2021, 16:23   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard E-wagen bijladen

Het lijkt alsof men op verschillende parkings langs de E 314 laadstations voor de wagens van de toekomst aan het plaatsen zijn.

Ik zie het al gebeuren ... je staat daar met je peperdure E-wagen aan de stekker ... je voelt je wat ongemakkelijk ... je kijkt rond ... en stelt vast dat je niks anders kan doen dan in je broek doen.

De grote vraag van de kip en het ei ... nu iets meer ingrijpender voor de investeerder in een beter milieu ...
Wat was er het eerste? Kak in de broek of E in de batterij?
Oud 20 december 2021, 16:34   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Kankerdiesels waren er eerst. Of kakdiesels.

En hun vuile tankstations gaan ze moeten opruimen, en piet snot gaat dat sowieso betalen.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/03...ijd-1-1923772/

2.000 vervuilde tankstations opgeruimd in 10 jaar tijd

In tien jaar tijd zijn in ons land meer dan 2.000 oude vervuilde tankstations opgeruimd. De sanering gebeurt door BOFAS, het bodemsaneringsfonds. Dat is tien jaar geleden opgericht om de verontreiniging van de bodem door lekkende tankstations grondig aan te pakken.

Brigitte Vermeersch za 29 mrt 2014
En maar gatachterlijk blijven zeuren, in een gatachterlijk land: 50 jaar familiebedrijf...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11...n-de-toekomst/

Dat bij snellaadpalen veel meer te verdienen is nee daar zijn ze te dom voor.

Soit de Nederlanders gaan dat dan wel regelen.

Citaat:
https://www.pompshop.com/bedrijfsinf...e-tankstations

Snelladen als nieuw verdienmodel voor de tankstations

20 OKTOBER 2020
Bovendien wie 10-20-30 minuten wil snellladen zal eerder in de shop/drank-eetgelegenheid binnenspringen en wat terplaatse meer uitgeven, want heeft er meer tijd voor.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 16:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:49   #3
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kankerdiesels waren er eerst. Of kakdiesels.

En hun vuile tankstations gaan ze moeten opruimen, en piet snot gaat dat sowieso betalen.

En maar gatachterlijk blijven zeuren, in een gatachterlijk land: 50 jaar familiebedrijf...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11...n-de-toekomst/

Dat bij snellaadpalen veel meer te verdienen is nee daar zijn ze te dom voor.
En wat is de link met het ontbreken van toiletten op die laadpunten?

Dat men het normaal vindt dat chauffeurs van vrachtwagens in flessen pissen en in emmers hun behoefte moeten doen lijkt
iedereen voor onze Belgische parkings normaal te vinden. Ik zie wel nog niet direct een eigenaar van een Tesla een toiletemmer meezeulen, jij wel?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 december 2021 om 16:50.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:54   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
De laadpunten die ik ken langs de snelweg (Shell) hebben alvast toiletten.

Ik ken alvast veel tankstations (zelfbediening, geen shop, nikske) zonder toiletten, jij niet?

Citaat:
Ben je dan nu al 100% zeker dat daar nooit wat bijgebouwd kan worden? Glazen bol?

Citaat:
Het lijkt alsof men op verschillende parkings langs de E 314 laadstations voor de wagens van de toekomst aan het plaatsen zijn.
Aha het lijkt alsof. Ik ken ook veel plaatsen waar het leek alsof, en dan kwam er veel meer NADAT ze een vergunning kregen:
Citaat:
Amsterdam, 16 april 2021|07:30

Rechter oordeelt dat Fastned shops en toiletten mag realiseren bij haar stations

Fastned, het Europese snellaadbedrijf, is door de Rechtbank Den Haag in het gelijk gesteld in een zaak over het verstrekken van huurovereenkomsten voor een shop en toiletten bij Fastned stations. De rechtbank overweegt dat de Staat, als grondeigenaar van alle verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen, Fastned die voorzieningen niet mag weigeren. Door dat wel te doen heeft de Staat in strijd gehandeld met de Europese Dienstenrichtlijn die de vrijheid van dienstverlening beschermt. Met deze uitspraak wordt het mogelijk om elektrische rijders bij snellaadstations langs de snelweg een shop en toiletten aan te bieden, net zoals dat gebruikelijk is bij benzinestations.

De Staat houdt de komst van shops en toiletten bij de laadstations van Fastned al enkele jaren tegen omdat hij dit in strijd acht met de convenanten die hij sloot met de benzinestations. Fastned is het daar niet mee eens en is van mening dat laadstations net als benzinestations in staat zouden moeten zijn hun klanten te voorzien van koffie en een broodje. De Raad van State als hoogste bestuursrechter oordeelde in de uitspraak van 23 januari 2019 reeds dat Rijkswaterstaat de benodigde vergunningen niet had mogen weigeren. De uitspraak van de Rechtbank Den Haag d.d. 14 april betekent dat het Rijksvastgoedbedrijf nu ook de benodigde huurovereenkomst moet verstrekken. Door dat eerder niet te doen heeft de Staat onrechtmatig gehandeld tegenover Fastned waardoor de Staat de schade van Fastned moet vergoeden.

“Dit oordeel van de rechter is ontzettend goed nieuws voor elektrische rijders, want die drinken net zo graag een kopje koffie als benzinerijders. Goede voorzieningen bij laadstations zijn van groot belang voor het versnellen van de energietransitie en dat is ons doel.”
Michiel Langezaal, CEO Fastned

Klik op de PDF hieronder om de het vonnis van de rechtbank te bekijken.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 17:20.
Oud 20 december 2021, 16:55   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Bovendien wie 10-20-30 minuten wil snellladen zal eerder in de shop/drank-eetgelegenheid binnenspringen en wat terplaatse meer uitgeven, want heeft er meer tijd voor.
Na de aankoop van een bruikbare E-wagen zal ik niet teveel in snelweg gelegenheden inkopen gaan doen. Doe ik nu ook niet, maar nu is het gewoon gezond verstand, maar dan zal het uit noodzaak zijn.
Oud 20 december 2021, 16:57   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Na de aankoop van een bruikbare E-wagen zal ik niet teveel in snelweg gelegenheden inkopen gaan doen. Doe ik nu ook niet, maar nu is het gewoon gezond verstand, maar dan zal het uit noodzaak zijn.
Daarom dat de betere snellaadstations niet langs de snelweg zullen liggen. Maar wel eerder nabij een afrit, of drukke baan richting snelweg.

Met onze ICEs tank ik sowieso enkel in nood aan de snelweg (bij verre verplaatsingen), zot ben ik idd nog niet.

Naast Tesla zal ook een grote speler zoals Ionity de meeste snellaadpunten niet direct langs de snelweg hebben (want daar liggen de olieboeren al, die alvast ook een paar snellaadpalen zetten):

Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/opla...punten-echter/

Oplaadpark met horeca

De investering maakt deel uit van Ionity’s zogeheten 2.0-strategie. Het grotere netwerk richt zich niet alleen op locaties langs de Europese snelwegen, ook staan er oplaadstations in de buurt van grote steden en langs drukke hoofdwegen. De toekomstige oplaadstations krijgen afhankelijk van de locatie zes tot liefst twaalf oplaadpunten. De onderneming richt zich overigens niet alleen op nieuwe punten. Bepaalde bestaande laadstations krijgen een opfrisbeurt. Waar nu al blijkt waar veel vraag naar snelladers is, komen extra laadpunten, stelt het bedrijf. Verder investeert Ionity in de stations door er een oplaadpark van te maken met eigen horeca. Winkels kunnen zich aansluiten bij Ionity, zo stelt de onderneming.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 17:07.
Oud 21 december 2021, 07:36   #7
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat men het normaal vindt dat chauffeurs van vrachtwagens in flessen pissen en in emmers hun behoefte moeten doen lijkt
iedereen voor onze Belgische parkings normaal te vinden. Ik zie wel nog niet direct een eigenaar van een Tesla een toiletemmer meezeulen, jij wel?

In de volgende Tesla wordt een biomassacentraletoilet geïntegreerd die elektriciteit genereert, je behoeften gezondheidsgewijs controleert en de resultaten onmiddellijk naar je huisarts doorseint.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 09:42   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In de volgende Tesla wordt een biomassacentraletoilet geïntegreerd die elektriciteit genereert, je behoeften gezondheidsgewijs controleert en de resultaten onmiddellijk naar je huisarts doorseint.
Zoiets mis ik natuurlijk aan de minst dure tankstations waar ik regelmatig ga tanken. Daar is helemaal geen toilet, en handen kan men ook niet wassen nadat men dat stinkend tankpistool moest hanteren, wegwerphandschoenen sowieso niet. Men moet al blij zijn dat er een papieren rol hangt.

btw de eerste echte Lounge Supercharger in Europa zou in Zwitserland in 2019 gekomen zijn:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=felQE61L0uQ

1st Tesla Supercharger Lounge in Europe! | Biggest Supercharger in Switzerland
Toch raar dat sommige EV-bashers enkel dat googlen wat in hun kraam past.

Ik hoefde maar te googlen op Fastned en Ionity door zowat elke automobilist gekend die een beetje mee is, dat Shell en andere olieboeren ook snellaadpunten hebben heb ik toevallig ervaren omdat ik in de Shellshop goedkope koffiepads gekocht heb op weg naar Duitsland, niet om te tanken.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2021 om 09:53.
Oud 21 december 2021, 09:49   #9
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Zoiets mis ik natuurlijk aan de minst dure tankstations waar ik regelmatig ga tanken. Daar is helemaal geen toilet, en handen kan men ook niet wassen nadat men dat stinkend tankpistool moest hanteren, wegwerphandschoenen sowieso niet. Men moet al blij zijn dat er een papieren rol hangt.
Moet ook niet hé, je staat daar maar 3 minuten voor een volle tank.
Oud 21 december 2021, 09:53   #10
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
En ik die dacht dat dat al standaard uitrusting was.
Die verwarmde vestjes tegen de kou, die zijn toch standaard of heb ik het daar ook verkeerd voor?

Elke E-wagen komt toch met duizenden euro's aan gratis extra's - iets moet daarvan toch bruikbaar zijn?
Oud 21 december 2021, 09:54   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet ook niet hé, je staat daar maar 3 minuten voor een volle tank.
Als je geluk hebt 3 minuten, meestal het dubbele in de kou met een vettig ijskoud tankpistool.

Genoeg voor vuile handen te krijgen en als je op toilet moet geen mogelijkheid, dat was toch uw probleem?

In de EV kun je lekker warm gaan zitten want die hoeft geen draaiende motor om het warm te houden. kW bij stilstand in overvloed hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2021 om 09:59.
Oud 21 december 2021, 09:55   #12
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
btw de eerste echte Lounge Supercharger in Europa zou in Zwitserland in 2019 gekomen
Beetje zot toch om met je E-wagen naar daar te rijden om je batterij te vullen?
Oud 21 december 2021, 09:56   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik die dacht dat dat al standaard uitrusting was.
Die verwarmde vestjes tegen de kou, die zijn toch standaard of heb ik het daar ook verkeerd voor?
Bashen kun je echt niet zoals je al dikwijls aangetoond hebt.
Oud 21 december 2021, 10:01   #14
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Als je geluk hebt 3 minuten.
Genoeg voor vuile handen te krijgen en als je op toilet moet geen mogelijkheid, dat was toch uw probleem?
Niet echt. De meeste mensen houden het zelfs bij hoogdringendheid die 3 minuten extra wel vol.
En hoe tank jij eigenlijk? Giet jij uw brandstof over je handen en voeten?
Dat hoeft niet hoor, netjes in de vuldop gaat ook. Volgende keer eens proberen.
Laat weten of het je is gelukt, je kan het merken aan je propere of vuile handen.
Oud 21 december 2021, 10:05   #15
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Bashen kun je echt niet zoals je al dikwijls aangetoond hebt.
Neen, ik kan echt niet bashen en zoals je zelf zegt, ik heb dat al dikwijls getoond.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 21 december 2021 om 10:06.
Oud 21 december 2021, 10:28   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt.
Toch wel, anders open je er geen draad voor.

Citaat:
De meeste mensen houden het zelfs bij hoogdringendheid die 3 minuten extra wel vol.
Aja? En na die drie minuten om te tanken vinden ze plots een WC, of hebben ze nog xx kilomters voor de boeg? In het bosje dan maar ?

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2021 om 10:31.
Oud 21 december 2021, 10:34   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik kan echt niet bashen en zoals je zelf zegt, ik heb dat al dikwijls getoond.

Klopt, want meestal onwetendheid.

moet ik volgende laten vertalen? Mogelijke redenen voor die afkeur/allergie voor electro-mobiliteit?
Citaat:
https://www.goingelectric.de/forum/v...ic.php?t=36421

Elektro-Bashing: Warum?

@ phonehoppy, Fr 23. Nov 2018, 11:51

Sehr oft treffe ich Leute, sowohl im Netz als auch real, die absolut allergisch auf das Thema Elektromobilität reagieren.

Sagt man, dass man ein Elektroauto fährt, oder bringt man Argumente für Elektromobilität vor, fühlen sich anscheinend auffällig viele Menschen irgendwie auf den Schlips getreten und reagieren absolut ablehnend, bzw. bringen längst widerlegte oder frei erfundene Argumente hervor, warum Elektroautos umweltschädlicher seien als Verbrenner, dass das Stromnetz zusammenbräche, wenn es mehr E-Autos gäbe, dass E-Autos sowieso nicht funktionieren und die Batterien alle 3 Monate getauscht werden müssten, und dann die Reichweite, und vieles mehr.

Zwar kann ich in der letzten Zeit in den Medien eine leichte Besserung der Berichterstattung in dieser Sache erkennen, aber dennoch scheint das Stichwort "Elektromobilität" bei vielen Menschen irgendwelche Knöpfchen zu drücken, bei denen ein bisher nie vorhandenes Umwelgewissen geweckt wird ("Die Akkus sind ja sooo umweltschädlich") oder man plötzlich an die Gerechtigkeit des globalisierten Handels denkt ("Die Akkus werden in Kinderarbeit hergestellt!"), wo einem das bei den eigenen Klamotten und auch beim eigenen Verbrenner-Auto völlig egal ist.

Immer wieder frage ich mich, woher diese Reaktionen kommen. Der Hinweis auf Elektromobilität hat offensichtlich ganz bestimmte psychologische Effekte auf viele Mitbürger. Aber warum?

Für mich haben sich in der letzten Zeit da folgende Erklärungsversuche herauskristallisiert:

• Das Fahren eines E-Autos wird als besserwisserisch bzw. arrogant betrachtet, gewissermaßen als Vorwurf: "Sieh her, man kann auch leise und emissionsfrei fahren, warum hast Du noch einen Verbrenner?"

• Die Menschen haben Angst, dass ihnen durch eine neu auftauchende Alternative etwas weggenommen werden soll: Ihr liebstes Spielzeug, das Auto, der donnernde Sound...

• Vermutlich ist es auch eine allgemeine Xenophobie, weil es um etwas neues, weitgehend unbekanntes geht. Nach dem Motto "Was der Bauer net kennt, frisst er net". Überhaupt halte ich die mangelnde geistige Offenheit für eines der größten Probleme in unserer Gesellschaft...

• Vielleicht gibt es auch allgemein Ängste im Zusammenhang mit Technik, die man nicht kennt. Vielleicht die Angst, sich mit etwas beschäftigen zu müssen, was man nicht versteht...
Electro bashen: waarom?

@ phonehoppy, vr 23 nov 2018, 11:51 uur

Ik ontmoet heel vaak mensen, zowel online als in het echt, die absoluut allergisch zijn voor het onderwerp elektromobiliteit.

Als je zegt dat je een elektrische auto bestuurt of argumenten aanvoert voor elektromobiliteit, lijkt het alsof veel mensen zich op de een of andere manier op de stropdas getrapt voelen en absoluut negatief reageren, of ze voeren argumenten aan die al lang zijn weerlegd of verzonnen waarom elektrische auto's schadelijker zijn voor het milieu dan verbrandingsmotoren dat het elektriciteitsnet zou instorten als er meer e-auto's zouden zijn, dat e-auto's sowieso niet zouden werken en de batterijen elke 3 maanden zouden moeten worden vervangen, en dan het assortiment en nog veel meer.

Hoewel ik onlangs een lichte verbetering heb gezien in de berichtgeving hierover in de media, lijkt het trefwoord "elektromobiliteit" bij veel mensen op een paar knoppen te drukken die een voorheen onbeschikbaar milieubewustzijn opwekken ("De batterijen zijn ja zooo milieubelastend") of je denkt ineens aan de gerechtigheid van de geglobaliseerde handel ("De batterijen worden gemaakt in kinderarbeid! "), waarbij je niet om je eigen kleding of je eigen verbrandingsmotor geeft.

Ik blijf me afvragen waar deze reacties vandaan komen. De verwijzing naar elektromobiliteit heeft uiteraard zeer specifieke psychologische effecten op veel medeburgers. Maar waarom?

Bij mij zijn recentelijk de volgende verklaringen naar voren gekomen:

• Het rijden met een e-auto wordt gezien als betweter of arrogant, tot op zekere hoogte als verwijt: "Kijk, je kunt ook stil en emissievrij rijden, waarom heb je nog een verbrandingsmotor?"

• Mensen zijn bang dat er iets van hen wordt gestolen door een nieuw alternatief: hun favoriete speeltje, de auto, het donderende geluid...

• Het is waarschijnlijk ook een algemene haat tegen iets vreemds omdat het over iets nieuws gaat, grotendeels onbekend. Volgens het motto "Wat de boer niet weet, eet hij niet". In het algemeen beschouw ik het gebrek aan intellectuele openheid als een van de grootste problemen in onze samenleving ...

• Misschien zijn er algemene angsten in verband met technologie die men niet kent. Misschien de angst om met iets te maken te krijgen dat je niet begrijpt...

- - - - - -

Of ook daarom? Extra aandacht trekken?
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=uSS0dCBle6A
21.08.2019

Hört endlich auf mit dem Tesla Bashing!!!

Negative Nachrichten über Tesla sind eine Garantie für Schlagzeilen, Klicks, Likes oder Aufmerksamkeit.

Stop eindelijk met Tesla bashen!!!

Negatief nieuws over Tesla is een garantie voor headlines, clicks, likes of aandacht.
Mss is dat in Duitsland wat minder geworden nadat Tesla daar voor veel werk gaat zorgen, men schat meer dan 100.000 werknemers (ook indirect), geschatte 12.000 werknemers op langere termijn, wat nog meer kan worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2021 om 10:56.
Oud 21 december 2021, 10:58   #18
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Mogelijke redenen voor die afkeur/allergie voor electro-mobiliteit?
Kunnen we eens een draad over opstarten.
Of wacht, twee draden.

Een eerste :
Waarom ik geen E-wagen wil.

Een tweede :
Waarom ik absoluut een E-wagen wil.

dan kan iedereen daar zijn gram in kwijt.

Wat denk je ? Is dat geen goed idee?

Ik kan al wat argumenten posten in die eerste draad.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 21 december 2021 om 11:06.
Oud 21 december 2021, 11:50   #19
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Over kankerdiesels gesproken.
Jaren geleden heeft de Belgische regering het dieselrijden gepromoot.
En daarna de dieseltaks maal twee.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 12:23   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Over kankerdiesels gesproken.
Jaren geleden heeft de Belgische regering het dieselrijden gepromoot.
En daarna de dieseltaks maal twee.
En?

Dat waren bepaalde politici die toen niet naar de wetenschappers wilden luisteren, en zich hebben laten misleiden door de roetfilter-praatjes van Europese autolobby van toen en achterhaalde sjoemeltesten (NEDC). Focus enkel klimaatgas-CO2 en de veel schadelijkere emissies veegde men onder de mat.

Bovendien ligt de Europese Commissie in Brussel, die wisten zelfs al jaren eerder dan USA van dieselgate, maar deed alles om de eigen autoindustrie te beschermen onder dreiging van schrappen van jobs.

Enkel in bepaalde Europese landen was er een sterke verdieseling, onder andere in achterlijk België. Er waren enkele Europese landen (UK, Zwitserland) waar de diesel zelfs duurder was aan de pomp. En ook de dieseltaksen bleven in vele landen altijd hoger om de diesels te ontraden voor de doorsnee-automobilist. Ook in Belgie was de wegentaks hoger voor diesels, zogezegd accijnscompenserend tov benzinewagens, maar ook dat werd langzaam gelijkgesteld met wegentaks benzinewagens.

Wereldwijd was er quasi helemaal geen verdieseling, zelfs verwaarloosbaar weinig in N- en Z-Amerika, China, Japan, Korea, enz... met minder dan 3% aandeel tot 1% aandeel, in bepaalde landen zoals Brazilië zelfs verboden.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2021 om 12:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be