Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2021, 10:30   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.413
Standaard Rondjes rijden met EV

Rondjes rijden alle dagen

Wat een klucht toch allemaal. En dat allemaal om met iets te rijden dat het milieu nog meer gaat belasten.

https://www.bruzz.be/milieu/laden-li...I3ThQeAmkVZZaM
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 15:25   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Wat een gesukkel en gejank in het Brussels Gewest, naja de Brusselse regering zal het dan wel regelen zeker?

Ff googlen via chargemap en eens vergelijken met een stad die bijna 5 maal minder inwoners heeft...
(Brussel HfstG ~ 1,22 milj, Gent ~ 264.000)

Citaat:
https://nl.chargemap.com/cities/brussel-BE
Oplaadpunten in Brussel
44 oplaadpunt voor elektrische auto's in Brussel
Citaat:
https://nl.chargemap.com/cities/gent-BE
Oplaadpunten in Gent
288 oplaadpunt voor elektrische auto's in Gent
Dus Gent heeft afgerond 110 laadpunten per 100.000 inwoners. (109)
En Brussel heeft afgerond 4 laadpunten per 100.000 inwoners. (3,6)
Moet er nog zand zijn?

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 15:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 15:36   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat een gesukkel en gejank in Brussel, naja de Brusselse regering zal het dan wel regelen zeker?

Ff googlen via chargemap en eens vergelijken met een stad die pakweg 5 maal minder inwoners heeft...



Moet er nog zand zijn?
Artikel niet goed gelezen Micele. Er was geen gebrek aan laadpalen. 7 op 8 waren onbruikbaar omdat er auto's geparkeerd stonden.
In Brussel een parkeerplaats vinden is sowieso een ramp, en dat is expres zo gemaakt door Brussel. Dus dan is dat soort toestand niet verwonderlijk.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 15:38   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat een gesukkel en gejank in het Brussels Gewest, naja de Brusselse regering zal het dan wel regelen zeker?

Ff googlen via chargemap en eens vergelijken met een stad die bijna 5 maal minder inwoners heeft...
(Brussel HfstG ~ 1,22 milj, Gent ~ 264.000)




Dus Gent heeft afgerond 110 laadpunten per 100.000 inwoners.
En Brussel heeft afgerond 4 laadpunten per 100.000 inwoners.
Moet er nog zand zijn?
Hoeveel laadpunten zijn er in Sevilla ? Of in Napels ? Of in Praag ? Of in La louvière ? Wat een gesukkel en gejank toch.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2021 om 15:39.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 15:39   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Artikel niet goed gelezen Micele. Er was geen gebrek aan laadpalen. 7 op 8 waren onbruikbaar omdat er auto's geparkeerd stonden.
In Brussel een parkeerplaats vinden is sowieso een ramp, en dat is expres zo gemaakt door Brussel. Dus dan is dat soort toestand niet verwonderlijk.
Dat maakt het nog erger...
Ik dacht dat Brussel veel meer electrische wagens wou "zien" (minder vuile lucht)?



Citaat:
https://www.bruzz.be/videoreeks/vrij...trische-wagens
Brussel is niet klaar voor overstap naar elektrische wagens: ‘Er zijn te weinig laadpalen'
VRIJDAG 17 DECEMBER 2021
Brussel heeft een serieuze inhaalbewging nodig...

Deze site belooft 250 laadpunten in Brussel:
https://maron-trachte.brussels/nl/20...gen-op-de-weg/

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 15:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 15:40   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat maakt het nog erger...
Ik dacht dat Brussel meer electrische wagens wou zien?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 15:50   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Veel beloven?

Deze site belooft 250 (2022) euh 500 laadpunten in Brussel tegen einde 2023.

Citaat:
https://maron-trachte.brussels/nl/20...gen-op-de-weg/

Alain Maron

BRUSSEL VERDUBBELT IN 2022 HET AANTAL LAADPALEN VOOR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN OP DE WEG
2 november 2021

Om de overgang naar minder vervuilende voertuigen te ondersteunen, heeft de Brusselse regering zich ertoe verbonden om tegen 2035 11.000 publiek toegankelijke laadpalen voor elektrische voertuigen te installeren. Om dat doel te bereiken, bereidt het Gewest zich voor om het aantal geïnstalleerde laadpalen op de weg te verdubbelen, door in 2022 250 laadpalen te installeren op zijn grondgebied. Ongeveer dertig daarvan zullen worden gereserveerd voor autodelen. Het geplande netwerk zal ervoor zorgen dat de Brusselaars altijd een laadoplossing zullen vinden binnen een straal van 250 meter.

In juni heeft de Brusselse regering in eerste lezing de fasen 2025-2035 van haar lage-emissiezone goedgekeurd. Het beleid voorziet, voor de meeste voertuigen, in een uitfasering van diesel in 2030 en van benzine, LPG en CNG in 2035. Deze ingrijpende transformatie van het Brusselse wagenpark moet het mogelijk maken jaarlijks 110 vroegtijdige overlijdens als gevolg van luchtverontreiniging te voorkomen en de vervoersgerelateerde CO2-uitstoot met 75% te verminderen tegen 2030.

Een dergelijke beslissing impliceert evenwel dat er gelijktijdig ondersteunende maatregelen voor alternatieve oplossingen worden genomen, zoals het uitbouwen van een laadaanbod voor elektrische voertuigen. Daarom heeft het Gewest een gewestelijke visie aangenomen om de uitrol van laadinfrastructuur in Brussel te versnellen. Het is de bedoeling om tegen 2035 11.000 publiek toegankelijke laadpalen te installeren (op en naast de weg). Die uitrol zal weldra een boost krijgen.

Na de installatie van een basisnetwerk van 250 laadpalen op de weg in het kader van het Charge.brussels-project, heeft het Gewest, op initiatief van minister van Leefmilieu Alain MARON, netbeheerder Sibelga de opdracht gegeven het aantal laadpalen op de weg te verdubbelen door een overheidsopdracht te coördineren die erop gericht is om in 2022 een eerste reeks van 250 palen te plaatsen op de openbare weg.

Die eerste reeks laadpalen is een belangrijke stap in het transitieproces naar minder vervuilende mobiliteit, die het mogelijk moet maken om alle Brusselaars gebruiksvriendelijke, toegankelijke en betaalbare laadoplossingen aan te bieden. Bij deze werkzaamheden, die in nauwe samenwerking met Leefmilieu Brussel en Brussel Mobiliteit zijn uitgevoerd, zijn de gemeenten sterk betrokken bij de keuze van de locaties voor deze laadpalen, vanwege hun diepgaande kennis van het terrein. Daardoor zullen de Brusselaars altijd minder dan 250 meter verwijderd zijn van een laadoplossing in de hoofdstad. Deze eerste reeks laadpalen zal ook de opkomst van een elektrische-autodeeldienst in Brussel stimuleren, dankzij de installatie van een dertigtal laadpalen die gereserveerd worden voor autodeeloperatoren.

In de komende jaren zullen andere reeksen laadpalen worden geplaatst en zal het Brusselse laadpalennetwerk geleidelijk worden vervolledigd.

Alain MARON, Brussels minister voor Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie: “De uitrol van een netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen is van cruciaal belang om de transitie naar een schoner wagenpark te verwezenlijken. In 2022 installeren we 250 laadpalen op de Brusselse wegen. Het uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat de Brusselaars altijd een laadoplossing in hun buurt zullen vinden. Via deze eerste reeks laadpalen zullen wij ook een dertigtal laadpalen installeren die uitsluitend bestemd zijn voor autodelen, en zullen wij een innovatieve oplossing van laadpunten op de openbare verlichting testen.”

Elke VAN DEN BRANDT: “In twee jaar tijd zal Brussel bijna 500 laadpunten in de openbare ruimte hebben geïnstalleerd. Het aantal zal in 2022 worden verdubbeld, dankzij de met Sibelga ondertekende overeenkomst. Beetje bij beetje bereidt Brussel zich voor om automobilisten die geen eigen garage hebben, de mogelijkheid te geven een elektrisch voertuig aan te schaffen. Naast de duurzame mobiliteitsalternatieven die in Brussel steeds meer aanwezig zijn (te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of zelfs in deelauto’s), evolueert Brussel naar een emissievrij voertuigenpark dat iedereen een gezondere omgeving zal bieden.”

Raphaël LEFERE, CEO ad interim van Sibelga: “Veel weggebruikers willen bijdragen aan een groenere mobiliteit, vooral in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het Brusselse netwerk maakt het nu mogelijk dat elektrische voertuigen door iedereen kunnen worden opgeladen. Sibelga zal, als technisch expert, facilitator en partner van de Brusselse regering voor een duurzame energietransitie, in 2022 de installatie van een eerste reeks van 400 oplaadpunten organiseren. Concreet zal Sibelga instaan voor het organiseren van de concessie van de laadpalen via het opstellen van het bestek en de offerteaanvragen. Op deze manier zal Sibelga de strategische visie voor Brussel in de praktijk omzetten. Die beoogt de installatie van 11.000 oplaadpunten tegen 2035.”
Uiteraard gaat het over werkende laadpunten die gehandhaafd moeten worden, of men zet er een parkeerslot (of betere) te bedienen via smartphone-account.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2021 om 15:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be