Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2021, 09:25   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard Leraren 3 keer corona, Van ranst: geen besmetting, of toch wel ... euh

In Kortrijk zijn er dubbel gevaccineerde leraren die 3 keer serieus ziek worden van corona. Van Ranst trekt dat in twijfel, het kan een rest-positieve uitslag zijn van een maanden oude besmetting. Maar je kan ook ziek worden van de Wuhan-variant en nog eens van de Deltavariant (waarschijnlijk ook nog eens van de Omikron variant).

Die vaccins blijken echt goed te werken, NOT.

https://www.hln.be/kortrijk/dubbel-g...ijk~aa24bcf09/

“Dubbel gevaccineerde leerkrachten raken tot drie keer besmet en zijn serieus ziek”: Coronacrisis onhoudbaar in Katholieke Basisscholen Kortrijk

Viroloog Marc Van Ranst nuanceert, wat dubbel gevaccineerden betreft die meerdere keren besmet raken: “Je mag op basis van enkele anekdotische gevallen niet veralgemenen. Het zijn niet telkens nieuwe infecties. Het gaat vaak over ‘restpositieven’, die het label van een nieuwe infectie krijgen. Concreet: wie twee maanden geleden covid had en nu een PRC-test laat doen, kan nog altijd positief zijn, met een zeer lage viruslading. Enkele keren ziek zijn kan wel. Het is mogelijk dat je eerst ziek was van de Wuhan-variant en nu van de deltavariant.”
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 09:27   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. De meeste mensen die gevaccineerd zijn, zijn griepachtig ziek van corona. Nu ja, 3 keer op een rij, daar zal een immunitair probleempje zijn waarschijnlijk, maar kom, 3 verkoudheden op 2 jaar lijken mij ook niet om naar huis over te schrijven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 december 2021 om 09:32.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 09:31   #3
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

het kan zijn
Oud 6 december 2021, 10:09   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. De meeste mensen die gevaccineerd zijn, zijn griepachtig ziek van corona. Nu ja, 3 keer op een rij, daar zal een immunitair probleempje zijn waarschijnlijk, maar kom, 3 verkoudheden op 2 jaar lijken mij ook niet om naar huis over te schrijven.
Inderdaad. Een stom seizoensgriepje en positief testen en je zit een tiental dagen thuis.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 10:42   #5
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Als je een pcr test wil via mijngezondheid.be krijg je geen code om je te laten testen als je niet aangeeft dat je symptomen hebt.

Gezien dit de snelste, betrouwbaarste en goedkoopste weg is om je te laten testen en je geen afspraak dient te maken bij de huisarts als gezonde mens heerst er een cultuur van volksstatistiekenvervalsing.

De statistieken geven te veel symptomatische besmettingen weer.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 6 december 2021 om 10:43.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 11:00   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als je een pcr test wil via mijngezondheid.be krijg je geen code om je te laten testen als je niet aangeeft dat je symptomen hebt.

Gezien dit de snelste, betrouwbaarste en goedkoopste weg is om je te laten testen en je geen afspraak dient te maken bij de huisarts als gezonde mens heerst er een cultuur van volksstatistiekenvervalsing.

De statistieken geven te veel symptomatische besmettingen weer.
Juist. Aanvinken dat je veel moet hoesten ook al is dit niet het geval, volstaat.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 14:16   #7
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar ze spreken hier toch van serieus ziek, 2-3 keer en verschillende leraren op 1 school. Statistisch is dat toch wel erg veel.

Ik heb hooguit 1 lichte verkoudheid gehad het laatste anderhalf jaar, m'n dochter neemt nu toch een spuit en een week na de eerste een zware verkoudheid van een week (niet getest).
Oud 6 december 2021, 14:19   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Akkoord, maar ze spreken hier toch van serieus ziek
De meeste niet-jongeren die ik ken die corona gehad hebben, zowel vorig jaar als nu (en dus gevaccineerd), waren "serieus ziek" zoals een stevige griep: een goeie week of langer plat in 't bed. Enkel bij studenten was het systematisch gewoon een snotneus. Ik ken zelfs kinderen van 14 jaar, gevaccineerd, die goed ziek in 't bed lagen. Maar erg is dat allemaal niet, alleen zijt ge toch wel "serieus ziek".
Oud 6 december 2021, 15:40   #9
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste niet-jongeren die ik ken die corona gehad hebben, zowel vorig jaar als nu (en dus gevaccineerd), waren "serieus ziek" zoals een stevige griep: een goeie week of langer plat in 't bed. Enkel bij studenten was het systematisch gewoon een snotneus. Ik ken zelfs kinderen van 14 jaar, gevaccineerd, die goed ziek in 't bed lagen. Maar erg is dat allemaal niet, alleen zijt ge toch wel "serieus ziek".
2-3 keer een stevige griep is meer dan wat het zou mogen zijn bij herbesmettingen, zeker als er meerdere zijn in zo'n kleine groep.

Ik probeer zoveel mogelijk contacten te maken (naast m'n vele werk contacten) en heb nog niets gevangen behalve 1 snotneus.
Oud 6 december 2021, 15:51   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
2-3 keer een stevige griep is meer dan wat het zou mogen zijn bij herbesmettingen, zeker als er meerdere zijn in zo'n kleine groep.
.
Dat is de val van cherry picken. Op gans de bevolking zal er wel ergens zo een groepje zijn he. Maar als je enkel naar dat groepje kijkt, zeg je "dat is onwaarschijnlijk".
Oud 6 december 2021, 16:05   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die pcr testen pakken gewoon griep op.

Maar dan nog, wie 3 keer snel op elkaar hetzelfde ondergaat is van zichzelf te zwak geworden.

Laatst gewijzigd door Mambo : 6 december 2021 om 16:07.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 16:54   #12
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is de val van cherry picken. Op gans de bevolking zal er wel ergens zo een groepje zijn he. Maar als je enkel naar dat groepje kijkt, zeg je "dat is onwaarschijnlijk".
Welja, erg onwaarschijnlijk.

https://www.thelancet.com/journals/l...676-9/fulltext

We reviewed studies published in PubMed from inception to Sept 28, 2021, and found well conducted biological studies showing protective immunity after infection (panel). Furthermore, multiple epidemiological and clinical studies, including studies during the recent period of predominantly delta (B.1.617.2) variant transmission, found that the risk of repeat SARS-CoV-2 infection decreased by 80·5–100% among those who had had COVID-19 previously (panel). The reported studies were large and conducted throughout the world. Another laboratory-based study that analysed the test results of 9119 people with previous COVID-19 from Dec 1, 2019, to Nov 13, 2020, found that only 0·7% became reinfected.11 In a study conducted at the Cleveland Clinic in Cleveland, OH, USA, those who had not previously been infected had a COVID-19 incidence rate of 4·3 per 100 people, whereas those who had previously been infected had a COVID-19 incidence rate of 0 per 100 people.6 Furthermore, a study conducted in Austria found that the frequency of hospitalisation due to a repeated infection was five per 14?840 (0·03%) people and the frequency of death due to a repeated infection was one per 14?840 (0·01%) people.4

Some people who have recovered from COVID-19 might not benefit from COVID-19 vaccination.6, 19 In fact, one study found that previous COVID-19 was associated with increased adverse events following vaccination with the Comirnaty BNT162b2 mRNA vaccine (Pfizer–BioNTech).20 In addition, there are rare reports of serious adverse events following COVID-19 vaccination.21 In Switzerland, residents who can prove they have recovered from a SARS-CoV-2 infection through a positive PCR or other test in the past 12 months are considered equally protected as those who have been fully vaccinated.22
Oud 6 december 2021, 16:58   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.medrxiv.org/content/10.1....04.21267114v1

Hier is een Israelische studie die verschillende immuniseringspaden vergelijkt.

Citaat:
RESULTS Confirmed infection rates increased according to time elapsed since the last immunity-conferring event in all cohorts. For unvaccinated previously infected individuals they increased from 10.5 per 100,000 risk-days for those previously infected 4-6 months ago to 30.2 for those previously infected over a year ago. For individuals receiving a single dose following prior infection they increased from 3.7 per 100,000 person days among those vaccinated in the past two months to 11.6 for those vaccinated over 6 months ago. For vaccinated previously uninfected individuals the rate per 100,000 person days increased from 21.1 for persons vaccinated within the first two months to 88.9 for those vaccinated more than 6 months ago. CONCLUSIONS Protection from reinfection decreases with time since previous infection, but is, nevertheless, higher than that conferred by vaccination with two doses at a similar time since the last immunity-conferring event. A single vaccine dose after infection helps to restore protection.
Blijkt dat natuurlijke immuniteit ook lichtjes afneemt, maar natuurlijke immuniteit na 1 jaar bijna even goed is als vaccinale immuniteit binnen de 2 maanden. Een enkele vaccin dosis herstelt natuurlijke immuniteit als "nieuw".

Na 6 maanden is vaccinatie voor de vuilbak zonder natuurlijke immuniteit, bij wijze van spreken.

Dit gaat over infectie kans, niet over zware ziekte.
Oud 6 december 2021, 18:05   #14
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die pcr testen pakken gewoon griep op.

Maar dan nog, wie 3 keer snel op elkaar hetzelfde ondergaat is van zichzelf te zwak geworden.
De grote vraag is natuurlijk of dat komt door een combinatie van genetica en levensstijl- en omgevingsfactoren (dingen als overgewicht, roken, wonen of werken in lucht van slechte kwaliteit, stress en fysieke inspanning enz.) en in welke mate en voor wie de vaccins daar welke invloed op hebben.

Wat mij altijd is bijgebleven is de effecten van het vaccin op mensen met Long Covid. Er is daar onderzoek naar gebeurd en het bleek dat ongeveer de helft beterschap had, ongeveer een vierde merkte geen verschil, en het andere vierde voelde zich slechter.

Het kan best zijn dat voor de helft of meer van de mensen een besmetting met Covid gewoon resulteert in een paar keer niezen of een milde verkoudheid en daarmee zijn ze er ook vanaf voor een tijdje. Misschien zijn er zelfs supermensen of mensen met bepaalde aandoeningen die zelfs helemaal niet capabel zijn om het te krijgen. Maar er zijn nog die twee andere groepen, zij die wel een beetje ziek worden maar er geen immuniteit door krijgen en zij die serieus ziek zijn, in een hospitaal belanden of eraan sterven.

Door het feit dat het virus zo wijdverspreid is en zo snel muteert, veranderen die groepen altijd lichtjes bij een volgende besmetting. Het vaccin beschermt ongetwijfeld de meesten tegen de meest ernstige reacties van ons immuunsysteem, maar kan een gelijkaardig effect hebben op die groepen, een beetje schuiven aan de marge.

Uiteindelijk, golf na golf, zijn er steeds meer mensen die wisselen van groep, en het lijkt onwaarschijnlijk dat dit altijd dezelfde zouden zijn. Ik heb de tijd en de goesting niet om dat over tijd te modelleren, maar als ik erover nadenk zie ik de groep van de 'gezonden' toch hoe langer hoe kleiner worden in die grafiek.

Ik kan me vergissen, ik ben geen wiskundige. Ik hoor het graag als iemand het deftig kan uitrekenen.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 18:31   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Corona is nu deel van het leven. We kunnen kiezen om nog normaal verder te leven, of het leven van zij die voorlopig nog goed zouden kunnen leven, al op voorhand stuk te maken he. Het lijkt mij een beetje eigenaardig om voor de heel grote groep die voorlopig nog normaal kan leven, het beetje leven dat ze volgens U nog hebben tot ze ook dood gaan aan corona, zouden verknoeien, niewaar.

Telkens men maatregelen neemt, gaat het leven van iedereen een stuk verder naar de knoppen. Men heeft dat nu al anderhalf jaar gedaan. Telkens men maatregelen neemt, haalt dat zo goed als niks uit, in het beste geval worden de mensen 2 maanden later ziek.

Als uw theorieke klopt, gaan we er in de komende jaren allemaal aan met covid. En wat gij voorstelt is om de schaarse tijd die ons rest, nog verder omzeep te helpen met gemaatregel dat toch niks verandert. Begrijpe wie kan he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 december 2021 om 18:33.
Oud 6 december 2021, 18:38   #16
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
https://www.medrxiv.org/content/10.1....04.21267114v1

Hier is een Israelische studie die verschillende immuniseringspaden vergelijkt.

Blijkt dat natuurlijke immuniteit ook lichtjes afneemt, maar natuurlijke immuniteit na 1 jaar bijna even goed is als vaccinale immuniteit binnen de 2 maanden. Een enkele vaccin dosis herstelt natuurlijke immuniteit als "nieuw".

Na 6 maanden is vaccinatie voor de vuilbak zonder natuurlijke immuniteit, bij wijze van spreken.

Dit gaat over infectie kans, niet over zware ziekte.
Het gaat altijd over infectie kans en nooit over ziekte omdat dit er haast niet is, en bij elke infectie krijgt je immuniteit een update die dan opnieuw een jaar meegaat. Zo werkt immuniteit tegen coronavirussen.

Dan heb je verschillende leraren uit 1 school die rond juni werden gevaccineerd en dus in 6 maanden tijd 2-3 keer echt ziek werden van een (her)besmetting. En dit zijn geen uitzonderingen, je hoort overal van herbesmettingen bij gevaccineerden. “Ow, gelukkig was ik gevaccineerd of ik was nog zieker.” Zeggen ze dan.
Oud 6 december 2021, 18:53   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vraag het eens aan de uitvinder.
45 jaar is ze er in geslaagd alles dood te krijgen.
Maar dan ook alles.

https://www.tijd.be/dossiers/coronav.../10273446.html

Ik verwacht geen verandering.
Oud 6 december 2021, 19:14   #18
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij een beetje eigenaardig om voor de heel grote groep die voorlopig nog normaal kan leven, het beetje leven dat ze volgens U nog hebben tot ze ook dood gaan aan corona, zouden verknoeien, niewaar.
Als je helemaal geen maatregelen neemt dan wordt die groep nog rapper kleiner. Dus zo eigenaardig is dat niet, het komt voor de mensen in die groep ook op eigenbelang aan.
Oud 6 december 2021, 19:32   #19
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Als uw theorieke klopt, gaan we er in de komende jaren allemaal aan met covid.
Dat heb ik niet gezegd, ik denk niet dat de groep met Long Covid en zij die heel regelmatig ziek zullen zijn, helemaal verdwijnt. Uiteindelijk sterven we allemaal natuurlijk wel, Covid of niet.

Het is een dynamisch model, hoe minder 'gezonden', hoe meer er in de andere twee groepen zullen zitten. Het lijkt me niet wijs en niet wenselijk om dat proces te willen versnellen.
Oud 6 december 2021, 19:48   #20
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vraag het eens aan de uitvinder.
45 jaar is ze er in geslaagd alles dood te krijgen.
Maar dan ook alles.

https://www.tijd.be/dossiers/coronav.../10273446.html

Ik verwacht geen verandering.
Citaat:
Haar legendarische werkethos hield Karikó overeind, een eigenschap die haar dochter - tweemaal Olympisch kampioen roeien - erfde. Ze werkte maandenlang elke dag en bleef regelmatig op haar werk slapen. 'Van buitenaf leek het misschien gestoord, maar ik ben gelukkig in het lab', zei ze. 'Voor mij voelt het niet als werken, maar als spelen.'
Dat is wel een serieuze contradictie. Ze werkt dus niet graag, ze speelt graag. Ze liet er al de rest voor liggen. Enorm verschil toch. Dat kan je moeilijk een ethos noemen, dat verlangen om verder te spelen was in feite sterker dan haar. Alleen maar dat maakte haar gelukkig. Ze maakte er zelfs haar bed bij. Een beetje te vergelijken met iemand die te graag drinkt, of gokt, uiteindelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be