Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2021, 20:41   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard Huub Broers spelt Vader Kompany de les

"Het college in Ganshoren, onder leiding van Pierre Kompany (CDH), heeft de taalwetgeving tijdens de gemeenteraden in zijn gemeente niet nageleefd. Dat blijkt uit een advies van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, na klachten van N-VA-gemeenteraadslid Karl Vanlouwe.

...Vanlouwe begrijpt dat verweer niet. "De burgemeester beweert dat de verslagen van het schepencollege nooit tweetalig zijn omdat de voertaal het Frans is.

Welk signaal geeft een burgemeester hiermee aan zijn Nederlandstalige inwoners?", klinkt het. "Wanneer overheden verwachten dat burgers de wetgeving naleven, moeten ze dat zelf ook doen."

https://www.bruzz.be/politiek/gemeen...kAqZEmoDTkHVLQ

"Huub Broers:

Wat ik voorspelde komt uit!

Toen voetbaltrainer Kompany verontwaardigd reageerde op racistisch geroep tijdens de match tegen Club Brugge, deed ik enkele vaststellingen en een voorspelling.

Zo vind ik het ook niet kunnen dat men spelers e.a. mensen onheuse woorden toeschreeuwt omwille van hun huidskleur.
µ Ik voorspelde echter ook dat Kompany junior een pad effende voor zijn vader-politicus, nog burgemeester in Ganshoren.

En zo gebeurde het dus in een interview met kranten. Senior wikt zijn woorden niet en gaat daarbij soms erg ver (die schreeuwers zouden volgens hem zelfs geen tv-voetbal meer mogen kijken).

Mijnheer Kompany, elke vorm van uitsluiting is een schande, of ze nu op basis van huidskleur of iets anders gebeurt maakt daarbij niets uit.

U bent nu al 3 jaar burgemeester van een tweetalige gemeente en sluit door uw non-kennis (het minimale dat u kent is immens onvoldoende) van het Nederlands een deel van uw inwoners uit voor rechtstreekse contacten met uzelf.

Ik vind dat ook een vorm van miskenning en belediging. U staat voor mij daarmee op hetzelfde niveau als de schreeuwers naast het voetbalveld. Hetzelfde geldt voor ministers die geen Nederlands kennen en dus de meerderheid van de bevolking negeren en discrimineren. Ik stel voor dat zij ook uitgesloten worden zoals het past voor anderen die zich niet gedragen. Het zou kunnen dat u binnenkort met politiek pensioen gaat.

Het is te hopen dat uw opvolger of opvolgster zich minder discriminerend gedraagt tegenover een deel van de inwoners van Ganshoren.

https://www.facebook.com/huub.broers

Wanneer gaat Vincent Kompany eens de Nederlandsonkundigheid van zijn eigen vader aanklagen?

De burgemeester van een tweetalige gemeente moet tweetalig zijn .Zo niet moet hij maar burgemeester in Wallonië worden.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 27 december 2021 om 20:46.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2021, 00:08   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In België is tweetaligheid enkel vereist voor de Vlamingen.
Met dank aan de Vlaamse regering die Frans als tweede taal verplicht.

Het wordt de hoogste tijd dat de N-VA wat dit onderwerp betreft een voorbeeld neemt aan Brussel en Wallonië.

Als de N-VA zelfs DAT niet doet, mag je nog lang fluiten naar je fel begeerde Vlaamse onafhankelijkheid. Dat besef je toch?
Oud 28 december 2021, 00:13   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Terloops Witte... "Moeten" staat op stal in Franstalig Belgique. Alleen de Vlamingen "moeten" Frans kennen.
Oud 28 december 2021, 00:21   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb vandaag de voordeur van ons appartementsblok open gedaan voor een verse bewoner uit Brussel. Een pikzwarte die, vaneigens, geen woord Nederlands sprak, noch een letter Nederlands verstond. Gelukkig sprak hij Engels. Ik ook, anders had hij nog lang voor de veerdeer mogen staan.
Oud 28 december 2021, 00:33   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Vader Kompany heeft ongelijk.
Oud 28 december 2021, 00:57   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een steunmechanisme om de bouw van nieuwe gascentrales te bevorderen is een van de losse eindjes die de regering-Michel niet vastgeknoopt kreeg voor haar val....
De val van Charel Michel dateert van drie jaar geleden.
Hopelijk voor de belgicistjes slaagt Crootje er wél in om de losse eindjes wat betreft de bouw van gascentrales aan elkaar te knopen....voor Vivaldi...valt.

De N-VA zit nu in de oppositie, en is meer dan dubbel zo groot als de partij van Crootje.....en last but not least: De Romeinse keizer geniet de steun van Bouchez.
Oud 28 december 2021, 01:08   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Drie jaar geleden was het al dringend.

En de subsidies om een drie jaar oude afspraak te betalen zijn in Franse kannen en kruiken....
Oud 28 december 2021, 02:14   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"Het college in Ganshoren, onder leiding van Pierre Kompany (CDH), heeft de taalwetgeving tijdens de gemeenteraden in zijn gemeente niet nageleefd. Dat blijkt uit een advies van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, na klachten van N-VA-gemeenteraadslid Karl Vanlouwe.

...Vanlouwe begrijpt dat verweer niet. "De burgemeester beweert dat de verslagen van het schepencollege nooit tweetalig zijn omdat de voertaal het Frans is.

Welk signaal geeft een burgemeester hiermee aan zijn Nederlandstalige inwoners?", klinkt het. "Wanneer overheden verwachten dat burgers de wetgeving naleven, moeten ze dat zelf ook doen."

https://www.bruzz.be/politiek/gemeen...kAqZEmoDTkHVLQ

"Huub Broers:

Wat ik voorspelde komt uit!

Toen voetbaltrainer Kompany verontwaardigd reageerde op racistisch geroep tijdens de match tegen Club Brugge, deed ik enkele vaststellingen en een voorspelling.

Zo vind ik het ook niet kunnen dat men spelers e.a. mensen onheuse woorden toeschreeuwt omwille van hun huidskleur.
µ Ik voorspelde echter ook dat Kompany junior een pad effende voor zijn vader-politicus, nog burgemeester in Ganshoren.

En zo gebeurde het dus in een interview met kranten. Senior wikt zijn woorden niet en gaat daarbij soms erg ver (die schreeuwers zouden volgens hem zelfs geen tv-voetbal meer mogen kijken).

Mijnheer Kompany, elke vorm van uitsluiting is een schande, of ze nu op basis van huidskleur of iets anders gebeurt maakt daarbij niets uit.

U bent nu al 3 jaar burgemeester van een tweetalige gemeente en sluit door uw non-kennis (het minimale dat u kent is immens onvoldoende) van het Nederlands een deel van uw inwoners uit voor rechtstreekse contacten met uzelf.

Ik vind dat ook een vorm van miskenning en belediging. U staat voor mij daarmee op hetzelfde niveau als de schreeuwers naast het voetbalveld. Hetzelfde geldt voor ministers die geen Nederlands kennen en dus de meerderheid van de bevolking negeren en discrimineren. Ik stel voor dat zij ook uitgesloten worden zoals het past voor anderen die zich niet gedragen. Het zou kunnen dat u binnenkort met politiek pensioen gaat.

Het is te hopen dat uw opvolger of opvolgster zich minder discriminerend gedraagt tegenover een deel van de inwoners van Ganshoren.

https://www.facebook.com/huub.broers

Wanneer gaat Vincent Kompany eens de Nederlandsonkundigheid van zijn eigen vader aanklagen?

De burgemeester van een tweetalige gemeente moet tweetalig zijn .Zo niet moet hij maar burgemeester in Wallonië worden.
Nog ene die zijn eed van trouw aan de grondwet en de wetten van het Belgisch volk schaamteloos negeert !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2021, 08:32   #9
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vader Kompany heeft ongelijk.
2

Inderdaad hij huldigt het principe van;

"Luister naar mijn woorden ,maar zie niet naar mijn daden".
Oud 28 december 2021, 08:34   #10
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Nog ene die zijn eed van trouw aan de grondwet en de wetten van het Belgisch volk schaamteloos negeert !
Voor de Franstaligen gelden de wetten blijkbaar alleen als ze in hun kraam passen.
Oud 28 december 2021, 17:30   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In België is tweetaligheid enkel vereist voor de Vlamingen.
Met dank aan de Vlaamse regering die Frans als tweede taal verplicht.

Het wordt de hoogste tijd dat de N-VA wat dit onderwerp betreft een voorbeeld neemt aan Brussel en Wallonië.

Als de N-VA zelfs DAT niet doet, mag je nog lang fluiten naar je fel begeerde Vlaamse onafhankelijkheid. Dat besef je toch?
Dat is inderdaad een belangrijk punt.

Als Ben wilt scoren kan hij de vrije keuze tussen Frans en Engels als tweede taal invoeren in het Vlaams onderwijs .

Daar kan niemand iets tegen hebben want de Walen voeren al jaren dit beleid.
En het zou een belangrijk symbool kunnen worden van het feit dat de Vlamingen zich niet langer meer de les laten spellen door de Waalse belangen.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 28 december 2021 om 17:35.
Oud 28 december 2021, 18:01   #12
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat is inderdaad een belangrijk punt.

Als Ben wilt scoren kan hij de vrije keuze tussen Frans en Engels als tweede taal invoeren in het Vlaams onderwijs .

Daar kan niemand iets tegen hebben want de Walen voeren al jaren dit beleid.
En het zou een belangrijk symbool kunnen worden van het feit dat de Vlamingen zich niet langer meer de les laten spellen door de Waalse belangen.
Ze mogen het Frans gewoon afschaffen in het Vlaams onderwijs, je zal het verschil niet merken, de kwaliteit van het Frans gesproken door Vlaamse jongeren is nu al deplorabel.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2021, 18:02   #13
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ze mogen het Frans gewoon afschaffen in het Vlaams onderwijs, je zal het verschil niet merken, de kwaliteit van het Frans gesproken door Vlaamse jongeren is nu al deplorabel.
Frans is irrelevant.

Engels, Spaans, Chinees, Russisch.
Oud 28 december 2021, 18:05   #14
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Frans is irrelevant.

De kennis van Spaans, Chinees of Russich bij Vlaamse jongeren is niet alleen deplorabel maar gewoonweg onbestaand. Tot zover de relevantie van die talen in Vlaanderen.
Oud 28 december 2021, 18:12   #15
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kennis van Spaans, Chinees of Russich bij Vlaamse jongeren is niet alleen deplorabel maar gewoonweg onbestaand. Tot zover de relevantie van die talen in Vlaanderen.
Inderdaad. Hoog tijd dat de Vlaamse scholen daar iets aan doen.

Als Frans als hoofdvak wordt afgeschaft, dan komt er héél wat tijd vrij in het curriculum.

Immers, de enige keer dat je de Franse taal nodig hebt is als je tegenover een Franstalige zit die denkt dat hij een wereldtaal spreekt.
Oud 28 december 2021, 18:16   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is irrelevant.

Spaans, om naar de Costa del Sol te gaan?
Frans is na Engels hier nog altijd het nuttigst, maar die paar uurtjes op school stellen niks voor.
Oud 28 december 2021, 18:29   #17
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Hoog tijd dat de Vlaamse scholen daar iets aan doen.

Als Frans als hoofdvak wordt afgeschaft, dan komt er héél wat tijd vrij in het curriculum.

Immers, de enige keer dat je de Franse taal nodig hebt is als je tegenover een Franstalige zit die denkt dat hij een wereldtaal spreekt.
Ik heb professioneel nooit het Nederlands nodig gehad. Eeen nutteloze vuilbaktaal.
Oud 28 december 2021, 18:55   #18
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb professioneel nooit het Nederlands nodig gehad. Eeen nutteloze vuilbaktaal.
Och, het is een blijft een stommiteit om in Vlaanderen geen vrije keuze wat de tweede taal betreft, in te voeren. Niet iedereen is polyglot, en Engels is nu eenmaal (veel) eenvoudiger aan te leren. Trouwens voor velen onder hen is Frans dan weer een nutteloze vuilbaktaal.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2021, 18:57   #19
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och, het is een blijft een stommiteit om in Vlaanderen geen vrije keuze wat de tweede taal betreft, in te voeren. Niet iedereen is polyglot, en Engels is nu eenmaal (veel) eenvoudiger aan te leren. Trouwens voor velen onder hen is Frans dan weer een nutteloze vuilbaktaal.
Parfait, on s'en tape complètement.
Oud 28 december 2021, 19:02   #20
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Al die varianten, problemen, toestanden op......

Ons streven zou moeten zijn Hier het goedwerkende economisch en politiek democratische systeem van Zwitserland introduceren.
- zelf beslissende deelstaten (kanton)
- referendumkiezen
- minimaal federaal
al de rest is rond de oude versleten particratie dictatoriale pot draaien.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be